سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۵:۵۲ /شنبه/۳۰ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:25 /یکشنبه/5 آذر 1402

افتتاح مرکز نوآوری و دفتر همکاری فولاد مبارکه در دانشگاه اصفهان

مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه اصفهان و دفتر همکاری‌های این شرکت با دانشگاه مذکور، با حضور مدیرعامل و تنی چند از معاونان شرکت فولاد مبارکه، رئیس و برخی از معاونان و مسئولان دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، روز شنبه ۲۷ آبان ماه، محمدیاسر طیب‌نیا در جریان افتتاح این مراکز علمی و تحقیقاتی در دانشگاه اصفهان، بیان کرد: امیدواریم این حرکت، آغاز تحول اساسی و اتفاقی بزرگ در استان اصفهان و کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه اصفهان و فولاد مبارکه از مجموعه‌های ارزشمند و پیشرو در استان و کشور به شمار می‌آیند، گفت: همان‌گونه که در دانشگاه اصفهان، دانش‌محوری و جامعه‌محوری از راهبردهای اصلی است، در فولاد مبارکه نیز این راهبردها با قوت و جدیت، اجرایی و عملیاتی شده و امروز در پی آن هستیم که آن‌ها را به خلق ارزش مشترک با جامعه گره بزنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: گاهی برای ترسیم مسیر بهتر باید از کشورهای پیشگام الگوبرداری کنیم تا بتوانیم مسیر را هرچه کوتاه‌تر طی کنیم. به‌ عنوان مثال، ژاپن بعد از جنگ جهانی، علی‌رغم اینکه تمامی زیرساخت‌های خود را در حوزه‌های کشاورزی، کشتیرانی و صنعتی از دست داد، بار دیگر با طی کردن مسیر رشد و بالندگی، به دومین اقتصاد جهان تبدیل شد و امروز نیز همچنان جزو چند اقتصاد برتر جهان مطرح است؛ اگرچه در مواردی هم نمی‌توانند الگوهای مطلقی باشند اما باید با مطالعه همه کشورهای پیشرو و در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی و تکنولوژیکی، یافته‌های آن‌ها را در کشور بومی‌سازی کنیم.

طیب‌نیا اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راهبردها برای پیشرفت، صادرات‌محور بودن به‌ عنوان یک اصل اساسی است. همان‌طور که کشورهای توسعه‌یافته فقط به رفع نیازهای داخلی اکتفا نمی‌کنند. دوم اینکه درصد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری‌ها در چنین کشورهایی، به صنایع مادر و بنیادی اختصاص می‌یابد. اگر شرایط فعلی را نیز به‌ دقت بررسی کنیم، می‌بینیم کشورهای توسعه‌یافته تلاش می‌کنند در بخش صنعت فولاد همچنان جایگاه خود را حفظ کنند و کشورهای در حال‌ توسعه نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در حوزه صنعت فولاد انجام داده‌اند. سوم اینکه کشورهای توسعه‌یافته، علم را همانند نوآوری و به‌ عنوان بازیگر اصلی در صنعت مدنظر قرار داده‌اند.

وی در تشریح رویکرد سوم و با تاکید بر اهمیت و جایگاه علم در پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته، عنوان کرد: تمامی تحولاتی که طی دو قرن اخیر در دنیا صورت گرفته، بر مبنای رویکردهای نوآورانه و استفاده از فناوری‌های نوین بوده است. امروزه سرنوشت شرکت‌ها، ملت‌ها، کشورها و کسب‌وکارها به بحث نوآوری پیوند خورده است؛ این دقیقا همان موضوعی است که باید در استفاده از الگوها به‌ طور ویژه بر آن تمرکز داشته باشیم و اگر بخواهیم تمدن‌ساز شویم، باید نگاه نوآورانه را در همه بخش‌های کشور حاکم کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود به فرایند احداث، روند اجرای توسعه‌ها و موفقیت‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: آغاز عملیات احداث این مجموعه صنعتی عظیم در دهه ۶۰ و در سخت‌ترین شرایط کشور انجام شد و دهه ۷۰ را می‌توان شروع بهره‌برداری و رسیدن به ظرفیت‌های اسمی ترسیم‌شده نام نهاد. هم‌زمان با تداوم بهره‌برداری در شرکت، شاهد کم شدن حضور کارشناسان خارجی و اوج گرفتن اجرای طرح‌های توسعه شرکت بودیم و ظرفیت تولید در این شرکت از ۲٫۵ میلیون تن، به ۷.۲ میلیون تن رسید. در دهه ۹۰، این ظرفیت‌ها به سایر نقاط جغرافیایی کشور تسری یافت. از سوی دیگر، به مدد تحریم‌ها در دهه ۹۰، شاهد رخ دادن اتفاق ارزشمند دیگری به نام نهضت بومی‌سازی هستیم. در این موقعیت، کشور از واردات تجهیزات خارجی محروم است و کارشناسان خلاق کشور علاج کار را در ساخت داخل و بومی‌سازی قطعات و مواد مصرفی می‌بینند و امروز خرسندیم که اعلام کنیم از سال‌ ۹۰ تا کنون، ۹۰ درصد تجهیزات و مواد مصرفی مورد نیاز شرکت که عمدتا وارداتی بوده‌اند، بومی‌سازی شده است.

