سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۴۰ /پنج شنبه/۱ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:17 /یکشنبه/28 مرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

اقدامات هوشمندانه شرکت صنعت فولاد شادگان برای ارتقای سودآوری

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، افزایش نرخ نهاده‌های تولید و محدودیت‌های مصرف انرژی، منجر به کاهش حاشیه سود اغلب فعالان زنجیره فولاد کشور شده است. با این حال، شرکت صنعت فولاد شادگان با تمرکز بر برنامه‌های راهبردی مدیریت هزینه‌ها، توسعه سبد محصولات و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی موفق شد با کسب سود خالص 23 هزار و 284 میلیارد ريالی، به حاشیه سود 24 درصدی در سال 1402 دست یابد.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، افزایش نرخ نهاده‌های تولید و محدودیت‌های مصرف انرژی، منجر به کاهش حاشیه سود اغلب فعالان زنجیره فولاد کشور شده است. با این حال، شرکت صنعت فولاد شادگان با تمرکز بر برنامه‌های راهبردی مدیریت هزینه‌ها، توسعه سبد محصولات و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی موفق شد با کسب سود خالص ۲۳ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریالی، به حاشیه سود ۲۴ درصدی در سال ۱۴۰۲ دست یابد. در این شرکت چالش‌ها و فرصت‌ها در حوزه مرتبط با سودآوری و درآمدزایی از جمله تامین پایدار مواد اولیه، صرفه‌جویی در منابع، ارتقای سطح بهره‌وری، نیاز بازار و مشتریان و تکنولوژی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و مناسب‌ترین استراتژی‌ها برای حفظ کسب سود پایدار و اثربخش اتخاذ می‌شود. نتیجه راهبردهای شرکت صنعت فولاد شادگان را می‌توان در قرارگیری این شرکت روی پلکان سودآوری مستمر در سال‌های اخیر مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، اساسا سودآوری و ارزش‌آفرینی در صنعت فولاد بر چند اصل مهم و بنیادین استوار است. ایجاد و استفاده از مزیت‌های رقابتی، توسعه سبد محصولات ارزش‌افزا و رقابت‌پذیر و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در کنار تدوین و اجرای استراتژی‌های توسعه بازار با نگاه به تامین بازار داخلی و صادراتی، از جمله مسائلی هستند که زمینه رشد و سودآوری را برای یک بنگاه صنعتی ایجاد می‌کنند. شرکت صنعت فولاد شادگان در سال‌های اخیر با استراتژی‌های سازنده و برنامه‌ریزی هدفمند برای حفظ سودآوری پایدار توانسته است یکی از پربارترین کارنامه‌های عملکردی را در تاریخ فعالیت خود به ثبت برساند. در شرایطی که اغلب فعالان زنجیره فولاد کشور با چالش‌های انرژی و از دست رفتن تولید به سبب محدودیت‌های مصرف برق و گاز دست به گریبان بوده‌اند، این شرکت با حفظ پایداری تولید و استراتژی فروش محصولات خود در بازارهای داخلی در سال ۱۴۰۲، به درآمد عملیاتی ۹۷ هزار و ۴۹۳ میلیارد ریالی و سود عملیاتی ۲۵ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریالی دست یافت که حاکی از رشد قابل توجه عملکرد مالی این شرکت در مقایسه با سال قبل از آن بود.

شرکت صنعت فولاد شادگان فعالیت خود را با هدف تامین آهن‌ اسفنجی مورد نیاز هلدینگ فولاد خوزستان آغاز کرد و با توجه به پتانسیل‌‎ها و مزیت‌های رقابتی، توسعه سبد محصولات و تکمیل زنجیره ارزش را با ارزش‌آفرینی و خلق سود مضاعف در دستور کار قرار داد. آنچه که امروز شرکت صنعت فولاد شادگان را در مسیر رشد درآمدزایی و حفظ سودآوری پایدار قرار داده، توانایی بالای این شرکت در پاسخگویی به نیازهای کمی و کیفی مشتریان داخلی و تمرکز بر حفظ و توسعه بازارها بوده است. از آنجایی که شرکت صنعت فولاد شاگان هم دیدگاه صادرات‌محور به توسعه سبد محصولات دارد و هم گسترش بازار داخلی را دنبال می‌کند، می‌توان انتظار داشت که این دیدگاه فراگیر و همه‌جانبه در کنار سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه فولادسازی می‌تواند سودآوری این مجموعه را در بلندمدت حفظ کند و جایگاه شرکت صنعت فولاد شادگان را در بازارهای داخلی و بین‌المللی ارتقا دهد.

