سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۴۹ /چهارشنبه/۱۱ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:27 /چهارشنبه/11 مهر 1403

هم‌زمان با کاهش قیمت لیتیوم،

بازیافت باتری «LFP» در اروپا با موانع اقتصادی مواجه شده است

بازیافت باتری‌های لیتیوم آهن فسفات با نزدیک شدن به گردهمایی سالانه «LME Week 2024» و در نظر گرفتن کاهش قیمت‌ لیتیوم و افت حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده و قابل بازیافت «LFP»، همچنان در مراحل ابتدایی خود در قاره اروپا قرار دارد.

بازیافت باتری‌های لیتیوم آهن فسفات با نزدیک شدن به گردهمایی سالانه «LME Week 2024» و در نظر گرفتن کاهش قیمت‌ لیتیوم و افت حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده و قابل بازیافت «LFP»، همچنان در مراحل ابتدایی خود در قاره اروپا قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، علی‌رغم چالش‌های صنعت باتری اروپا، حجم رو به رشد و در دسترس بودن قراضه باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، در کنار برخی قوانین اتحادیه اروپا مبنی بر به‌کارگیری حداقل ۶ درصدی لیتیوم بازیافتی در تولید باتری‌های لیتیوم‌یون از سال ۲۰۳۱ در این قاره نشان می‌دهد که فعالان بازار در اروپا به شدت به تکاپو افتاده‌اند.

با توجه به سهم بالای استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در خودروهای الکتریکی تولید شده در چین و همچنین رشد حجم قراضه این باتری‌ها و قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت، انتظار می‌رود به‌کارگیری قراضه در تولید باتری در اروپا روندی صعودی را تجربه کند.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط تیم تحقیقاتی «Fastmarkets»، حدود ۲۶ درصد از کل قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت در سال ۲۰۲۴ به باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) اختصاص دارد و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۳۴ به ۳۲ درصد افزایش پیدا کند.

در حال حاضر بیشترین استفاده و فرآوری قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری‌های لیتیوم آهن فسفات مستهلک شده قابل بازیافت در چین انجام می‌شود. از سوی دیگر، شرکت‌های تولیدکننده باتری در اروپا قصد دارند حجم استفاده از فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت را افزایش دهند.

بازیافت قراضه باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در اروپا، یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث و گفت‌وگو توسط حاضران در کنگره بین‌المللی «International Congress for Battery Recycling» بود که در شهر بازل سوئیس طی روزهای ۱۰ تا ۱۲ سپتامبر برگزار شد.

صرفه اقتصادی بازیافت باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)

شماری از مصرف‌کنندگان فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت معتقدند که بازیافت این نوع از قراضه از نظر اقتصادی در مقایسه با باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) و لیتیوم کبالت اکسید (LCO) به دلیل ارزش بسیار جزئی مواد اولیه قابل بازیافت در آن‌ها، صرفه چندانی نداشته و حاشیه سود بسیار پایینی دارند.

از میان برخی از مواد اولیه و فلزات حیاتی‌ای که از باتری‌های مستهلک شده لیتیوم آهن فسفات بازیافت می‌شوند، می‌توان به لیتیوم، گرافیت، مس و آلومینیوم اشاره کرد. لازم به ذکر است که بازیافت گرافیت از این نوع قراضه‌ها هنوز در مقیاس تجاری انجام نشده است.

در همین راستا، ارزیابی موسسه مذکور برای قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقم ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن را در روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴ را نشان داد که حدود ۵۹٫۴ درصد نسبت به قیمت ۲۵ هزار تا ۲۷ هزار دلار در هر تن گزارش شده در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش را به ثبت رساند.

گفتنی است تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) و کاتد باتری لیتیوم منگنز آهن فسفات (LMFP) یا کاتد باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) صرفه اقتصادی پایینی دارد. بر همین اساس این مسئله در درازمدت باعث می‌شود بازیافت‌کنندگان باتری که مواد اولیه موجود در قراضه باتری را بازیافت می‌کنند، در ۱۰ سال آینده از نظر ارزش ذاتی (صرفه اقتصادی) با مشکل کاهش حاشیه سود مواجه شوند.

