مدیر مرکز اسقاط و بازیافت خودروی احیاسازان صنعت خودرو گفت: سیاستهای اتخاذ شده توسط مسئولان در سالهای اخیر، صاحبان خودرو را از مراکز اسقاط دور کرده و عملا اسقاطی صورت نمیگیرد که بخواهیم در مورد فروش قراضههای آن به واحدهای فولادسازی تصمیمگیری کنیم.
سیدجلیل اسفندیاری زکی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت احیاسازان صنعت خودرو از سال ۸۶ و با آغاز طرح «از رده خارج کردن خودروهای فرسوده»، با دریافت مجوز رسمی وارد این عرصه شد.
این مرکز که در سالهای ابتدایی فعالیت خود، عملکرد قابل قبولی داشت و حجم قابل توجهی از قراضه را نیز به عنوان ماده اولیه کورهها در اختیار شرکتهای ذوب قرار میداد، متاسفانه با تصمیمگیریهای مسئـــولان، در ســـالهـــای اخیـــر بـــه صــــورت نیمهتعطیل در آمده و از ۲۵ کارگر شاغل در آن، تنها سه نفر به عنوان نگهبان مشغول به فعالیت در آن هستند.
روزانه ۸۰ خودرو را اسقاط میکردیم
اسفندیاری در مورد آمار اسقاط خودرو در این مرکز در سالهای گذشته، بیان کرد: سال ۹۳ اوج دوران فعالیت ما بود زیرا واردات خوردرو آزاد و طرحهای جایگزینی خودرو و وامهای اعطایی دولت به مالکان خودروهای اسقاط شده نیز در حال اجرا بود. به همین دلیل مالکان این خودروها برای اسقاط خودروی خود رغبت نشان میدادند.
مدیر شرکت احیاسازان صنعت خودرو با ذکر این مطلب که شرکت احیاسازان صنعت خودرو حدود یک سال است که دیگر پذیرشی برای اسقاط خودرو ندارد، افزود: ادامه فعالیت در این شرایط، تنها باعث هدر رفت سرمایه و نیروی انسانی است و هماکنون همکاران ما که هنوز مراکز خود را فعال نگه داشتهاند، شاید در طول یک ماه پنج تا شش خودرو را پذیرش کنند که این میزان، در مقایسه با بیش از ۸۰خودرویی که در گذشته به صورت روزانه پذیرش میشد، بسیار ناچیز است و اصلا نمیتواند سودی برای فعالان این حوزه داشته باشد.
حمایت از خودروساز داخلی و توقف اسقاط خودرو
وی در مورد دلایل رکود در این حوزه، یادآور شد: شریعتمداری به محض حضور در کابینه دولت و تصدی وزارت صنعت، با این توجیه که باید از خودروسازان داخلی حمایت شود، پیشنهاد توقف واردات خودرو را ارائه داد که با موافقت مجلس اجرایی شد.
با توقف واردات خودرو و حذف برخی تسهیلات برای اسقاط خودرو، مالکان خودروهای فرسوده ترجیح دادند وسایل نقلیه خود را حفظ کنند و به این ترتیب، یک طرح زیست محیطی که نگاه اقتصادی نیز داشت، همراه با بیش از ۲۰۰ مرکز دارای مجوز اسقاط خودرو بلاتکلیف به حال خود رها شد.
بیش از ۲۰۰ مرکزی که هریک از آنها چندین میلیارد تومان سرمایه و حداقل یک هکتار را به این کار اختصاص داده بودند، حالا یا به صورت نیمه تعطیل در آمدهاند و یا بهسوی ورشکستگی پیش میروند.
مدیر شرکت احیاسازان صنعت خودرو در این مورد ادامه داد: در حال حاضر نیز قیمت خودرو فرسوده به نسبت نمونه صفر کیلومتر آن، افزایش پیدا کرده و یک خودروی فرسوده در بازار به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت مراکز اسقاط معاملـــه میشود و عملا رغبتـــی در مالکـــان برای اسقاط خــودرو وجــود ندارد.
وقتی یک خودرو مثل پراید، در بدترین حالت هنوز در بازار به قیمت شش میلیون تومان معامله میشود، چرا باید انتظار داشته باشیم که مالکان، خودروی خود را برای اسقاط بیاورند درحالـــی که با این کار در بهتریـــن حالت برای آنها سه میلیون تومان بهره مالی خواهد داشت!؟
خودروی اسقاطی، خوراک مطلوب کوره ذوب فولاد
اسفندیاری درباره ضایعات فلزی حاصل از اسقاط خودرو، بیان کرد: خودرویی مثل پیکان با وزن تقریبی ۹۶۰ کیلوگرم تا یک تن، دارای ۷۰تا ۸۰ درصد ضایعات فلزی است که به طور عمده از جنس آهن است و میتواند به عنوان ماده اولیــه بــرای کارخانههـــای ذوب به کـــار گرفته شود.
وی در مــــورد مراحل اسقاط و ارسال ضایعــات فلزی خودرو به شرکتهای ذوب، افزود: بعد از اخذ مجوز اسقاط و جداسازی اجزای مختلــف خودرو که ممکـــن است به صورت مکانیــزه و یا دستی انجام شود، اتاق آن به داخل دستگاه پرس میرود و با توجه به اندازه دهنه دستگاه پـــرس، تبدیل به یـــک مکعب شده و همراه با قطعـــات باز دیگـــر، برای ذوب در کـــوره بـــه کارخانـــههای فولادسازی ارسال میشود.
وی در این مورد اضافه کرد: البته برخی از مراکــز اسقاط بدون مجوز، با جدا کردن و فروش برخی از قطعات ظاهرا سالم خودروی اسقاطی، دوباره آن را به چرخه مصرف باز میگردانند ولـــی در مراکــز کددار و رسمـــی اسقاط، این اتفاق نمیافتد.
خریداران فلز خودروهای اسقاطی
اسفندیـــاری از شرکتهـــای فولادســـازی خوزستـــان و یـــزد به عنوان خریداران خـــوب ضایعات خودروی اسقاطی نام برد و عنوان کـــرد: نماینـــده یکـــی از کارخانههــــای ذوب، اینجا ضایعات را از ما میخـرید و برای شرکت ذوب خــود ارسال میکرد؛ البته تعهدی برای استمرار همکاری ما با کارخانه خاصی وجود نداشت و ما گزینههای فروش خود را بر اساس اطلاعات آنلاین این شرکتها در ارائه قیمت، انتخاب میکردیم.
مطمئنا اگر این طرح مجددا به اجرا درآید و به تعداد خودروهـــای اسقـاطی اضافــه شــود، شرکـتهای ذوب همچنـــــان مشتــــری ضایعات فلزی این خودروها خواهند بود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تجدید نظر مسئولان درباره ادامه فعالیت مراکز اسقاط خودرو و ارائه برخی تسهیلات به مالکانی که قصد دارند خودروی فرسوده خود را اسقاط کنند، علاوه بر ایجاد اشتغال و حفـــظ و احیـــای محیـــط زیســـت، حـــذف خودروهای ناایمن از بازار مصرف، در دستور کار قرار گیرد.