به گفته تحلیلگران و فعالان بازار، پیشبینی میشود سال جدید با رشد نسبی تولید خودرو در آمریکای شمالی همراه باشد که این امر به نوبه خود، تقاضا برای محصولات فولادی مانند محصولات نورد سرد، ورق گالوانیزه و فولاد «SBQ» را افزایش خواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، با وجود پیشبینیهای مثبت انتظار میرود تقاضای فولاد در کشورهای آمریکای شمالی یکسان نباشد؛ به طوری که احتمالا در ایالات متحده آمریکا اندکی افزایش، در کانادا ثبات و در مکزیک ۴ درصد رشد داشته باشد.
از طرفی، علیرغم افزایش خوشبینیها در ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه سیاستهای دولت ترامپ میتواند محرکی برای رونق تولید و صنعت فولاد باشد، برخی از فعالان و ناظران صنعت، بهبود فوری و قابل ملاحظهای را متصور نیستند.
به گفته فیل گیبز، تحلیلگر سهام تولیدکنندگان صنایع فلزی در شرکت «KeyBanc Capital Markets»، انتظار نمیرود تغییر قابلتوجهی در تولید و تقاضای مصرفکننده در بخش خودروسازی ایالات متحده آمریکا مشاهده شود.
با این حال به عقیده وی، نشانههای مثبتی نیز در رونق بازار خودروی کشور مذکور دیده میشود. به این ترتیب که در پایان سال ۲۰۲۴، موجودی نمایندگیهای خودرو در ایالات متحده آمریکا به حدود ۵۷ روز تامین رسید که به سطح استاندارد ۶۰ تا ۷۰ روز بسیار نزدیک است. این میزان موجودی به حدی پایین است که شرکتهای خودروسازی را ملزم به افزایش تولید مطابق با تقاضای بازار میسازد. باید یادآور شد که یکی از دلایل کاهش فروش خودرو در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴، موجودی بالای برخی خودروسازان در ابتدای سال بود.
به گزارش شرکت «AutoForecast Solutions»، شرکت «Stellantis»، تولیدکننده خودروهای کرایسلر و جیپ در زمره خودروسازانی قرار دارد که برای تعدیل موجودی بالا، به تدریج تولیدات خود را به سطحی پایینتر از تقاضای واقعی بازار کاهش داد.
به گفته سام فیورانی، معاون بخش پیشبینی تقاضای جهانی خودرو در شرکت «AutoForecast Solutions»، شرکت «Stellantis» در بازه زمانی ماههای ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۴، برنامه تولید سالانه خود را به میزان بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه کاهش داد.
وی اظهار داشت: سطح تولیدات این شرکت در حال حاضر با تقاضای واقعی بازار انطباق بیشتری پیدا کرده است و احتمالا به افزایش تولید خودروهای سبک جدید در سال ۲۰۲۵ منتهی خواهد شد. شایان ذکر است که شرکت «Stellantis»، تنها خودروسازی نیست که با چالش دستوپنجه نرم میکند.
مشکلات مالی شرکت نیسان موجب شد که این شرکت در ماه نوامبر ۲۰۲۴، اقدام به تعدیل ۹ هزار نیروی کار خود کند و به دلیل رکود فروش در بازارهای چین و ایالات متحده آمریکا، تولیدات خود را به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد.
به گفته فیورانی، مشکلات مالی شرکت نیسان میتواند در نهایت به تعطیلی یک یا دو واحد تولیدی این شرکت منجر شود اما خوشبختانه تاکنون چنین امری حادث نشده است.
ارزیابیهای انجام شده نشان میدهد که به احتمال زیاد روند گذار به خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ کند شود؛ هرچند که سهم بازار آنها شاید با سرعتی کمتر از گذشته اما همچنان افزایش خواهد یافت.
