سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۴۴ /سه شنبه/۳۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:56 /سه شنبه/30 مرداد 1403

بر بنیان دانش صورت پذیرفت؛

استراتژی نوآوری باز در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از جمله شرکت‌هایی است که تحقق اهداف خود را از همین مسیر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های خارج از سازمان در کنار پتانسیل‌های درون‌سازمانی دنبال کرده است. بی‌تردید دستیابی شرکت بزرگی مانند گل‌گهر به اهداف خود، مسیر دسترسی صنعت فولاد کشور به چشم‌اندازهای تعریف‌شده را نیز تسهیل می‌کند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از جمله شرکت‌هایی است که تحقق اهداف خود را از همین مسیر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های خارج از سازمان در کنار پتانسیل‌های درون‌سازمانی دنبال کرده است. بی‌تردید دستیابی شرکت بزرگی مانند گل‌گهر به اهداف خود، مسیر دسترسی صنعت فولاد کشور به چشم‌اندازهای تعریف‌شده را نیز تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، بخش معدن و صنایع معدنی در جهان هر روز با ظهور فناوری‌های جدید، در حال رشد و توسعه است. با این حال و با وجود اهمیت استراتژیکی که این حوزه در اقتصاد ایران دارد، آن‌طور که باید و همگام با تحولات جهانی حرکت نکرده است. شاید مهم‌ترین عامل این مسئله را بتوان در گذار از روش‌های سنتی به رویکردهای مدرن و فناورانه جست‌و‌جو کرد. در واقع امروز دیگر نمی‌توان با در پیش گرفتن راهکارهای قدیمی به حرکت خود رو به جلو ادامه داد. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین لازمه‌های تحقق این موضوع، عنصر نوآوری و به‌ ویژه رویکرد «نوآوری باز» است تا بتوان بقای خود را در فضای پررقابت امروز تضمین کرد.

در دنیای امروز که چرخه عمر کالاها و فناوری‌ها روندی نزولی پیدا کرده است، بر اهمیت مقوله نوآوری روز‌به‌روز افزوده می‌شود. با این حال، نوآوری دیگر تنها رویکردی محدود به مرزهای سازمان نیست و استفاده از ظرفیت‌های برون‌سازمانی که از آن تحت عنوان نوآوری باز یاد می‌شود، به یک ضرورت تبدیل شده است. نوآوری باز را می‌توان رویکردی دو سر برد دانست که نه تنها به رفع نیازهای فناورانه شرکت‌ها و صنایع بزرگ کمک می‌کند بلکه رشد و پیشرفت بنگاه‌های کوچک‌تر مانند شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز به ارمغان می‌آورد.

امروز ذخایر معدنی مختلفی در پهنه‌های کشور وجود دارند که شناسایی دقیق آن‌ها، مستلزم بهره‌گیری از دانش روز و فناوری‌های جدید است. علاوه‌براین، بهره‌برداری مطلوب از ذخایر اکتشاف‌ شده نیز خود نیازمند استخراج و فرآوری به صورت بهینه، با حداقل قیمت تمام‌ شده و بهره‌وری بالاست. این مسئله‌ای است که از مسیر نوآوری و به خصوص نوآوری باز محقق می‌شود. در واقع، این دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند با استفاده از پتانسیل‌های خود، به ارتقای بهره‌وری در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور کمک کنند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در سال‌های اخیر، همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را با همین هدف در اولویت‌های خود قرار داده است. این شرکت گام‌های خود در مسیر دانش‌بنیان را به طور همه‌جانبه، هم در بخش اکتشاف و استخراج مواد معدنی و هم در تولید محصولات فولادی مد نظر قرار داده است.

تلاقی علم و صنعت  

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر فعالیت‌های خود در حوزه دانش‌بنیان را در چند سرفصل مهم شامل امکان‌سنجی‌ استفاده از هوش مصنوعی، بهره‌برداری بهینه از باطله‌ها با تولید محصولات جانبی، استانداردسازی تجهیزات در فرایندهای تولید کنسانتره سنگ‌آهن، استفاده از روش‌های نوین شناسایی، تحلیل و تلفیق داده‌های اکتشافی، بهینه‌سازی فرایندهای حفاری و انفجار با رویکردهای جدید، ایجاد دانش طراحی تجهیزات کنسانتره کارخانه‌های سنگ‌آهن و انجام فرآوری سنگ‌آهن‌های کم‌عیار و پیچیده ارائه کرده است. سرفصل‌های یاد شده از مسیرهای مختلفی می‌توانند به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در تحقق اهداف خود کمک کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌ها، افزایش میزان تولید، ارتقای بهره‌وری و تامین پایدار مواد اولیه اشاره کرد. همچنین یکی از اهداف اصلی این شرکت از اجرای این رویکردها، ورود اساتید دانشگاه و محققان کشور به حوزه‌های جدید صنایع معدنی است تا از این طریق، بهره‌وری شرکت افزایش یابد و سودآوری آن در آینده نیز تضمین شود.

