سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۴ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:53 /دوشنبه/27 آذر 1402

برنامه‌ریزی امارات متحده عربی برای افزایش مصرف قراضه فولاد

انتظار می‌رود میزان مصرف قراضه فولاد در امارات متحده عربی طی سال‌های آینده، به دنبال توسعه رشد تولید فولادسازان به منظور تامین حجم تقاضای بیشتر فولاد در این کشور به شدت افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، دیپاک بانداری، مدیر ارشد بازرگانی شرکت «Arabian Gulf Steel Industries» به عنوان یکی از تولیدکنندگان فولاد در امارات، در کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه «MEIS» به میزبانی این موسسه در اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۳ بیان کرد: این شرکت قصد دارد میزان مصرف قراضه خود را به دلیل رشد ظرفیت تولید فولاد این کشور تا اوایل سال ۲۰۲۵ به میزان دو برابر افزایش دهد.

وی در کنفرانس موسسه «Fastmarkets» با اشاره به تکمیل برنامه افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت «AGSI» حدود ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار تن در ماه قراضه فولادی خریداری می‌کند و در نظر دارد حجم خرید قراضه خود را به ۶۰ هزار تن در ماه افزایش دهد.

علاوه‌براین، شرکت «AGSI» طرحی در دست اجرا دارد تا یک واحد ذوب جدید راه‌اندازی شود که در حال حاضر در مرحله طراحی است. پس از تکمیل و راه‌اندازی این واحد ذوب، انتظار می‌رود که به حدود ۱۰۰ هزار تن در ماه قراضه نیاز باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: اگرچه این واحد ذوب در مرحله طراحی قرار دارد اما احتمالا این واحد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد.

به گفته اتحادیه آهن و فولاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (AISU)، در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات نیمه‌ساخته فولادی شرکت «Arabian Gulf Steel Industries»، به میزان ۴۰۰ هزار تن در سال است. این شرکت، یک تولیدکننده بیلت فولادی است که محصولات خود را در بازار معاملاتی به تولیدکنندگان نورد به فروش می‌رساند.

در حال حاضر شرکت «AGSI» به عنوان بزرگ‌ترین خریدار قراضه در امارات متحده عربی شناخته می‌شود که حجم خرید قراضه فولادی آن نسبت به شرکت «Emirates Steel Arkan» که عمدتا از قراضه فولادی در تولید آهن احیا مستقیم (DRI) استفاده می‌کند، بیشتر است.

موسسه «Fastmarkets» در همین رابطه اعلام کرد که طرح شرکت «AGSI» به منظور افزایش میزان مصرف قراضه فولادی هم‌زمان با اعلام برنامه‌های شرکت «Emirates Steel Arkan» در راستای افزایش مصرف قراضه فولادی در سال‌های آینده ارائه شد.

افزایش میزان مصرف قراضه در امارات

طبق گزارش اتحادیه آهن و فولاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (AISU)، امارات متحده عربی تا سال ۲۰۲۲، سالانه ۷٫۷۲ میلیون تن فولاد طویل و ۴٫۲۳ میلیون تن فولاد نیمه‌ساخته تولید کرد. این کشور علاوه بر تولید بیلت فولادی، فولاد نیمه‌‌ساخته را از کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) وارد می‌کند.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد (WSA)، سال جاری میلادی، سالی چالش‌برانگیز برای تولیدکنندگان فولاد در امارات متحده عربی بوده است. بر اساس گزارش این انجمن، مقدار تولید فولاد خام طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ در این کشور، به ۲٫۲۴ میلیون تن کاهش یافت. به علاوه تولید آهن اسفنجی در امارات متحده عربی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۴٫۳ درصد کاهش، به ۲٫۱۱ میلیون تن رسید.

همچنین چشم‌انداز مصرف فولاد در بخش ساخت‌وساز این کشور مثبت ارزیابی می‌شود. طبق پیش‌بینی تحلیلگر شرکت «Oxford Economics»، استفاده از فولاد در بخش ساخت‌وساز، حدود ۲٫۳ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۳٫۲ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش می‌یابد. با این حال، این ارقام از کاهش رشد ۴٫۸ درصدی سالانه استفاده از فولاد در سال ۲۰۲۲ حکایت داشت.

یک منبع آگاه به وضعیت فولاد در بازار امارات متحده عربی، به موسسه «Fastmarkets» گفت: انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری طی سال‌های آینده کارخانه‌های فولادسازی خود را در این کشور راه‌اندازی کنند.

