سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۵۱ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:36 /شنبه/10 شهریور 1403

محمدرضا کرمی شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با فلزات‌آنلاین:

افزایش بهره‌وری، نخستین گام تحقق تولید فولاد سبز در ایران/ اجرای پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در سیگماس

هم‌زمان با تشديد تغييرات اقليمی در جهان که نتايج سوء و مخرب بسياری همچون گرم‌تر شدن آب‌وهوای کره زمين را به همراه داشته است، شاهد حرکت فولاسازان به سمت توليد پاک و سبز در کشورهای صنعتی و توسعه‌يافته هستيم؛ به نحوی که توليدکنندگان فولاد هدف از اين اقدام را حذف سوخت‌های فسيلی و جايگزينی با انرژی‌های تجديدپذير، افزايش توليد اکسيژن در چرخه محيط زيست به کمک هيدروژن سبز و... دانسته‌اند.

هم‌زمان با تشدید تغییرات اقلیمی در جهان که نتایج سوء و مخرب بسیاری همچون گرم‌تر شدن آب‌وهوای کره زمین را به همراه داشته است، شاهد حرکت فولاسازان به سمت تولید پاک و سبز در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته هستیم؛ به نحوی که تولیدکنندگان فولاد هدف از این اقدام را حذف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی با انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش تولید اکسیژن در چرخه محیط زیست به کمک هیدروژن سبز و… دانسته‌اند. در حال حاضر کشورهای مطرح اروپایی مانند سوئد، آلمان و فرانسه پروژه‌های بزرگی را در راستای تولید فولاد سبز تعریف کرده‌اند که پیشرفت فیزیکی آن‌ها به ۴۰ درصد نیز می‌رسد. در این میان ایران به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان نیز از اهمیت تولید فولاد سبز غافل نشده و فولادسازان داخلی، گام‌های مثبتی را با هدف تحقق این مهم برداشته‌اند. اگرچه هزینه تولید فولاد سبز ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از فولاد معمولی است اما از هم‌اکنون باید سرمایه‌گذاری‌های لازم توسط دولت و بخش خصوصی در این زمینه صورت پذیرد و از کلیه پتانسیل‌های موجود در مسیر تولید فولاد سبز در کشور بهره گرفته شود. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی شرایط کنونی تولید فولاد سبز در ایران و جهان و عوامل موثر بر آن، گفت‌وگویی را با محمدرضا کرمی ‌شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

ارزیابی جنابعالی از روند پیشروی فولادسازان مطرح جهان در راستای تولید فولاد سبز چیست و تحقق این مهم را اساسا مستلزم چه فاکتورهایی در کارخانه‌های فولادی می‌دانید؟

در زمینه تولید فولاد سبز، فولادسازان برتر دنیا به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ برای برخی از آن‌ها به خصوص اروپایی‌ها، حرکت به سمت فولاد سبز یک مقوله جدی است و جزو راهبردهای شرکت‌های مطرح محسوب می‌شود. بنابراین قدم‌هایی که این فولادسازان در راستای کاهش انتشار کربن برمی‌دارند، معمولا به شدت نیز رسانه‌ای می‌شود که خود نشان ار اهمیت چنین گام‌هایی دارد. این دسته از فولادسازان مخارج هنگفتی را در زمینه افزایش بهره‌وری، کربن‌زدایی، جذب کربن آلاینده و جایگزینی کوره‌های بلند سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند. در حال حاضر پروژه‌های عظیمی برای تولید فولاد عاری از کربن آلاینده در سوئد، آلمان و فرانسه تعریف شده است که برخی از آن‌ها تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. از سوی دیگر، برخی فولادسازان جهانی علی‌رغم شعارهای فراوان فعلا تماشاگر اوضاع هستند تا اگر تولید فولاد سبز به لحاظ تکنولوژیک به بلوغ رسید، حضور آن‌ها در این عرصه جدی‌تر شود. این فولادسازان در زمینه مذکور فعلا هزینه‌ زیادی صرف نمی‌کنند و از جمله آن‌ها می‌توان به چینی‌ها و هندی‌ها اشاره کرد. باید توجه داشت که تحقق فولاد سبز و حرکت به سمت آن یک حرکت تک‌بعدی نیست و مستلزم چند کار به صورت هم‌زمان است.

