سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۰۷ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:46 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

پس از توقف فعالیت سیستم قیمت‌گذاری مبنای سه ماهه،

بازار فروکروم اروپا با شرایط مبهمی روبه‌رو شده است

پس انتشار خبری مبنی بر توقف انتشار گزارش ارزیابی قیمت مبنای سه‌ ماهه فروکروم در اروپا، مشارکت‌کنندگان بازار فروکروم خود را مهیای ایجاد تغییرات در ساختار قیمت‌گذاری این ماده معدنی می‌کنند.

پس انتشار خبری مبنی بر توقف انتشار گزارش ارزیابی قیمت مبنای سه‌ ماهه فروکروم در اروپا، مشارکت‌کنندگان بازار فروکروم خود را مهیای ایجاد تغییرات در ساختار قیمت‌گذاری این ماده معدنی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، انتشار این خبر در کمال تعجب مورد استقبال برخی از فعالان بازار فروکروم در اروپا قرار گرفت و در همین راستا، اقدامات لازم برای جایگزینی سیستم ارزیابی قیمت پیشین در دست بررسی قرار دارد.

سخنگوی شرکت «Merafe» به عنوان یک تولیدکننده فروکروم اظهار داشت: از تناسب و اهمیت سیستم قیمت‌گذاری مبنای قبلی برای فعالان بازار کاسته شده و تصمیم‌گیری برای توقف انتشار گزارش‌های مربوط به ارزیابی قیمت از طریق سیستم قبلی، پس از بررسی‌های انجام شده صورت پذیرفته است.

اکنون توجه همه فعالان بازار فروکروم به اقدامات بعدی در خصوص جایگزینی سیستم قیمت‌گذاری پیشین معطوف شده است؛ اگرچه توقف فعالیت سیستم قیمت‌گذاری مبنای سه ماهه بسیاری از فعالان بازار فروکروم را متحیر ساخت اما برخی دیگر پیش‌بینی کرده بودند که دیر یا زود استفاده از سیستم‌قیمت‌گذاری مذکور متوقف خواهد شد و حتی شمار دیگری از فعالان بازار خود را برای چنین شرایطی از قبل آماده کرده بودند.

همچنین، درست است که از تناسب و اهمیت سیستم قیمت‌گذاری مبنای قبلی کاسته شده بود اما با این حال، تاثیر‌گذاری آن همچنان به طور گسترده بر بازار فروکروم احساس می‌شد و ارائه پیشنهادهای قیمتی از طریق آن، امکان پر کردن شکاف در بازار ماده معدنی مذکور را فراهم ‌می‌کرد.

یکی از فروشندگان فروکروم در بازار هند در همین زمینه بیان کرد: هم‌اکنون یکی از گزینه‌های جایگزینی سیستم قیمت‌گذاری پیشین، مذاکره بر سر تعیین شرایط قیمت‌گذاری جدید برای تامین حجم تقاضا برای ماده معدنی نامبرده در بازار است.

چندین منبع بازار این احتمال را مطرح کردند که یک یا تعدادی موسسه ارائه‌دهنده ارزیابی گزارش قیمت، به زودی جایگزین سیستم قیمت‌گذاری برای تعیین قیمت مبنای فروکروم در بازار را معرفی خواهند کرد.

یکی از تامین‌کنندگان در بازار مطرح کرد: سیستم قیمت‌گذاری مبنای جدید، احتمالا ترکیبی از سیستم قیمت‌گذاری مبنا در چین و یک شاخص قیمت فروکروم در اروپا خواهد بود.

وی در ادامه افزود: اکثر خریداران تقاضای استفاده از سیستم قیمت‌گذاری مبنا در چین با احتساب هزینه حمل‌و نقل محموله‌های سفارش داده شده و عوارض گمرکی را به جای سیستم قیمت‌گذاری قبلی ارائه داده‌اند.

یکی از معامله‌گران فعال در بازار اروپا ضمن اشاره به کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کروم در جهان، گفت: حجم تقاضا برای فروکروم همچنان در حال افزایش است و به همین دلیل بازارهایی مانند بازار اروپا به سمت استفاده از قیمت مبنای این ماده معدنی در چین تمایل پیدا کرده‌اند زیرا تخفیف‌های اعمال شده بر قیمت‌های پیشنهادی در مقایسه با قیمت‌های مبنای ارائه شده در بازار اروپا به طور فزاینده‌ای بیشتر است.

واکنش‌ها در بازار آسیا به اتفاقات اخیر در فروکروم اروپا

تاکنون توقف استفاده از سیستم قیمت‌گذاری مبنا در بازار فروکروم اروپا، تاثیر چندانی بر فعالیت فعالان بازار این ماده معدنی نداشته و حتی به گفته برخی از افراد، هیچ تاثیری بر روند معاملات فروکروم اروپا در بازار چین نگذاشته است.

شمار دیگری از مشارکت‌کنندگان بازار چین اظهار داشتند که به دقت واکنش فعالان بازار فروکروم در اروپا و اقداماتی که زمینه جایگزینی سیستم قیمت‌گذاری پیشین در حال انجام است را زیر نظر خواهند گرفت.

یکی دیگر از معامله‌گران فعال در بازار چین، خبر توقف استفاده از سیستم قیمت‌گذاری مبنا در اروپا و جایگزینی آن با یک سیستم ‌قیمت‌گذاری جدید و یا حتی به‌کارگیری شاخص قیمت مبنا را غافلگیرکننده اعلام کرد.

بعضی از فعالان بازار عنوان کردند که انتظار توقف استفاده از سیستم قیمت‌گذاری مبنا در بازار فروکروم اروپا و حتی جایگزینی آن با سیستم جدید را نداشتند.