به گفته طیب‌نیا، امروز در این شرکت تعمیرات اساسی بسیار حساس خطوط نوسازی‌ها و بهینه‌سازی و تغییرات خطوط تولید به دست خود کارشناسان داخلی انجام می‌شود و امروز این مولود انقلاب اسلامی به‌ عنوان بزرگ‌ترین بنگاه صنعتی جمهوری اسلامی، بزرگ‌ترین فولادساز منطقه و جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و مایه افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. مجموعه‌ای که موتور محرک بیش از سه هزار و ۵۰۰ کارخانه و کارگاه و شرکت پایین‌دست به شمار می‌آید و بیش از ۳۵۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

 وی تاکید کرد: اگرچه امروز در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم اما نه‌ فقط فولاد مبارکه بلکه در کل صنعت فولاد کشور با چالش‌های خاصی ازجمله عدم توازن در زنجیره تامین، حمل‌ونقل، وجود رقبای جدی‌تر در داخل و خارج از کشور، عدم امکان تامین انرژی مورد نیاز و تزاحم‌های دیگر مواجهیم.

وجود ۴۵ میلیون تن ظرفیت در صنعت فولاد کشور

این مقام مسئول در ادامه از وجود بیش از ۴۵ میلیون تن ظرفیت در صنعت فولاد کشور خبر داد و گفت: برای رسیدن به این میزان ظرفیت، اگرچه مسیر را به‌ خوبی طی کرده‌ایم اما متاسفانه به‌ دلیل چالش‌هایی که نام برده شد، شاهد این هستیم که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از ظرفیت‌ها نیز بدون استفاده مانده است؛ در حالی که طی دو سال آینده، این ظرفیت به‌ احتمال زیاد به ۶۰ میلیون تن نیز افزایش می‌یابد. متاسفانه باید اذعان کنیم که چنانچه برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی نشود، صنعت فولاد که نقطه قوت امروز نظام است، با یک چالش جدی مواجه می‌شود. باید به خاطر داشته باشیم سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در حوزه صنعت فولاد انجام شده است.

