سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۹:۵۷ /چهارشنبه/۱۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:23 /دوشنبه/15 مرداد 1403

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» مطرح کرد:

افزایش فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مس

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» به عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی مستقر در بریتانیا، در جریان وبینار این موسسه که با موضوع وضعیت فلزات پایه در سه ماهه سوم سال 2024 در روز چهارشنبه 17 جولای سال جاری میلادی برگزار شد، گفت: فعالیت‌های سوداگرانه تاثیر بسیاری بر قیمت‌ها در بازار فلزات پایه طی سه ماهه سوم سال 2024 خواهد داشت.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» به عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی مستقر در بریتانیا، در جریان وبینار این موسسه که با موضوع وضعیت فلزات پایه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ در روز چهارشنبه ۱۷ جولای سال جاری میلادی برگزار شد، گفت: فعالیت‌های سوداگرانه تاثیر بسیاری بر قیمت‌ها در بازار فلزات پایه طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، داریا افانوا بیان کرد: تاثیرگذاری عوامل اقتصادی در سطح کلان روی قیمت‌ها در بازار فلزات پایه به نوعی کاهش یافته و به نظر می‌رسد تاثیر وقایع آتی در بازار سفته‌بازان بر قیمت‌ها در بازار فلزات پایه طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ برجسته‌تر شود.

وضعیت قیمت‌ها در بازار مس

به گفته وی، بازار مس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در کانون توجه بازار فلزات پایه قرار داشت. روند افزایشی قیمت مس در هفته‌ پایانی ماه جولای ۲۰۲۴ و روند صعودی قیمت این فلز در سه ماهه گذشته، یکی از محرک‌های اصلی در افزایش قیمت فلزات پایه بوده است.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» اظهار داشت: ارتباط متقابل بازار مس با بازار دیگر فلزات پایه به طور قابل‌توجهی افزایش یافته و این موضوع نشان می‌دهد که جهش اخیر قیمت در بازار مس موجب افزایش قیمت‌ها در بازار فلزات پایه شده است. نوسانات موقعیت‌های خرید و فروش در بازار سفته‌بازان دلیل افزایش قیمت مس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ است.

افانوا استدلال کرد: اگرچه به نظر می‌رسد محدودیت دسترسی به کنسانتره مس در بازار همچنان ادامه داشته باشد اما آنچه در این بین مطرح می‌شود این است که روند افزایشی اخیر قیمت مس نه به علت کاهش حجم عرضه کنسانتره مس در بازار، بلکه به دلیل نوسانات موقعیت‌های خرید و فروش در بازار سفته‌بازان این فلز بوده است.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده تلاش‌های اخیر برای افزایش قیمت مس در بورس فلزات لندن و بازار با قرارداد تعیین شده بورس کالای شیکاگو با شکست مواجه شد، با این حال، مشارکت‌کنندگان بازار تحولات قیمتی در هر دو بورس را همچنان تحت نظر دارند.

بوریس مکانیک‌ رضایی، یکی از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» نیز معتقد بود که فعالیت‌های سوداگرانه موجب روند صعودی قیمت‌ها در بازار مس شده است. با توجه به اینکه سفته‌بازان پس از سه هفته متوالی افزایش قیمت‌ها در وضعیت موقعیت فروش، اکنون تمرکز خود را روی موقعیت‌های خرید در بازار مس معطوف ساخته‌اند، ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود که قیمت مس در هفته‌های آینده افزایش یابد و به تبع آن قیمت سایر فلزات پایه روندی صعودی به خود بگیرد.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» با تاکید مجدد بر احتمال افزایش قیمت مس در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، ابراز کرد: روند افزایش قیمت‌ مس در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به دلیل کاهش حجم تقاضا برای این فلز سرخ به ویژه در بازار چین، با چالش‌هایی همراه خواهد بود.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط موسسه «Sucden Financial»، دسترسی به مس تصفیه شده در بازار طی سال ۲۰۲۵ با محدودیت‌هایی همراه خواهد شد.

افزایش تدریجی قیمت آلومینیوم پس از ثبت رشد قیمت‌ها در بازار مس

افانوا یادآور شد: با در نظر گرفتن این مسئله که هیچ نوسانی در روند حجم عرضه و تقاضا در بازار آلومینیوم رخ ندهد، همانند سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ قیمت این فلز به پیروی از روند صعودی قیمت‌ها در بازار مس، طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی روند افزایش تدریجی خود را حفظ خواهد کرد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در بازار مس آنچنان تقاضای مصرف‌کنندگان برای خرید فلزات پایه و آلومینیوم را افزایش داد که تصور می‌شود مدت‌هاست چنین روند افزایش تقاضایی در بازار فلزات مذکور مشاهده نشده بود.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» بر این باور است که با کاهش قیمت مس و آلومینیوم، انتظار می‌رود تغییرات روند عرضه و تقاضا نقش بیشتری در نوسانات قیمتی آلومینیوم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ ایفا کند.

