معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر، با توجه به اینکه بیشترین میزان عرضه به بازار محصولات گرم توسط فولاد مبارکه صورت میگیرد و دیگر شرکتهای فولادی متناسب با ظرفیت اسمی نصب شده خود اقدام به تولید محصولات گرم نمیکنند، پاسخگویی به نیاز بازار به سمت فولاد مبارکه سوق یافته است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، رضا حیدری در خصوص نقش و اهمیت بهرهوری در بقا و تداوم سوددهی بنگاههای اقتصادی و تشریح بهترین روش برای مدیریت و کنترل بازار، بیان کرد: امروزه بهرهوری از مسائل مهم اقتصادی و مدیریتی است که رشد آن، موجب کاهش هزینههای تولید، افزایش توان رقابتی یک کسبوکار و سودآوری پایدار هر بنگاه اقتصادی خواهد شد؛ ضمن اینکه افزایش بهرهوری در سطح ملی، موجب افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی کشور میشود. بنابراین با توجه به محدودیت منابع مالی، مواد اولیه، انرژی و…، بهترین روش برای رشد تولید، بهبود و افزایش بهرهوری کلیه عوامل یک مجموعه است.
وی در خصوص وضعیت بهرهوری در فولاد مبارکه و سایر شرکتهای فولادی کشور، عنوان کرد: امروزه میزان بهرهوری شرکت فولاد مبارکه در تولید محصولات گرم ۹۷ درصد و میزان بهرهوری سایر تولیدکنندگان محصولات گرم و پلیت در کشور متاسفانه حدود ۴۰ درصد است که با استاندارد تولید جهانی بسیار فاصله دارد و باید افزایش یابد. در حال حاضر، با توجه به اینکه بیشترین میزان عرضه به بازار محصولات گرم توسط فولاد مبارکه صورت میگیرد و دیگر شرکتهای فولادی متناسب با ظرفیت اسمی نصب شده خود اقدام به تولید محصولات گرم نمیکنند، پاسخگویی به نیاز بازار به سمت فولاد مبارکه سوق یافته است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: بنابراین لازم است دیگر شرکتهای فولادی از ظرفیتهای خاموش خود استفاده و آن را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنند و ضمن عرضه مکفی محصولات در بورس کالا به منظور پاسخگویی به تقاضای مصرفکنندگان، مازاد تولید محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند تا نه تنها از واردات این محصولات و خروج ارز از کشور جلوگیری شده بلکه توسعه تجارت خارجی رشد یابد و ارزآوری ناشی از آن موجب رونق، شکوفایی و خودکفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور شود. این راهبرد منطقی هماکنون با بهرهوری حداکثری در شرکت فولاد مبارکه جاری است و افزایش ظرفیت و توسعه خطوط شرکت در این راستاست.
حیدری در ادامه به وضعیت فولاد مبارکه ازنظر ایجاد ارزشافزوده پایدار نسبت به سایر کارخانههای داخلی اشاره کرد و گفت: طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ظرفیت تولید فولاد خام کشور حدود ۴۸ میلیون تن برآورد میشود که ۱۵ میلیون تن آن مربوط به تولیدکنندگان تختال است و در میان آنها، تنها شرکت فولاد مبارکه دارای کاملترین زنجیره تولید محصولات فولادی تخت است که میتواند از این مزیت رقابتی استفاده و ارزشافزوده پایداری ایجاد کنند؛ نکته حائز اهمیت، دانستن میزان مصرف و تقاضای بازار و تحلیل و رصد همیشگی مصرفکنندگان و نیاز آنهاست که بر این اساس یک شرکت فولادی، باید استراتژی و راهبرد تولیدی خود را تعیین کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرفکنندگان محصولات گرم عمدتا صنایع نوردکار، صنایع پروفیل و ساختمانی، حملونقل و قطعهسازان و لولههای انتقال سیالات هستند که بیشترین سهم از سبد بازار محصولات گرم را به خود اختصاص میدهند و تقاضای قابلتوجهی را ایجاد میکنند، خاطرنشان کرد: بنابراین ضروری است که نیاز این دسته از مشتریان استراتژیک که در صنایع پاییندستی مختلفی ایفای نقش میکنند، به بهترین وجه ممکن تامین شود تا چرخه محصول ادامه یابد و مصرفکنندگان نهایی به محصولات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و کشور به استقلال و بینیازی در این بخش از صنعت بیش از پیش نائل آید.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر با روشهای دستوری و تعیین محدودیتهای بازدارنده برای مصرفکننده و تولیدکننده، مدیریت بازار راه به جایی نمیبرد بلکه بهترین و منطقیترین روش ممکن، ایجاد توازن بین عرضه و تقاضاست که باید با افزایش تولید بهواسطه افزایش بهرهوری خصوصا در تولیدکنندگان محصولات گرم و پلیت صورت پذیرد.
حیدری خاطرنشان کرد: به طور کلی باید به خاطر داشته باشیم امروزه افزایش بهرهوری از ارکان اصلی برای بقای هر بنگاه اقتصادی است. این راهبرد وقتی همانند فولاد مبارکه در کنار برنامهریزی دقیق برای تولید مطابق با نیاز بازار و درخواستهای مشتری با کمترین میزان هدررفت منابع و انرژی انجام شود، مسلما به توفیق سازمان حتی در شرایط سختتر از امروز منجر خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: در عین حال ایجاب میکند اعطای امتیاز و مجوز برای طرحهای فولادی با مطالعه و کارشناسی دقیقی صورت پذیرد زیرا صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر، دارای زیرساختهای معظم و سنگینی است و انرژی و سرمایهگذاریهای لازم را مصرف خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است طرحها دارای توجیه اقتصادی باشند تا از منابع ملی با حداکثر بهرهوری استفاده شود.
انتهای پیام//