بر اساس نتایج ارزیابی انجام شده از سوی تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، ارزش ذاتی فلزات حیاتی موجود در باتری لیتیوم کبالت اکسید (LCO)، بیش از پنج برابر یک باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) است؛ این در حالی است که ارزش ذاتی فلزات حیاتی موجود در باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) چهار برابر کمتر از باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) است.

بر اساس گزارش اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین (CABIA)، میزان تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در این کشور در ماه ژوئن ۲۰۲۴، حدود ۵٫۴ درصد نسبت به یک ماه قبل از آن رشد داشت و به ۶۳٫۸ گیگاوات ساعت رسید. همچنین سهم بازار این نوع باتری در کشور نامبرده از ۷۳٫۱ درصد در ماه می ۲۰۲۴، به ۷۵٫۵ درصد در ماه ژوئن سال جاری میلادی افزایش یافت.

با این وجود، داده‌های اتحادیه نامبرده نشان می‌دهد که سهم بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در ماه ژوئن ۲۰۲۴، به ۲۴٫۳ درصد کاهش یافت که نسبت به سهم ۲۶٫۶ درصد گزارش شده در ماه می سال مذکور کاهش را تجربه کرد.

گفتنی است که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) به دلیل هزینه‌های پایین‌تر، پایداری بیشتر و عملکرد ایمن‌تر آن نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) سهم بازار بیشتری را در چین در اختیار دارد.

یکی از تولیدکنندگن باتری در چین عنوان کرد: هزینه‌های تولید کمتر و دامنه وسیع‌تر استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، منجر به افزایش سهم این نوع از باتری‌ها نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) شده است و به نظر می‌رسد این برتری در آینده نیز ادامه یابد.

ارزش ذاتی بازیافت باتری‌ها بر حسب نوع آن‌ها

ناگفته نماند که حتی برای باتری لیتیوم کبالت اکسید (LCO) و باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) که سهم بسیار مناسبی در بازار را به خود اختصاص داده‌اند، افت قیمت‌ لیتیوم و کاهش حجم تقاضا برای نمک‌های لیتیوم موجب می‌شود فرایند بازیافت فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در واحدهای تولیدی، صرفه اقتصادی پایینی برای فعالان بخش صنعت باتری در قاره آسیا داشته باشد. در نتیجه این امر، حجم تقاضا برای این مواد اولیه بازیافتی از سوی مصرف‌کننده روندی نزولی به خود گرفته است.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که حجم تقاضا برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) مستهلک شده قابل بازیافت در کشورهای آسیای جنوب‌شرقی و کره‌جنوبی کاهش را به ثبت رسانده است.

ارائه طرح‌های تشویقی به منظور افزایش بازیافت قراضه باتری‌های (LFP)

به گفته شماری از فعالان بازار، معاملات مالی میان شرکت‌های اروپایی به عنوان مصرف‌کننده و واحدهای بازیافت باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) از طریق سیستم «gate fee» انجام می‌شود.

هزینه بازیافت این باتری‌ها بر اساس وضعیت قراضه باتری‌ها دریافتی، حجم و مکان تحویل آن‌ها در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا در سیستم مذکور تعیین شده است. با این حال، میانگین قیمت قراضه باتری‌های «LFP» از سوی موسسه «Fastmarkets»، حدود سه هزار تا چهار هزار یورو (۳,۳۴۹ تا ۴۴۶۵ دلار) به ازای هر تن گزارش شده است.

در مقابل، هزینه بازیافت در سیستم مذکور برای قراضه باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) بسته به محل تولید و شرکت بازیافت‌کننده آن، به طور میانگین حدود ۴۰۰ یورو در هر تن اعلام شده است. با توجه به افزایش ظرفیت بازیافت فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در اروپا، حتی برخی از شرکت‌های بازیافت‌کننده هزینه بیشتری برای تامین این مواد اولیه مورد نیاز خود پرداخت می‌کنند.

