سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۴۹ /یکشنبه/۲۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:17 /یکشنبه/28 مرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

اقدامات هوشمندانه شرکت صنعت فولاد شادگان برای ارتقای سودآوری

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، افزایش نرخ نهاده‌های تولید و محدودیت‌های مصرف انرژی، منجر به کاهش حاشیه سود اغلب فعالان زنجیره فولاد کشور شده است. با این حال، شرکت صنعت فولاد شادگان با تمرکز بر برنامه‌های راهبردی مدیریت هزینه‌ها، توسعه سبد محصولات و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی موفق شد با کسب سود خالص 23 هزار و 284 میلیارد ريالی، به حاشیه سود 24 درصدی در سال 1402 دست یابد.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، افزایش نرخ نهاده‌های تولید و محدودیت‌های مصرف انرژی، منجر به کاهش حاشیه سود اغلب فعالان زنجیره فولاد کشور شده است. با این حال، شرکت صنعت فولاد شادگان با تمرکز بر برنامه‌های راهبردی مدیریت هزینه‌ها، توسعه سبد محصولات و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی موفق شد با کسب سود خالص ۲۳ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریالی، به حاشیه سود ۲۴ درصدی در سال ۱۴۰۲ دست یابد. در این شرکت چالش‌ها و فرصت‌ها در حوزه مرتبط با سودآوری و درآمدزایی از جمله تامین پایدار مواد اولیه، صرفه‌جویی در منابع، ارتقای سطح بهره‌وری، نیاز بازار و مشتریان و تکنولوژی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و مناسب‌ترین استراتژی‌ها برای حفظ کسب سود پایدار و اثربخش اتخاذ می‌شود. نتیجه راهبردهای شرکت صنعت فولاد شادگان را می‌توان در قرارگیری این شرکت روی پلکان سودآوری مستمر در سال‌های اخیر مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، اساسا سودآوری و ارزش‌آفرینی در صنعت فولاد بر چند اصل مهم و بنیادین استوار است. ایجاد و استفاده از مزیت‌های رقابتی، توسعه سبد محصولات ارزش‌افزا و رقابت‌پذیر و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در کنار تدوین و اجرای استراتژی‌های توسعه بازار با نگاه به تامین بازار داخلی و صادراتی، از جمله مسائلی هستند که زمینه رشد و سودآوری را برای یک بنگاه صنعتی ایجاد می‌کنند. شرکت صنعت فولاد شادگان در سال‌های اخیر با استراتژی‌های سازنده و برنامه‌ریزی هدفمند برای حفظ سودآوری پایدار توانسته است یکی از پربارترین کارنامه‌های عملکردی را در تاریخ فعالیت خود به ثبت برساند. در شرایطی که اغلب فعالان زنجیره فولاد کشور با چالش‌های انرژی و از دست رفتن تولید به سبب محدودیت‌های مصرف برق و گاز دست به گریبان بوده‌اند، این شرکت با حفظ پایداری تولید و استراتژی فروش محصولات خود در بازارهای داخلی در سال ۱۴۰۲، به درآمد عملیاتی ۹۷ هزار و ۴۹۳ میلیارد ریالی و سود عملیاتی ۲۵ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریالی دست یافت که حاکی از رشد قابل توجه عملکرد مالی این شرکت در مقایسه با سال قبل از آن بود.

شرکت صنعت فولاد شادگان فعالیت خود را با هدف تامین آهن‌ اسفنجی مورد نیاز هلدینگ فولاد خوزستان آغاز کرد و با توجه به پتانسیل‌‎ها و مزیت‌های رقابتی، توسعه سبد محصولات و تکمیل زنجیره ارزش را با ارزش‌آفرینی و خلق سود مضاعف در دستور کار قرار داد. آنچه که امروز شرکت صنعت فولاد شادگان را در مسیر رشد درآمدزایی و حفظ سودآوری پایدار قرار داده، توانایی بالای این شرکت در پاسخگویی به نیازهای کمی و کیفی مشتریان داخلی و تمرکز بر حفظ و توسعه بازارها بوده است. از آنجایی که شرکت صنعت فولاد شاگان هم دیدگاه صادرات‌محور به توسعه سبد محصولات دارد و هم گسترش بازار داخلی را دنبال می‌کند، می‌توان انتظار داشت که این دیدگاه فراگیر و همه‌جانبه در کنار سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه فولادسازی می‌تواند سودآوری این مجموعه را در بلندمدت حفظ کند و جایگاه شرکت صنعت فولاد شادگان را در بازارهای داخلی و بین‌المللی ارتقا دهد.