افانوا در طول سخنرانی خود در وبینار مذکور، ابراز داشت: نوسانات عرضه و تقاضا در بازار آلومینیوم بر قیمت این فلز به تدریج تاثیر خود را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ نشان خواهد داد.

لازم به ذکر است که از سرگیری فرایند تولید در واحدهای ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان واقع در جنوب‌ غربی چین منجر به افزایش میزان تولید این فلز در چین شد که در نتیجه آن دسترسی به آلومینا در بازار با محدودیت مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه دسترسی به آلومینا در بازار با محدودیت مواجه شده است اما قیمت‌ این ماده معدنی در «LME» کاملا منعکس‌کننده وضعیت بازار آلومینا نیست؛ بر همین اساس انتظار می‌رود که قیمت‌ آلومینا و آلومینیوم در بورس آتی شانگهای انعکاس بهتری از شرایط بازار این دو ماده معدنی نسبت به قیمت‌ها در بورس فلزات لندن در روزهای آتی داشته باشد.

موسسه «Sucden Financial» در ادامه پیش‌بینی‌های خود اعلام کرد که حجم تقاضا برای آلومینیوم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ کاهشی خواهد بود.

رابرت مونته‌ فوسکو، فعال در بخش کالاهای صنعتی موسسه «Sucden Financial» مطرح کرد: با توجه به وضعیت رکود بازار آلومینیوم به خصوص در بخش ساخت‌وساز در چین و همچنین ادامه روند افزایش میزان تولید این فلز در کشور نامبرده، در کنار سرعت کمتر از حد انتظار رشد اقتصادی در چین نمی‌توان چندان به افزایش قیمت‌ها و رشد حجم تقاضا برای این فلز در بخش‌های صنعتی دیگر امیدوار بود.

تاثیرپذیری روند عرضه و تقاضای نیکل از تغییرات قیمتی مس

از میان فلزات پایه، روند عرضه و تقاضای نیکل بیشترین تاثیرپذیری را از تغییرات اخیرا بازار مس داشته است.

به گفته افانوا، ادامه افزایش ظرفیت تولید نیکل در اندونزی مانع از افزایش قیمت این ماده معدنی در بازار شده است. حتی با افزایش قیمت‌ها در بازار مس، لزوما قیمت‌ها در بازار نیکل روند صعودی در بازار فلز سرخ را همانند دیگر فلزات پایه دنبال نخواهد کرد.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» بیان کرد: نیکل اندونزی همچنان بیش‌ترین سهم را در بازار به دلیل هزینه تولید کمتر در مقایسه با سایر کشورها دارد.

وی با اشاره به افزایش حجم ذخایر نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن، ابراز داشت: تولیدکنندگان نیکل در اندونزی حتی با وضعیت فعلی نرخ‌های این فلز از اختلاف قیمت‌های به وجود آمده سود ‌می‌برند و همچنان به روند تولید و استخراج نیکل از معادن ادامه می‌دهند.

موسسه «Sucden Financial» اعلام کرد که قیمت نیکل کمتر از ۱۷ هزار دلار در هر تن حاشیه سود ناچیزی را برای تولیدکنندگان خواهد داشت و قیمت منصفانه این فلز حدود ۱۷ هزار ۵۰۰ تا ۱۸ هزار ۵۰۰ دلار در هر تن است.

مونته‌ فوسکو معتقد است که در خوشبینانه‌ترین حالت و در بلندمدت قیمت نیکل به ۱۹ هزار دلار یا ۲۰ هزار دلار در هر تن خواهد رسید دارد.

وی تاکید کرد: اگر فدرال رزرو آمریکا بهره بانکی را کاهش دهد و مجددا فلز مس افزایش قیمت دیگری را تجربه کند، قیمت نیکل ممکن است روند صعودی قابل‌توجهی به خود بگیرد.

اندرو کول، تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets» در تحلیل هفتگی خود از بازار نیکل که در قالب گزارشی در ۱۶ جولای سال ۲۰۲۴ منتشر شد، مطرح کرد: روند نزولی همچنان بر بازار این فلز حاکم خواهد بود و اخیرا نرخ نیکل علی‌رغم وجود برخی عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌ها، افت پیدا کرده است. روند عرضه و تقاضای نیکل نسبت به آنچه نوسانات قیمتی فعلی بازار این فلز خوانده می‌شود، ثبات بیشتری دارد.

