مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: خوشبختانه بنا بر آمارهای موجود، شاهد این هستیم که محصولات فولاد هرمزگان همواره از منظر کیفیت با رشد چشمگیری تولید و به بازارهای داخلی عرضه شده و برای ذینفعان سودآوری خوبی به همراه داشته است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، عطاالله معروفخانی در خصوص اهمیت کیفیت در صنعت فولاد، بیان کرد: صنعت فولاد، یکی از صنایع اساسی و حیاتی است که تاثیر بسیار زیادی برجهان دارد. از آنجایی که فولاد به عنوان یک ماده زیر بنایی اساسی صنعت محسوب میشود، کیفیت آن جوامع مختلف دنیا را متاثر میسازد. با توجه به اینکه فولاد در ساختوساز، خودروسازی، صنایع فلزی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده میشود، تأثیر کیفیت آن بر جوامع بسیار گسترده است. فولاد باکیفیت مناسب میتواند بهبود قابلملاحظهای در عملکرد و ایمنی ساختمانها، وسایل نقلیه و محصولات صنعتی داشته باشد. بهطور مثال، در صنایع خودروسازی، فولاد باکیفیت بالا میتواند بهبود در عملکرد و ایمنی خودروها داشته باشد. همچنین، در صنعت ساختوساز استفاده از فولاد باکیفیت منجر به ساختمانهای مقاومتر و پایدارتر میشود.
وی افزود: تحولات روزافزون اجتماعی و اقتصادی در دنیا، پاسخگویی به متقاضیان استاندارد و کیفیت را ضروری کرده است؛ همچنین در جوامع امروزی با رشد تکنولوژی و سرعت ارتقای محصولات در بازارهای جهانی، افزایش کیفیت نیز اجتنابناپذیر شده است. عدم رعایت الزامات کیفی، باعث کمرنگ شدن محصول در بازار و در نهایت به حذف از گردونه رقابت منجر خواهد شد. این شرایط جدید، الزاماتی را برای بروز و ظهور مفاهیم نوین مدیریت کیفیت فراهم آورده است. با نگاهی گذرا به فرایند رشد بازار میتوان فهمید که نگرشهای قدیم دیگر جوابگوی نیازهای مشتریان کالا و خدمات نیست.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ارتباط با رویکردهای این شرکت در کنترل کیفیت، عنوان کرد: به طور کلی باید گفت راهبرد فولاد هرمزگان در این سه بخش خلاصه میشود؛ کنترل مواد اولیه و مصرفی ورودی که ورودیهای فرایندهای مختلف تولید محصول نیمهنهایی و نهایی هستند؛ کنترل کیفیت فرایند تولید به منظور اقدامات پیشگیرانه و کنترل محصول نهایی و اطمینان از تحویل محصول مطابق با درخواست مشتریان.
معروفخانی ادامه داد: در شرکت فولاد هرمزگان بر اساس دستورالعملها و گردشکارهای تدوین شده، کلیه مراحل بازرسیهای کنترلی در حین فرایند تولید محصول نهایی اسلب، با استفاده از آخرین استانداردهای موجود در سطوح بینالمللی و داخلی و با در نظر گرفتن نیاز واقعی مشتری صورت میپذیرد که این مهم سبب رضایت بالای مشتریان این کارخانه شده است. به طور کلی مطابق با کارت ساختها، شناسنامهها و حدود تعیین شده برای هر مشتری، بازرسان کنترل کیفی اقدام به کنترل و بازرسی محصولات عمدتا به صورت چشمی میکنند (بازرسیهای سرد و بازرسیهای گرم)؛ در بازرسی گرم که در ایستگاه ریختهگری و در حین تولید تختال صورت میگیرد، پارامترهای متراژ، ترک و هرگونه عیب قابل مشاهده کنترل شده تا هدف کاهش تولید شمشهای نامنطبق محقق شود. در بازرسی سرد که در بسترهای بازرسی سرد انجام میپذیرد، هدف کنترل تختالهای تولیدی و یافتن هرگونه عیب و محصول نامنطبق و دستهبندی تختالهای تولیدی است. در پایان بازرسی، محصولات با توجه به نیازهای درخواستی مشتریان در دستههای مختلف طبقهبندی میشوند.
