انتظار میرود بازار جهانی باتری خودروهای الکتریکی «EV» از ۱۷ میلیارد دلار به بیش از ۹۵میلیارد دلار در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ افزایش یابد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از «Visual Capitalist»، با افزایش تمایل برای کربنزدایی بخش حملونقل، تلاش شرکتهای سازنده باتریهایی که انرژی خودروهای برقی را تامین میکنند، شتاب قابل توجهی داشته است.
علیرغم تلاشهای ایالات متحده آمریکا و اروپا برای افزایش تولید داخلی باتری، بازار همچنان تحت سلطه تامینکنندگان آسیایی است. بنابراین ۱۰ شرکت سازنده برتر باتری خودروهای الکتریکی همگی در قاره آسیا قرار دارند.
در حال حاضر، شرکتهای چینی ۵۶ درصد از بازار باتری خودروهای الکتریکی را در دست دارند و پس از آن شرکتهای کرهای با ۲۶ درصد و تولیدکنندگان ژاپنی با در دست داشتن ۱۰ درصد از بازار قرار دارند. همچنین تامینکننده پیشروی باتری یعنی شرکت «CATL»، سهم بازار خود را از ۳۲درصد در سال ۲۰۲۱، به ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش داده است.
یک سوم از باتری خودروهای الکتریکی دنیا متعلق به شرکتهای چینی است. در همین راستا، شرکت «CATL» باتریهای لیتیومیونی را برای شرکتهایی چون تسلا، پژو، هیوندای، هوندا، بیامدبلیو، تویوتا، فولکسواگن و ولوو فراهم میکند.
پس از حادثه اخیر آتشسوزی فجیع در ایالات متحده که ناشی از آتش گرفتن باتری خودروهای الکتریکی بود، طی فراخوانی بسیاری از سازندگان باتری مورد بررسیهای سختگیرانهای قرار گرفتند. با این وجود، شرکت «LG Energy Solution» توانست به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ این باتریها جایگاه خود را حفظ کند. در سال ۲۰۲۱، یکی از تامینکنندگان در کره جنوبی موافقت کرد که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به شرکت جنرال موتورز غرامت دهد تا بتواند تعداد ۱۴۳ هزار خودروی الکتریکی با نام شوی بولت را که به دلیل خطر آتشسوزی ناشی از باتریهای معیوب فراخوان جمعآوری شده بودند، پوشش دهد.
همچنین شرکت «BYD» توانست با دو برابر کردن سهم خود در بازار، جایگاه سومی که سال گذشته متعلق به شرکت پاناسونیک بود را از آن خود کند. شرکت «Warren Buffett» با تکیه بر باتریهای ساخته شده توسط شرکت «BYD»، توانست به سومین خودروساز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار تبدیل شود. در عین حال همین شرکت «Warren Buffett» باتریهایی را نیز تولید میکند که در بازارهای سراسر جهان فروخته می شوند. آمارهای فروش اخیر حاکی از پیشی گرفتن شرکت «BYD» از شرکت «LG Energy Solution» در ماهها یا سالهای آینده دارد.
وسایل نقلیه الکتریکی بهگونهای طراحی شدهاند که بتوانند جایگاه خودروهای موتور احتراق داخلی (خودروهای با سوخت فسیلی) را در سالها و دهههای آینده از آن خود کنند. اخیرا شرکت جنرال موتورز اعلام کرد که قصد دارد فروش خودروهای موتور احتراق داخلی را تا سال ۲۰۳۵ متوقف کند. این در حالی است که شرکت آئودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۳ تولید چنین خودروهایی را متوقف کند.
علاوه بر خودروهای الکتریکی، تمرکز بر فناوری باتریها برای گذار به انرژیهای تجدیدپذیر ضروری است و این موضوع میتواند توسعه ظرفیت ذخیرهسازی در نیروگاههای خورشیدی و بادی را فراهم کند.
چنانچه سازندگان باتری برای تامین تقاضای فزاینده برای گذار از خودروهای با سوخت فسیلی به خودروهای الکتریکی و بهبود چگالی انرژی در محصولات خود تلاش کنند، میتوان انتظار پیشرفتهای بیشتری را در این صنعت داشت.