سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۸ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:51 /سه شنبه/22 خرداد 1403

پس از گذشت دو سال دشوار،

بخش تولید آمریکا از رکود بلندمدت خارج شد

تولیدکنندگان در آمریکا به تدریج از یک وضعیت رکود بلندمدت اما نسبی طی دو سال گذشته خارج شده‌اند اما مصرف سوخت دیزلی در این واحدهای تولیدی با نوساناتی همراه بوده که بر قیمت نفت خام در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

تولیدکنندگان در آمریکا به تدریج از یک وضعیت رکود بلندمدت اما نسبی طی دو سال گذشته خارج شده‌اند اما مصرف سوخت دیزلی در این واحدهای تولیدی با نوساناتی همراه بوده که بر قیمت نفت خام در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «Institute for Supply Management» شاخص تولید در آمریکا در ماه می ۲۰۲۴ را رقم ۴۸٫۷ درصد اعلام کرد که نسبت به شاخص تولید گزارش شده در ماه آوریل همین سال برابر با ۴۹٫۲ درصد و رقم ارائه شده در ماه مارس سال جاری میلادی معادل ۵۰٫۳ درصد قابل مقایسه است.

شاخص تولید ارائه شده در ماه مارس ۲۰۲۴، اولین شاخصی بود که رقم آن پس از رقم اعلام شده در ماه اکتبر ۲۰۲۲ به بالای ۵۰ درصد رسید. با این حال، در ماه بعد از مارس ۲۰۲۴ شاخص تولید در آمریکا مجددا روند نزولی به خود گرفت.

همچنین شرکت مذکور زیرشاخص تولید در آمریکا در ماه می ۲۰۲۴ را حدود ۵۰٫۲ ارزیابی کرد که نسبت به زیرشاخص ارائه شده در ماه مارس سال جاری میلادی که برابر با ۵۴٫۶ درصد بود، کاهش را به ثبت رساند.

علاوه‌براین، شاخص سفارش‌های جدید کارخانه‌های تولیدی در آمریکا ارائه شده از سوی شرکت نامبرده از ۵۱٫۴ درصد در ماه مارس ۲۰۲۴، به ۴۵٫۴ درصد در ماه می سال مذکور کاهش یافت.

بر همین اساس، شرکت‌های تولیدکننده در آمریکا وضعیت به مراتب شکننده‌تری نسبت به شرکت‌های فعال در بخش خدمات، املاک، ساخت‌و‌‌ساز، معدن و کشاورزی در این کشور دارند.

در همین راستا، شاخص غیرتولیدی از سوی شرکت «Institute for Supply Management» برای ماه می ۲۰۲۴، حدود ۵۳٫۸ درصد اعلام شد که در مقایسه با رقم شاخص ۵۱٫۴ برای ماه مارس سال مذکور افزایش را تجربه کرد.

شاخص تولید در ایالات متحده آمریکا در بازه زمانی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۴

نرخ اشتغال در بخش تولید در آمریکا پایین بوده و سهم کمتری از میزان تولید کلی در بخش اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال، بخش تولید در این کشور بسیار انرژی‌بر است.

در مقام مقایسه می‌توان بیان کرد که سهم بخش خدمات در آمریکا در ایجاد ارزش افزوده، بسیار بالاتر از بخش تولید است و افراد بیشتری در این بخش مشغول به فعالیت هستند. با این حال، میزان مصرف سوخت و برق در بخش خدمات نسبت به بخش تولید کمتر است.

بنابراین با توجه به عملکرد ضعیف در بخش تولید و علی‌رغم اینکه رشد در بخش خدمات، اقتصاد و اشتغال آمریکا به ثبت رسیده، میزان مصرف کلی انرژی در این کشور با کاهش همراه بوده است.

شاخص سفارش‌های جدید کارخانجات تولیدی ایالات متحده آمریکا در بازه زمانی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۴

به نظر می‌رسد انتظارات ارائه شده در ابتدای سال ۲۰۲۴ مبنی بر اینکه شتاب در بخش تولید ایالات متحده آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ باعث افزایش مصرف و قیمت سوخت دیزلی خواهد شد، محقق نشده است.

کاهش میزان مصرف فرآورده‌‌های نفتی تقطیری

بیش از سه چهارم کل میزان مصرف سوخت‌های دیزلی و سایر فرآورده‌های سوخت تقطیری در بخش حمل‌ونقل، تولید و ساخت‌و‌ساز استفاده می‌شود، بنابراین مصرف این نوع از سوخت‌ها معمولا با چرخه تولید ارتباط نزدیکی دارد.

لازم به ذکر است که میزان مصرف فرآورده‌های سوخت تقطیری حتی به نسبت روند کند رشد در فعالیت‌های تولیدی در آمریکا طی ۶ ماه گذشته، بسیار کمتر بوده است.

میزان عرضه فرآورده‌های نفتی تقطیری در ایالات متحده آمریکا در بازه زمانی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۴

گفتنی است میزان حجم عرضه فرآورده‌های نفتی تقطیری در بازار داخلی آمریکا کمتر از ۳٫۷ میلیون بشکه در روز در مارس سال ۲۰۲۴ اعلام شد.

بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا، حجم ارزیابی شده کمترین مقدار گزارش شده ماهانه از سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده است.

حجم ارزیابی شده در مقایسه با آمار ارائه شده در همین رابطه در ماه مارس سال ۲۰۲۳ و در مقایسه با میانگین فصلی ماه مذکور طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

با این تفاسیر، حجم عرضه فرآورده‌های نفتی تقطیری می‌تواند در یک ماه نسبت به ماه‌های دیگر متفاوت باشد و علی‌رغم اینکه رقم اعلام شده در ماه مارس ۲۰۲۴ خارج از محدوده پیش‌بینی‌ها بود اما این نکته را باید متذکر شد که میزان مصرف فرآورده‌های نفتی تقطیری در آمریکا چندین ماه است که نسبت به میزان رشد در بخش تولید کمتر بوده است.

در همین راستا، قرار است در ایالت کالیفرنیای آمریکا برخی از فرآورده‌های نفتی تقطیری با سوخت بیودیزل و برخی از سوخت‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین شوند.

با این اوصاف، حتی اگر آمار استفاده از سوخت بیودیزل و برخی از سوخت‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر لحاظ شود، حجم عرضه فرآورده‌های نفتی تقطیری در ماه مارس ۲۰۲۴ حدود ۴ تا ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ و میانگین ۱۰ ساله کاهش را به ثبت رساند.

در مجموع، حجم عرضه فرآورده‌های نفتی تقطیری و غیرنفتی به کمترین میزان خود نسبت به حجم عرضه این فرآورده‌ها در موج اول همه‌گیری کرونا در ماه مارس ۲۰۲۰ و قبل از آن در ماه مارس ۲۰۱۶ رسیده است.

با وجود اعلام بازیابی در فعالیت‌های تولیدی و بخش حمل‌و‌نقل آمریکا، مجموع فرآورده‌های نفتی تقطیری عرضه شده در ۱۲ ماه گذشته به طور کلی ثابت بوده است.

آمار ارائه شده برای حجم ذخایر انبار فرآورده‌های نفتی تقطیری در آمریکا

با توجه به کاهش میزان مصرف فرآورده‌های نفت خام پالایشگاهی به منظور تولید بنزین، حجم ذخایر انبار فرآورده‌های نفتی تقطیری در سه ماه مارس، آوریل و می ۲۰۲۴ روند صعودی داشته است.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا، حجم ذخایر انبار فرآورده‌های نفتی تقطیری در این کشور در روز ۳۱ می ۲۰۲۴، رقم ۱۰ میلیون بشکه کسری گزارش شد که کمتر از میانگین فصلی طی ماه‌های مارس، آوریل و می در ۱۰ سال گذشته بود؛ همچنین میزان کسری فصلی از ۱۸ میلیون بشکه اعلام شده در ابتدای مارس سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کرد.

حجم ذخایر انبار فرآورده‌های نفتی تقطیری در آمریکا در این زمان از سال که به طور معمول کاهشی بوده، بالاترین میزان فصلی چهار ساله خود را به ثبت رسانده است. علاوه‌براین، قیمت سوخت دیزلی نسبت به سایر فرآورده‌های نفتی خام کاهش بیشتری پیدا کرده و منجر به افت حاشیه سود ناخالص واحدهای پالایشگاهی و اختلاف قیمت‌ بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایشی شده است.

در همین راستا، اختلاف قیمت‌ بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایشی تولید سوخت دیزلی نسبت به نفت خام برنت، در ماه ژوئن ۲۰۲۴ به طور متوسط ​​به ۱۹ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

بر همین اساس، اختلاف قیمت تعدیل شده بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایشی تولید سوخت دیزلی بر اساس تورم نسبت به رقم ۴۶ دلار در هر بشکه در ماه آگوست ۲۰۲۳ و رقم ۶۳ دلار در ماه ژوئن ۲۰۲۲ پس از حمله روسیه به اوکراین، کاهش را به ثبت رساند.

در حالت کلی، میزان اختلاف قیمت‌ها به طور متوسط ​​به کمتر از ارقام اعلام شده در بازه ‌زمانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ قبل از همه‌گیری کرونا و تهاجم روسیه به اوکراین رسیده است.

بر اساس پیش‌بینی معامله‌گران، انتظار می‌رود که حجم ذخایر انبار سوخت دیزلی در چند ماه آینده همچنان روند صعودی خود را حفظ کند که این مسئله در مهار فشارهای تورمی در زنجیره تامین فرآورده‌های نفتی بسیار موثر خواهد بود و نهایتا فدرال رزرو آمریکا می‌تواند از آن به عنوان بهانه‌ای برای کاهش نرخ بهره بانکی استفاده کند.

انتهای پیام//

با هدف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی،

14:52 /یکشنبه/3 تیر 1403

برخلاف پیش‌بینی اقتصاددانان رخ داد؛

14:29 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

تلاش شرکت‌های معدنی برای کاهش فشارهای تورمی؛

16:02 /دوشنبه/20 فروردین 1403

هم‌زمان با افزایش واردات کامودیتی‌ها رخ داد؛

15:09 /یکشنبه/20 اسفند 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700