سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۵۳ /یکشنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:15 /یکشنبه/29 مهر 1403

«کچاد»، الگوی ارزش‌آفرینی در کشور؛

اقدامات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حوزه ارتقای بهره‌وری منابع

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان مجموعه‌ای که زنجیره کامل فولاد را در خود جای می‌دهد، همواره سعی داشته است که نگاه فراگیری را به مقوله توسعه، رشد فعالیت‌ها و بهبود عملکرد کیفی و کمی خود داشته باشد و یکی از پیشگامان عرصه معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور در حوزه ارزش‌آفرینی و سودآوری تلقی شود.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان مجموعه‌ای که زنجیره کامل فولاد را در خود جای می‌دهد، همواره سعی داشته است که نگاه فراگیری را به مقوله توسعه، رشد فعالیت‌ها و بهبود عملکرد کیفی و کمی خود داشته باشد و یکی از پیشگامان عرصه معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور در حوزه ارزش‌آفرینی و سودآوری تلقی شود. رویکردهای این شرکت در زمینه تکمیل زنجیره‌های ارزش به شکلی متوازن و همچنین توسعه زیرساخت‌های انرژی و آب و همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای سطوح بهره‌وری مصرف مواد اولیه و حامل‌های انرژی، این شرکت را به سمبلی برای تحقق توسعه پایدار تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، بهره‌وری به طور کلی می‌تواند به صورت استفاده حداکثری از منابع مختلف شامل نیروی انسانی، مواد اولیه، انرژی و … تعریف شود که در نهایت نیز به کاهش هزینه‌های تولید، توسعه بازارها، رشد درآمدها و سودآوری می‌انجامد. بهره‌وری مصرف منابع در بخش معدن و صنایع معدنی و به طور خاص در زنجیره فولاد اهمیت بسزایی دارد زیرا پیش‌برد فعالیت‌ها در این حوزه به مصرف منابع مختلف، آن هم به شکل پایدار گره خورده است. نگاهی به عملکرد و سیاست‌گذاری‌ها در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، از اهمیت بالای استراتژی بهره‌وری مصرف منابع در این شرکت حکایت دارد. این موضوع از مسیرهای مختلفی در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دنبال می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بهینه‌سازی مصرف آب و حامل‌های انرژی، به‌کارگیری تجهیزات مدرن و به‌روز‌آوری و هوشمندسازی فرایند تولید در این شرکت اشاره کرد. اهمیت جایگاه این استراتژی تا حدی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، آن را در خط مشی خود نیز مورد توجه قرار داده است.

منابع کلیدی

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به رغم آنکه طی دو سال اخیر با چالش‌ها و موانع داخلی و خارجی متعددی نظیر کاهش قیمت‌ در بازارهای جهانی، محدودیت‌های مصرف انرژی و رشد هزینه‌های تولید مواجه بوده، تمرکز خود را بر ارتقای بهره‌وری و رشد تولید معطوف کرده است. در این میان، ناترازی انرژی و به تبع آن محدودیت‌های مصرف برق، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فولادسازان در چند سال اخیر تبدیل شده‌اند. گفتنی است که محدودیت‌های اعمال‌ شده در زمینه مصرف برق تنها در زمان پیک بار تابستان سال گذشته، قطع برق کارخانه‌های تولیدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به مدت یک هزار و ۷۰۰ ساعت را به دنبال داشته است. باید توجه داشت که این شرکت به واسطه بهره‌گیری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی خود همواره سعی داشته است تا در جبران ناترازی صنعت برق کشور نقش مثبتی را ایفا کند. گفتنی است که نیروگاه سیکل ترکیبی سرو چادرملو با تولید یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۶۵ مگاوات ساعت انرژی از تاریخ اول خرداد ماه تا ۳۱ شهریور ماه سال گذشته و همچنین نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهید فخری‌زاده با تولید هشت هزار و ۵۷ مگاوات ساعت انرژی پاک و تجدید‌پذیر در بازه زمانی یاد شده، در این مسیر نقش‌آفرین بوده‌اند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی را در طرح‌های توسعه‌ای خود لحاظ کرده که احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات در شهرستان اردکان، نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در خضرآباد، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی اردکان (امید ۲) و نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی بهاباد (امید ۳) از آن جمله‌اند. باید توجه داشت که انرژی، سهم قابل‌توجهی از بهای تمام‌ شده تولید در این حوزه را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اجرای تکنیک‌ها و ابزارهای روز‌آمد در حوزه مصرف انرژی، در جهت کاهش هزینه‌های تولید خود حرکت می‌کند.

