سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۲۸ /سه شنبه/۴ دی ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۴ /چهارشنبه/۸ شهریور ۱۴۰۲

بررسی تاثیر اعتصاب اتحادیه کارگران خودرو آمریکا بر صنعت فولاد

به گفته سخنگوی اتحادیه کارگران خودرو آمریکا، مجوز این اتحادیه برای فراخوان اعتصاب به همراه یک یا چند خودروساز بزرگ در روز پنجشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ صادر شد؛ به نظر می‌رسد این اعتصاب کاهش شدید حجم تقاضای فولاد را به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، به گفته منابع آگاه در صنعت فولاد، تاثیر بالقوه این اعتصاب بر این صنعت، به حضور یک، دو و یا هر سه شرکت خودروسازی و همچنین مدت زمان این اعتصابات بستگی دارد.

سخنگوی این اتحادیه در مصاحبه‌ خود با موسسه «Fastmarkets» که در روز پنجشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۲۴ انجام شد، عنوان کرد: به گفته برخی منابع محلی، حمایت از برگزاری اعتصاب بسیار قاطعانه خواهد بود.

به گفته سخنگوی این اتحادیه و بر اساس آمار اعلام شده، این اتحادیه در یک رویداد پخش زنده در صفحه فیس بوک اتحادیه کارگران خودرو آمریکا، از تصمیم خود در ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۲۵ آگوست برای اعتصاب خبر داد.

تاریخ قرارداد چهار ساله فعلی کارگران این خودروسازان روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد و این اتحادیه به دنبال یک قرارداد جدید است تا طبق آن دستمزدها را حدود ۴۶ درصد در چهار سال آینده افزایش دهد و به کارگران انعطاف بیشتری در برنامه کاری خود ارائه دهد.

به گفته آرتور ویتون، مدیر مطالعات کارگری در دانشکده روابط صنعتی و کار دانشگاه کورنل در شهر بوفالو در ایالت نیویورک آمریکا، حدود ۹۰ درصد از اعضای این اتحادیه با صدور مجوز برای این اعتصاب موافقت کردند.

وی در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: موافقت با صدور مجوز اعتصاب به معنای تشویق به انجام آن نیست بلکه این کار به این اتحادیه قدرت چانه‌زنی بیشتری را برای مقابله با تهدیدها خواهد داد.

با این حال، وی معتقد است که احتمال اعتصاب کارگران شرکت خودروسازی «Stellantis» به نسبت شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز و فورد بیشتر است.

تاثیر اعتصاب اتحادیه کارگران خودرو آمریکا بر صنعت فولاد

به گفته برخی فعالان بازار، تاثیر بالقوه این اعتصاب در حال حاضر در کاهش قیمت فولاد خود را نشان داده است. یکی از توزیع‌کنندگان فولاد در بازار ایالت‌های غرب میانه آمریکا اظهار داشت که برگزاری چنین اعتصاباتی، موجب کاهش قیمت فولاد خواهد شد.

وی افزود: اگر تقاضا برای فولاد از سوی سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا وجود نداشته باشد، قیمت فولاد کاهش می‌یابد. این کاهش قیمت‌ها در بازار محصولات نورد تخت فولادی نمایان شده است.

این توزیع‌کننده به قیمت یک هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن کویل نورد گرم در ماه دسامبر ۲۰۲۱ اشاره کرد و گفت: قیمت این محصول در روز ۲۳ آگوست ۲۰۲۳، حدود نصف قیمت آن در تاریخ مذکور در سال ۲۰۲۱ یعنی ۷۴۹ دلار در هر تن تعیین شد.

در همین راستا، شاخص کویل نورد گرم فولاد موسسه «Fastmarkets»، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده تا ۳۱ می ۲۰۲۳، حدود یک هزار دلار در هر تن بود اما از اول آگوست سال جاری با ۱۷٫۹۴ درصد کاهش، به ۸۲۰ دلار و ۶۰ سنت رسید. به علاوه قیمت آن از تاریخ ۳۱ می تا ۲۳ آگوست ۲۰۲۳، حدود ۲۵٫۴۸ درصد دیگر با کاهش مواجه شد.

این توزیع‌کننده در ادامه تصریح کرد: اگر هر سه تولیدکننده بزرگ خودرو در آمریکا به این اعتصاب بپیوندند، تاثیر آن بر روی صنعت فولاد آمریکا ویران‌کننده خواهد بود.

