علیرضا پوررستگار در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما از سال ۸۵ که طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مطرح شد، با گرفتن مجوزهای لازم وارد این عرصه شدیم اما الان حدود یک سال است که شرایط مراکز اسقاط خودرو همین است و تصمیمات مسئولان برای تولید و واردات خودرو، موضوع خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل را مختل کرده است.
وی در خصوص فرآیند اسقاط خودرو برای جداسازی ضایعات فلزی آن، اذعان کرد: اسقاط خودرو به دو روش معمول مکانیزه و سنتی انجام میشود که در ایران به دلیل فراهم نبودن امکانات برای واحدهای اسقاط این کار بیشتر به شیوه سنتی انجام میگیرد؛ در این روش، قطعات مختلف خودرو به صورت عینی تفکیک شده و بدنه آن پس از ورود به دستگاه پرس تبدیل به یک مکعب ۸۰ در ۸ سانتیمتر میشود و آن را در کنار سایر قطعات فلزی خودرو به کارخانههای مختلف میفرستند.
مدیرعامل شکوفه موتور گیلان در خصوص خریداران قطعات فلزی اسقاطی خودروها، عنوان کرد: هر کارخانه ذوب با توجه به محصولی که تولید میکند خواهان نوع خاصی از آلیاژ است ولی اکثر قطعات بدنه به کارخانههای فولادسازی منتقل میشود. در گذشته که در شمال کشور، کارخانه ذوب نبود، این ضایعات فلزی معمولا به استانهایی مثل اصفهان، نیشابور و خوزستان ارسال میشد اما الان اگر خودرویی برای اسقاط وجود داشته باشد، میتوان آنها را به شرکتهایی مثل فولاد گیلان نیز فرستاد. در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم این قراضهها به دو هزار و ۷۰۰ تا نزدیک سه هزار تومان نیز میرسد.
وی در این مورد افزود: از قطعات خودرو، آنچه بیش از همه برای اهالی صنعت مطلوب است، موتور آن است که به دلیل آلیاژ و خلوص بالای آن، خریداران بیشتری دارد.
پوررستگار در مورد عدم اسقبال فعلی صاحبان خودرو از طرح اسقاط را اخذ برخی تصمیمات توسط مسئولان دانست و بیان کرد: جلوگیری از واردات خودرو، عدم وجود طرحهای مناسب برای صاحبان خودرو و بالا بودن قیمت خودروهای فرسوده در بازار کنونی، از دلایلی است که مالکان خودرو دیگر از اسقاط خودرو استقبال نمیکنند و حجم بالایی از برگههای اسقاط روی دست مراکز مجاز این طرح باقی مانده است.
مدیرعامل شکوفه موتور گیلان در توضیح این موضوع، ابراز کرد: برگههایی که برای اسقاط خودرو صادر میشد، در گذشته میتوانست به عنوان مجوز واردات اتومبیل به کار رود یا با ارائه آن به شرکتهای خودروسازی، علاوه بر تخفیف در خرید خودرو، وام نیز به آنها تعلق گیرد اما با ممنوعیت واردات خودرو و حذف طرحهای واگذاری خودرو، عملا بیش از ۲۰۰ مرکز مجاز اسقاط خودرو به صورت نیمه تعطیل درآمدهاند و در مراکزی که زمانی ۳۰ تا ۴۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، در حال حاضر تنها دو نفر به عنوان نگهبان حضور دارد!
انتهای پیام//