در راستای بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، نظام مدیریت انرژی (ISO 50001) در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پیاده‌سازی شده است. اقدامات «کچاد» در این زمینه سبب شده‌اند که در سال گذشته، مصرف انرژی در اغلب واحدهای تولیدی این شرکت نسبت به طراحی کارخانه با کاهش همراه شود. گفتنی است که میانگین کاهش مصرف برق در کارخانه‌های گندله‌سازی و احیا مستقیم این شرکت به ترتیب حدود ۱۱ درصد و ۳ درصد بوده است. همچنین مصرف گاز نیز در کارخانه‌های گندله‌سازی و احیا مستقیم به ترتیب با کاهش ۳۳ درصدی و ۱۱ درصدی همراه شده است. این در حالی است که میانگین مصرف برق در فولادسازی تنها حدود یک درصد و میانگین مصرف گاز در فولادسازی نیز حدود ۳ درصد در مقایسه با طراحی کارخانه افزایش یافته است.

همچنین با توجه به ماهیت آب‌بر بودن این صنعت، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به منظور مدیریت مصرف آب در سطح مجتمع، نظام (ISO 460001) را پیاده‌سازی کرده است. گفتنی است که طراحی و فناوری به‌کاررفته و مدارهای خنک‌کاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به گونه‌ای است که برای تولید هر تن فولاد، کمتر از یک مترمکعب آب مصرف می‌شود که این عدد در بین فولادسازان کشور کم‌نظیر است. با این حال، «کچاد» اقدامات ارزشمندی را در راستای بهینه‌سازی تامین و مصرف آب انجام داده است. این شرکت نسبت به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اردکان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتی چادرملو اقدام کرده است. این مسئله نه تنها باعث بهینه‌سازی مصرف آب و تامین بخشی از آب صنعتی از پساب‌های خانگی می‌شود بلکه نقش بسزایی در ارتقای سطح بهداشت شهروندان نیز ایفا می‌کند. اقدام دیگر این شرکت با هدف تامین آب پایدار، ابرپروژه نمک‌زدایی و انتقال آب خلیج فارس (با همکاری وزارت صمت و همکاری چند شرکت بزرگ دیگر) بوده که با تکمیل فاز نخست آن، امکان استفاده از آب نمک‌زدایی‌شده دریا برای این شرکت و برخی صنایع معدنی دیگر فراهم شده است. گفتنی است که این اقدامات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، کاهش مصرف آب را نیز نسبت به طراحی کارخانه در مجتمع صنعتی این شرکت به ارمغان آورده است. در این بین، میانگین کاهش مصرف آب در کارخانه‌های گندله‌سازی، احیا مستقیم و فولادسازی این شرکت در سال گذشته، به ترتیب برابر با ۳۴ درصد، ۲۴ درصد و ۴۸ درصد بوده است.

نمودار یک عملکرد مصرف آب در کارخانه فولادسازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را به تصویر می‌کشد. چنانچه در این نمودار مشاهده می‌شود، در کل ۱۲ ماه سال گذشته، میزان مصرف آب در کارخانه فولادسازی چادرملو کمتر از طراحی کارخانه بوده که از اقدامات موثر این شرکت در راستای بهینه‌سازی مصرف آب حکایت دارد.