یک اقدام هوشمندانه و استراتژیک

شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان شرکتی پویا و نوآور در زنجیره فولاد کشور از ابتدای فعالیت خود، با اتخاذ استراتژی‌های سازنده و عرضه محصولات با کیفیت بالا از جمله آهن‌اسفنجی، بریکت اسفنجی، بریکت اکسیدی و ناگت غبار اسفنجی توانسته است ضمن تثبیت جایگاه خود در بازار، سطح درآمدهای عملیاتی خود را به طور قابل‌توجهی ارتقا دهد. این شرکت در میان هفت طرح فولادی کشور دستاوردها و رکوردهای ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف به ثبت رسانده و با تعهد به تولید محصولات باکیفیت و جلب رضایت مشتریان، عملکرد بی‌نظیری را در درآمدزایی و سودآوری از خود نشان داده است. چنانکه اشاره شد، در شرایط پرریسک و توام با عدم قطعیت‌های فراوان، سطح درآمدهای عملیاتی شرکت صنعت فولاد شادگان با سیر روند صعودی به بیش از ۹۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید و سود خالص این شرکت با رشد ۳۹٫۶ درصد نسبت به سال قبل از آن، به ۲۳ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال افزایش یافت. باید در نظر داشت که این رشد قابل توجه سودآوری زمانی رقم خورده است که اغلب تولیدکنندگان و فعالان زنجیره فولاد کشور با چالش افزایش هزینه‌های مواد اولیه و انرژی و کاهش سودآوری مواجه شدند؛ در حالی که این شرکت با برنامه‌ریزی استراتژیک و به‌کارگیری راهبردهای هدفمند و اتکا به سیاست‌گذاری‌های گروه فولاد خوزستان (مبنی بر حفظ تولید در شرکت صنعت فولاد شادگان)، توانست حاشیه سود خالص ۲۴ درصدی خود را در سال گذشته حفظ کند.

در شرکت صنعت فولاد شادگان برنامه‌ریزی راهبردی و مسئله‌محور به منظور تعیین اهداف، شناسایی فرصت‌ها و اقدامات لازم برای حداکثرسازی سودآوری انجام می‌شود که این دیدگاه کمک شایانی به اولویت‌‎بندی‌ پرسش‌ها در حوزه تولید و فروش و پاسخ‌یابی موثر به آن‌ها می‌کند. نتیجه این روش برنامه‌ریزی را می‌توان در دستاوردهای این شرکت طی چند سال اخیر مشاهده کرد. بررسی درآمدزایی و سودآوری شرکت صنعت فولاد شادگان در بازه پنج‌ ساله (از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۲) نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۱۳۹۸ با کسب درآمد عملیاتی ۱۳ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال و سود خالص ۸۴۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال، حاشیه سود ۶٫۳ درصدی را حاصل کرد. در ادامه این شرکت موفق شد در سال ۱۴۰۰ به سود خالص ۱۵ هزار و ۱۰۹ میلیارد ریالی برسد که با حاشیه سود ۲۴ درصدی برای این شرکت همراه بود. دلیل این رشد چشمگیر سودآوری علاوه بر دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه تولید آهن‌ اسفنجی و عبور از تولید ۸۰۰ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۰ را می‌توان به تمرکز شرکت صنعت فولاد شادگان بر تهیه مواد اولیه با کیفیت و انجام به موقع عملیات نگهداری و تعمیرات (نت) و تولید محصولات با کیفیت بالا مطابق با نیاز مشتریان عمده اشاره کرد. در سال‌های گذشته، شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین مشتری این شرکت بود؛ به طوری که حدود ۸۳ درصد از محصولات شرکت صنعت فولاد شادگان توسط این فولادساز بزرگ کشور خریداری می‌شد. البته این سهم  در سال ۱۴۰۲ به ۸۸ درصد رسیده است.