یک اقدام هوشمندانه و استراتژیک

شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان شرکتی پویا و نوآور در زنجیره فولاد کشور از ابتدای فعالیت خود، با اتخاذ استراتژی‌های سازنده و عرضه محصولات با کیفیت بالا از جمله آهن‌اسفنجی، بریکت اسفنجی، بریکت اکسیدی و ناگت غبار اسفنجی توانسته است ضمن تثبیت جایگاه خود در بازار، سطح درآمدهای عملیاتی خود را به طور قابل‌توجهی ارتقا دهد. این شرکت در میان هفت طرح فولادی کشور دستاوردها و رکوردهای ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف به ثبت رسانده و با تعهد به تولید محصولات باکیفیت و جلب رضایت مشتریان، عملکرد بی‌نظیری را در درآمدزایی و سودآوری از خود نشان داده است. چنانکه اشاره شد، در شرایط پرریسک و توام با عدم قطعیت‌های فراوان، سطح درآمدهای عملیاتی شرکت صنعت فولاد شادگان با سیر روند صعودی به بیش از ۹۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید و سود خالص این شرکت با رشد ۳۹٫۶ درصد نسبت به سال قبل از آن، به ۲۳ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال افزایش یافت. باید در نظر داشت که این رشد قابل توجه سودآوری زمانی رقم خورده است که اغلب تولیدکنندگان و فعالان زنجیره فولاد کشور با چالش افزایش هزینه‌های مواد اولیه و انرژی و کاهش سودآوری مواجه شدند؛ در حالی که این شرکت با برنامه‌ریزی استراتژیک و به‌کارگیری راهبردهای هدفمند و اتکا به سیاست‌گذاری‌های گروه فولاد خوزستان (مبنی بر حفظ تولید در شرکت صنعت فولاد شادگان)، توانست حاشیه سود خالص ۲۴ درصدی خود را در سال گذشته حفظ کند.

در شرکت صنعت فولاد شادگان برنامه‌ریزی راهبردی و مسئله‌محور به منظور تعیین اهداف، شناسایی فرصت‌ها و اقدامات لازم برای حداکثرسازی سودآوری انجام می‌شود که این دیدگاه کمک شایانی به اولویت‌‎بندی‌ پرسش‌ها در حوزه تولید و فروش و پاسخ‌یابی موثر به آن‌ها می‌کند. نتیجه این روش برنامه‌ریزی را می‌توان در دستاوردهای این شرکت طی چند سال اخیر مشاهده کرد. بررسی درآمدزایی و سودآوری شرکت صنعت فولاد شادگان در بازه پنج‌ ساله (از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۲) نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۱۳۹۸ با کسب درآمد عملیاتی ۱۳ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال و سود خالص ۸۴۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال، حاشیه سود ۶٫۳ درصدی را حاصل کرد. در ادامه این شرکت موفق شد در سال ۱۴۰۰ به سود خالص ۱۵ هزار و ۱۰۹ میلیارد ریالی برسد که با حاشیه سود ۲۴ درصدی برای این شرکت همراه بود. دلیل این رشد چشمگیر سودآوری علاوه بر دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه تولید آهن‌ اسفنجی و عبور از تولید ۸۰۰ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۰ را می‌توان به تمرکز شرکت صنعت فولاد شادگان بر تهیه مواد اولیه با کیفیت و انجام به موقع عملیات نگهداری و تعمیرات (نت) و تولید محصولات با کیفیت بالا مطابق با نیاز مشتریان عمده اشاره کرد. در سال‌های گذشته، شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین مشتری این شرکت بود؛ به طوری که حدود ۸۳ درصد از محصولات شرکت صنعت فولاد شادگان توسط این فولادساز بزرگ کشور خریداری می‌شد. البته این سهم  در سال ۱۴۰۲ به ۸۸ درصد رسیده است.