مطابق اظهارات فیورانی، پیشبینی میشود که دونالد ترامپ مشوقهای مالیاتی و سیاستی فدرال در راستای حمایت از خودروهای برقی را محدود یا لغو کند اما احتمالا نمایندگانی از کنگره که در حوزههای انتخابی آنها واحدهای تولید باتری خودروهای برقی، شرکتهای خودروسازی و تامینکنندگان قطعات فعالیت میکنند، تا حدی از تحقق این اقدامات ممانعت به عمل آورند.
تقاضای خریداران آمریکایی
به گفته گیبز، انتظار میرود تقاضای مصرفکنندگان در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۵ اندکی افزایش یابد اما به دلیل مشکلات مربوط به استطاعت مالی همچنان روند کندی خواهد داشت.
وی مطرح کرد: شمار کمتری از خریداران آمریکایی از تمکن مالی لازم جهت پرداخت توامان قیمتهای گزاف خودروهای جدید و نرخ بالای بهره ۸ تا ۹ درصدی تسهیلات خرید خودرو برخوردارند؛ نرخهایی که در قیاس با تسهیلات کمبهره یا بدون بهره متداول پیش از همهگیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری داشتهاند.
بر اساس اظهارات فیورانی و گیبز، پیشبینی میشود کاهش نرخ بهره تسهیلات اعطایی جهت خرید خودرو در سال ۲۰۲۵، به دلیل روند تدریجی کاهش این نرخ و تداوم قیمت بالای خودروهای جدید، تاثیر بسزایی بر میزان تقاضای خریداران نداشته باشد.
گیبز مطرح کرد: افزون بر موارد پیشین، تولید خودروهای با کیفیتتر توسط شرکتهای خودروسازی، موجب افزایش طول عمر استفاده از این خودروها شده و این امر به نوبه خود، سبب تضعیف تقاضای مصرفی شده است.
مطابق گزارش موسسه «S&P Global Mobility»، میانگین سن خودروهای آمریکایی در حال تردد در سال ۲۰۲۴ به رقم بیسابقه ۱۲.۶ سال رسید. شرکت «AutoForecast Solutions» پیشبینی میکند که تولید داخلی خودروهای سبک در ایالات متحده آمریکا که نقش مهمی در تقاضای فولاد این کشور دارد، با ۱.۱۶ درصد افزایش از ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴، به ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۵ برسد.
با این حال، مطابق اظهارات فیورانی، تولید داخلی خودرو در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر کمبود تولید خودروهای کوچک و ارزانقیمت قرار خواهد گرفت. این دسته از خودروها معمولا به دلیل قیمت پایینتر و ابعاد کوچکتر فروش بیشتری دارند و تولید ناکافی آنها میتواند بر تقاضای کلی خودرو تاثیر منفی بگذارد.
به گفته تحلیلگر مذکور، مدلهای ارزانقیمت یعنی خودروهایی با قیمت کمتر از ۳۰ هزار دلار، به اندازه کافی در بازار موجود نیستند.
وی اظهار داشت: اگرچه نمونههایی از این دست خودروها در بازار مشاهده میشود (از جمله چند مدل از شورلت، بیوک و فورد) اما تعداد مدلهایی که با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار عرضه میشوند، بسیار کم است؛ چراکه در حال حاضر خریداران برای خرید خودرو با این بودجه، به سراغ خودروهای دست دوم میروند. در واقع خرید خودروی دست دوم، بسیار راحتتر از خرید خودروی نو است و به خریداران حق انتخاب بیشتری میدهد.
بر اساس آخرین شاخص سنجش نگرش نمایندگیهای خودرو که توسط شرکت «Cox Automotive» در ماه دسامبر ۲۰۲۴ منتشر شد، از زمان برگزاری انتخابات ماه نوامبر شاهد افزایش خوشبینی در میان فعالان این حوزه بودهایم. این شاخص که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ رقم ۴۰ را نشان میداد، در سه ماهه چهارم به ۴۲ ارتقا یافت اما کماکان پایینتر از رقم ۵۰ یعنی نقطه میانی مقیاس تقاضای قوی و ضعیف قرار دارد.
نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که نرخهای بالای بهره و وضعیت نامساعد اقتصادی، کماکان به عنوان دو عامل اصلی بازدارنده در بهبود نگرش نمایندگیهای خودرو عمل میکنند.