با این وجود، با توجه به ریسک بالای تامین پایدار انرژی واحدهای فولادسازی، شرکت صنعت فولاد شادگان از توسعه بازار و گسترش شبکه مشتریان داخلی و خارجی غافل نبود و توانست با عرضه محصولات باکیفیت و افزایش تعداد مشتریان خود، فروش مستمر و سودآوری پایدار خود را حفظ کند. باید در نظر داشت که شرکت صنعت فولاد شادگان در سال گذشته بخشی از محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کرد تا بتواند زمینه گسترش بازار از این طریق را نیز فراهم آورد. البته این اقدام هوشمندانه نه فقط برای توسعه بازار آهن‌ اسفنجی بلکه برای عرضه محصولات جدیدتر از جمله بیلت که به زودی به سبد محصولات این شرکت اضافه می‌شود، انجام شده است. در واقع توسعه سبد محصولات شرکت صنعت فولاد شادگان با هدف توسعه بازارهای صادراتی انجام می‌شود و این اقدام به عنوان فراهم آوردن پیش‌زمینه‌ای برای توسعه بازارهای جدید به شمار می‌آید که می‌تواند سودآوری پایدار این شرکت را در آینده تضمین کند.

مدیریت هزینه‌ها، بسترساز پیشرفت مستمر

دسترسی به آب‌های آزاد و اتصال به شبکه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی از جمله مزیت‌های رقابتی ارزشمند شرکت صنعت فولاد شادگان به شمار می‌آیند که این شرکت با اتکای به همین مزایا توانست فاز دوم توسعه خود یعنی احداث واحد فولادسازی را آغاز کند و به سرانجام برساند. این شرکت با تکیه بر دانش و تخصص داخلی، پروژه احداث واحد تولید بیلت فولادی را در سال ۱۴۰۲ به اتمام رساند و اولین ذوب این واحد نیز با موفقیت انجام شد. علاوه‌براین، طرح‌های مختلفی در راستای افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم، احداث فولادسازی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، کارخانه آهک و ساخت نیروگاه به منظور تامین پایدار انرژی در دستور کار این شرکت قرار دارند. در واقع شرکت صنعت فولاد شادگان اهداف جامع توسعه صادرات و گسترش بازارهای بین‌المللی را با توسعه سودآوری دنبال می‌کند و تمرکز بر سبد محصولات منتخب فولادی و ارزش‌افزا، زمینه پایداری کسب‌وکار این شرکت را فراهم می‌سازد.

به علاوه، شرکت صنعت فولاد شادگان در چند سال اخیر به منظور برقراری تعادل میان اهداف تولید و سودآوری توانسته است با مدیریت هزینه‌های تولید، پیش‌بینی تحولات آتی بازارها و بررسی مستمر فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت در حوزه‌های مختلف از جمله تولید و فروش به اهداف سودآوری خود دست یابد. هزینه‌‎های تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، ۲۶ درصد و هزینه‌های انرژی در همین بازه زمانی، ۶۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین تمرکز بر مدیریت هزینه‌های تولید یکی از مهم‌ترین راهکارهایی محسوب می‌شود که شرکت صنعت فولاد شادگان در دستور کار قرار داده است. مدیریت هزینه‌های تولید از دو جنبه ارتقای بهره‌وری منابع و تامین بهینه منابع امکان‌پذیر است و از آنجایی که قیمت نهاده‌های تولید از جمله مواد اولیه و انرژی در سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافت، تمرکز بر کاهش ضایعات، تامین مواد اولیه با کیفیت و صرفه‌جویی در مصرف منابع، در راس برنامه‌های کنترل و مدیریت هزینه‌های شرکت صنعت فولاد شادگان قرار گرفت.