در همین راستا، یک فعال بازار فروکروم در آسیا تاکید کرد: قیمت‌های پیشنهادی در سیستم قیمت‌گذاری مبنای پیشین در بازار فروکروم اروپا، اغلب کمتر از قیمت واردات کروم به چین یا قیمت‌های ارائه شده در بازار داخلی اروپا بوده است.

وی افزود: انتخاب سیستم قیمت‌گذاری جدید در بازار فروکروم اروپا مدتی زمان خواهد برد. با این حال، به نظر نمی‌رسد از سیستم‌ قیمت‌گذاری مبنای ماهانه در چین استفاده شود.

پیامدهای احتساب اضافه‌بها در سیستم قیمت‌گذاری مبنای فرو آلیاژها

به گفته برخی منابع آگاه به وضعیت بازار، احتمالا محاسبه اضافه‌بهای فروآلیاژها در سیستم‌های قیمت‌گذاری پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

یکی از خریدارن فروآلیاژ مطرح کرد: تولیدکنندگان فولاد زنگ‌نزن برای آلیاژها و فلزات خریداری شده که عمدتا کروم و نیکل هستند، اضافه‌بها تعیین می‌کنند؛ این در حالی است که نرخ اضافه‌بها در تعیین قیمت مبنا لحاظ می‌شود و از این رو یافتن جایگزین برای آن امری ضروری خواهد بود.

سوالی که اکنون مطرح می‌شود، این است که از این به بعد تولیدکنندگان فولاد زنگ‌نزن از چه سیستم قیمت‌گذاری برای محاسبه اضافه‌بهای آلیاژهای خود همچون کروم استفاده خواهند کرد؟

در بازارهای جهانی فروکروم، واکنش‌های متفاوتی به خبر توقف استفاده از سیستم قیمت‌گذاری مبنا در بازار فروکروم اروپا مشاهده شد و اغلب فعالان این بازار این رخداد را غافلگیرکننده اعلام کردند.

به گفته یک معامله‌گر دیگر در بازار فروکروم اروپا، انتخاب سیستم قیمت‌گذاری جایگزین در بازه زمانی اندک کار بسیار دشواری خواهد بود.

وی تاکید کرد: هنوز تعداد کمی از فعالان بازار همچنان از سیستم قیمت‌گذاری مبنای پیشین در ثبت قراردادهای فروکروم خود استفاده می‌کنند.

در همین خصوص یکی از مشارکت‌کنندگان بازار اعلام کرد: در رابطه با جایگزینی سیستم قیمت‌گذاری پیشین مشکلاتی وجود دارد زیرا قراردادهای فعلی مبتنی بر سیستم قیمت‌گذاری قبلی ثبت شده‌اند. با این حال، مذاکرات برای رفع این معضل در حال برگزاری است.

یکی از منابع بازار اظهار داشت: اخیرا قرارداد خود را بر مبنای سیستم قیمت‌گذاری پیشین به ثبت رسانده‌ایم؛ چراکه از خبر توقف سیستم قیمت‌گذاری مبنای پیشین بی‌اطلاع هستیم.

شماری از مشارکت‌کنندگان بازار نیز نبود یک سیستم قیمت‌گذاری مبنا در بازار فروکروم را عامل مهمی در افزایش چالش‌ها در این بازار عنوان کردند.

از سوی دیگر، برخی از فعالان بازار مطرح کردند که بدون وجود سیستم قیمت‌گذاری مبنا، امکان تعیین نرخ فروکروم در بازار برای آن‌ها میسر نیست. آن‌ها بر این باورند که با وجود سیستمی برای تعیین قیمت مبنا، ثبت قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت آسان‌تر خواهد شد.

کاهش تناسب و اهمیت سیستم قیمت‌گذاری پیشین 

با این حال، شماری از فعالان بازار معتقدند که از تناسب و اهمیت سیستم قیمت‌گذاری پیشین کاسته شده بود و قیمت‌های ارائه شده از طریق آن در سال‌های اخیر بسیار غیر واقع بینانه بودند.

به گفته یکی از معامله‌گران فروکروم در بازار اروپا، اگرچه هنوز تعدادی از معامله‌گران از سیستم قیمت‌گذاری پیشین در ثبت قراردادهای خود استفاده می‌کنند اما تعداد مشارکت‌کنندگانی که سیستم نامبرده را مورد استفاده قرار می‌دهند، طی چند وقت اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با این وجود تعداد افرادی که همچنان از این سیستم قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند، مشخص نیست اما آنچه مسلم است، اینکه تعداد فعالان بازاری که در حال حاضر سیستم قیمت‌گذاری مبنای پیشین را برای ثبت قرارداد خود به کار می‌برند، نسبت به ۱۰ سال گذشته به شدت کاش یافته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه سیستم قیمت‌گذاری مبنی قبلی تا چه اندازه به درستی انعکاسی از پویایی در بازار فروکروم بوده، ارزیابی‌های متفاوتی ارائه شده است.

انتهای پیام//

هم‌زمان با تحولات در بازارهای آسیا،

16:05 /دوشنبه/17 اردیبهشت 1403

مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

16:32 /سه شنبه/4 اردیبهشت 1403

مدیر مجتمع فروکروم جغتای عنوان کرد:

14:15 /سه شنبه/14 فروردین 1403

عضو هیئت مدیره شرکت تولیدی ذوب کاوان:

7:08 /سه شنبه/14 فروردین 1403

مرصاد محامی آهنگران، مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:55 /شنبه/11 تیر 1401

مدیرعامل فروآلیاژ کرمان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:11 /دوشنبه/28 بهمن 1398

محمدعلی کی‌پور، مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران در گفت‌‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

11:40 /پنجشنبه/26 بهمن 1391
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700