نقش اساسی فولاد در تولید خودرو
تولید داخلی خودرو در ایالات متحده آمریکا، محرک اصلی تقاضای فولاد محسوب میشود و سهم قابلتوجهی در تقاضای برخی از محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است.
بر اساس برآوردهای موسسه آهن و فولاد ایالات متحده آمریکا، فولاد ۵۴ درصد از مواد بهکاررفته در تولید خودروهای سبک اعم از خودروهای با موتور درونسوز و خودروهای برقی را شامل میشود.
به گفته گیبز، بیشترین مصرف فولاد در بخش خودروسازی مربوط به ورقهای گالوانیزه و ورقهای نورد سرد است؛ به طوری که این بخش ۴۰ درصد از تقاضای ورقهای فولادی در ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص میدهد. همچنین، در مورد تقاضای فولاد «SBQ» سهم بخش خودروسازی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل بازار است.
به گفته این تحلیلگر، با در نظر گرفتن همه محصولات فولادی، بخش خودروسازی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از تقاضای کل را به خود اختصاص میدهد.
گیبز اظهار داشت: اگر وضعیت بخش خودروسازی بهبود یابد، این امر به افزایش قیمت فولاد کمک خواهد کرد. معمولا تا زمانی که بخش خودروسازی در بازار حضور فعال نداشته باشد، شاهد رونق بلندمدت قیمت ورقهای فولادی نخواهیم بود.
به گفته خریداران ورق فولادی و فولاد «SBQ»، انتظار میرود بازار خودرو با افزایش تقاضا، موجب بالا رفتن قیمت این محصولات شود.
یکی از پخشکنندگان مستقر در ایالتهای غرب میانه آمریکا اظهار داشت: بدیهی است که در خصوص تقاضای محصولات فولادی، انتظار میرود سال ۲۰۲۵ در مقایسه با سال ۲۰۲۴ از وضعیت بهتری برخوردار باشد و بر اساس پیشبینیها، از اواخر سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم شاهد روندی رو به بهبود باشیم.
وی اضافه کرد: ما خود را برای افزایش حجم سفارشات ضمن حفظ سطح بالای خدمات آماده کردهایم؛ بنابراین هرچه این افزایش تقاضا زودتر اتفاق بیفتد، بهتر خواهد بود.
به گفته این پخشکننده، با وجود اینکه موجودی انبار آنها در پایینترین سطح سه دهه گذشته خود قرار دارد، توانستهاند ۹۹ درصد سفارشات را از همان موجودی تامین کنند.
وی اظهار داشت: افزایش موجودی در شرایط فعلی میتواند سودآوری را به همراه داشته باشد اما همچنان ریسکهایی را نیز به دنبال دارد؛ به ویژه با توجه به اینکه نرخ بهره همچنان بالاست.
یکی از پخشکنندگان مستقر در جنوب ایالات متحده آمریکا در خصوص چشمانداز سال ۲۰۲۵ بازار فولاد «SBQ» در این کشور ابراز خوشبینی کرد و افزود: در صورت وضع تعرفه توسط دونالد ترامپ بر تمامی خودروهای وارداتی، احتمال افزایش تقاضا برای این دسته از محصولات فولادی وجود دارد. با این اوصاف، در شرایط کنونی هیچگونه تغییری در میزان تقاضای فولاد «SBQ» مشاهده نشده است. در حال حاضر، بازههای زمانی تحویل کوتاه و قیمتها ثابت هستند اما در مجموع، تیم مدیریت ما مشتاق است تا ببیند سال ۲۰۲۵ چه به ارمغان میآورد.
رونق بازار محصولات فولادی مورد استفاده در بخش خودروسازی
به گفته یکی از پخشکنندگان مستقر در ایالتهای غرب میانه آمریکا، پس از انتخابات ریاستجمهوری این کشور در ماه نوامبر ۲۰۲۴، تعداد معاملات خرید در بازار فولاد افزایش یافت و در ماه دسامبر همان سال شدت بیشتری به خود گرفت. در مجموع، به نظر میرسد شرایط بازار رو به بهبود باشد.