وضعیت قیمت‌ها در بازار روی

افانوا در رابطه با بازار روی بیان کرد: قیمت این فلز پایه تا حدودی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ با نوساناتی همراه بود اما با این حال قیمت روی همراه با جهش قیمت مس روند صعودی را به ثبت رساند.

وی اذعان کرد: محدودیت دسترسی در بازار کنسانتره روی و کاهش تعرفه‌های ذوب چالش‌هایی را در بازار روی ایجاد کرده است اما علت اصلی رشد اخیر قیمت روی، افزایش فعالیت‌های سوداگرانه بوده است.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» تصریح کرد: از آخرین باری که موقعیت‌های خرید و فروش تا این حد روندی صعودی را تجربه کردند که علت آن تاثیرگذاری عوامل اقتصادی در سطح کلان و تغییرات در روند عرضه و تقاضا در بازار روی اعلام شد، چندین سال می‌گذرد. با این وجود، افزایش قیمت‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در بازار روی به دلیل افزایش فعالیت‌های سوداگرانه و نوسانات ایجاد شده در روند عرضه و تقاضای فلز نامبرده بوده است.

افانوا پیش‌بینی کرد که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ قیمت روی افزایش نسبی را ثبت می‌کند و در کوتاه‌مدت نرخ این فلز به دلیل دسترسی محدود به کنسانتره روی جهش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، حجم عرضه در بازار روی کاهشی است اما وضعیت حجم تقاضا برای این فلز حال و روز خوبی را تجربه نمی‌کند و چندان هم نمی‌توان به بهتر شدن اوضاع آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ امیدوار بود و حتی احتمالا حجم تقاضا برای روی تا سال ۲۰۲۵ با مشکل محدودیت دسترسی دست‌ و‌ پنجه نرم کند.

جیمز مور، تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets» نیز بر این باور است که محدودیت دسترسی به فلز روی همچنان ادامه خواهد یافت.

وی افزود: عملکرد ضعیف بخش ساخت‌و‌ساز مسکونی در چین بر چشم‌انداز صنایع سیمان، گچ و سنگ ساختمان تاثیر منفی گذاشته است. علاوه‌براین، پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم روندی کاهشی را تجربه کند.

افزایش روند حجم تقاضا در بازار سرب

قیمت سرب معمولا با نوسانات بازار باتری در چین که در حال حاضر در وضعیت رکود قرار دارد تغییراتی را تجربه می‌کند اما با این حال، وضعیت نوسانات قیمت سرب در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ دلیل دیگری داشته است.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» اعلام کرد: قیمت سرب به دلیل افزایش فعالیت‌های سوداگرانه روندی صعودی را به ثبت رساند. بر همین اساس، با افزایش قیمت‌ها به وضوح می‌توان رشد اختلاف قیمت‌ها و جهش حجم ذخایر انبارهای روی بورس فلزات لندن را مشاهده کرد.

افانوا تاکید کرد که افزایش حجم ذخایر روی در انبارهای «LME» لزوما کاهش تولید را به دنبال نخواهد داشت، چراکه حجم تقاضا برای فلز روی نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تمایل به خرید سرب از بازار فیزیکی ممکن است اندکی کاهش یابد. احتمال اینکه بازار روی روند نوسانی قابل‌توجهی را در بخش عرضه و تقاضا تجربه کند بسیار کم است.

ویلیام آدامز، مدیر بخش فلزات پایه در موسسه «Fastmarkets» استدلال کرد: به نظر می‌رسد که قیمت و حجم فعالیت‌ها در بازار سرب به یک ثبات نسبی رسیده است که این مسئله را تا حدی می‌توان به آغاز تعطیلات فصل تابستان مرتبط دانست.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» پیش‌بینی کرد که قیمت سرب در «LME» و بورس آتی شانگهای در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ همگام با افزایش قیمت مس به روند صعودی نسبی خود ادامه دهد. قیمت سرب در «LME» لزوما انعکاسی از روند فعلی عرضه و تقاضای این فلز در بازار نیست.

رشد قیمت‌ها در بازار قلع

افانوا در رابطه با بازار قلع، بیان کرد: هنگامی که قیمت مس افزایش پیدا کرد، قیمت‌ها در بازار قلع نیز روندی مشابه را طی کردند اما پس از کاهش جزئی نرخ مس، قیمت قلع همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

از آنجایی که بازار قلع مقیاس کوچک‌تری نسبت به دیگر فلزات پایه دارد و تعداد مشارکت‌کنندگان بازار این فلز نیز به نسبت کمتر است، افزایش قیمت قلع در مقایسه با سایر فلزات پایه نوسانی‌تر خواهد بود. در همین رابطه موسسه «Sucden Financial» پیش‌بینی کرد که قیمت قلع به دلیل عوامل مرتبط با نوسانات عرضه و تقاضا در آینده روند صعودی خود را حفظ می‌کند.