ارتباط میان دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های معدنی، می‌تواند تاثیر بسزایی بر پیشرفت پژوهش‌های معدنی، توسعه صنایع معدنی، بهبود فرایند تولید و ارزش‌آفرینی داشته باشد. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز اخیرا تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه آزاد اسلامی با هدف همکاری مشترک برای بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری در مسیر پیشبرد اهداف دانشگاه و شرکت منعقد کرده است. گفتنی است که کلنگ‌زنی سرای نوآوری فولاد و کارگاه مهندسی معکوس، سال گذشته در مجتمع شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر انجام شد. از این طریق، زمینه حضور اساتید و دانشجویان در محیط صنعتی، کسب تجارب کاربردی و بهره‌گیری از توانمندی‌های متقابل فراهم می‌شود. این اقدام همچنین گام بلندی در راستای عملیاتی شدن ایده‌های خلاقانه در محیط‌های صنعتی این شرکت به شمار می‌آید. علاوه‌براین، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی و به‌کار‌گیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های مهندسی صنایع و معدن نیز از دیگر اقدامات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در همکاری با دانشگاه‌ها برای رفع چالش‌های موجود در صنایع معدنی کشور محسوب می‌شوند.

این شرکت همچنین در برخی پروژه‌های تحقیقاتی نیز با دانشگاه‌های معتبر کشور همکاری کرده است. پروژه بررسی و پایش تثبیت باطله‌های خشک معدن آهن با استفاده از مالچ‌های بیولوژیک، معدنی و شیوه هیدروسیدینگ با همکاری دانشگاه تهران و نیز پروژه ضریب تصحیح آلایندگی زیست‌محیطی کارخانه گندله‌سازی ۲ با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌آیند که در راستای برنامه مدیریت محیط‌ زیست در این شرکت تعریف شده‌اند.  گفتنی است که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با هدف ارتقای بهره‌وری و رشد سودآوری، تاکنون با بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه معتبر کشور، قراردادهای همکاری‌ علمی و تخصصی امضا کرده است؛ قراردادهایی که با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیارد تومانی این شرکت همراه بوده‌اند. این موضوع به‌ روشنی بیانگر اهمیت جایگاه نوآوری باز در این شرکت است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همچنین در چهارمین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین) در سال گذشته، حضور درخشانی داشته است. گفتنی است که سه ایده برتر این جشنواره، حاصل ایده‌پردازی کارشناسان توانمند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بوده‌اند.

ارتباطی دو سویه

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی سال‌های اخیر و در راستای مقابله با تحریم‌ها، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز بومی‌سازی تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود را در دستور کار قرار داده است. این شرکت در سال گذشته نیز در همین مسیر حرکت کرد تا از این طریق بهره‌وری خود را ارتقا ببخشد. از جمله پروژه‌های دانش‌بنیان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حوزه اکتشاف می‌توان به بهینه‌سازی روندهای چال‌زنی و انفجار با استفاده از گِل‌گذاری و با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای روز دنیا و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اشاره کرد. این اقدام دستاوردهای فراوانی برای این شرکت به همراه داشته است که استفاده بهینه از انرژی انفجار و کاهش قابل توجه دانه‌بندی مواد حاصل از انفجار از آن جمله‌اند. دیگر پروژه مهم این شرکت در راستای استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز پروژه بازسازی و نوسازی دریل‌های حفاری معدن بوده است.

جمع‌آوری ایده‌های فناورانه در زمینه معدنکاری و فرآوری سنگ‌آهن در قالب رویداد ملی «توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر»، یکی دیگر از اقدامات مهم این شرکت در سال گذشته بوده که با هدف شناسایی، هدایت و توسعه ایده‌های نوآورانه و فناورانه محققان، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است. باید توجه داشت که این اقدام نه تنها به تامین نیازهای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کمک می‌کند بلکه زمینه ایجاد همکاری‌های جدید با شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز فراهم می‌آورد. گفتنی است که در این رویداد، حدود ۱۵۰ ایده نوآورانه معدنی ارائه شد که در نهایت ۱۰ ایده از میان آن‌ها به عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند. گفتنی است که از این ۱۰ طرح برگزیده، چهار طرح در حوزه هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی، یک طرح در زمینه اکتشاف و سایر آن‌ها نیز در حوزه‌های ارتقای بهره‌وری و بازیابی باطله بوده‌اند.

