مدیرعامل شکوفه موتور گیلان گفت: وقتی طرح اسقاط خودرو اوج گرفت، هر مرکز اسقاط، روزانه نزدیک به ۱۰۰ خودرو پذیرش میکرد ولی در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مرکز اسقاط خودرو به حالت تعطیل درآمدهاند و بسیاری از آنها دیگر حتی یک مورد اسقاطی هم ندارند.
علیرضا پوررستگار در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما از سال ۸۵ که طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مطرح شد، با گرفتن مجوزهای لازم وارد این عرصه شدیم اما الان حدود یک سال است که شرایط مراکز اسقاط خودرو همین است و تصمیمات مسئولان برای تولید و واردات خودرو، موضوع خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل را مختل کرده است.
وی در خصوص فرآیند اسقاط خودرو برای جداسازی ضایعات فلزی آن، اذعان کرد: اسقاط خودرو به دو روش معمول مکانیزه و سنتی انجام میشود که در ایران به دلیل فراهم نبودن امکانات برای واحدهای اسقاط این کار بیشتر به شیوه سنتی انجام میگیرد؛ در این روش، قطعات مختلف خودرو به صورت عینی تفکیک شده و بدنه آن پس از ورود به دستگاه پرس تبدیل به یک مکعب ۸۰ در ۸۰ سانتیمتر میشود که همراه با سایر قطعات فلزی خودرو به کارخانههای مختلف ارسال میشود.
مدیــــرعامـــل شکوفـــه موتــور گیـــلان در خصوص خریداران قطعات فلزی اسقاطی خودروها، عنـــوان کـــرد: هر کارخانــه ذوب با توجه به محصولی که تولید میکند خواهان نوع خاصی از آلیاژ است ولی اکثر قطعات بدنـــه بـــه کارخانههــای فولادســـازی منتقـــل میشـــود. در گذشتـــه که در شمـــال کشـــور، کارخانـــه ذوب نبـــود، این ضایعـــات فلــزی معمولا به استانهایی مثل اصفهان، نیشابور و خوزستان ارسال میشد اما الان اگر خودرویی برای اسقاط وجود داشته باشد، میتوان آنها را به شرکتهایی مثل فولاد گیلان نیز فرستاد.
در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم این قراضهها به دو هزار و ۷۰۰ تا نزدیک سه هزار تومان نیز میرسد.
وی در این مورد افزود: از قطعات خودرو، آنچه بیش از همه برای اهالی صنعت مطلوب است، موتور آن است که به دلیل آلیاژ و خلوص بالای آن، خریداران بیشتری دارد.
پوررستگار در مورد عدم استقبال فعلی صاحبان خودرو از طرح اسقاط را اخذ برخی تصمیمات توسط مسئولان دانست و بیان کرد: جلــوگیـــری از واردات خـــودرو، عـــدم وجـــود طرحهای مناسب برای صاحبان خودرو و بالا بودن قیمت خودروهای فرسوده در بازار کنونی، از دلایلی است که مالکان خودرو دیگر از اسقاط خودرو استقبال نمیکنند و حجم بالایی از برگههای اسقاط روی دست مراکز مجاز این طرح باقی مانده است.
مدیرعامل شکوفه موتور گیلان در توضیح این موضوع، ابراز کرد: برگههایی که برای اسقاط خودرو صـــادر میشـــد، در گذشتـــه میتوانست به عنوان مجوز واردات اتومبیل بـــه کــــار رود یا بـــا ارائــه آن به شرکـــتهای خودروســـازی، عــلاوه بر تخفیـــف در خریـــد خودرو، وام نیز به آنها تعلق گیرد اما با ممنوعیت واردات خودرو و حذف طرحهای واگذاری خودرو، عملا بیش از ۲۰۰ مرکز مجاز اسقـــاط خـــودرو بـــه صـــورت نیمـــه تعطیـــل درآمدهاند و در مراکزی که زمانی ۳۰ تا ۴۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، در حال حاضر تنها دو نفر به عنوان نگهبان حضور دارد!