شرکت «AutoForecast Solutions» گزارش میدهد که تولید ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴، نشاندهنده تسلط این کشور بر تولید خودرو در آمریکای شمالی است زیرا این میزان، ۶۶.۲۲ درصد از کل تولید سالانه این منطقه را شامل میشود.
در مقابل، تولید خودرو در کانادا که در سال ۲۰۲۳ بالغ بر یک میلیون و ۵۴۰ هزار دستگاه بود، در سال ۲۰۲۴ با افت چشمگیر ۱۵.۵۸ درصدی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسید؛ این در حالی است که در همین بازه زمانی، تولید در ایالات متحده آمریکا و مکزیک با افزایش مواجه بود. انتظار میرود تولید کانادا در سال ۲۰۲۵ در همان سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه ثابت باقی بماند.
براساس پیشبینی شرکت نامبرده، انتظار میرود تولید خودرو در مکزیک از حدود سه میلیون و ۹۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴، با افزایشی ۴.۰۳ درصدی در سال ۲۰۲۵ به چهار میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه برسد.
انجمن صنعت خودروسازی مکزیک (AMIA) انتظار دارد که در سال ۲۰۲۴، رکورد تولید خودرو در این کشور شکسته شود و در سال ۲۰۲۵ با دو پله صعود نسبت به جایگاه هفتم در سال ۲۰۲۳، به رتبه پنجم در میان بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان دست یابد.
به گفته این انجمن، خودروسازان اصلی در مکزیک شرکتهای نیسان، جنرال موتورز و فولکس واگن هستند که ۵۲.۵۷ درصد از کل فروش خودرو در این کشور را به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش اتاق ملی صنایع آهن و فولاد مکزیک (Canacero)، رشد چشمگیر تولید خودرو در این کشور، صنعت فولاد مکزیک را بر آن داشته است تا مبلغ ۵.۶۱ میلیارد دلار در راستای افزایش ظرفیت تولید فولاد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ سرمایهگذاری کند.
به همین ترتیب، شرکت فولادسازی برزیلی «Gerdau» در حال بررسی امکان احداث یک واحد تولیدی جدید به منظور تولید فولاد «SBQ» در مکزیک با هدف تامین فولاد مورد استفاده در قطعات خودرو است. برآورد این شرکت نشان میدهد که احداث این واحد تولیدی با ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن، نیازمند سرمایهگذاری اولیهای بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
همچنین، شرکت فولادسازی مکزیکی «TYASA» در ماه می ۲۰۲۴ اعلام کرد که عملیات ساخت یک کارخانه تولید نورد فولاد «SBQ» در تاسیسات خود در ایالت وراکروز را آغاز کرده است و انتظار میرود بهرهبرداری از آن طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ آغاز شود. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن برای صنایع خودروسازی، نفت، معدن، ماشینآلات سنگین و ساختوساز میلگرد تولید خواهد کرد.
تعرفه ۲۵ درصدی
افزایش ظرفیت تولید خودرو و محصولات فولادی در مکزیک، منوط به این خواهد بود که آیا دونالد ترامپ در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم از سوی مکزیک برای مقابله با ورود غیرقانونی مهاجران و مواد مخدر از مرز جنوبی ایالات متحده آمریکا، تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از این کشور را وضع خواهد کرد یا خیر.
کلودیا شینباوم، رئیسجمهور مکزیک در واکنش به طرح پیشنهادی ترامپ، احتمال وضع تعرفههای تلافیجویانه را مطرح کرد و هشدار داد: از آنجایی که بسیاری از خودروسازان آمریکایی دارای واحدهای تولیدی در کشور مکزیک هستند، این تعرفهها در نهایت منجر به افزایش قیمتها برای مصرفکنندگان عادی در ایالات متحده آمریکا خواهد شد.
