مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: با تایید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و حمایت بخش خصوصی زمینه طرح توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با هدف خدماترسانی مناسب به واحدهای فولادی مستقر این منطقه فراهم شده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از ایسنا، حسن خلج طهرانی تصریح کرد: ظرفیت فعلی این اسکله ۱۲ میلیون تن در سال است که با اجرای کامل طرح توسعه و اضافه شدن ۷ پست اسکله جدید و همچنین اسکله دلفینی دو کله مخصوص صادرات مواد مایع (نفت، فرآورده های نفتی و نفت کوره) با حدود سه برابر افزایش به ۳۵ میلیون تن میرسد.
وی افزود: از آنجایی افزایش زیرساختها موجب جذب سرمایهگذار بیشتر و در نتیجه رونق تولید خواهد شد، یکی از مهمترین اهداف توسعه زیرساختی در سال جاری توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه از طریق بخش خصوصی (کنسرسیومی متشکل از شرکتهای معدنی و فولادی) و در نهایت تبدیل آن به هاب صادرات و واردات صنایع معدنی و فلزی است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از طرحهای توسعهای به عنوان لازمه حرکت رو به جلو نام برد و اظهار کرد: اگر به دنبال حفظ حضور بلندمدت خود در عرصههای تولید و تجارت جهانی هستیم در هیچ شرایطی نباید از توسعه غافل شویم.
وی تاکید کرد: درسند چشمانداز توسعه کشور برای افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نظر گرفته شده که لازمه آن افزایش واردات مواد اولیه و همچنین صادرات تولیدات است که این خود نیاز به زیرساختهای لازم ازجمله افزایش ظرفیت اسکله اختصاصی دارد.
این مقام مسئول بیان کرد: برای احداث اسکله دلفینی خصوص صادرات مواد مایع صنعتی نیز دعوت از سرمایهگذاران بخش خصوصی با استقبال مثبت آنان مواجه شده و به همین منظور، مشاور طرح بهروزرسانی زیرساختها، مطالعات فنی و اقتصادی را در این زمینه آغاز کرده است.
خلج طهرانی گفت: طبق مصوبه هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس طرح توسعه اسکله اختصاصی این منطقه با قابلیت پهلوگیری کشتیهای ۳۰۰ هزار تنی احداث میشود که در این صورت یکی از معدود اسکلههای کشور خواهد بود که ظرفیت بارگیری و تخلیه مواد معدنی و محصولات فولادی با این حجم (۳۵ میلیون تن در سال) را دارد.
این مقام مسئول اظهار کرد: خوشبختانه نگاه توسعهمحور در سازمان ایمیدرو باعث شده که شخصاً پیگیر توسعه اسکله و جذب سرمایهگذار بخش خصوصی برای تکمیل آن باشد.
وی از افزایش استفاده ظرفیت ریلی کشور برای تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مورد نیاز صنایع فولادی بهعنوان یکی دیگر از اهداف این منطقه نام برد و افزود: دراین زمینه نیز مذاکراتی با مدیران راه آهن هرمزگان و تهران داشتهایم که سبب شد ظرفیت تخلیه واگن خود را به ۳۷۰ تا ۳۸۰ واگن در روز (بیش از ۶ میلیون تن در سال) افزایش دهیم.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در پایان تاکید کرد :این همکاری و تعامل با راه آهن ادامه دارد و بنا داریم تا بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی خود را به حدود ۴۵۰ واگن در روز برسانیم.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهز به نوار متحرک تخلیه و بارگیری به طول ۳۲ کیلومتر بهعنوان قطب تولید فولاد و آلومینیوم و فلز روی با جذب ۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.