این منبع در همین رابطه تاکید کرد: علت افزایش راه‌اندازی‌ کارخانه‌های فولادسازی در امارات، بیشتر به منظور تامین حجم تقاضای فولاد در برخی از پروژه‌های بزرگ در حال ساخت در منطقه همچون پروژه «Neom» در کشور عربستان سعودی است.

وی بر این باور است که مجریان این پروژه بزرگ در عربستان سعودی، ظرفیت کافی برای تامین تقاضای مورد نیاز برای ساخت آن را ندارند.

سرمایه‌گذاری‌های جدید در ظرفیت فولادسازی امارات

به گفته بانداری، میزان مصرف فعلی قراضه فولاد در بازار محلی امارات، حدود ۱۲۰ هزار تن در ماه است که با سرمایه‌گذاری در ظرفیت فولادسازی و خرید قراضه در این کشور، این میزان تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، به حدود ۱۵۰ هزار تن در ماه افزایش خواهد یافت.

راجش آگاروال، مدیر اجرایی شرکت «RKG International» اظهار داشت: میزان مصرف قراضه در امارات، باید ۲۰۰ هزار تن در ماه باشد که در حال حاضر این چنین نیست؛ به نظر می‌رسد این میزان در سمت عرضه در این کشور، به حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن در ماه افزایش یابد.

سایر فعالان بازار از جمله سایر فولادسازان در کشورهای حاشیه خلیج فارس، بر این باورند که میزان مصرف فعلی قراضه آهنی در امارات متحده عربی حدود ۷۰۰ هزار تن در ماه است.

به گفته برخی از منابع آگاه به وضعیت بازار، سالانه بیش از دو میلیون تن قراضه در بازار محلی امارات تولید می‌شود. با این وجود، یک ممنوعیت ضمنی برای صادراتی چنین موادی تا ماه دسامبر ۲۰۲۳ در این کشور وجود داشت. در عین حال، در حال حاضر برخی از قراضه‌ها با استفاده از روش‌هایی مانند انتقال به کشتی‌های دیگر، با اعلام اشتباه کدهای تعرفه بین‌المللی کالا در گمرک از امارات به طور غیرقانونی صادر می‌شوند.

در همین رابطه، آخرین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» از شاخص قراضه فولاد قراضه ذوبی سنگین نوع یک و دو (نسبت ۸۰ به ۲۰) جهت عرضه در بازار داخلی، با شرط تحویل در بنادر امارات متحده عربی، قیمت ۱,۳۲۹٫۵۵ درهم (۳۶۲ دلار) در هر تن در روز ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ را نشان داد. این رقم در مقایسه با قیمت تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۶۵٫۱۷ درهم در هر تن افزایش یافت و هم‌اکنون برای پنج هفته متوالی همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

با افزایش ظرفیت برنامه‌ریزی‌ شده تولید فولاد در امارات متحده عربی، آگاروال پیش‌بینی می‌کند این کشور در سال‌های آینده با کمبود قراضه مواجه شود. در واقع این مسئله موجب خواهد شد که فولادسازان به بازارهای وارداتی روی آورند.

وی در ادامه اظهار داشت: دسترسی به قراضه در بازار امارات متحده عربی در حال محدود شدن است. هم‌اکنون سوالی که در این رابطه می‌توان مطرح کرد، این است که تولیدکنندگان فولاد داخلی در این کشور تا چه مقدار قراضه تولید و مصرف خواهند کرد.

بر همین اساس در صورتی که فولادسازان در این کشور از قراضه بیشتر و آهن اسفنجی کمتری استفاده کنند، به طور قطع دسترسی به قراضه در این کشور به شدت با کاهش مواجه خواهد شد و واردات تنها گزینه پیش رو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در عربستان سعودی نیز صادرات قراضه ممنوع است و تنها گزینه پیش روی تولیدکنندگان فولاد در این کشور واردات قراضه است.

به اعتقاد مدیر اجرایی شرکت «RKG International»، با افزایش ظرفیت تولید فولاد در امارات، این کشور به زودی به یک واردکننده محض قراضه تبدیل خواهد شد و فولادسازان در این کشور راهی به جز واردات این قراضه‌ها نخواهند داشت.

انتهای پیام//

ابراهیم دادرس، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:08 /شنبه/11 آذر 1402

علیرضا خیاط، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:45 /یکشنبه/21 مهر 1398

مجید زاهد، مديرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:22 /یکشنبه/26 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700