مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران بر اهمیت عضویت ایران در اتحادیههای اقتصادی بینالمللی تاکید کرد و گفت: عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و شانگهای زمینههای گسترش تجارت را فراهم خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از ایرنا، هادی طالبیان مقدم با بیان اینکه بازارسازی و ایجاد بازارهای جدید در حوزه تجارت ضرورت دارد، مطرح کرد: به نظر میرسد نقش بخش خصوصی در بازارسازی جدید پررنگتر از دولتهاست. آنچه مسلم است، توسعه صادرات نیازمند همگرایی تاجران، صنعتگران، کارآفرینان و بخش دولتی است.
وی ضمن پرداختن به اهمیت صادرات در رشد و توسعه اقتصاد، مطرح کرد: در دنیای امروز ورود و تصاحب بازارهای جدید کار دشواری است اما به نظر میرسد حفظ بازارهای گذشته و ثبات آن با پیچیدگیهای بیشتری همراه شده است. از این رو باید برای آن برنامهریزی منسجمی در سطوح مختلف انجام شود.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: توسعه صادرات نیازمند تدوین راهبرد، سیاستگذاری و برنامههای منسجم است.
طالبیان مقدم با اشاره به نقش سازمان توسعه تجارت ایران در حمایت از صادرات و صادرکنندگان، اظهار داشت: امضای موافقتنامههای تجارت ترجیحی و آزاد، برپایی کمیسیونهای مشترک و کمیتههای تجاری اقتصادی مشترک بین کشورها، از جمله حمایتهای سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات در کشور است.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد و هدف ما در توسعه صادرات باید مشخص باشد، افزود: در دنیای پویای تجارت، همیشه فرصتها و تهدیدهای جدیدی ایجاد میشوند، از این رو بازارسازی و جذب بازارهای جدید میتواند به صادرات کمک کند.
مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: بازارهای جدید میتواند به صورت بازارهای واسطه، پیمانهای چندجانبه و یا کاهش عوارض بر کالا باشد. اگر موافقتنامههای تجارت ترجیحی یا آزاد بین ایران و کشورهای دیگر تعریف شود، خود به خود انگیزه تجار برای توسعه صادرات تقویت میشود.
طالبیان مقدم با اشاره به جایگاه خاص ایران در مجامع بینالمللی، یادآور شد: اعمال تحریمهای ظالمانه، دولت و تولید را با چالشهای جدی مواجه کرده است. از این رو سیاستها و مشوقهای حمایتی در توسعه صادرات میتواند نقش مهمی ایفا کنند. در سایر کشورها با روشهای مختلف این حمایتها از سوی دولت به صادرکنندگان عرضه میشود.
وی یادآور شد: در بازارهای جدید میتوان مزیتهای مقایسهای داشت؛ به این معنا که هر کشوری پتانسیلهای صادراتی و رکوردهای صادراتی خود را دارد. از این رو شناخت بهتر از مقاصد صادراتی دارای اهمیت است.
انتهای پیام//