با این وجود، با توجه به ریسک بالای تامین پایدار انرژی واحدهای فولادسازی، شرکت صنعت فولاد شادگان از توسعه بازار و گسترش شبکه مشتریان داخلی و خارجی غافل نبود و توانست با عرضه محصولات باکیفیت و افزایش تعداد مشتریان خود، فروش مستمر و سودآوری پایدار خود را حفظ کند. باید در نظر داشت که شرکت صنعت فولاد شادگان در سال گذشته بخشی از محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کرد تا بتواند زمینه گسترش بازار از این طریق را نیز فراهم آورد. البته این اقدام هوشمندانه نه فقط برای توسعه بازار آهن‌ اسفنجی بلکه برای عرضه محصولات جدیدتر از جمله بیلت که به زودی به سبد محصولات این شرکت اضافه می‌شود، انجام شده است. در واقع توسعه سبد محصولات شرکت صنعت فولاد شادگان با هدف توسعه بازارهای صادراتی انجام می‌شود و این اقدام به عنوان فراهم آوردن پیش‌زمینه‌ای برای توسعه بازارهای جدید به شمار می‌آید که می‌تواند سودآوری پایدار این شرکت را در آینده تضمین کند.

مدیریت هزینه‌ها، بسترساز پیشرفت مستمر

دسترسی به آب‌های آزاد و اتصال به شبکه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی از جمله مزیت‌های رقابتی ارزشمند شرکت صنعت فولاد شادگان به شمار می‌آیند که این شرکت با اتکای به همین مزایا توانست فاز دوم توسعه خود یعنی احداث واحد فولادسازی را آغاز کند و به سرانجام برساند. این شرکت با تکیه بر دانش و تخصص داخلی، پروژه احداث واحد تولید بیلت فولادی را در سال ۱۴۰۲ به اتمام رساند و اولین ذوب این واحد نیز با موفقیت انجام شد. علاوه‌براین، طرح‌های مختلفی در راستای افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم، احداث فولادسازی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، کارخانه آهک و ساخت نیروگاه به منظور تامین پایدار انرژی در دستور کار این شرکت قرار دارند. در واقع شرکت صنعت فولاد شادگان اهداف جامع توسعه صادرات و گسترش بازارهای بین‌المللی را با توسعه سودآوری دنبال می‌کند و تمرکز بر سبد محصولات منتخب فولادی و ارزش‌افزا، زمینه پایداری کسب‌وکار این شرکت را فراهم می‌سازد.

به علاوه، شرکت صنعت فولاد شادگان در چند سال اخیر به منظور برقراری تعادل میان اهداف تولید و سودآوری توانسته است با مدیریت هزینه‌های تولید، پیش‌بینی تحولات آتی بازارها و بررسی مستمر فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت در حوزه‌های مختلف از جمله تولید و فروش به اهداف سودآوری خود دست یابد. هزینه‌‎های تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، ۲۶ درصد و هزینه‌های انرژی در همین بازه زمانی، ۶۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین تمرکز بر مدیریت هزینه‌های تولید یکی از مهم‌ترین راهکارهایی محسوب می‌شود که شرکت صنعت فولاد شادگان در دستور کار قرار داده است. مدیریت هزینه‌های تولید از دو جنبه ارتقای بهره‌وری منابع و تامین بهینه منابع امکان‌پذیر است و از آنجایی که قیمت نهاده‌های تولید از جمله مواد اولیه و انرژی در سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافت، تمرکز بر کاهش ضایعات، تامین مواد اولیه با کیفیت و صرفه‌جویی در مصرف منابع، در راس برنامه‌های کنترل و مدیریت هزینه‌های شرکت صنعت فولاد شادگان قرار گرفت.