بررسی روندهای جهانی در صنعت فولاد نشان می‌دهد که انقلاب صنعتی چهارم با معرفی و ورود تکنولوژی‌های جدید مانند تحول دیجیتال و پیاده‌سازی سیستم‌های اینترنت اشیا (IOT)، زمینه تغییر در فناوری تولید و ارتقای بهره‌وری و سودآوری را ایجاد می‌کند. بر همین اساس، شرکت صنعت فولاد شادگان نیز سند تحول دیجیتال را در راستای تحقق اهداف تولید و سودآوری خود تدوین کرده است. این سند راهبردی در سال ۱۴۰۱ تدوین و فاز اجرایی آن به سرعت آغاز شد. بر اساس تجربه و دانش فنی شکل‌ گرفته در صنعت فولاد کشور، تحول دیجیتال در این شرکت از دو منظر چالش‌های پیش‌ روی شرکت و مطابقت با تحولات جهانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و راهکارهای مناسب برای دستیابی به بالاترین بهره‌وری و کارایی ارائه می‌شود. باید یادآور شد که شرکت صنعت فولاد شادگان از تکنولوژی پرد در تولید آهن‌ اسفنجی استفاده می‌کند که بالاترین سطح کیفیت محصول را برای این شرکت به دنبال دارد. استفاده از این تکنولوژی حتی شرکت صنعت فولاد شادگان را به مجموعه‌ای پیشگام در عرصه تولید فولاد سبز تبدیل می‌کند که مزیت رقابتی ارزشمندی برای این شرکت به شمار می‌آید. اینترنت اشیا و دیجیتالی شدن اغلب امور کارخانه نیز می‌تواند با کاهش ضایعات و خطای سیستماتیک و همچنین ارتقای سطح بهره‌وری در بهبود مدیریت هزینه‌ها موثر واقع شود.

تعهد شرکت صنعت فولاد شادگان به موضوع همگام شدن با تحولات جهانی و بهره‌مندی از دانش فنی به‌روز و جدید، زمینه پیشرفت مستمر در درآمدزایی و سودآوری را فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای این شرکت با توجه به دیدگاه صادراتی آن‌ها، رشد کم‌‌نظیری را در عرصه درآمدزایی و سودآوری به دنبال خواهد داشت. طرح تصفیه پساب شهرستان شادگان، برنامه‌ریزی برای احداث نیروگاه برق و طرح جایگزینی گاز هیدروژن با گاز طبیعی علاوه بر تامین نهاده‌های تولید و کاهش هزینه‌ها، اقدامات مهمی در راستای تولید پایدار و افزایش توانایی پاسخگویی این شرکت به نیاز بازار داخلی و بین‌المللی به شمار می‌آیند.

نمودار ۱٫ سود خالص شرکت صنعت فولاد شادگان در سال‌های اخیر

نمودار ۲٫ حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی شرکت فولاد شادگان در سال‌های اخیر

انتهای پیام//

مدیر «HSE» شرکت فولاد هرمزگان:

12:26 /پنجشنبه/1 آذر 1403

در مجمع عمومی فوق‌العاده «کچاد» مطرح شد؛

7:59 /پنجشنبه/1 آذر 1403

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

15:59 /سه شنبه/29 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:06 /شنبه/26 آبان 1403

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره و کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

14:30 /شنبه/12 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

آرمین مرادی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد شادگان طی یادداشتی نوشت:

5:55 /شنبه/29 مهر 1402

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

15:28 /یکشنبه/6 آبان 1403

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح شد؛

15:11 /شنبه/5 آبان 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

10:56 /یکشنبه/29 مهر 1403

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

5:56 /شنبه/26 آبان 1403

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

5:42 /شنبه/26 آبان 1403

اینفوگرافیک شرکت فولاد جهان آرا اروند؛

6:35 /شنبه/19 آبان 1403

اینفوگرافیک تحقیق و توسعه شرکت فولاد سنگان؛

6:25 /شنبه/12 آبان 1403

اینفوگرافیک پروژه‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

6:16 /شنبه/12 آبان 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/30

206000

فلزات آنلاین

1403/08/30

573182

فلزات آنلاین

1403/08/30

769238

فلزات آنلاین

1403/08/30

2715234

فلزات آنلاین

1403/08/30

24005

فلزات آنلاین

1403/08/30

12905

فلزات آنلاین

1403/08/30

40091

فلزات آنلاین

1403/08/30

49911

فلزات آنلاین

1403/08/30

42663

فلزات آنلاین

1403/08/30

41451

فلزات آنلاین

1403/08/30

27571

فلزات آنلاین

1403/08/30

29449

فلزات آنلاین

1403/08/30

28043

فلزات آنلاین

1403/08/30

37253

فلزات آنلاین

1403/08/30

34778

فلزات آنلاین

1403/08/30

50294

فلزات آنلاین

1403/08/30

27244

فلزات آنلاین

1403/08/30

39497

فلزات آنلاین

1403/08/30

43987

فلزات آنلاین

1403/08/30

4436100