اولین نیاز اینکه باید ذهنیت و فرهنگ سازمانی و ضرورت شدید آن در میان فولادسازان ایجاد شود. تا زمانی که این موضوع جدی گرفته نشود و اهمیت آن نادیده گرفته شود، هر حرکتی صرفا جنبه‌ موقت و تبلیغاتی خواهد داشت و اقدام جدی صورت نخواهد گرفت. به قول مولوی که می‌فرماید: آب کم جو، تشنگی آور به دست، تا بجوشد آبت از بالا و پست. دوما نیاز است که کارخانه‌های فولادی در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه‌گذاری کنند؛ البته لازم است که این مهم توسط یک مقام بالاتر یا به عبارتی سیاست‌گذار حاکمیتی در کشور سازمان‌دهی شده و دانش به دست آمده بین تمام کارخانه‌ها به نوعی هم‌رسانی شود. سوما باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه فناوری‌های نوین انجام شود. به عنوان مثال، فناوری‌های مرتبط با جذب و انبارش کربن (CCUS) و تولید هیدروژن سبز، از جمله فناوری‌هایی به شمار می‌آیند که پیش‌بینی می‌شود در میان‌مدت و بلندمدت، در مسیر تولید فولاد سبز به کار گرفته شوند. ضرورت دیگر این است که در همکاری‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم زیرا رسیدن به فولاد سبز مقصدی است که نه دیررسیدن به آن مطلوب است و نه زود رسیدن. اگر دیر به آن دست پیدا کنیم، صادرات با مخاطره مواجه خواهد شد و اگر زودتر از دنیا به سمت فولاد سبز حرک کنیم، آنقدر هزینه‌بر است که صرفه‌ اقتصادی تولید از بین می‌رود.

با توجه به وضعیت کنونی بازار داخلی فولاد و سرمایه‌گذاری‌های انجام ‌شده، آیا می‌توان امیدوار بود که ایران در آینده‌ نزدیک موفق به تولید فولاد سبز شود؟

هم‌اکنون فولادسازان ایرانی به دلیل استفاده از تکنولوژی «DRI+EAF»، آلایندگی کمتری نسبت به فولادسازان با کوره بلند نشر می‌دهند و از این رو به نوعی خود را سبزتر از سایر نقاط جهان می‌دانند اما این خاطرجمع بودن، سبب عدم انگیزه برای تحقیق و نوآوری و مهم‌تر از همه افزایش بهره‌وری آن‌ها شده است. حال این سوال بسیار مهم مطرح شده که فولاد سبز از کجا شروع می‌شود؟ از بهره‌وری؛ یعنی اینکه از ورودی کمتر بتوانند خروجی بیشتر تولید کنند. این موضوع سبب سبزتر شدن تولید آن‌ها می‌شود اما اکنون اگر پای راندمان در میان باشد، اوضاع خوبی به لحاظ تولید سبز در ایران نداریم. در واقع در بسیاری از صنایع کشور تولید کربن محدودیت ندارد و همه «کربن به اختیار» هستند؛ البته اگر تولید فولاد سبز را به معنای جایگزینی کامل گاز طبیعی در عملیات احیا با گاز هیدروژن در نظر بگیریم، باید گفت که مشکل اصلی در عدم استفاده از هیدروژن، به صرفه نبودن آن است. از آنجایی که هزینه­ تولید فولاد سبز می­تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از فولاد معمولی باشد، تولید این نوع فولاد اکنون اقتصادی نیست. بنابراین بحث اساسا مرتبط با صرفه­ اقتصادی است و توانایی تولید در اذهان فولادسازان، فعلا در رده­ دوم اهمیت قرار دارد. باید توجه داشت که هر سرمایه‌گذاری در این مسیر، سرمایه‌­گذاری روی آینده است. ما معتقدیم که می­‌توانیم به زودی به شکل آزمایشی فولاد سبز تولید کنیم اما این کار نیازمند آن است که روندهای آینده­ فولاد، در ذهن مسئولان امر و فولادسازان، اهمیتی هم­‌سنگ سود اقتصادی کنونی پیدا کند. به قول معروف، آینده از آن کسانی است که از اکنون آن را طراحی می‌کنند؛ البته ناگفته نماند که جهان به تدریج در حال افزایش جریمه کربن و اجرای مکانیزم‌هایی است که تولید فولاد سنتی را به شدت گران می‌کند (مثل مکانیزم CBAM در اتحادیه‌ اروپا).