وی همچنین به تاثیر گسترده اعتصاب این سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا بر روی برخی مشاغل جانبی همچون شرکت‌های تولیدکننده پیچ، میل سوپاپ، میل لنگ و تمام اجزای داخلی موتور اشاره کرد.

این توزیع‌کننده خاطرنشان کرد: در گذشته اتحادیه‌ها فقط یکی از این سه شرکت بزرگ را هدف قرار می‌دادند و گارگران آن را مجبور به اعتصاب می‌کردند که در نتیجه آن، دو شرکت دیگر از این اقدام سود می‌بردند.

وی به تاثیر این اعتصاب به نفع دیگر خودروسازان در کشورهای دیگری همچون ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان اشاره کرد و گفت: این اعتصاب موجب افزایش سهم بازار خودروسازان در این کشورها و دیگر شرکت‌های خودروسازی مستقر در مکزیک و کانادا خواهد شد.

به گفته ویتون، یکی از دستاوردهای بزرگی که این اتحادیه به دست خواهد آورد، فشار بر خودروسازان به منظور افزایش دستمزد کارگران خواهد بود.

یکی از توزیع‌کنندگان فولاد در ایالت‌های جنوبی آمریکا عنوان کرد: اعتصاب هر سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر هزینه قراضه و مقدار تولید در شرکت‌های فولادی داشته باشد.

وی اظهار داشت: حجم قراضه زیادی از طریق تولید قطعات خودرو به دست می‌آید که در صورت کاهش یا توقف فرایند تولید این قراضه‌ها به دلیل اعتصابات، عرضه آن‌ها در بازار کاهش خواهد یافت.

این توزیع‌کننده در جواب به این سوال که آیا این اعتصابات موجب توقف تولید فولاد خواهد شد، مطرح کرد: بسیاری از واحدهای تولید نورد تخت از قبل برنامه‌ خود را برای توقف فعالیت تولید آغاز کرده بودند که با توجه به این اعتصابات و هم‌زمانی آن‌ها با یکدیگر، به نظر می‌آید این اقدامات از قبل هماهنگ شده باشد.

این توزیع‌کننده ادامه داد: کاهش حجم تقاضا برای فولاد می‌تواند موجب کاهش حجم تقاضا برای قراضه فولادی و در نهایت باعث افزایش عرضه آن شود.

وی همچنین به مرتبط بودن کاهش حجم تولید فولاد ناشی از توقف واحدهای تولیدی و افزایش قیمت آن در بازار اشاره کرد.

این توزیع‌کننده پیامدهای این اعتصاب را بسیار فراتر از صنعت خودروسازی دانست و یادآور شد: این اعتصابات بر تمام شرکت‌های زنجیره تامین و حتی کسب‌وکارهای کوچک در جوامعی که بیشتر تحت تاثیر این اعتصاب قرار خواهند گرفت، اثر می‌گذارد.

 انجام مذاکرات به منظور رسیدن به توافق میان طرفین

به گفته ویتون، مذاکره‌کنندگان این اتحادیه بیشتر تمرکز خود را بر روی شرکت «Stellantis» معطوف ساخته‌اند؛ به این دلیل که طی ۴۵ سال گذشته، دستمزدها و مزایای انباشته در این شرکت، کمتر از شرکت جنرال موتورز و فورد بوده است.

وی ابراز کرد: هدف اصلی این اعتصابات، در واقع شرکت «Stellantis» است؛ چراکه این شرکت سود و سرمایه بیشتری را در اختیار دارد.

مقامات این اتحادیه تاکید کردند که از پیشرفت مذاکرات با شرکت «Stellantis» رضایت ندارند. در همین رابطه، شان فین، رئیس این اتحادیه ویدیوئی را منتشر کرده است که در آن یک نسخه از پیشنهاد شرکت «Stellantis» را در سطل زباله می‌اندازد.

ویتون با اشاره به پیشنهاد این شرکت، موارد ذکر شده در این نسخه پیشنهادی را غیرمتعارف خواند. در همین راستا، شرکت «Stellantis» عنوان کرد که این اتحادیه سعی دارد از روی عمد کارگران این شرکت را تحریک به اعتصاب کند.

یکی از سخنگویان شرکت «Stellantis» مطرح کرد: گفت‌وگوها بین این شرکت و اتحادیه کارگران خودرو آمریکا با تمرکز بر دستیابی به یک توافق جدید که نگرانی‌های ۴۳ هزار کارمند شرکت را مبتنی بر چشم‌انداز تعیین شده آینده این شرکت مرتفع کند، ادامه دارد.