از آنجایی که حجم بازیافت فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در اروپا افزایش یافته و حجم تقاضای تولیدکنندگان باتری در این قاره به منظور استفاده از قراضه بازیافتی باتری‌های «LFP» روندی صعودی به خود گرفته است، سوالی که در این جا مطرح می‌شود، این است که قدم بعدی در توسعه صنعت باتری اروپا چه خواهد بود؟

یکی از تولیدکنندگان باتری در اروپا در حاشیه کنگره بین‌المللی «International Congress for Battery Recycling» عنوان کرد: برخی از محموله‌های فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت به صورت رایگان در بازار کشورهای اتحادیه اروپا عرضه می‌شود و حتی بر روی برخی از محموله‌های این مواد قابل بازیافت برچسب مواد پسماند زده شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده ارزش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت افزایش پیدا کند.

یکی از معامله‌گران بازار باتری در اروپا در حاشیه اجلاس مذکور اظهار داشت با بیان اینکه هزینه دفع ایمن پسماند باتری‌های «LFP» چند ۱۰۰ یورو در هر تن است، افزود: در حال حاضر هدف اصلی در بازیافت باتری‌های «LFP» این است که اطمینان حاصل شود فرایند بازیافت فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده برای واحدهای بازیافت صرفه‌ اقتصادی مناسبی را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: چالش‌های اصلی بخش بازیافت باتری در اروپا به خصوص در بخش بازیافت قراضه باتری‌های «LFP»، دفع ایمن پسماند این باتری‌ها نیست.

دیوان حسابرسی اروپا طی گزارشی در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد: داده‌های موجود نشان می‌دهد که بیش از نیمی از پسماندهای خطرناکی که در اتحادیه اروپا تولید می‌شود، دفع شده است. حجم استفاده مجدد و بازیافت این باتری‌ها در قاره مذکور، حدود ۳۴ درصد ذکر شده است.

گفتنی است بازیافت برخی از پسماندهای خطرناک باتری از نظر فنی در مقیاس بزرگ یا به روشی که صرفه اقتصادی داشته باشد، بسیار دشوار است. حتی اگر در عمل بازیافت پسماندهای خطرناک انجام شود، واحدهای بازیافت‌کننده برای رفع آلودگی پسماندها یا عرضه محصول تولید شده خود در بازار با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

بخش بازیافت باتری اروپا به کدام سو خواهد رفت؟

یکی از مشکلاتی که واحدهای بازیافت قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده یا معالامله‌گران این قراضه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئله عرضه آن به مصرف‌کنندگان است.

ظرفیت بازیافت قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری‌های «NCM» و «LCO» مستهلک شده در بازار داخلی اروپا بسیار پایین است. همچنین تمایل به استفاده از قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده در صنایع محلی اروپا بسیار کم است. بر همین اساس، صحبت از صادرات این نوع از قراضه‌های بازیافتی از مبدا قاره اروپا شاید هنوز کمی زود به نظر برسد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر چین بزرگ‌ترین بازار برای استفاده از قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده به شمار می‌رود. از سوی دیگر، بیشترین قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده در اروپا امروزه با عنوان پسماند خطرناک طبقه‌بندی می‌شود. این بدان معناست که امکان انتقال این پسماندها به طور قانونی به کشورهای غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) وجود ندارد.

یکی از معامله‌گران بازار چین اخیرا در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: اگرچه حجم واردات قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «NCM» با محتوای با خلوص بالا به چین در بحبوحه کاهش سختگیری‌های مربوط به قوانین واردات به این کشور افزایش را به ثبت رسانده اما با این حال هنوز واردات قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده به چین همچنان غیرقانونی است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده با محتوای لیتیوم بیش از ۳٫۸ درصد را رقمی حدود دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۷۰۰ یوان (۳۶۹ تا ۳۸۳ دلار) به ازای هر تن قراضه باتری مذکور با محتوای لیتیوم حداقل یک درصد ارزیابی کرد. طبق گزارش موسسه مذکور، قیمت قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده با محتوای لیتیوم کمتر از ۲٫۵ درصد، رقمی حدود دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ یوان به ازای هر تن قراضه باتری مذکور با محتوای لیتیوم حداقل یک درصد اعلام شد.