علیرغم ابهام پیرامون وضعیت تعرفهها در سال ۲۰۲۵، برخی از فعالان بازار مکزیک از افزایش حجم صادرات فولاد تا قبل از روز ۲۰ ژانویه یعنی زمان احتمالی اعمال تعرفههای دونالد ترامپ خبر دادهاند.
یکی از پخشکنندگان مستقر در شمال ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: منابع ما در مکزیک بر این باورند که تمهیداتی در داخل مکزیک به منظور مقابله با تهدید تعرفههای ترامپ اتخاذ خواهد شد اما در خصوص ماهیت این تمهیدات ابهاماتی وجود دارد.
این پخشکننده عنوان کرد: تولیدکنندگان مکزیکی تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا تمامی محصولات تا روز ۲۰ ژانویه تولید و ارسال شوند و چنانچه احتمال دهند قادر به انجام این کار تا تاریخ مذکور نخواهند بود، به مشتریان اختیار داده میشود تا نسبت به لغو سفارشات خود اقدام کنند یا در مفاد قرارداد، شرطی مبنی بر تقبل مسئولیت پرداخت تعرفه ۲۵ درصدی توسط مشتری در صورت اعمال آن پس از روز۲۰ ژانویه درج کنند.
یکی از ناظران صنعت فولاد مکزیک نسبت به امکان حلوفصل موفقیتآمیز و به هنگام مناقشات ناشی از تهدید تعرفههای تجاری بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک ابراز خوشبینی کرد.
وی اظهار داشت: هرگونه تعرفهگذاری توسط دولت ترامپ موقتی خواهد بود زیرا آنها نمیخواهند روابط خود را با مکزیک خدشهدار کنند؛ اگرچه ممکن است در صادرات فولاد مورد استفاده در بخش خودروسازی اختلالاتی ایجاد شود اما این وضعیت گذرا خواهد بود و ظرف مدت ۶ ماه تا یک سال پس از آغاز به کار دولت ترامپ، شرایط به حالت عادی بر خواهد گشت.
در خصوص کانادا نیز فعالان بازار فولاد بر این باورند که این کشور احتمالا بتواند از تعرفههای ۲۵ درصدی ترامپ اجتناب کند.
یک خریدار فولاد بیان کرد: ترامپ در معاملهگری بسیار ماهر است و به نظر میرسد طی سالهای آینده شاهد توافقات زیادی باشیم. وی از تعرفه به عنوان اهرمی برای وادار کردن جاستین ترودو، نخستوزیر کانادا به همکاری استفاده میکند. هدف وی، همکاری کانادا در زمینه مقابله با مهاجرت غیرقانونی و جلوگیری از ورود قطعات چینی از خاک این کشور به ایالات متحده آمریکا است.
یک منبع صنعتی در کانادا ضمن ابراز خوشبینی نسبت به حصول توافق میان ایالات متحده آمریکا و کانادا و جلوگیری از وضع تعرفههای تجاری، نسبت به تبعات منفی ناشی از عدم دستیابی به این توافق و اعمال تعرفهها هشدار داد.
وی اظهار داشت: اعمال تعرفههای ۲۵ درصدی، ضربهای مهلک به اقتصاد هر دو کشور وارد خواهد کرد و با توجه به حجم بالای مبادلات تجاری بین دو کشور، این اقدام میتواند تبعات گستردهای به دنبال داشته باشد.
این منبع صنعتی در کانادا افزود: در حالی که ترودو ممکن است در همکاری با ایالات متحده آمریکا دچار تردید باشد اما همزمان با مخالفتهای شدیدی روبهروست که میتواند دولت متزلزل وی را سرنگون کند و حزب محافظهکار را به قدرت برساند؛ حزبی که در این مسائل دیدگاههای نزدیکتری به ترامپ دارد.
یکی از تجار اظهار داشت: در نهایت، سه کشور عضو توافقنامه تجاری ایالات متحده آمریکا مکزیک کانادا (USMCA) بر اختلافات کنونی که ناشی از تهدیدهای ترامپ است، فائق خواهند آمد؛ هرچند که این مسیر با چالشهایی همراه خواهد بود.
انتهای پیام//