طیب‌نیا در پاسخ به این سوال که برای تضمین آینده صنعت فولاد چه باید کرد، گفت: در فولاد مبارکه، توسعه‌های کمی در دهه‌های قبل انجام شده و اتفاقات ارزشمندی در این حوزه افتاده است اما از این به بعد، باید روش را تغییر دهیم و به همین منظور پنج راهبرد و استراتژی اساسی را در فولاد مبارکه تعریف کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با قاطعیت می‌توان اعلام کرد این پنج راهبرد مختص فولاد مبارکه نیست، بلکه راه نجات کشور است؛ چراکه در کشور در بسیاری از حوزه‌ها، ظرفیت‌های کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیری داریم که متاسفانه به‌ درستی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در مقایسه با سایر کشورهای منطقه متوجه می‌شویم که ما باید در بسیاری از حوزه‌ها بسیار فراتر از جایگاه فعلی باشیم. باید بپذیریم که شاه‌کلید همه مواردی که به آن اشاره شد، همین راهبرد پنجم یعنی توسعه نوآوری و فناوری است. با حاکم کردن نگاه نوآورانه در کشور است که می‌توانیم در سایر موارد نیز موفق باشیم. با نوآوری در فرایندها، نوآوری در بهره‌وری و تداوم کسب‌وکار، نوآوری در تولید محصولات جدید با ارزش‌افزوده بالاتر، نوآوری در توسعه بازار، نوآوری در رقابت‌پذیری و نوآوری در حوزه‌های تکنولوژی و کسب‌وکارهای جدید است که می‌توانیم تحول ایجاد کنیم؛ به شرطی که بخواهیم اهداف خود را محقق کنیم. باید نگاه خود را به خارج از فنس‌های فولاد مبارکه معطوف کنیم و کل ظرفیت‌های کشور از جمله دانشجویان، اساتید و به‌ طور کلی ظرفیت‌های دانشگاهی و حوزه‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی، هسته‌های فناورانه و شرکت‌های بالغ و نوپا را در نظر بگیریم.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه به معنی واقعی تصمیم گرفته‌ایم اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل کنیم و این هدف والای فولاد مبارکه است، گفت: برای این کار به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد مراکز توسعه نوآوری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و خوشبختانه امروز پنجمین مرکز نوآوری با سرمایه‌گذاری و همت فولاد مبارکه و با همکاری دانشگاه اصفهان در حال افتتاح است؛ همچنین موضوع تخصیص گرنت‌های دانشگاهی به دانشجویان و اساتید به‌ طور جدی مطرح است؛ تا جایی که بیش از یک هزار و ۲۰۰ موضوع در همین بازه زمانی که به این راهبرد ورود کرده‌ایم، بررسی شده است. در همه حوزه‌ها برای حل مسائل و مشکلات کلان در زنجیره و صنعت کشور، با نگاهی باز در حال پیش بردن اهداف خود هستیم؛ البته رسیدن موفقیت در همه این موارد، مستلزم همکاری نزدیک با مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاه‌هاست. این همکاری و تشریک مساعی اثربخش است که می‌تواند منجر به رسیدن به دستاوردهای ارزشمند و موفقیت شود.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز دنبال ارتباط نیستیم؛ چراکه ارتباط از دیرباز بین صنعت و دانشگاه وجود داشته است. امروز تاکید می‌کنیم که به دنبال همکاری هستیم. باید در نظر داشته باشیم که گوگل سالانه ۱۶ میلیارد دلار همکاری با دانشگاه‌ها تعریف کرده است. همه کسب‌وکارهای بزرگ، همکاری و ارتباط تنگاتنگی با مجموعه‌های مرتبط از جمله دانشگاه‌ها دارند و اقدامات زیادی در این حوزه انجام می‌دهند. از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز بستر مناسبی برای کسب‌وکارها فراهم می‌سازند. به‌ طور کلی کسب‌وکارها تا مطمئن نشوند که در جریان همکاری با دانشگاه به دستاوردها و سودهای عظیم می‌رسند، به‌ هیچ‌ عنوان همکاری صورت نخواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: باید در فرایند همکاری با دانشگاه از نگاه مسئولیت اجتماعی فاصله بگیریم؛ اگرچه معتقدیم کسب‌وکارهایی مانند فولاد مبارکه باید در جای خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز به دانشگاه‌ها توجه داشته باشند اما رویکرد و صحبت امروز فولاد مبارکه با دانشگاه‌ها، فراتر از موضوع مسئولیت‌های اجتماعی است؛ تا جایی‌ که در سال جاری، فولاد مبارکه در حوزه نوآوری بیش از یک همت سرمایه‌گذاری کرده است. از سوی دیگر، باید دانشگاه‌ها نیز ببیند در این حوزه چه سهمی و چه نقشی دارد.

درآمد ۸ درصدی دانشگاه‌های برتر کشور از حوزه صنعت

به گفته طیب‌نیا، به‌ طور قطع اتفاقی که امروز فولاد مبارکه در جریان همکاری با مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان به دنبال آن است، با رویکردهای قبلی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: به خاطر داشته باشیم در این موضوع همواره تاکید کرده‌ایم که حتی در موضوع نوآوری هم به نگاه نو نیازمندیم. فولاد مبارکه و دانشگاه باید به این فکر کنند که چه اقدامات و فرایندهایی می‌توانند رقم بزنند که به توسعه کشور بینجامد و این مستلزم همان تحول در نگاه است. متاسفانه باید اعلام کنیم که امروزه درآمد دانشگاه‌های برتر کشور در ارتباط با صنعت، حدود ۸ درصد بوده که رقم فاجعه‌آمیزی است و میانگین کشور نیز شاید بیشتر از ۴ درصد نباشد؛ این در حالی است که در دنیا حداقل درآمد دانشگاه از محل همکاری با صنعت، حداقل هفت تا هشت برابر این رقم در کشور ماست.

این مقام مسئول با بیان اینکه رتبه ما در شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه، به‌ عنوان یکی از سازه‌ها و پایه‌های اصلی همین موضوع نوآوری در جهان امروز ۱۲۰ است، گفت: این در حالی است که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، رتبه این همکاری بالاتر بوده است. امروزه ارتباط صنعت دانشگاه در کشوری نظیر امارات عدد ۱۹ را نشان می‌دهد. همچنین کشورهایی نظیر عربستان، آذربایجان، بحرین و پاکستان نیز در این حوزه رتبه‌هایی بهتر از کشور ما دارند. این آمار نشان می‌دهد تفکر صنعتگر و دانشگاهی برای ارتباط و همکاری موثر ساخته نشده است. باید بپذیریم که نگاهمان در این بخش دچار اشکال است و نیاز به تحول اساسی در نگاه به همکاری بین صنعت و دانشگاه داریم. با نگاه‌های قبلی نمی‌توانیم اتفاق بزرگی رقم بزنیم و نمی‌توانیم تمدن‌سازی کنیم.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: اگرچه در حوزه تولید علم شاخص کشور ما نسبتا بهتر بوده و حتی به رتبه پانزدهم جهانی هم رسیده‌ایم اما سوال اساسی این است که چند درصد از پایان‌نامه‌های دانشجویی ما تقاضامحور است. متاسفانه در پاسخ به این سؤال باید گفت تنها ۲ درصد از این پایان‌نامه‌ها تقاضامحور بوده و این نشان می‌دهد که تولید علم در کشور ما منجر به عمل نشده و هنوز این علم به جایی نرسیده است که مشکلی از مشکلات صنعت و به‌ طور کلی از مشکلات کل کشور حل کند. بنابراین تاکید می‌کنیم که ما نیازمند مسئله‌محوری و به‌ شدت نیازمند اثربخشی در پژوهش‌ها هستیم. امروز فولاد مبارکه این ادعا را دارد که می‌خواهیم گرنت‌ها را حمایت کنیم. به دنبال این هستیم که پایان‌نامه‌ها به سمت مسئله‌محور بودن هدایت شوند.

