به گفته یکی از شرکتهای برتر در این زمینه، یافتن مکانیزم قیمتگذاری استاندارد فلزات بازیافت شده در باتریهای فرسوده و مقدار تولید از بازیافت باتری خودروهای الکتریکی، میتواند چالش برانگیز باشد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، آجای کوچار، یکی از بنیانگذاران و مدیران اجرایی شرکت «Li-Cycle»، اعلام کرد با توجه به اینکه فلزات موجود در باتریهای فرسوده شده توسط تامینکنندگان مختلف از جمله «Li-Cycle» کیفیت و عیار متفاوتی دارد، این ماده یک محصول غیر استاندارد در نظر گرفته میشود.
قیمتگذاری فلزات بازیافت شده از باتریها معمولا به محتوای فلزات نیکل و کبالت، اجرای برنامه پالایش این فرایند و بخش تولید انبوه آن متکی است. این موضوع باعث شده است که بتوان یک قیمت مبنای حدودی را برای آن در نظر گرفت.
وی در ادامه بیان کرد که روشهای متفاوتی برای پالایش ضایعات و باتریهای فرسوده وجود دارد و هر کدام از این روشها، محصولی با عیار متفاوت تولید میکنند و نمیتوان مکانیزم دقیقی برای این قیمتگذاری تعیین کرد.
بر اساس تجزیه و تحلیل تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، قیمتهای لیتیوم این موسسه و کبالت و نیکل در بورس فلزات لندن میتواند مبنایی برای قیمتگذاری یک نوع استاندارد باتری خودروهای الکتریکی باشد.
در همین حال، شرکت «Li-Cycle» که مستقر در تورنتوی کانادا است، به دنبال ابداع فناوریهای جدید به منظور استفاده در باتریهای متفاوت است.
وی ادامه داد که بسته به بازار و مشتریان منطقهای، مقدار تولید فلزات بازیافت شده در باتریهای فرسوده از این واحدهای تولیدی مختلف یکسان نخواهد بود. به علاوه یک تاسیسات هیدرومتالورژیکی متعلق به شرکت «Li-Cycle» در حال حاضر در شهر روچستر واقع در ایالت نیویورک در حال احداث است و شرکت «Li-Cycle» رویکردی را برای ساختن یک سیستم انعطافپذیر اتخاذ کرده است که میتواند فلزات موجود در هر نوع باتریهای فرسوده را با اساسنامههای قوانین شخص ثالث این شرکت تطبیق دهد و فلزات را در آن بازیافت کند.
به گفته کوچار، واحد تولیدی شهر روچستر اولین مرکز بازیابی فلزات باتری به صورت هیدرومتالورژی در ابعاد تجاری و اولین تولیدکننده لیتیوم کربنات مورد استفاده در باتریها در آمریکای شمالی خواهد بود. این واحد تولیدی در مرحله راهاندازی قرار دارد و از سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز میکند.
شرکت «Li-Cycle» قصد دارد از طریق قانون کاهش تورم آمریکا «IRA» که اخیرا به تصویب رسیده است، فرایند تجارت خود را تقویت کند.
کوچار مطرح کرد که قانون کاهش تورم آمریکا یک عامل تسریعکننده و حمایتکننده در فرایند بازیافت باتریها خواهد بود و به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تجارت این شرکت تاثیر مثبت خواهد گذاشت. در همین راستا، بازیافتکنندگان واجد شرایط دریافت ۱۰ درصد اعتبار مالیاتی تولید برای هزینههای تولید مواد معدنی حیاتی و همچنین واجد شرایط دریافت ۳۰ درصد اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری برای توسعه تاسیسات انرژی تجدیدپذیر در ایالات متحده آمریکا هستند. این شرکت معتقد است که ارائه این اعتبارات هزینه راهاندازی تاسیسات جدید برای تولید مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت باتریها را در آمریکا از طریق بازیافت کاهش میدهد. این موضوع همچنین میتواند موقعیت ایالات متحده آمریکا را در برابر چین تقویت کند که در تولید و بازیافت باتری خودروهای الکتریکی پیشرو است.
وی در ادامه اذعان کرد که گسترش مقیاس ابرکارخانهها در آمریکای شمالی و اروپا، در دسترس بودن مواد قابل بازیافت را افزایش داده است که به دنبال آن، امکان افزایش عرضه محصولات لیتیومی از قراضهها فراهم میشود.
چین بر اساس در دسترس بودن مواد برای بازیافت از قراضههای تولیدی و وسایل نقلیه، بسیار جلوتر از ایالات متحده آمریکا و اروپا در بازار است و به نوعی سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد.
با توجه به افزایش سرمایهگذاری در تولید باتری و خودروهای الکتریکی، در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا و اروپا، سرمایههای بازیافت به عنوان بخشی ضروری از زیرساخت برای استقرار پایدار خودروهای الکتریکی تبدیل خواهند شد. همچنین قانون کاهش تورم آمریکا برای دستیابی به برخی از مزایای مالیاتی، نیازمند تولید در خاک این کشور است که این امر تقاضا و استفاده خودروسازان از مواد اولیه تولیدی در آمریکا را افزایش میدهد.
شرکت «Li-Cycle» درآمدهای سه ماهه سوم خود را چالشبرانگیز گزارش و عنوان کرد که برنامههای توسعه این شرکت علیرغم وقفههای کوتاهمدت، تا حد زیادی طبق برنامهریزیها پیش میرود.
فرایند به کار رفته در شرکت «Li-Cycle»، یکی از بهترین و سازگارترینها با محیط زیست است. کوچر اظهار کرد که در مقایسه با رقبا که از فرآوری حرارتی یا ذوب استفاده میکنند، این شرکت از یک رویکرد منحصربهفرد هیدرومتالورژی در درجه حرارت پایین بهره میبرد.
استفاده از دماهای بالا، باعث انتشار مواد سمی میشود و برخی از مواد حیاتی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل در فرایند ذوب میسوزند و از بین میروند. با این حال، استفاده از فرایندهای هیدرومتالورژی، شرکت «Li-Cycle» تا ۹۵ درصد تمام مواد حیاتی را بازیابی میکند.
دلیل حیاتی بودن مواد ذکر شده این است که حجم این مواد در سراسر جهان در حال به اتمام رسیدن است و تنها میتوان آنها را از طریق روشهای استخراج به شدت کربنزا تهیه کرد که منجر به افزایش گاز دیاکسید کربن در هوا میشود و برخلاف هدف کاهش گازهای گلخانهای است.
انتهای پیام//