وی تصریح کرد: تاخیر در صدور مجوزهای جدید برای راه‌اندازی معادن قلع، در بازار مواد اولیه و تصفیه شده این فلز محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. پیش‌بینی می‌‌شود که این اتفاق روی قیمت‌ قلع در بورس آتی شانگهای تاثیر بیشتری در مقایسه با «LME» داشته باشد.

در همین راستا موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد که انتظار می‌رود قیمت قلع در سه ماهه سوم سال جاری میلادی همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.

به گفته مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial»، با توجه به کمبود تعداد مشارکت‌کنندگان در بازار قلع، قطعا تاثیر افزایش فعالیت‌های سوداگرانه تاثیر بیشتری نسبت به عامل محدودیت دسترسی به قلع در بازار، روی افزایش قیمت این فلز داشته است.

بوریس مکانیک‌ رضایی، فعال در موسسه «Fastmarkets» معتقد است که عملکرد بهتر قلع در مقایسه با دیگر فلزات پایه نشان می‌دهد حجم عرضه و تقاضا در بازار قلع تصفیه شده بهبود را تجربه کرده است.

وی اظهار داشت: حجم محموله‌هایی که حواله فروش برای آن‌ها صادر شده در ذخایر انبارها از ابتدای ماه جولای ۲۰۲۴ حدود ۲۹۵ تن یا ۷ درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود از اواخر آوریل سال جاری میلادی رسیده است. به نظر می‌رسد که کاهش دسترسی به قلع، به بازار فلز قلع تصفیه شده هم سرایت پیدا کند.

تاثیر عوامل اقتصادی در سطح کلان بر بازار فلزات پایه

افانوا خاطرنشان کرد: فعالان بازار در رابطه با تاثیر عوامل اقتصادی در سطح کلان بر بازار فلزات پایه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نگرانی کمتری داشتند و بیشتر بر تاثیر عوامل سیاسی بر این بازار تاکید کرده و بر این باورند که این روند در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، عوامل اقتصادی در سطح کلان بر نوسانات بازار فلزات پایه به دلیل افت نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا، اروپا و بریتانیا کاهش یافته است. احتمالا نرخ تورم در سه ماهه سوم سال جاری میلادی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی موسسه «Sucden Financial»، فدرال رزرو آمریکا احتمالا نرخ بهره بانکی را در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ حدود ۰٫۲۵ درصد و در دسامبر سال مذکور حدود ۰٫۲۵ درصد دیگر کاهش خواهد داد. طبق این پیش‌بینی ارائه شده، انتظار می‌رود کاهش نرخ بهره بانکی در اروپا به تدریج اتفاق بیفتد.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» در پایان اظهار داشت: برگزاری نشست سالانه حزب کومونیست چین در فصل پاییز با نام «Third Plenum»، تاثیر ناچیزی بر بازار فلزات پایه خواهد گذاشت.

انتهای پیام//

پس از رکود چند ماهه تقاضای مس در چین،

7:46 /یکشنبه/14 مرداد 1403

به دلیل محدودیت دسترسی به فلز سرخ،

12:24 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

با عرضه محموله‌های انبار شده در بازارهای جهانی،

8:38 /شنبه/9 تیر 1403

همگام با افزایش تقاضای فلز سرخ انجام شد؛

8:26 /شنبه/9 تیر 1403

تولید محصولات با تکنولوژی بالا،

10:16 /سه شنبه/22 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/16

154107

فلزات آنلاین

1403/05/16

542326

فلزات آنلاین

1403/05/16

725147

فلزات آنلاین

1403/05/16

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/16

25701

فلزات آنلاین

1403/05/16

12620

فلزات آنلاین

1403/05/16

42403

فلزات آنلاین

1403/05/16

49178

فلزات آنلاین

1403/05/16

44700

فلزات آنلاین

1403/05/16

41429

فلزات آنلاین

1403/05/16

27052

فلزات آنلاین

1403/05/16

28523

فلزات آنلاین

1403/05/16

27046

فلزات آنلاین

1403/05/16

36512

فلزات آنلاین

1403/05/16

33684

فلزات آنلاین

1403/05/16

45204

فلزات آنلاین

1403/05/16

26632

فلزات آنلاین

1403/05/16

42139

فلزات آنلاین

1403/05/16

44879

فلزات آنلاین

1403/05/16

3560200