سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۵۲ /سه شنبه/۱۵ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:05 /سه شنبه/30 مرداد 1403

طی ماه می 2024 صورت گرفت؛

اصلاح تعرفه‌های واردات گرافیت آمریکا از چین

موسسه «Fastmarkets» در روز سه‌شنبه 13 آگوست 2024 در گزارشی اعلام کرد که اصلاحات پیشنهادی در راستای اعمال تعرفه‌های واردات مبتنی بر بخش 301 قانون تجارت آمریکا مصوب سال 1974 بر واردات کالاها از چین، بازخوردهای زیادی داشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زمان‌بندی و میزان تعرفه‌های پیشنهادی بر واردات گرافیت اشاره کرد.

موسسه «Fastmarkets» در روز سه‌شنبه ۱۳ آگوست ۲۰۲۴ در گزارشی اعلام کرد که اصلاحات پیشنهادی در راستای اعمال تعرفه‌های واردات مبتنی بر بخش ۳۰۱ قانون تجارت آمریکا مصوب سال ۱۹۷۴ بر واردات کالاها از چین، بازخوردهای زیادی داشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زمان‌بندی و میزان تعرفه‌های پیشنهادی بر واردات گرافیت اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بررسی انجام شده نشان می‌دهد که برخی از تولیدکنندگان از معافیت‌های اعطا شده برای واردات تجهیزات حیاتی از مبدا چین استقبال کرده‌اند. اصلاحات پیشنهادی برای تعرفه‌های واردات در بخش ۳۰۱ قانون تجارت آمریکا به طور کلی تحت مقوله‌ سیاست‌ها و شیوه‌های مربوط به انتقال فناوری، مالکیت معنوی و نوآوری در چین بوده که متن آن در ماه می ۲۰۲۴ منتشر شد. بر اساس اصلاحات پیشنهادی، قرار بر این است که تعرفه‌های جدیدی بر انواع مواد اولیه و محصولات ساخته شده وارداتی از چین به آمریکا اعمال شود.

دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) در همین راستا اعلام کرد: تصمیم نهایی خود در مورد اعمال تعرفه‌های وارداتی که پیش‌‎بینی شده بود از ابتدای ماه آگوست ۲۰۲۴ آغاز می‌شود را به تعویق خواهد انداخت.

سخنگوی این دفتر در همین خصوص بیان کرد: دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) همچنان به بررسی نظرات ارائه شده در مورد اصلاحات پیشنهادی ادامه خواهد داد.

با این وجود طبق اصلاحات پیشنهادی، دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا پیشنهاد اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات گرافیت طبیعی تولید شده در چین که از سال ۲۰۲۶ اجرای آن آغاز خواهد شد و در عین حال پیشنهاد اعمال تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات باتری‌های لیتیوم یونی تولید شده در چین که اجرای آن از سال ۲۰۲۴ شروع می‌شود را ارائه کرد.

همچنین پیشنهاد تهیه فهرستی از ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش ساخت و تولید ایالات متحده آمریکا از سوی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا مطرح شد و بر مبنای آن واردکنندگان محصولاتی که واجد شرایط ارائه درخواست معافیت موقت از تعرفه‌های وارداتی باشند، می‌توانند از این معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است که گرافیت، نقشی اساسی در تولید آندهای باتری لیتیوم‌یونی ایفا می‌کند و وضعیت بازار این ماده معدنی به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی قرار گرفته است. بر همین اساس، قانون کاهش تورم  آمریکا (IRA) و در مقابل وضع محدودیت‌های صادراتی دولت چین بر برخی از محصولات گرافیتی، منجر به توسعه زنجیره تامین آند در کشورهای غربی شده است و ثبت چندین قرارداد پیش خرید گرافیت و آند مورد استفاده در تولید باتری حکایت از روند رو به رشد دارد.

اختلاف بر سر زمان‌‌بندی اجرا و میزان تعرفه‌های واردات محصولات گرافیتی از چین

بررسی نظرات ارائه شده در خصوص اصلاحات پیشنهادی قانون مذکور نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان گرافیت در آمریکا در حال لابی به منظور کاهش تعرفه‌های وارداتی پیشنهاد شده هستند؛ این در حالی است که تولیدکنندگان این ماده معدنی حیاتی در آمریکا از تعرفه‌های وارداتی پیشنهادی استقبال کرده‌اند.

