سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۳ /دوشنبه/۲۳ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:15 /دوشنبه/23 مهر 1403

فلز سرخ در نوسان؛

بازار مس در ماه‌های آینده به کدام سو خواهد رفت؟

استفاده از مس در صنایع و بخش‌های مختلف و افزایش حجم تقاضا برای این فلز، چشم‌انداز متفاوتی از بازار جهانی فلز سرخ را برای سال 2024 ارائه می‌کند. بر همین اساس، قیمت مس در ایالات متحده آمریکا در محدوده نسبتا ثابتی در نوسان بود و روند صعودی اندکی را در بازار چین تجربه کرد اما در مقابل قیمت فلز مذکور در بازار اروپا کاهش را به ثبت رساند. طبق ارزیابی‌ها، پیش‌بینی‌ شده است قیمت فلز سرخ در سه ماهه چهارم سال 2024 روندی صعودی را در پیش بگیرد.

استفاده از مس در صنایع و بخش‌های مختلف و افزایش حجم تقاضا برای این فلز، چشم‌انداز متفاوتی از بازار جهانی فلز سرخ را برای سال ۲۰۲۴ ارائه می‌کند. بر همین اساس، قیمت مس در ایالات متحده آمریکا در محدوده نسبتا ثابتی در نوسان بود و روند صعودی اندکی را در بازار چین تجربه کرد اما در مقابل قیمت فلز مذکور در بازار اروپا کاهش را به ثبت رساند. طبق ارزیابی‌ها، پیش‌بینی‌ شده است قیمت فلز سرخ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ روندی صعودی را در پیش بگیرد.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarket»، مس یکی از پرکاربردترین و ضروری‌ترین فلزات در دنیای امروز به شمار می‌رود. از این فلز در سیم‌کشی برق و به طور گسترده‌تر در زیرساخت انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد تقاضا برای این فلز تا چند سال آینده افزایش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

چشم‌انداز بازار جهانی مس

در راستای بررسی بازار مس در سال ۲۰۲۴، تاکنون چشم‌انداز متفاوتی برگرفته از تغییرات اقلیمی و وضعیت اقتصادی در مناطق مختلف جهان از جمله کشورهای آمریکا و چین و قاره اروپا ذکر شده است.

در همین راستا، قیمت مس در آمریکا عمدتا به دلیل تعطیلات تابستانی تغییرات چندانی را به ثبت نرساند و تا حدودی با ثبات بود. همچنین پریمیوم فلز سرخ با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا، اندکی روند نزولی را تجربه کرد. علی‌رغم چالش‌های ایجاد شده در بازار مس آمریکا، پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت حجم تقاضا برای این فلز در بخش انرژی سبز، افزایش چشمگیری را به ثبت برساند.

چین به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار بین‌المللی مس، بازیابی اندکی را در ماه آگوست ۲۰۲۴ در بازار فیزیکی تجربه کرد. همچنین پریمیوم کاتد مس گرید «A» در بازار شانگهای افزایش یافت که حاکی از بهبود شرایط بازار بود. این روند صعودی نسبی به دلیل بهبود شرایط پنجره آربیتراژ واردات به چین پس از کاهش قیمت مس بورس «LME» اتفاق افتاد. با این حال، چالش‌ها در صنعت مس این کشور به دلیل نوسان قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

بازار مس در قاره اروپا به ویژه در آلمان به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اروپا وضعیت مناسبی نداشته و در شرایط نزولی قرار دارد. علی‌رغم افزایش جزئی تقاضا برای فلز سرخ در پروژه‌های مبتنی بر انرژی سبز، شرایط کلی بازار مس در اروپا نزولی است. در حالی که ذخایر فلز نامبرده در انبارهای قاره اروپا در شرایط مناسبی قرار دارد اما با این حال، حجم تقاضا برای مس در بخش‌های مختلف تولید، خودرو و ساخت‌و‌ساز ضعیف ارزیابی می‌شود.

پیش‌بینی قیمت مس برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴

انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴، قیمت مس تحت تاثیر برخی از عوامل روندی صعودی به خود بگیرد. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به کاهش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو، ارائه بسته‌های حمایتی به عنوان محرک بازار در چین، کاهش احتمالی ظرفیت تولید در واحدهای ذوب، بهبود تقاضا برای مس در بازار فیزیکی چین، افزایش حجم تقاضا برای مس همراه با فرا رسیدن فصل اوج تقاضا و بازیابی نسبتا سریع حجم موقعیت‌های خرید در بورس‌های کالایی اشاره کرد.