وی تصریح کرد: انجام تست مایعات نافذ، از دیگر آزمونهای حین بازرسی سرد برای کنترل ترکهای زیرسطحی در تختال به شمار میآید که برای اولین بار در کشور به صورت صنعتی در این حوزه اجرایی شده است. در تکمیل چرخه فرایند فوق، یکی از کارهای مهم دیگری که در واحدهای فولادی برای محصولات فروخته شده انجام میدهند، صدور و تحویل گواهینامههای کیفیت یا «Quality Certification» محصولات است که با توجه به طرحهای کیفیت و عملیات و تستهای کنترل کیفیت انجام میشود و این مهم در شرکت فولاد هرمزگان جهت ارائه به مشتریان بر اساس آخرین استانداردهای فنی و کاری در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه به فعالیتها و دستاوردهای این مجموعه در جهت بهبود کیفیت مواد اولیه و مصرفی ورودی و همچنین محصولات نیمهنهایی و نهایی اشاره کرد و گفت: به طور کلی با همت همکاران به دستاوردهای زیادی در این راستا دست یافتهایم که از جمله میتوان به مواردی همچون ایجاد قابلیتهای جدید در سیستم «IS – SUIT» از جمله دستگاهی کردن اعمال افت کیفی مواد اولیه و مصرفی ورودی به شرکت به عنوان اولین شرکت در هلدینگ، سیستم اندازهگیری زمانماند نمونههای ذوب و ریختهگری در آزمایشگاه، راهاندازی قابلیت ثبت و ردیابی محلول در سیستم بهعنوان اولین بار در سطح هلدینگ)؛ ثبت رکورد جدید تولید تختال کیفی در فرایند کنترل کیفی بازرسی گرم به میزان ۹۹٫۶۵ در خرداد ماه ۱۴۰۲ (آخرین رکورد مربوط به فروردین ۱۴۰۱ به میزان ۹۹٫۴۵ بوده است)؛ ثبت رکورد جدید تولید ذوبهای مطابق با سفارش مشتری از نظر آنالیز شیمیایی از ابتدای بهرهبرداری در سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۹٫۹۲ درصد؛ تدوین گردشکار هزینههای کیفیت (COQ) در سه بخش هزینههای پیشگیرانه، هزینههای شکست داخل شرکت و هزینههای خارج از شرکت، تعریف شاخص هزینههای کیفیت نسبت به فروش و ایجاد و استقرار آن در سیستم «IS – SUIT»؛ میانگین عیوب بازرسی گرم در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱٫۴ درصد بوده که یکی از بهترین عملکردهای کیفی در فولادسازیهای کشور است؛ میانگین عیوب بازرسی سرد در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲٫۵۴ درصد بوده که یکی از بهترین آمار کیفی در فولادسازیهای کشور است؛ بهبود ۰٫۸۵ درصدی شاخص نسبت کیفی مواد اولیه و مصرفی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ (از ۹۸٫۴۱ به ۹۹٫۲۵)؛ تدوین و اجرایی کردن گردشکار تعیین گروه تختالهای انباری؛ تدوین گردشکار تعیین حدود جرائم و اجرای پارامترهای کارت استاندارد مواد اولیه و مصرفی؛ دستگاهی کردن حدود پارامترهای شیمیایی و فیزیکی کارتهای استاندارد مواد اولیه و مصرفی و نمونهها و دستگاهی کردن درخواستهای مواد اولیه و مصرفی ورودی کانتینری روی کارتابل کنترل کیفی مشابه ورودیهای بارنامهای (کامیونی) اشاره کرد.
معروفخانی در پاسخ به این سوال که شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۲ چه اقداماتی را در جهت بهبود کیفیت مواد اولیه ورودی و همچنین محصولات نهایی در دست اقدام دارد، گفت: فولاد هرمزگان اقدامات بسیاری در سال جاری در دست اقدام دارد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ادغام کردن فرمهای تایید کیفی مواد اولیه بارنامهای و کانتینری در سیستم «IS-SUIT»
- بهینهسازی دستورالعمل شرایط غیرنرمال در کارتهای ساخت محصول تولیدی
- تعریف پروژه شناسایی روشهای بازرسی و نمونهبرداری مواد اولیه آهن اسفنجی جهت کشف تقلب در محمولههای ورودی
- پروژه انجام آزمونهای بازرسیهای میدانی و آزمایشگاهی تختال، بررسی مقایسه نتایج آزمونها در هر روش و تحلیل آنها و ارائه گزارش و پیشنهاداهای نهایی بین روشها
- بازنگری و تدوین استانداردهای کارت مواد اولیه و مصرفی ورودی به کارخانه
- بهروزرسانی شرایط غیرنرمال ریختهگری بر اساس گریدهای فولادی
- راهاندازی سیستم «Regarding»
وی در ادامه به مهمترین اقدامات در قالب تعریف پروژههای منتج از فعالیتهای تعریف شده در نقشه استراتژیک شرکت فولاد هرمزگان اشاره کرد و یادآور شد: پروژههای بهبود تعریف شده مشترک واحدهای بهرهبرداری و تکنولوژی و توسعه و نیز تعریف اقدامات استراتژیک سالانه، بهروزرسانی روشها و استاندارد نوین بازرسی تختال، استفاده از تجربیات موفق در سطح هلدینگ فولاد مبارکه در قالب انتقال دانش فنی توسط تیم مشاور و ارتباط نزدیک با مصرفکنندگان و مشتریان فولاد هرمزگان و دریافت بازخورد کیفی مستمر جهت تعریف بهتر و هدفمند برنامههای ارتقای کیفیت محصولات، از جمله این اقدامات به شمار میآیند.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: از حدود دو سال قبل و به طور موکد از ابتدای سال جاری، راهبردی که مدیرعامل گروه فولاد مبارکه برای کل گروه مشخص کردهاند، بر مبنای تحقق برنامههای کمی شرکتهای زیرمجموعه به موازات توجه حداکثری به کیفیت و توسعه سبد محصولات استوار شده است. خوشبختانه بنا بر آمارهای موجود، شاهد این هستیم که همواره محصولات فولاد هرمزگان از منظر کیفیت با رشد چشمگیری تولید و به بازارهای داخلی عرضه شده و برای ذینفعان سودآوری خوبی به همراه داشته است. در ادامه مسیر و افق روشن فولاد هرمزگان با همت و تلاش همه معاونان، مدیران و کارکنان پرتوان شرکت تلاش خواهیم کرد که با تولید محصولات کیفی حضور موفقتری در بازارهای داخلی و جهانی داشته باشیم.
انتهای پیام//