رشـد تکنولوژیهـای جدیـد در دنیـا، بـازار محصولات و مـواد اولیـه را نیز تحت تأثیـر قرار میدهـد. در ایـن میـان صنعـت باتریهـا، یکی از صنایعی اسـت کـه با سـرعتی باورنکردنی در حـال رشـد اسـت. یکـی از عناصر بسـیار مهمی کـه در تولیـد باتریها مورد اسـتفاده قرار میگیـرد، نیـکل اسـت. بـا توجه به نرخ رشـد بسـیار بالای وسـایل الکترونیکـی، مخصوصا وسـایل نقیلـه الکتریکـی، صنعت باتریها نیز به سـرعت در حال قدرتنمایی اسـت بهطوری که تولید این محصولات، بازار جهانی نیکل را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
بـازار جهانـی نیـکل در حـال ورود بـه دورهای اسـت کـه ۲ بخـش متمایـز از کالاهای مـورد مصـرف آن در حـال رقابـت هسـتند: باتریهایی با قابلیت شـارژ سـریع – مخصوصا بـرای وسـایل نقلیـه الکتریکـی EVs – و بـازار
سـنتی فـولاد زنگنـزن که دومـی عمدتا تحت سـلطه فرونیـکل Ferronickel و Iron Pig Nickel نوعـی فرونیـکل کـم عیـار کـه به عنـوان یـک جایگزیـن ارزانتر از نیکل خالص در تولیـد فـولاد زنگنـزن اسـتفاده میشـود اسـت.
ایـن دو، مجموعـهای از فرصتهـا و تهدیدهـا بـرای بـازار نیـکل اسـت کـه نیـاز بـه چینـش صحیـح اسـتراتژی توسـط شـرکتهای اسـتخراج مـواد معدنـی، تولیدکننـدگان باتریها و در ضمن فولادسازان دارد.
تاکنـون بـازار جهانـی نیـکل به طـور سـنتی توسـط تولیـد فـولاد زنگنـزن بـا اسـتفاده از محصولات نیکلـی درجـه یـک و پر عیـار بیش از ۹۹ درصـد و درجـه ۲ و کـم عیـار کمتـر از ۹۹ درصد اداره میشـد.
گسـترش قابل توجه ظرفیـت نیـکل کم عیـار در دهـه گذشـته بـه ویـژه NPI باعـث شـد کـه قیمـت نیـکل از ۲۹ هـزار دلار در هـر تـن در سـال ۲۰۱۱ بـه میانگیـن قیمـت ۱۱ هـزار دلار در هـر تـن در سـال ۲۰۱۷ کاهـش پیـدا کنـد. هرچنـد در سـال ۲۰۱۸ افزایـش قیمتـی تـا ۱۳ هـزار و ۸۸۰ دلار نیـز دیـده شـده اسـت. در نمـودار ،۱ قیمـت نقدی نیـکل در بـورس فلـزات لنـدن از ابتـدای سـال
۲۰۱۱ نشان داده شده است.
در حـال حاضـر، تأمیـن نیـکل درجـه یـک مناسـب بـرای تولیـد باتریهـا، حـدود نیمی از عرضه جهانی یعنی ۲٫۱ میلیون تن در سـال را طلـب میکنـد ایـن در حالی اسـت کـه اکنون تنهـا ۳۵۰ هـزار تـن نیـکل در دسـترس اسـت تـا بـه پـودر و بریکـت مـورد نیـاز بـرای تولیـد سـولفات نیکل تبدیل شـود در سـال ۲۰۱۷ در حـدود ۶۵ تـا ۷۵ هـزار تـن از نیـکل محتـوی بـرای تولیـد سـولفات نیـکل اسـتفاده شـد.
انتظـار مـیرود تولیـد سـالانه وسـایل نقلیـه الکتریکـی بـرای رسـیدن بـه ۳۱ میلیـون دسـتگاه تـا سـال ،۲۰۲۵ تقاضـا بـرای نیـکل خلـوص بـالا را به طـور قابـل توجهـی افزایـش دهـد و از ۳۳ هـزار تـن در سـال ۲۰۱۷ بـه ۵۷۰ هـزار تـن در سـال ۲۰۲۵ برسـاند.
بـا توجـه بـه نیازهـای متفـاوت ۲ صنعـت ذکـر شـده در آینـده نزدیـک سـاز و کار قیمتگذاری ایـن فلز نیز به روشهای متفاوتی انجام شود. بـا ایـن همـه امـا سـرعت ایجـاد کمبـود احتمالـی عرضـه نیـکل درجـه یـک بـه چندیـن عامـل بسـتگی خواهـد داشـت. چنـان کـه گفتـه شـد صنعـت باتـری بزرگتریـن متقاضـی ایـن کالا اسـت.
از جملـه عوامـل مؤثـر بـر بـازار نیـکل میتـوان بـه سـرعت ترویج وسـایل نقلیه الکتریکـی در جوامـع، انتخـاب فنـاوری مناسـب برای تولید باتری، تمایل شـرکتهای اسـتخراج مـواد معدنـی بـه بازتولیـد نیـکل درجـه یـک پـس از یـک دهـه قیمـت پاییـن نیـکل، ناشـی از تولیـد نیکلهـای درجـه ۲ و امـکان افزایـش بازیافـت نیـکل درجـه یـک، اشـاره کـرد. در هـر صـورت، شـرکتهای فعـال در زنجیـره ارزش بایـد وزن حرکتهـای
اسـتراتژیک خـود را افزایـش دهنـد تـا بتواننـد از پویایـی صنعـت نیـکل در آینـده نزدیـک بـه صورت کامل بهرهمند شوند.