همچنین به نظر می‌رسد روند بازیابی پریمیوم مس در بورس آتی شانگهای که در روزهای پایانی سه ماهه سوم ۲۰۲۴ آغاز شده بود، ادامه پیدا کند. علت این مسئله را می‌توان به محرک‌های بازار که اخیرا توسط مقامات چین ارائه شده است، نسبت داد.

برای بازار فیزیکی مس آمریکا پیش‌بینی می‌شود که حجم فعالیت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴ روند ثبات خود را حفظ کند اما کاهش دسترسی به مواد اولیه در این بازار را نمی‌توان دور از انتظار دانست. در بازار فیزیکی اروپا نیز به نظر می‌رسد که وضعیت رکود نسبی تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد؛ چراکه بیشتر مصرف‌کنندگان مس در قاره سبز نیاز خود را از طریق ثبت قرادادهای با زمان تحویل طولانی تامین می‌کنند.

احتمال بهبود شرایط اقتصادی در سطح کلان

بسته محرک بازار چین ارائه شده از سوی دولت این کشور که در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ رونمایی شد، نشان می‌دهد بودجه حدود ۳٫۹۵ تریلیون یوان (۵۶۰ میلیارد دلار) که معادل بیش از ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی چین بوده، اختصاص یافته است.

حجم بسته حمایتی ارائه شده در مقایسه با بسته مشابهی که در زمان شیوع ویروس کرونا از سوی دولت چین تدارک دیده شده بود، مبلغ بسیار قابل‌توجهی محسوب می‌شود. واضح است که هم‌زمان با کاهش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو، اقدام مذکور دولت چین حجم نقدینگی در سیستم مالی این کشور را طی ماه‌های آینده افزایش خواهد داد. از علائم تاثیرگذاری بسته حمایتی ارائه شده می‌توان به افزایش حضور سفته‌بازان در بخش موقیت‌های خرید بازار مس اشاره کرد. با توجه به فرا رسیدن فصل اوج تقاضا برای مس در سه ماهه پایانی سال، به نظر می‌رسد قیمت‌ فلز سرخ به طور متوسط به ​​حدود ۱۰ هزار و ۲۶۵ دلار در هر تن برسد.

در کوتاه‌مدت، کاهش حجم معاملات و نوسانات احتمالی بازار مس نشان می‌دهد که فعالان در این بازار رویکرد محتاطانه‌ای را برگزیده‌اند. بر همین اساس و با وجود احتمال افزایش قیمت مورد انتظار مس در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، این نکته را باید در نظر گرفت که بازار فلز سرخ همچنان نسبت به وضعیت اقتصادی در سطح کلان و رویدادهای ژئوپلیتیکی واکنش نشان خواهد داد. از این رو، سرمایه‌گذارن بازار مس عوامل مذکور را به دلیل اینکه ممکن است موجب ایجاد نوسان در قیمت‌ها شوند، در نظر خواهند گرفت.

پیش‌بینی قیمت مس در بلندمدت برای سال ۲۰۲۵ و پس از آن

پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا و قیمت مس در بلندمدت به دلیل روند صعودی تقاضا برای این فلز در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، روند افزایشی به خود بگیرد. احتمال می‌رود که تا سال ۲۰۲۵، پریمیوم کاتد مس با گرید «A» با شرط تحویل محموله در بندر روتردام حدود ۲۵ درصد افزایش یابد که منعکس‌کننده روند صعودی دسترسی منطقه‌ای و بازیابی بازار در قاره سبز است.

در همین راستا، انتظار می‌رود میزان مصرف مس تصفیه شده به طور قابل‌توجهی در بخش‌های مرتبط با گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله بخش وسایل نقلیه الکتریکی و سیستم‌های تولید برق از انرژی‌های نو رشد را تجربه کند. محدودیت دسترسی ساختاری پیش‌بینی‌شده در بازار مس، احتمالا موجب افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در واحدهای تولیدی خواهد شد. بر همین اساس، ممکن است فلز سرخ افزایش قیمت را در بازار به ثبت برساند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، حجم مصرف مس تصفیه شده هم‌زمان با روند صعودی حجم تقاضا برای فلز مذکور در بخش‌های مرتبط با گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش پیدا می‌کند. از مهم‌ترین بخش‌‎های صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر که از فلز مس در آن استفاده خواهد شد، می‌توان به اتصال باتری‌ها به پیشران خودروهای الکتریکی (EV)، پایانه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، سیستم تولید برق از انرژی خورشیدی و بادی و اتصالات شبکه برق اشاره کرد.

انتظار می‌رود حجم کل تقاضای قابل رصد برای مس با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR)،  ۲٫۶ درصد در دهه منتهی به سال ۲۰۳۴ افزایش یابد.

