مدیرعامل شرکت پاژ قطعات خودرو آمیتیس که در زمینه ریختهگری قطعات آلومینیومی فعالیت دارد با اشاره به مقررات منع واردات و کمک به تولیدکنندگان داخلی، گفت: این موضوع یکی از معدود مقرراتی است که به بهبود وضعیت تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه ریختهگری قطعات آلومینیومی در کشور کمک میکند، به ویژه در جلوگیری از واردات قطعات چینی. اخیرا شاهد تاثیر مثبت منع واردات بر افزایش میزان سفارش از سوی شرکتهای دولتی و خودروسازی بودهایم.
رضا اخوت عراقی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به کیفیت محصولات تولیدی در مقایسه با قطعات ریختگی وارداتی، اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی به دلیل دقتی که در زمینه ساخت و طراحی قطعات و استفاده از مواد اولیه مرغوب دارند، مسلما میتوانند قطعات نهایی را باکیفیت بسیار بالا تولید کنند و به همین خاطر تولیدات داخلی برتر از محصولات مشابه خارجی است.
وی با اشاره به وضعیت بازار قطعات ریختگی در کشور، بیان کرد: پیشبینی میشود وضعیت بازار قطعات ریختگی در کشور با توجه به وضع مقررات جدید بهتر شود چون در گذشته قطعات ریختگی از کشور چین و با قیمت پایینتری وارد میشد، به گونهای که تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت با محصولات وارداتی را نداشتند و به همین خاطر، بسیاری از تولیدکنندگان قطعات ریختگی مجبور به تعطیلی شرکتهای خود شدند.
مدیرعامل شرکت پاژ قطعات خودرو آمیتیس با اشاره به عواملی که موجب رونق صنعت ریختهگری در کشور میشود، توضیح داد: شرکتهای ریختهگری قطعات خودرو همانند سرسیلندر، پیستون، رینگ و … پیمانکاران نهایی هستند که قطعات را تولید و به دست شرکتهای خودروساز میرسانند و مسلما هرچه تعداد شرکتهای قطعهساز در کشور بیشتر شود، میزان تقاضا و سفارش به ما نیز بیشتر میشود و صنعت ما رونق مییابد، همچنین اگر اوضاع صنایع خودروسازی کشور بهتر شود، وضعیت کسبوکار ما نیز بهتر خواهد شد.
شرکتهای قطعهساز از کارگاههای اصطلاحا زیرپلهای خرید میکنند
اخوت درخصوص فعالیت شرکتهای غیرقانونی، عنوان کرد: شرکتهایی که قطعات ریختگی خودرو تولید میکنند باید دارای استانداردهای باشند، به همین جهت شرکتهای فوقالذکر نمیتوانند در این زمینه فعالیتی داشته باشند. برخی از شرکتهای قطعهساز برای اینکه قطعات ارزان قیمت تهیه کنند به سراغ محصولات این شرکتها میروند و به همین دلیل است که اینگونه شرکتها همچنان در کشور ما فعالیت میکنند.
مدیرعامل شرکت پاژ قطعات خودرو آمیتیس درخصوص قیمتگذاری قطعات ریختگی، توضیح داد: دستمزد ساخت قطعات ریختگی مرحله به مرحله تعیین و در نهایت قیمتگذاری میشود، مراحل ساخت یک قطعه شامل، مذاب ریزی، برشکاری، عملیات حرارتی، فرآیند شات بلاست، پرداخت و در نهایت کنترل کیفی است و در هر مرحله ارزش افزودهای روی محصول قرار میگیرد.
اخوت درمورد استفاده از براده و ضایعات، بیان کرد: امکان استفاده از براده و ضایعات برای ساخت قطعات ریختگی خاص وجود ندارد و درصورت استفاده از براده یا سفاله کیفیت محصول نهایی کاهش مییابد، به همین خاطر ما برادهها و سفالههای ایجاد شده در کارخانه را به تولیدکنندگان شمشهای آلیاژی میفروشیم.
در بورس سهمیه داریم
وی درخصوص تهیه شمش برای قطعهسازی، توضیح داد: برای ساخت قطعات ریختگی که در صنایع خودروسازی استفاده میشود، شرکت ما شمش آلیاژی خریداری میکند البته در بورس نیز سهمیه داریم اما خرید از بورس و سپس آلیاژی کردن شمش، برای ما مقرون به صرفه نیست.
مدیرعامل شرکت پاژ قطعات خودرو آمیتیس درخصوص مشکلاتی که در زمینه خرید شمش وجود دارد، عنوان کرد: برای خرید شمش از بورس شرایط خاصی برای تولید کننده وجود ندارد و در حقیقت بازار شمش آلومینیومی در دست افراد خاصی است و به صورت انحصاری درآمده و به همین خاطر، اکثر شرکتهای تولیدکننده ترجیح میدهند مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.
ذوبریزی، پرهزینهترین بخش تولید است
اخوت درخصوص پرهزینهترین بخش تولید، بیان کرد: ذوبریزی مهمترین و پرهزینهترین بخش تولید در زمینه ریختگری است و این فرآیند حرارتی زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد.
وی در پایان درخصوص دستگاههایی که این شرکت به منظور تولید قطعات ریختگی خودرو تهیه کرده است، گفت: برای تولید قطعات ریختگی از روش «گرویتی کستینگ یا ثقلی» استفاده میکنیم، این روش ریژه عموما برای قطعاتی که باید با حساسیت و دقت زیادی تولید شوند، کاربرد دارد همانند قطعات خودرو که نباید کوچکترین خطا یا اشتباهی داشته باشند.