قیمـت قراضـه فـولادی در آخرین هفته دسـامبر ،۲۰۱۷ نوسـانات متعددی را پشـت سـر گذاشـت. قیمـت ایـن محصـول در بـازار ترکیـه و تایـوان افزایـش یافـت، امـا در هنـد به دلیل نبود بازار خرید کافی، کاهش یافت.
نمـودار ۱ قیمـت قراضـه را در بازارهای ترکیه، تایـوان و هنـد در هفتـه آخـر دسـامبر نشـان میدهـد. گفتنی اسـت، بـازار این محصول طی مدت زمان یاد شـده در ترکیه و تایوان افزایشـی بود، اما در هند با کاهش قیمت همراه شد.
واردات ترکیه
اخباری که از واردات قراضه به ترکیه در روز جمعه ۲۷ اکتبر، شـنیده میشـود حکایت از آندارد کـه یـک واحـد فـولادی در منطقـه ازدمیـر، محمولـهای شـامل ۲۲ هـزار و ۵۰۰ تـن قراضـه فـولادی نـوع (HMS) «ScrapMeltingHeavy» را بـا قیمت سی.اف.آر ۳۰۳ دلار بـه ازای هر تن رزرو کرده اسـت.
کارخانه فولادی دیگری نیـز در منطقه اسـکندرون، محمولهای ۱۶ هزار تنی را بـا قیمـت سـی.اف.آر ۳۱۵٫۵ دلار در هـر تـن خریـداری کـرد همچنیـن یک تولیدکننـده فولاد در منطقـه ازمیـر نیـز یـک محموله اروپایـی را به حجـم ۲۵ هـزار تـن بـا قیمـت سـی.اف.آر ۲۹۵ دلار در هر تن رزرو کرد.
از جملـه دلایـل اصلـی بـرای رشـد قیمـت ایـن محصول را باید افزایش هزینه حملونقل دانست بـه طـوری کـه هزینـه حملونقـل از روتـردام بـه ترکیـه، حـدود ۲۰ تـا ۲۲ دلار بـرای هـر تـن افزایـش داشته است همچنین نرخ جابهجایی از لیورپول به ترکیه نیز از هفته گذشته تاکنون حدود ۱۹ تا ۲۱ دلار در هـر تـن افزایـش داشـته اسـت.
از آنجـا کـه نـرخ ایـن حملونقلهـا به شـدت در حال افزایـش هسـتند، انتظـار مـیرود کـه قیمـت محصـولات قراضـه کلاس HMS بـه ۳۱۵ تـا ۳۲۰ دلار نیز افزایش یابد.
صادرات ایالات متحده
ایالات متحده یکی از بزرگترین صادرکنندگان قراضـه فولادی بـه ترکیـه محسـوب میشـود. اما قیمت صـادرات ضایعـات فـولادی از ایـالات متحـده بـه ترکیـه در ۲۶ اکتبـر بـدون تغییر باقیمانـد. ایـن محمولـه دهمیـن خریـد بـزرگ فولادسازان ترکیه بود که در ماه اکتبر خریداری شد.
واردات تایوان
قیمـت قراضـه فولادی نـوع (HMS) در هفته آخـر دسـامبر، بـا رشـد همـراه بـود. منابـع خبری معتقد هسـتند این رشـد قیمت را باید ناشـی از کاهـش عرضـه دانسـت. ایـن محمولههـا بـا قیمـت سـی.اف.آر ۲۸۰ تـا ۲۹۰ دلار بـرای هـر تـن معاملـه شـدند. قیمـت محصـول مـورد بحـث قبلا پاییـن و ثابـت بـود، امـا اکنـون از ایـن ثبـات خـارج شـده اسـت. عرضـه کـم در بـازار نیـز بـه رشـد قیمتـی بیـش از پیـش دامـن میزنـد و البتـه انتظـار مـیرود این روند صعودی همچنان ادامه پیدا کند.
واردات هند
قیمـت واردات ضایعـات فـولادی در هفتـه مـورد بحـث و در هنـد کاهـش یافـت. ایـن افـت در حالـی بـود کـه باتوجـه بـه جشـنواره مذهبـی مالـی در ایـن شـهر، معاملهگـران معتقـد بودنـد که قیمتها افزایش خواهد یافت. اما برخالف تصورهـا، قیمتهـا بـا کاهـش ۲۰ تـا ۲۵ دلاری در هر تن همراه شدند. تاجایی که بهترین قرارداد برای قراضه در این کشـور با قیمت سـی.اف.آر ۳۱۵ دلار در هر تن بسته شد.
بازار داخلی ترکیه
اغلـب واحدهـای فولادسـازی ترکیـه بـر پایـه اسـتفاده از قراضه بنا شـدهاند. سـهمی از این قراضـه از داخـل و حجـم قابـل توجهـی از آن بـا واردات تامیـن میشـود. قیمـت قراضههـای فولادی از ضایعات کشـتیهای فرسـوده شـده در ترکیـه طـی هفتـه پایانـی دسـامبر افزایشـی بـود بهطـوری کـه قیمـت قراضـه کشـتی در بـازار ایـن کشـور از ۳۰۰ دلار بـهازای هـر تـن در هفتـه گذشـته بـه ۳۰۵ دلار در هـر تـن رسـید. ایـن در حالـی اسـت کـه قیمـت قراضههـای فـولادی از ضایعـات خودروهـای فرسـوده همچنان ثابت باقیماند.