به گفته بعضی از منابع، ارزش قراضه‌ باتری‌های قابل بازیافت در خارج از چین بسیار پایین است. شایان ذکر است که کره‌جنوبی بزرگ‌ترین واردکننده قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده و عضو کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به شمار می‌رود اما حتی شرکت‌های تولیدکننده باتری در این کشور به دلیل کاهش اخیر قیمت لیتیوم، تمایلی به خرید قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری‌ «LFP» مستهلک شده ندارند.

یکی دیگر از منابع آگاه اظهار داشت: شماری از تولیدکنندگان باتری در چین قصد دارند قراضه فلزات حیاتی موجود در باتری «LFP» مستهلک شده را از اروپا به صورت رایگان تهیه کنند. لازم به ذکر است وضعیت محموله قراضه‌های خریداری شده از اروپا و اینکه آیا به مقصد کره‌جنوبی صادر شده یا در بازار داخلی چین به مصرف می‌رسد، هنوز مشخص نیست.

برخی از شرکت‌های تولیدکننده باتری در اروپا در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» از همکاری با تولیدکنندگان باتری در کره‌جنوبی در راستای صادرات فلزات حیاتی موجود در باتری‌ مستهلک شده قابل بازیافت ابراز رضایت کردند اما با این حال تاکید داشتند ریسک انتقال این قراضه‌ها به خارج از کشورهای غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) مانند چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی را به جان نمی‌خرند.

اگرچه بیشتر محموله‌های فلزات حیاتی موجود در باتری‌ مستهلک شده قابل بازیافت در اروپا در دسته‌بندی پسماندهای خطرناک قرار دارند اما با این وجود، تعداد بسیار کمی از واحدهای بازیافت این قراضه‌های باتری اظهار داشتند که از مقامات محلی مجوز داشته و محصول تولیدی آن‌ها در دسته‌بندی مذکور نیست؛ بنابراین امکان صادرات این قراضه‌ها به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) وجود دارد.

تعدادی دیگری از منابع صنعتی مطرح کردند: کمیسیون اروپا با اطلاع از این مسئله قصد دارد تمام فلزات حیاتی موجود در باتری‌ مستهلک شده قابل بازیافت موجود در این قاره را تا پایان سال ۲۰۲۴ در دسته‌بندی پسماند خطرناک قرار دهد.

انتهای پیام/.

شرایط ناامیدکننده صنعت باتری در قاره سبز؛

16:27 /دوشنبه/9 مهر 1403

به‌کارگیری روشی نوین در حوزه مواد معدنی حیاتی؛

10:14 /سه شنبه/3 مهر 1403

هدف‌گذاری دستیابی به انتشار کربن صفر؛

10:52 /سه شنبه/27 شهریور 1403

با هدف تولید باتری خودروهای الکتریکی شکل گرفت؛

7:23 /سه شنبه/20 شهریور 1403

با توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در آینده،

11:19 /یکشنبه/11 شهریور 1403

تا سال ۲۰۲۷ به وقوع خواهد پیوست؛

14:21 /شنبه/10 شهریور 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/10

191143

فلزات آنلاین

1403/07/10

547589

فلزات آنلاین

1403/07/10

734112

فلزات آنلاین

1403/07/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/10

22429

فلزات آنلاین

1403/07/10

11830

فلزات آنلاین

1403/07/10

44536

فلزات آنلاین

1403/07/10

49178

فلزات آنلاین

1403/07/10

44588

فلزات آنلاین

1403/07/10

40567

فلزات آنلاین

1403/07/10

26631

فلزات آنلاین

1403/07/10

27715

فلزات آنلاین

1403/07/10

26392

فلزات آنلاین

1403/07/10

34173

فلزات آنلاین

1403/07/10

31651

فلزات آنلاین

1403/07/10

42472

فلزات آنلاین

1403/07/10

26370

فلزات آنلاین

1403/07/10

39394

فلزات آنلاین

1403/07/10

42346

فلزات آنلاین

1403/07/10

3937600