بررسی روندهای جهانی در صنعت فولاد نشان می‌دهد که انقلاب صنعتی چهارم با معرفی و ورود تکنولوژی‌های جدید مانند تحول دیجیتال و پیاده‌سازی سیستم‌های اینترنت اشیا (IOT)، زمینه تغییر در فناوری تولید و ارتقای بهره‌وری و سودآوری را ایجاد می‌کند. بر همین اساس، شرکت صنعت فولاد شادگان نیز سند تحول دیجیتال را در راستای تحقق اهداف تولید و سودآوری خود تدوین کرده است. این سند راهبردی در سال ۱۴۰۱ تدوین و فاز اجرایی آن به سرعت آغاز شد. بر اساس تجربه و دانش فنی شکل‌ گرفته در صنعت فولاد کشور، تحول دیجیتال در این شرکت از دو منظر چالش‌های پیش‌ روی شرکت و مطابقت با تحولات جهانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و راهکارهای مناسب برای دستیابی به بالاترین بهره‌وری و کارایی ارائه می‌شود. باید یادآور شد که شرکت صنعت فولاد شادگان از تکنولوژی پرد در تولید آهن‌ اسفنجی استفاده می‌کند که بالاترین سطح کیفیت محصول را برای این شرکت به دنبال دارد. استفاده از این تکنولوژی حتی شرکت صنعت فولاد شادگان را به مجموعه‌ای پیشگام در عرصه تولید فولاد سبز تبدیل می‌کند که مزیت رقابتی ارزشمندی برای این شرکت به شمار می‌آید. اینترنت اشیا و دیجیتالی شدن اغلب امور کارخانه نیز می‌تواند با کاهش ضایعات و خطای سیستماتیک و همچنین ارتقای سطح بهره‌وری در بهبود مدیریت هزینه‌ها موثر واقع شود.

تعهد شرکت صنعت فولاد شادگان به موضوع همگام شدن با تحولات جهانی و بهره‌مندی از دانش فنی به‌روز و جدید، زمینه پیشرفت مستمر در درآمدزایی و سودآوری را فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای این شرکت با توجه به دیدگاه صادراتی آن‌ها، رشد کم‌‌نظیری را در عرصه درآمدزایی و سودآوری به دنبال خواهد داشت. طرح تصفیه پساب شهرستان شادگان، برنامه‌ریزی برای احداث نیروگاه برق و طرح جایگزینی گاز هیدروژن با گاز طبیعی علاوه بر تامین نهاده‌های تولید و کاهش هزینه‌ها، اقدامات مهمی در راستای تولید پایدار و افزایش توانایی پاسخگویی این شرکت به نیاز بازار داخلی و بین‌المللی به شمار می‌آیند.

نمودار ۱٫ سود خالص شرکت صنعت فولاد شادگان در سال‌های اخیر

نمودار ۲٫ حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی شرکت فولاد شادگان در سال‌های اخیر

انتهای پیام//

مدیر واحد احیا مستقیم شماره یک شرکت فولاد مبارکه خبر داد:

12:00 /یکشنبه/28 مرداد 1403

در راستای مسئولیت‌های اجتماعی «فولاد» انجام شد؛

8:57 /یکشنبه/28 مرداد 1403

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه:

7:53 /یکشنبه/28 مرداد 1403

در راستای تکمیل زنجیره فولاد محقق شد؛

14:42 /شنبه/27 مرداد 1403

فولاد خوزستان در بهینه‌سازی مصرف آب پیشگام است؛

13:43 /شنبه/27 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/28

154607

فلزات آنلاین

1403/05/28

542326

فلزات آنلاین

1403/05/28

718860

فلزات آنلاین

1403/05/28

2552900

فلزات آنلاین

1403/05/28

25640

فلزات آنلاین

1403/05/28

13331

فلزات آنلاین

1403/05/28

44901

فلزات آنلاین

1403/05/28

49178

فلزات آنلاین

1403/05/28

44588

فلزات آنلاین

1403/05/28

41217

فلزات آنلاین

1403/05/28

27181

فلزات آنلاین

1403/05/28

28318

فلزات آنلاین

1403/05/28

27021

فلزات آنلاین

1403/05/28

36069

فلزات آنلاین

1403/05/28

33767

فلزات آنلاین

1403/05/28

43096

فلزات آنلاین

1403/05/28

26393

فلزات آنلاین

1403/05/28

39675

فلزات آنلاین

1403/05/28

43494

فلزات آنلاین

1403/05/28

3477500