مدیرعامل شرکت «Northern Graphite» طی مصاحبهای با موسسه «Fastmarkets» گفت: این شرکت با شرکت «Rain Carbon» به منظور تولید مواد آند باتری مبتنی بر گرافیت طبیعی (BAM) برای ساخت باتریهای لیتیومیون مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، وارد یک شراکت راهبردی شده است و انتظار میرود فرایند تولید مشارکتی در مقیاس تجاری دو شرکت نامبرده از سال ۲۰۲۷ آغاز شود.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از وبسایت «mining.com»، بر اساس اعلامیه مشترک منتشر شده، از تخصص شرکت «Northern Graphite» در استخراج، خردایش، فرمدهی و فرآوری گرافیت طبیعی و از فناوریهای پوششدهی شرکت «Rain Carbon» در تولید مواد واسطه کربن گرید باتری استفاده خواهد شد.
هدف از این همکاری، جایگزینی گرافیت مصنوعی با گرافیت طبیعی در تولید سلولهای باتری خودروهای الکتریکی برای کاهش انتشار میزان کربن و هزینههای تولید و همچنین رفع شکاف پایداری بین گرافیت طبیعی و مصنوعی است.
طبق بیانیه مذکور، تولید مواد آند باتری مبتنی بر گرافیت طبیعی (BAM) جدید تولید شده، سرعت شارژ باتری را بهبود میبخشد؛ عمر چرخه باتری را افزایش داده و تورم الکترود را در باتریهای لیتیومیون خودروهای الکتریکی کاهش میدهد.
مشارکت ایجاد شده در افزایش استقلال زنجیره تامین کشورهای غربی از طریق افزایش ظرفیت تولید و در دسترس قرار دادن فناوریهای پوششدهی نقش موثری ایفا خواهد کرد.
هیوگیوس ژاکمین اظهار داشت: درست است که چین در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از تامین مواد اولیه تولید باتری خودروهای الکتریکی را در سطح جهان در اختیار دارد اما زمانی که پروژه مشترک نامبرده به مرحله تجاریسازی در سال ۲۰۲۷ برسد، با افزایش ظرفیت تولید، زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی در کشورهای غربی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و بازار داخلی این مواد معدنی حیاتی، به یک مرحله اطمینانبخشی در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز در کشورهای مذکور میرسد.
وی تاکید کرد: هدف از اجرای پروژه مذکور نه تنها افزایش دسترسی به گرافیت طبیعی تولید شده در خارج از چین، بلکه ایمنسازی کل زنجیره تامین از صنعت معدن تا باتری با استفاده از قابلیتها و فناوریهای پوششدهی شرکت «Rain Carbon» در اروپا و کانادا است.
گفتنی است وظیفه تولید مواد آند باتری مبتنی بر گرافیت طبیعی (BAM) با استفاده از گرافیت استخراج شده از معدن «Lac-des-Îles» تحت مدیریت شرکت «Northern Graphite» در کانادا به آزمایشگاه «Northern Graphite’s Battery Materials Group» واقع در فرانکفورت آلمان محول شده است.
شرکت «Rain Carbon» فناوریهای پوششدهی مورد نیاز در پروژه مذکور را از تاسیسات خود در همیلتون کانادا تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است که آزمایشگاه (NGCBM) در ماه فوریه ۲۰۲۴ به منظور انجام آزمایش مواد اولیه جدید تولید شده مطابق با نیاز خودروسازان راهاندازی شده است.
مدیرعامل شرکت «Northern Graphite» خاطرنشان کرد: این شرکت در حال کار بر روی فرآوری گرافیت مطابق با تعهدات ارائه شده در قرارداد مشترک میان دو شرکت نامبرده شده است.
پاو جردن، معاون ارتباطات شرکت «Northern Graphite» در این خصوص عنوان کرد: این شرکت تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به اولین تولیدکننده کاملا یکپارچه در صنعت معدن و باتری در آمریکای شمالی به کار خواهد بست.
وی معتقد است که در کشورهای غربی، یک وضعیت خلاء در ظرفیت فرآوری مواد اولیه وجود دارد که نیازمند تقویت شدن است و به نظر میرسد با امضای قرارداد مشترک شرایط برای رفع چنین مشکلی فراهم شده است.
توافق میان شرکت «Northern Graphite» و شرکت «Rain Carbon» درست در زمانی انجام میشود که ایالات متحده آمریکا قصد دارد محدودیتهای تجاری جدیدی را برای واردات مواد اولیه حیاتی از چین وضع کند.
لازم به ذکر است که دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا تغییراتی را در تعرفههای بخش ۳۰۱ قانون تجارت آزاد این کشور طی ماه سپتامبر ۲۰۲۴ اجرایی کرد. بر اساس تغییرات جدید صورت گرفته، از روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ دریافت تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات باتریهای لیتیومیون خودروهای الکتریکی از چین و تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودروهای الکتریکی (EVs) از این کشور آغاز شده است.
در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» اخیرا قیمت ماهانه گرافیت ورقهای با محتوای کربن حداقل ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ مورد استفاده در تولید آند باتری، با شرط تحویل محموله در بنادر ایالات متحده آمریکا و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را رقمی حدود ۷۰۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن در روز سوم اکتبر ۲۰۲۴ ارزیابی کرد.
انتهای پیام//