نمودار ۱٫ میزان کاهش مصرف آب در مقایسه با طراحی کارخانه در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۲

ضرورت، نه انتخاب

میزان نفوذ دانش و فناوری‌های روز به بخش معدن و صنایع معدنی در جهان، به عنوان یکی از منابع تعیین‌کننده تولید، تا حدی است که امروز به‌کارگیری آن‌ها نه یک انتخاب بلکه ضرورتی برای حفظ بقا و ارتقای توان رقابت در بنگاه‌ها محسوب می‌شود. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان را به عنوان یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های خود تعریف کرده و به نتایج مثبتی نیز در این خصوص دست یافته است. گفتنی است که پیاده‌سازی سیستم هوشمند ترکینگ در معدن، سبب شده است که سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت، با رشد قابل‌توجهی همراه شود. همچنین به‌کارگیری پروژه‌های هوشمندسازی در مجتمع صنعتی چادرملو، از یک طرف باعث بهبود و ارتقای کیفیت در کارخانه گندله‌سازی و شبیه‌سازی فرایندها در احیا شده و از سوی دیگر نیز تاثیر مثبتی بر افزایش دقت پارامترهای فرایند داشته است. در خصوص بهره‌گیری از فناوری‌های روز در واحد گندله‌سازی این شرکت نیز می‌توان به بهره‌برداری از پروژه تزریق سود و امکان‌سنجی استفاده از چسب‌های ارگانیک اشاره کرد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین برای افزایش بازده ناحیه تولید گندله خام نیز اقدام به افزایش راندمان سرندهای غلتکی «Roller screen» و همچنین استفاده از سیستم پردازش تصویر کرده است که یکی از به‌روز‌ترین سیستم‌های مورد استفاده در صنایع به شمار می‌آید. علاوه‌براین‌ها، به‌روزرسانی و بهره‌برداری از سیستم‌های کنترلی جدید برای اتاق کنترل نیز از جمله اقدامات این شرکت برای به‌روز نگه داشتن واحد گندله‌سازی بوده است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اقدامات متعددی را با هدف کاهش مصرف منابع از جمله انرژی و مواد اولیه در مجتمع‌های معدنی و صنعتی خود انجام داده است. از جمله اقدامات انجام‌ شده در مجتمع معدنی چادرملو می‌توان به اجرای برنامه‌های افزایش تولید بالاتر از ظرفیت اسمی، اصلاحات و نوسازی تجهیزات، افزایش ضریب بازیافت (نسبت کنسانتره سنگ‌آهن تولیدی به سنگ‌آهن مصرفی در مقایسه با طرح کارخانه) و کاهش توقفات در مقایسه با طرح کارخانه اشاره کرد. همچنین با توجه به اهمیت بالای بحث پرعیارسازی باطله‌های معدنی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به اجرای این پروژه نیز اقدام کرده است که به معنای تبدیل سنگ‌آهن‌های حاصل از این باطله‌ها به کنسانتره سنگ‌آهن در کارخانه فرآوری است؛ البته از تاثیر استقرار نیروگاه اضطراری در مجتمع و تزریق ۲۲ هزار و ۴۶۳ مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری نیز نمی‌توان به سادگی عبور کرد؛ اقدامی که نقش مهمی در پیک‌سایی از طریق تولید پایدار داشته است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین در مجتمع صنعتی خود نیز گام‌های بلندی را در مسیر کاهش مصرف منابع و در نهایت افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها برداشته است. افزایش راندمان دیسک‌ها با استفاده از سیستم پردازش تصویر، ارتقای راندمان ناحیه بالینگ از طریق بهینه‌سازی اسکرین‌ها، استفاده از سود مایع در ترکیب مواد اولیه با هدف کاهش مصرف بنتونیت و کاهش هزینه‌های تولید در مابقی زنجیره فولاد، تنها گوشه‌ای از اقدامات «کچاد» در راستای بهینه‌سازی مصرف منابع در کارخانه گندله‌سازی بوده‌اند. این شرکت همچنین در کارخانه احیا مستقیم خود نیز اقدام به بهینه‌سازی استفاده از «Air cooler» با توجه به دمای محیط، به‌کار‌گیری روش‌های تجزیه و تحلیل خرابی برای مدیریت توقفات و کاهش زمان از دست رفته تولید و همچنین جایگزینی قطعات و تجهیزات خارجی با نمونه‌های داخلی کرده است.