لازم به ذکر است که بخش عمده‌ای از گرافیت طبیعی و مصنوعی جهان در چین تولید می‌شود. همچنین حجم سرمایه‌گذاری‌ها در تقویت و راه‌اندازی زنجیره‌های تامین گرافیت و دیگر مواد معدنی حیاتی در خارج از این کشور با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و اعمال محدودیت در صادرات این مواد معدنی حیاتی از مبدا چین همراه شده است. ارائه برخی از مشوق‌های قانونی دولت آمریکا برای تولید داخلی مواد معدنی حیاتی به ویژه مشوق‌های مبتنی بر قانون کاهش تورم این کشور (IRA) از جمله قوانینی هستند که به منظور راه‌اندازی و تقویت زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی در آمریکا تدوین شده است.

علاوه‌براین، شرکت خودروسازی فورد خواستار کاهش تعرفه‌های واردات روی انواع خاصی از گرافیت مصنوعی و طبیعی مورد نیاز برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی مورد استفاده در خودروهای الکتریکی شد؛ چراکه هنوز به میزان کافی امکان تولید این محصولات در آمریکا به منظور پاسخگویی به حجم تقاضای داخلی مصرف‌کنندگان وجود ندارد.

کریستوفر اسمیت، مدیر ارشد بخش امور دولتی در شرکت خودروسازی فورد اظهار داشت: با توجه به سطوح پایین منابع داخلی برای تولید برخی محصولات گرافیت مانند آند برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی در خودروهای الکتریکی، این شرکت درخواست کرده تعرفه واردات برخی از محصولات گرافیت مصنوعی و طبیعی وارداتی از چین که به تازگی زمان‌بندی اجرای آن به اتمام رسیده است، کاهش پیدا کند.

شرکت «Daimler Truck North America» به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان خودرو از افزایش پیشنهاد تعرفه‌های واردات گرافیت چین که در تولید باتری‌های لیتیوم یونی خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، انتقاد و از دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا درخواست کرد در افزایش تعرفه‌های پیشنهادی برای واردات محصولات گرافیتی از چین تجدیدنظر کند و یا حداقل افزایش تعرفه‌ها را تا زمانی که صنعت خودروهای الکتریکی آمریکا امکان تامین این مواد معدنی از بازار داخلی را داشته باشد، به تعویق بیندازد.

از سوی دیگر شرکت‌های تولیدکننده گرافیت «Syrah Resources» و «South Star Battery Metals» از تعرفه‌های پیشنهادی حمایت کرده و خواستار اجرای سریع‌تر آن‌ها شدند.

استفان ولز، مدیر ارشد مالی شرکت «Syrah Resources» در یادداشتی نوشت: باید تعرفه‌های واردات ۱۰۰ درصدی برای واردات گرافیت طبیعی از چین اعمال شده تا امکان رقابت برابر برای تولیدکنندگان این مواد اولیه در آمریکا با محصولات چینی در بازار فراهم شود. همچنین اعمال چنین تعرفه‌ای امنیت زنجیره تامین گرافیت در ایالات متحده آمریکا را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اعمال تعرفه ۲۵ درصدی پیشنهادی که اجرای آن در سال ۲۰۲۶ برای محصولات گرافیتی وارداتی از چین آغاز می‌شود، اقدامی بسیار دیرهنگام بوده که بر تداوم افزایش حجم عرضه محصولات گرافیت تولیدی از سوی تولیدکنندگان فعلی در آمریکا و همچنین تقویت زنجیره تامین خودروهای الکتریکی در این کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

گفتنی است که شرکت «Syrah Resources» روند تولید تجاری آند گرافیت خود را طی ماه فوریه ۲۰۲۴ و در تاسیسات «Vidalia» در ایالت لوئیزیانای آمریکا با ظرفیت سالانه ۱۱ هزار و ۲۵۰ تن آغاز کرد و به اولین شرکت تولیدکننده آند گرافیت در مقیاس تجاری در خارج از چین تبدیل شد.