وی تاکید کرد: امروز فولاد مبارکه به‌ عنوان بزرگ‌ترین بنگاه صنعتی و فولادساز کشور، دست یاری به‌ سوی دانشگاه دراز کرده است. صنعت و دانشگاه، باید کنار هم و به‌ صورت هرچه منسجم‌تر تحول عظیم‌تری را دنبال کنند.

مسیر همکاری پایدار، هدفمند و موثر فولاد مبارکه با دانشگاه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه اگرچه زودتر و بیشتر از همه این همکاری‌ها را با دانشگاه اصفهان آغاز کرده‌ایم اما در این راستا، حضور موثرتر اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها را در فولاد مبارکه و نخبگان صنعت را در دانشگاه پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: امروز به دنبال این هستیم که مسیر همکاری پایدار، هدفمند و موثری با دانشگاه تعریف کنیم. باید به دنبال اجرای پروژه‌هایی در این فرایند همکاری باشیم که با تغییر مدیریت‌های هر دو مجموعه، تعطیل و دچار نوسان و خسران نشوند؛ پروژه‌هایی که در هر شرایط و در هر مقطع زمانی قابلیت اجرا داشته باشند و برای پیشبرد اهداف کشور لازم‌الاجرا باشند. به‌عنوان مثال، اگر قرار است مرکز آزمایشگاهی در این حوزه ایجاد شود، باید با این نگاه باشد که از این آزمایشگاه حتی فراتر از ۱۰۰ سال بتوان در حل مشکلات صنعت و کسب‌وکارهای کشور استفاده کرد؛ نه‌ فقط در بازه زمانی مدیریت یک شخص خاص.

طیب‌نیا اضافه کرد: در این زمینه باید به خاطر داشته باشیم که قدمت مراکز علمی در کشورهای توسعه‌یافته، بعضا به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد. نمی‌توان یک کار علمی را فقط برای یک بازه زمانی دو تا سه‌ ساله در نظر گرفت. این مواردی است که باید از سوی دانشگاه مورد واکاوی قرار گیرد. مطمئنا برای بهبود شرایط کشور و خروج از بحران‌های موجود که هرکدام یک قفل هزار کلید است، نیاز به همکاری بیشتر داریم. برخی کلیدها در دست صنعت و کسب‌وکارهاست و برخی از آن‌ها در دست مراکز علمی تحقیقاتی پژوهشی و دانش‌بنیان‌هاست و می‌طلبد که این انسجام برای حل مشکلات اقتصادی کشور هرچه بهتر شکل گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: فولاد مبارکه امروز بر این باور است که علاوه بر ظرفیت‌های خود، باید سایر ظرفیت‌های موجود در کشور را در این مسیر به‌کار گیرد تا بتواند آن اتفاق بزرگ را که خلق آینده بهتر برای جامعه و ایران اسلامی است، رقم بزند.

انتهای پیام//

در سه ماه نخست سال 1403 محقق شد؛

11:04 /چهارشنبه/27 تیر 1403

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/28

151696

فلزات آنلاین

1403/04/28

483684

فلزات آنلاین

1403/04/28

551690

فلزات آنلاین

1403/04/28

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/28

23520

فلزات آنلاین

1403/04/28

9625

فلزات آنلاین

1403/04/28

40576

فلزات آنلاین

1403/04/28

49860

فلزات آنلاین

1403/04/28

44700

فلزات آنلاین

1403/04/28

42073

فلزات آنلاین

1403/04/28

26181

فلزات آنلاین

1403/04/28

28729

فلزات آنلاین

1403/04/28

26389

فلزات آنلاین

1403/04/28

36544

فلزات آنلاین

1403/04/28

33356

فلزات آنلاین

1403/04/28

44816

فلزات آنلاین

1403/04/28

25723

فلزات آنلاین

1403/04/28

39705

فلزات آنلاین

1403/04/28

43170

فلزات آنلاین

1403/04/28

3396300