بدیهی است که ارتقای بهره‌وری مصرف منابع در کارخانه فولادسازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان حلقه نهایی زنجیره فولاد در این شرکت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو، «کچاد» نسبت به راه‌اندازی و استفاده از سیستم شارژ گرم در کوره قوس الکتریکی، استفاده از الکترود مسی آبگرد و حذف الکترود گرافیتی دریچه سرباره کوره قوس الکتریکی، استفاده از آجرهای برگشتی در قسمت بالای شل کوره، تبدیل شمش‌های معیوب به شمش‌هایی با طول ۱۱٫۷ متر، طراحی مجدد و اصلاح فن غبارگیر ۳ به منظور افزایش راندمان، کاهش مصرف برق و کاهش هزینه‌های تعمیرات اقدام کرده است تا از این طریق گام‌های بلندی در راستای بهینه‌سازی مصرف منابع در کارخانه فولادسازی برداشته باشد.

چادرملو در مسیر توسعه پایدار

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در تداوم تحقق شعار بنیادین خود (نماد توسعه پایدار) علاوه بر حرکت به سمت تکمیل زنجیره تولید، گام‌های ارزشمندی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه از جمله تامین انرژی پایدار و تجدیدپذیر برداشته و در همین راستا، اکنون دومین نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خود را در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در مجاورت مجتمع صنعتی چادرملو و نیروگاه خورشیدی شهید فخری زاده، در اردکان یزد احداث و آماده بهره‌برداری کرده است. پروژه نیروگاه خورشیدی اردکان از جمله طرح‌های سرمایه‌گذاری چادرملو است که توسط شرکت بین‌المللی سی‌پی‌جی پارس به عنوان یکی از بازوهای اصلی اجرایی و فنی مهندسی چادرملو احداث شده است.

در ساخت این نیروگاه از ۱۴ هزار و ۹۳۰ پنل با ظرفیت ۶۷۰ وات، ۸۰ اینورتر با ظرفیت ۱۲۵ کیلووات، ۴۰ کامباینر باکس، چهار پست و یک سوئیچ‌گیر ۲۰ کیلوولت استفاده شده است. همچنین برای ساخت این پروژه که عملیات اجرایی آن از آبان ماه سال گذشته آغاز و پس از ۱۰ ماه با تلاش متخصصان این حوزه و نظارت و هدایت شرکت بین‌المللی معدنی و صنعتی سی‌پی‌جی پارس به شبکه متصل شده است، بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم‌اکنون دارای یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی، یک واحد نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی فعال و یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی در حال ساخت است که فاز یک واحد گازی آن به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خرداد ماه امسال و تا پیش از آغاز پیک مصرف تابستان بهره‌برداری و به شبکه سراسری برق متصل شد و فاز دوم آن نیز با همین ظرفیت به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. گفتنی است این شرکت در حال حاضر احداث ۱۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی دیگر را در قالب یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در بهاباد با ۸۱ درصد پیشرفت و یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در خضرآباد یزد را با پیشرفت ۱۶ درصدی را در دستور کار دارد.

انتهای پیام//

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:19 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/29

197786

فلزات آنلاین

1403/07/29

554000

فلزات آنلاین

1403/07/29

764363

فلزات آنلاین

1403/07/29

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/29

22490

فلزات آنلاین

1403/07/29

11941

فلزات آنلاین

1403/07/29

40758

فلزات آنلاین

1403/07/29

49535

فلزات آنلاین

1403/07/29

42008

فلزات آنلاین

1403/07/29

40638

فلزات آنلاین

1403/07/29

26528

فلزات آنلاین

1403/07/29

28363

فلزات آنلاین

1403/07/29

26531

فلزات آنلاین

1403/07/29

34320

فلزات آنلاین

1403/07/29

32218

فلزات آنلاین

1403/07/29

45985

فلزات آنلاین

1403/07/29

26082

فلزات آنلاین

1403/07/29

39486

فلزات آنلاین

1403/07/29

42612

فلزات آنلاین

1403/07/29

4179400