ریچارد پیرس، رئیس و مدیر اجرایی شرکت «South Star Battery Metals» طی یادداشتی نوشت: تاخیر دو ساله در اجرای تعرفه‌های پیشنهادی واردات محصولات گرافیت از چین به طور قابل‌توجهی تلاش‌های انجام شده برای حمایت از تولیدکنندگان گرافیت مستقر در ایالات متحده آمریکا در برابر اقدامات چین در خصوص ارائه قیمت‌های تهاجمی محصولات تولیدی خود در بازار آمریکا را با چالش مواجه خواهد کرد.

به گفته وی، تاخیر در اجرای تعرفه‌های مذکور موجب از دست رفتن فرصت هدایت سرمایه بخش خصوصی به تولید گرافیت در خارج از چین می‌شود.

شایان ذکر است که شرکت «South Star Battery Metals» مدیریت یک معدن گرافیت در برزیل و یک پروژه تولید گرافیت با نام «BamaStar» را در ایالت آلابامای ایالات متحده آمریکا بر عهده دارد.

دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) در ماه می ۲۰۲۴ در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۱۴ ژوئن سال جاری میلادی به معافیت تعرفه‌های موجود روی واردات آندهای گرافیت از مبدا چین به آمریکا پایان خواهد داد.

لازم به یادآوری است که تعرفه‌های آند گرافیت در سال ۲۰۱۸ و در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا مبتنی بر بخش ۳۰۱ قانون تجارت آمریکا اعمال شد اما به دلیل تسلط چین در بخش زنجیره تامین آند، اجرای تعرفه ۲۵ درصدی واردات این محصولات به آمریکا در سال‌های اخیر موقتا متوقف شده بود.

معافیت در نظر گرفته شده در بخش گرافیت ایالات متحده آمریکا موجب افزایش انتقادات به این مسئله در آمریکا شد. در همین خصوص انجمن صنعت گرافیت آمریکای شمالی (NAGA) در ماه فوریه سال ۲۰۲۴ خواستار پایان دادن به معافیت واردات گرافیت مصنوعی از چین شد.

انجمن مذکور در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد: به دلایل اقتصادی و امنیت ملی، لازم است که روند عرضه گرافیت در آمریکای شمالی به شدت تقویت شود؛ ازاین‌رو، بدون حمایت از این بخش، تسلط چین بر صنعت گرافیت جهان ادامه پیدا خواهد کرد.

حمایت از کاهش تعرفه واردات تجهیزات تولید گرافیت به آمریکا

با توجه به توافق جامع حاصل شده و اعلام دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR)، قرار بر این است که واردات ماشین‌آلات تولید چین و مورد نیاز صنایع داخلی آمریکا به طور موقت از پرداخت تعرفه‌های وارداتی به آمریکا معاف شوند.

شرکت «Syrah Resources» و «eVAC Magnetics» هر دو حمایت خود از معافیت تعرفه واردات ماشین‌آلات چینی مبتنی بر بخش ۳۰۱ قانون تجارت آمریکا را اعلام و بر اهمیت وجود این ماشین‌آلات در صنایع داخلی مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری در ایالات متحده آمریکا تاکید کردند.

لازم به یادآوری است که تعرفه ۲۵ درصدی واردات ماشین‌آلات و تجهیزات از چین با ارزش سالانه ۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ اعمال شد. گفتنی است از این ماشین‌آلات و تجهیزات در بسیاری از موارد همانند تولید مواد اولیه حیاتی و تولید محصولات صنایع پایین‌دستی از جمله آهنرباهای نئودیمیوم و مواد آندی استفاده می‌شود.

سخنگوی شرکت «Syrah Resources» در همین راستا ابراز کرد: اعمال تعرفه‌های واردات بر تجهیزات چینی به‌ مثابه دریافت مالیات بیشتر از تولیدکنندگان آمریکایی خواهد بود و مانع از توسعه زنجیره تامین داخلی گرافیت طبیعی به عنوان یک ماده معدنی ضروری در تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی می‌شود.

وی در ادامه افزود: وجود تجهیزات تخصصی برای تولید مواد آند فعال (AAM) با مشخصات مورد نیاز مشتریان، توسعه ظرفیت در حال افزایش تولید این محصول شرکت «Syrah Resources» و همچنین تقویت زنجیره تامین باتری ایالات متحده آمریکا حیاتی خواهد بود.