همچنین میزان مصرف مس در بخش گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 10.7 درصد را تجربه کند که سهم رشد بخش خودروهای الکتریکی، بخش انرژی خورشیدی و انرژی بادی به ترتیب ۱۴٫۳ درصد، ۵٫۶ درصد و ۹٫۳ درصد خواهد بود. علاوه‌براین، نرخ رشد ترکیبی سالانه برای بخش‌های سنتی غیرمرتبط با بخش انرژی‌ رقم ۱٫۴ درصدی پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی قیمت منطقه‌ای مس برای سال ۲۰۲۵

انتظار می رود حجم تقاضا برای مس در بازار ایالات متحده آمریکا افزایش اندکی را ثبت کند که ناشی از روند صعودی برای فلز سرخ در پروژه‌های زیرساختی دولتی و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود؛ همچنین احتمال می‌رود توازن عرضه و تقاضا کاهش یافته و موجب شود قیمت‌ها در بازار مس روندی افزایشی را تجربه کنند.

پیش‌بینی می‌شود چین کماکان به عنوان یک بازیگر مهم در بازار جهانی مس باقی بماند و تمرکز این کشور بر انرژی سبز و وسایل نقلیه الکتریکی، منجر به افزایش تقاضا برای فلز مس شود.

همچنین احتمال می‌رود که پریمیوم مس بورس آتی شانگهای در سال ۲۰۲۵، در محدوده کانال ​​​​۲۷ دلار در هر تن نوسان داشته باشد که نشان‌دهنده کاهش ۲۵ درصدی نسبت به رقم ارائه شده برای سال ۲۰۲۴ خواهد بود. به علاوه، چشم‌انداز ثبات و رشد مورد انتظار برای بازار مس در بلندمدت ارائه شده است.

پیش‌بینی می‌شود قیمت مس در ۱۲ ماه آینده روندی صعودی به خود بگیرد. با این حال، برخی عوامل همچون رکود اقتصادی بالقوه ایالات متحده آمریکا و افزایش حمایت از تولید داخلی در فرایند تجاری ممکن است بر پیش‌بینی ارائه شده تاثیر بگذارد. پیش‌بینی بلندمدت برای قیمت مس نیز صعودی است که ناشی از افزایش چشمگیر حجم تقاضا برای مس در بخش‌های مرتبط با گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش پویایی در سمت عرضه خواهد بود.

ناگفته نماند که اقتصاددانان، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی در سطح کلان، رویدادهای ژئوپلیتیکی و تحولات خاص صنعتی که ممکن است بر قیمت مس تاثیرگذار باشند را در ارزیابی‌های خود منظور می‌کنند.

انتهای پیام//

در هفت ماهه 2024 محقق شد؛

16:14 /چهارشنبه/18 مهر 1403

زیر سایه کاهش رشد اقتصادی جهانی رخ داد؛

8:38 /چهارشنبه/11 مهر 1403

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا:

10:57 /یکشنبه/1 مهر 1403

در نیمه نخست سال جاری میلادی محقق شد؛

8:02 /یکشنبه/25 شهریور 1403

احسان نمازی‌زاده، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

6:21 /دوشنبه/19 شهریور 1403

غلامرضا ملاطاهری، معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/14 بهمن 1402

مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:01 /یکشنبه/30 بهمن 1401

عزیزه شریفی، مدیر آموزش شرکت صنایع مس شهید باهنر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:48 /دوشنبه/24 مرداد 1401

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:44 /چهارشنبه/17 آذر 1400

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

13:38 /چهارشنبه/10 شهریور 1400

یسنا کوچک‌زاده، مدیر اجرایی فلزات‌پلاس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:14 /شنبه/7 مهر 1403

يداله مرادی، مديرعامل شرکت آلياژسازان زنجان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

5:41 /شنبه/6 آبان 1402

فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:58 /شنبه/7 مرداد 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/22

198893

فلزات آنلاین

1403/07/22

545667

فلزات آنلاین

1403/07/22

760363

فلزات آنلاین

1403/07/22

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/22

22463

فلزات آنلاین

1403/07/22

11885

فلزات آنلاین

1403/07/22

40561

فلزات آنلاین

1403/07/22

48948

فلزات آنلاین

1403/07/22

42611

فلزات آنلاین

1403/07/22

40646

فلزات آنلاین

1403/07/22

26567

فلزات آنلاین

1403/07/22

27870

فلزات آنلاین

1403/07/22

26453

فلزات آنلاین

1403/07/22

34212

فلزات آنلاین

1403/07/22

31889

فلزات آنلاین

1403/07/22

43691

فلزات آنلاین

1403/07/22

26191

فلزات آنلاین

1403/07/22

39304

فلزات آنلاین

1403/07/22

43727

فلزات آنلاین

1403/07/22

4036500