این سخنگو گفت‌وگوهای انجام شده میان این دو را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و در رابطه با توافق جدید، گفت: این قرارداد، رفع چالش‌های بازار خودرو ایالات متحده آمریکا را هدف قرار داده و آینده را برای همه کارمندان، خانواده‌های آن‌ها و شرکت «Stellantis» تضمین می‌کند.

ویتون در ادامه اظهار داشت: در مقابل، شرکت جنرال موتورز تلاش می‌کند تنش‌ها با این اتحادیه را کاهش دهد و شرکت فورد نیز دیدگاه مثبتی نسبت به توافق با این اتحادیه دارد.

بیل فورد، مدیر اجرایی شرکت فورد در یک رویداد مطبوعاتی در ماه ژوئن ۲۰۲۳ بیان کرد: روزی که کارمندان این شرکت دشمن وی در نظر گرفته شوند، روزی است که فورد اعلام بازنشستگی خواهد کرد.

ویتون، اعتصاب احتمالی این سه شرکت بزرگ خودروسازی را محتمل دانست اما عنوان کرد که اتحادیه کارگران خودرو آمریکا، گزینه‌های این اعتصابات را با دقت بررسی خواهد کرد.

وی یادآور شد: اگر این اتحادیه تنها بتواند کارگران یکی از این این سه شرکت خودروسازی را به اعتصاب بکشاند، ممکن است در نهایت امتیازاتی که از دو شرکت خودروسازی دیگر به دنبال آن است را به دست آورد.

ویتون در پایان یادآور شد: با وجود اینکه این اتحادیه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در صندوق اعتصاب خود سرمایه جمع‌‌آوری کرده است، ممکن است تصمیم بگیرد که با سازماندهی این اعتصابات علیه یک شرکت به دیگر خواسته‌های خود دست پیدا کند.

 انتهای پیام//

در نهمین اجلاس سراسری نشان عالی مدیر سال صورت پذیرفت؛

۱۲:۳۱ /دوشنبه/۳ دی ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد:

۱۲:۰۳ /دوشنبه/۳ دی ۱۴۰۳

با حضور سید اردشیر افضلی صورت پذیرفت؛

۱۱:۲۲ /دوشنبه/۳ دی ۱۴۰۳

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد کاوه جنوب کیش:

۱۰:۵۳ /دوشنبه/۳ دی ۱۴۰۳

جواد حاتمی، مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۹ /شنبه/۱۷ آذر ۱۴۰۳

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۰۶ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره و کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۴:۳۰ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۸:۳۱ /یکشنبه/۲۹ مهر ۱۴۰۳

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۵۲ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۴۱ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

ابراهيم جانقربانيان، عضو هيئت مديره و معاون بازرگانی شرکت صبا فولاد خليج فارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۵۸ /شنبه/۱۰ آذر ۱۴۰۳

حسين کاظمی‌مهر، نايب رئيس هيئت مديره شرکت مجتمع فولاد و نورد آسين ابهر طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۵۴ /شنبه/۳ آذر ۱۴۰۳

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۳ /شنبه/۲۴ شهریور ۱۴۰۳

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

۷:۴۹ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

۷:۲۹ /شنبه/۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۴:۴۸ /شنبه/۲۵ آذر ۱۴۰۲

در حاشیه بازدید از پروژه پیشران کنسانتره‌سازی گلالی عنوان شد؛

۱۴:۰۹ /دوشنبه/۵ آذر ۱۴۰۳

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

۱۵:۲۸ /یکشنبه/۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

۵:۵۶ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

۵:۴۲ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت فولاد جهان آرا اروند؛

۶:۳۵ /شنبه/۱۹ آبان ۱۴۰۳

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/10/3

224036

فلزات آنلاین

1403/10/3

611682

فلزات آنلاین

1403/10/3

900636

فلزات آنلاین

1403/10/3

3285726

فلزات آنلاین

1403/10/3

24756

فلزات آنلاین

1403/10/3

13806

فلزات آنلاین

1403/10/3

42650

فلزات آنلاین

1403/10/3

50750

فلزات آنلاین

1403/10/3

42984

فلزات آنلاین

1403/10/3

41586

فلزات آنلاین

1403/10/3

28809

فلزات آنلاین

1403/10/3

30278

فلزات آنلاین

1403/10/3

28764

فلزات آنلاین

1403/10/3

37390

فلزات آنلاین

1403/10/3

35536

فلزات آنلاین

1403/10/3

59603

فلزات آنلاین

1403/10/3

28020

فلزات آنلاین

1403/10/3

42873

فلزات آنلاین

1403/10/3

47083

فلزات آنلاین

1403/10/3

4907100