مدیر ارشد مالی شرکت «Syrah Resources» اذعان کرد: این شرکت از پیشنهاد معافیت تعرفه واردات برخی ماشین‌آلات و تجهیزات تولید چین به آمریکا به طور کامل حمایت می‌کند اما بهتر است که این معافیت‌ها تا سال ۲۰۲۷ زمانی که انتظار می‌رود حجم سرمایه‌گذاری‌ها روی زنجیره تامین گرافیت در ایالات متحده آمریکا افزایش چشمگیری یابد، ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با بررسی گزینه‌های مختلف، شرکت «Syrah Resources» به این نتیجه رسیده است که واردات تجهیزات از چین تنها گزینه معقول با توجه به هزینه‌ها، زمان‌بندی و ریسک‌های فعلی خواهد بود.

ولز، با تاکید بر ضرورت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید چین به آمریکا، یادآور شد: هنوز ارائه نام تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات غیرچینی برجسته به عنوان گزینه‌های جایگزین مطرح نیست.

علاوه‌براین، شرکت «eVAC Magnetics» از ارائه پیشنهاد معافیت تعرفه واردات ماشین‌آلات چینی به آمریکا استقبال و اعلام کرد که این اقدام روند تولید آهنربای دائمی در ایالات متحده آمریکا را تسهیل خواهد کرد.

تراویس نورتون، مدیر بخش ابتکارات استراتژیک در شرکت «eVAC Magnetics» در همین رابطه تصریح کرد: معافیت واردات تجهیزات چینی برای تامین آهنرباهای دائمی در بازار داخلی آمریکا از چندین جهت برای گسترش صنعت گرافیت در این کشور سودمند خواهد بود و شرایط رقابت برابر را برای محصولات گرافیتی تولید شده در خاک آمریکا با محصولات چینی فراهم می‌‌کند.

گفتنی است که کار ساخت واحد تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) در مارس سال ۲۰۲۳ توسط شرکت «eVAC Magnetics» به عنوان زیرمجموعه شرکت «VAC Group» در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و قرار است در اواخر پاییز سال ۲۰۲۵ این واحد تولیدی به مرحله بهره‌برداری برسد.

در همین رابطه، انجمن تولیدکنندگان باتری خودروهای الکتریکی ایالات متحده آمریکا در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد که اعطای معافیت تعرفه‌های واردات باتری خودروهای الکتریکی یا عدم افزایش تعرفه‌های آن‌ها، مقابله با شیوه‌های تجارت ناعادلانه چین را تضعیف خواهد کرد.

انتهای پیام//

با هدف تولید مواد آند باتری محقق شد؛

16:17 /دوشنبه/14 آبان 1403

در پی مخالفت‌های جوامع محلی در کانادا،

8:58 /یکشنبه/15 مهر 1403

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» پیش‌بینی کرد:

9:10 /سه شنبه/3 مهر 1403

علی‌رغم به‌کارگیری مکانیزم «CRMA»،

5:30 /دوشنبه/18 تیر 1403

در نهمین کنفرانس «Current Trends in Mining Finance» مطرح شد؛

11:21 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

با اعلام دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا،

16:25 /چهارشنبه/9 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/14

222750

فلزات آنلاین

1403/08/14

554000

فلزات آنلاین

1403/08/14

764363

فلزات آنلاین

1403/08/14

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/14

22968

فلزات آنلاین

1403/08/14

12360

فلزات آنلاین

1403/08/14

41232

فلزات آنلاین

1403/08/14

49865

فلزات آنلاین

1403/08/14

42180

فلزات آنلاین

1403/08/14

40775

فلزات آنلاین

1403/08/14

27230

فلزات آنلاین

1403/08/14

28829

فلزات آنلاین

1403/08/14

27071

فلزات آنلاین

1403/08/14

35715

فلزات آنلاین

1403/08/14

34208

فلزات آنلاین

1403/08/14

49208

فلزات آنلاین

1403/08/14

27061

فلزات آنلاین

1403/08/14

39576

فلزات آنلاین

1403/08/14

43642

فلزات آنلاین

1403/08/14

4679000