مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو گفت: سازمان ایمیدرو قصد دارد برای فروش محصولات تولیدی شرکتهای تابعه خود از مکانیزم بورسکالا استفاده کند؛ ایمیدرو در چند سال اخیر محصولات خود را از طریق مزایده به فروش رسانده است اما با مکانیزمی که بورسکالا آن را توسعه داد و به عنوان «حراج باز» شناخته می شود فرصتی فراهم شده تا محصولات خود را از طریق مکانیزم بورس به فروش برساند.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امیر صباغ با ابراز رضایت از مکانیزم عرضه سنگآهن در بورسکالا و با تاکید بر اینکه قطعا به سمت گسترش این روش عرضه پیش خواهیم رفت، اظهار داشت: ایمیدرو در تلاش است استفاده از سازوکار بورسکالا را نسبت به مزایدههای موجود، افزایش دهد و سنگآهن بیشتری را از این طریق کشف قیمت کند و در همین راستا تاکنون سه محموله سنگآهن دانهبندی از طریق این مکانیزم و از سوی ایمیدرو فروخته شده و نخستین محموله کلوخه سازمان نیز از طریق همین سیستم به فروش رسیده است و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایعمعدنی ایران در نظر دارد این فرایند را در سال ۱۴۰۰ تقویت کند.
وی با اشاره به اینکه عرضه سنگآهن در بورسکالا پیش از این و در چند سال قبل هم اتفاق افتاده بود گفت: این روند اگرچه متوقف شد اما اواخر سال ۹۹ مجددا ادامه یافت و امسال نیز تداوم خواهد داشت. چراکه اگر بازیگران حاضر در معاملات حراج باز بورسکالا زیاد باشند، کشف شفاف قیمت از طریق بورس کالا اولویت است.
اعلام مزایای تالار حراج باز
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیـــدرو مزایـــای ایـــن روش عرضـــه را برای عرضهکننده و خریدار چنین تشریح کرد: مزیت این عرضه برای فولادیها، برنامهریزی تولید با اطمینان خرید مواداولیه از بورسکالا است. در واقع با توجه به حراج باز بودن مزایده برعکس مزایدههای سنتی، امکان خرید از تولیدکنندگان گرفته نشده و شرکتها با توجه به موجودی انبارها و چشمانداز تولید و برنامهریزی آتی خود میتوانند در مورد خرید و اعلام قیمت، تصمیمگیری و رقابت کنند.
صباغ تاکید کرد: مزیت مهم این روش برای عرضهکننده نیز حاکم شدن مکانیزم عرضه و تقاضا بر معاملات سنگآهن است. همچنین علاوه بر شفافیت در معاملات، مزیت دیگر حضور در بورس، حذف تاخیر در پرداخت مبلغ معاملات است. به عبارت دیگر با عرضه در بورس، مشکل تاخیر پرداخت خریداران حل شده و وجه مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی خریدار پرداخت میشود.
وی دیگر مزیت این عرضهها را چنین عنوان کرد: با این مکانیزم مراحل عرضهها در کوتاهترین زمان ممکن انجام می شود، برای نمونه مرحله پذیرش تا عرضه این محصول در بورس یک هفته زمان برد. اطلاعات این معاملات نیز ثبت شده و می تواند مرجعی برای سایر فولادسازان و معدنیها در کشف قیمت سنگآهن باشد.
هجینگ و مدیریت ریسک با ابزارهای بورس کالا
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو در بخش دیگری از صحبت های خود بــه نقــش بورسهـــای کالایی در ساماندهی بازارهای کامودیتی اشاره کرد و گفــت: در بازارهای جهانی، نقش بورسهای کالایی بسیار پررنگ اســـت و چــون بین مصرفکننده و تولیدکننده قرار میگیرند نقش تعیین عرضه و تقاضای واقعی و کشف قیمت را بر عهده دارند. معمولا تناژ مشخصی در این بازارها معامله می شود و بازار سایر کشورها با ملاک قرار دادن آنها، معاملات خود را انجام میدهند. برای نمونه در بحث آلومینیوم، با حضور بازیگران این حوزه تناژی در بورس فلزات لندن جابجا میشود و در نهایت سایر نقاط جهان در بحث آلومینیوم از معاملات بورس فلزات لندن تبعیت میکنند.
صباغ ادامه داد: بورسهای کالایی به جهت کشف قیمت حتی در معاملات آتی و فیوچرز، قـــدرت هجینگ و مدیریـــت ریســک را بـــه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نیز میدهند و امکـــان پیشخریـــد یا پیــشفروش را فراهم میکنند. این امکان در بورس کالای ایران هم فراهم شده و شاهد افزایش عرضه و تنوع محصولات در بورس کالا هستیم و به واسطه گردش مالی بالای حوزهها، بورس کالا به خوبی توانسته آن را مدیریت کند.
وی سال ۱۴۰۰ را برای حوزههای معدن و صنایعمعدنی، کشاورزی و پتروشیمی و سایر کامودیتیها پر رونق خواند و افزود: به طور حتم بورس کالا قادر است به صورت فعال همانند سال گذشته منجر به کشف قیمتهای واقعی در این حوزهها شود. از سوی دیگر معاملات آتی، سلف و گواهی سپرده نیز از دیگر ابزارهایی است که بنگاههای فعالمعدن و صنایعمعدنی میتوانند از آن برای معاملات خود بهره گیرد.
مدیـــر اقتصـــادی و توسعــه سرمایــهگذاری ایمیدرو، اشارهای به شیوهنامه فولاد و نقش بورس کالا در تعادل بخشی به حوزه فولاد داشت و گفــت: بر اســاس شیوهنامه فولادی، تمامی محصولات زنجیره باید در بورس کالا عرضه شوند و چون صادرات واحدها منوط به نبود مشتری در بازار داخلی است. لذا ساماندهی صادرات و سیگنال وجود مازاد در بازار برخی محصولات به سیاستگذاران هم از دیگر مزایای عرضه در بورس کالاست؛ یعنی چنانچه محصولی در بورس عرضه شد و مشتری برای آن وجود نداشت اجازه صادرات به آن داده خواهد شد.