بخش معدن و صنایع معدنی کشور با چندین چالش اساسی رو‌به‌رو است که می‌توان با به‌کار‌گیری ابزارهای نوآورانه و فناوری‌های جدید، در جهت بهبود آن‌ها حرکت کرد. در همین راستا و در مراسم اختتامیه رویداد «توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر»، برخی از این چالش‌ها از جمله کمبود مواد اولیه، فقدان دانش استحصال سنگ‌آهن از ذخایر کم‌عیار، بازیابی باطله و تولید محصولات جدید که استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را به یک ضرورت تبدیل می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفتند.

این شرکت همچنین تحقیقات گسترده‌ای را با همکاری مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف اصلاح روندهای کنترلی تجهیزات کارخانه‌های خود آغاز کرده است. گفتنی است که این اقدام می‌تواند نویدبخش کاهش وابستگی‌های نرم‌افزاری به شرکت‌های خارجی باشد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همچنین مطالعات گسترده‌ای را در زمینه فرآوری کانی‌های پیچیده آهن‌دار مانند تیتانومگنتیت و سایر کانسارهای هماتیتی انجام داده است. بدیهی است که دستیابی به این فناوری، باعث افزایش قابل توجه بهره‌وری و کاهش حجم تولید باطله خواهد شد. دستیابی به دانش شبیه‌سازی اجزای کوره‌های گندله‌سازی، دیگر حوزه مورد توجه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است که ارتقای استاندارد فرایندهای تولید در این شرکت را به همراه خواهد داشت.

از جمله دستاوردهای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که به‌ واسطه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل شده‌اند، می‌توان به بومی‌سازی دامپ‌تراک ۶۰ تنی برای نخستین بار در کشور و همچنین تجهیزات حفاری در حوزه معدن و صنایع معدنی اشاره کرد. گفتنی است که تعداد پنج دامپ‌تراک ۶۰ تنی که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و حمایت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ساخته شده، در حال حاضر در معدن گل‌گهر در حال فعالیت است و تا حد قابل‌توجهی نیز از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است. بی‌تردید این اقدامات تاثیر بسزایی بر توسعه فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی در این شرکت خواهند داشت. گفتنی است که بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدنکاری به معنای تحقق همزمان سودآوری، مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط‌ زیست است.

انتهای پیام//

با هدف کاهش وابستگی به کشورهای خارجی،

10:24 /یکشنبه/17 تیر 1403

قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

15:10 /سه شنبه/4 اردیبهشت 1403

در سال 1402 توسط ایمیدرو انجام شد:

15:19 /شنبه/25 فروردین 1403

پس از داوری ایده‌ها و طرح‌های فناورانه،

14:25 /یکشنبه/20 اسفند 1402

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری:

6:19 /چهارشنبه/29 آذر 1402

میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:44 /سه شنبه/4 اردیبهشت 1403

استاد دانشگاه و مدیر دفتر ایران شرکت MME در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

19:14 /شنبه/3 مهر 1400
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

جریانی جدید در حوزه نوآوری رقم خورد؛

8:09 /یکشنبه/13 خرداد 1403
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/29

154607

فلزات آنلاین

1403/05/29

542326

فلزات آنلاین

1403/05/29

718860

فلزات آنلاین

1403/05/29

2552900

فلزات آنلاین

1403/05/29

25640

فلزات آنلاین

1403/05/29

13331

فلزات آنلاین

1403/05/29

44901

فلزات آنلاین

1403/05/29

49178

فلزات آنلاین

1403/05/29

44588

فلزات آنلاین

1403/05/29

41217

فلزات آنلاین

1403/05/29

27181

فلزات آنلاین

1403/05/29

28318

فلزات آنلاین

1403/05/29

27021

فلزات آنلاین

1403/05/29

36069

فلزات آنلاین

1403/05/29

33767

فلزات آنلاین

1403/05/29

43096

فلزات آنلاین

1403/05/29

26393

فلزات آنلاین

1403/05/29

39675

فلزات آنلاین

1403/05/29

43494

فلزات آنلاین

1403/05/29

3477500