هم‌‌اکنون چه موانع و محدودیت‌هایی پیش روی فولادسازان کشور جهت تولید فولاد سبز وجود دارد و راهکارهای پیشنهادی شما جهت رفع آن‌ها چیست؟

اگر عزم جدی برای تولید فولاد سبز در کشور وجود داشته باشد، مانع جدی حداقل برای تولید آزمایشی آن وجود ندارد. درست است که بحث‌های فنی مرتبط با فولاد سبز به دلیل پیشینه­ نه چندان دور و دراز آن هنوز پیچیده به نظر می‌­رسند اما ما نیز در کشور تجربه­ خوبی در فولادسازی داریم و از وجود متخصصان بی‌­بهره نیستیم؛ ضمنا توجه به این نکته حائز اهمیت است که هر چالشی در این زمینه، یک فرصت برای دانشگاه‌­های ماست و چه بسیار پایان­‌نامه­‌ها و پروژه­‌های ارزشمندی که می‌تواند حول این موضوع و با همکاری صنعت در دانشگاه‌­های کشور تعریف شده و انجام پذیرد. در حقیقت دریایی از فرصت‌ها وجود دارد؛ آن هم در اقیانوس آبی نه اقیانوس قرمز و برای بسیاری از محققان در رشته‌های مختلف پروژه‌های نوآورانه‌ای تعریف شده است.

نقش دولت و سازمان‌های دولتی مانند صمت و بخش خصوصی و تشکل‌های ذی‌ربط مانند سیگماس در تحقق هرچه سریع‌تر و جامع‌تر تولید فولاد سبز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ روشنی که می‌­توان به این پرسش داد، این است که انجام کارهایی که فعلا صرفه­ اقتصادی ندارند، برای فولادسازان جذاب نیست؛ مگر آنکه یک مشوق یا محرک بیرونی برای آن وجود داشته باشد. تقریبا تمام پروژه‌­های مطرح فولاد سبز در دنیا از کمک‌­های مالی دولتی یا منطقه‌ای بهره­ می­‌برند. دولت ما نیز می‌تواند با حمایت‌های مالی یا حداقل معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به فولادسازان کشور در این مسیر کمک کند. بخش خصوصی نیز باید بداند که اگر در این زمینه با دنیا همگام نشود، به زودی مزیت رقابتی و امکان صادرات را از دست خواهد داد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در اروپا خصوصا در آلمان، سوئد، فرانسه و انگلستان، بالغ بر سه میلیارد دلار کمک جهت تولید فولاد سبز در نظر گرفته شده است.

موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز چه اهداف و برنامه‌هایی را برای نیمه دوم سال جاری تدارک دیده و در دستور کار خود قرار داده است؟

موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) به رسالت رسانه‌ای خود در راستای رصد تحولات دنیا در زمینه معدن و فولاد سبز ادامه خواهد داد و همچنین آمادگی این را دارد که به عنوان پیونددهنده­ صنعت، دولت و دانشگاه عمل کند. این موسسه در نظر دارد که پروژه‌های افزایش بهره‌وری، خصوصا استفاده از فشار گاز سر کوره‌ احیا برای بازیافت انرژی را پیگیری کند. همچنین اجرای پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی از اولویت‌های سیگماس است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، قدم اول در حرکت به سمت فولادسبز افزایش بهره‌وری است و تمرکز اصلی ما باید بر این حوزه باشد. همچنین سعی می‌کنیم جلسات روشن‌گری و ترویج ادبیات فولاد سبز را برگزار کنیم و برای تدوین نقشه ‌راه فولاد سبز در ایران، از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

انتهای پیام//

معاونت بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

11:52 /شنبه/10 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «ارفع»؛

7:50 /شنبه/10 شهریور 1403

با بهره‌برداری از چهار پروژه‌ بزرگ آب‌رسانی محقق شد؛

16:30 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

در راستای توسعه اجتماعی و تقویت زیرساخت‌های ورزش حرفه‌ای کشور،

8:51 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

به دنبال ایفای موثر مسئولیت‌های اجتماعی در نی‌ریز،

7:35 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی محقق شد؛

10:46 /سه شنبه/6 شهریور 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

11:52 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «ارفع»؛

7:50 /شنبه/10 شهریور 1403

اینفوگرافیک مسئولیت اجتماعی فولاد اکسین؛

6:08 /شنبه/3 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000