سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۳۵ /پنج شنبه/۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:47 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

بهره‌برداری از هشت پروژه تحول دیجیتال با هدف توسعه فناوری تولید

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: بزرگ‌ترین فولادساز کشور با هدف توسعه تکنولوژی‌های تولید و همچنین تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن، در خرداد ماه سال جاری موفق به بهره‌برداری از هشت پروژه تحول دیجیتال شد که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به سامانه هوشمند پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، سامانه هوشمند کنترل موتورخانه‌های حرارت مرکزی، سامانه هوشمند کنترل و پایش مصرف برق، سامانه هوشمند پایش وضعیت ترابری سبک و ربات‌مارکینگ تختال اشاره کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: بزرگ‌ترین فولادساز کشور با هدف توسعه تکنولوژی‌های تولید و همچنین تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن، در خرداد ماه سال جاری موفق به بهره‌برداری از هشت پروژه تحول دیجیتال شد که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به سامانه هوشمند پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، سامانه هوشمند کنترل موتورخانه‌های حرارت مرکزی، سامانه هوشمند کنترل و پایش مصرف برق، سامانه هوشمند پایش وضعیت ترابری سبک و ربات‌مارکینگ تختال اشاره کرد.

غلامرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص اهمیت توسعه فناوری تولید و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن در صنعت فولاد، بیان کرد: قدمت تولید محصول استراتژیک فولاد در داخل کشور به بیش از نیم قرن گذشته و تاریخچه تولید ورق به عنوان یک محصول تخت فولادی به بیش از ۳۰ سال قبل برمی‌گردد. بر همین اساس و با توجه به توسعه حاصل شده در کارخانه‌های فولادی طی سالیان اخیر، ایران می‌بایست به یکی از کشورهای تکنولوگ و صاحب تکنولوژی در این صنعت تبدیل می‌شد که متاسفانه این مهم به دلیل به ظرفیت نرسیدن تولید فولاد و تمرکز واحدهای تولیدی بر تامین نیاز کمی کشور به این فلز پرکابرد محقق نشد؛ تا جایی که در گذر زمان صنعت فولاد کشور به لحاظ کمی به ظرفیت مطلوب رسید و هم‌اکنون برخی از بنگاه‌های بزرگ فولادی مانند شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی خود در نواحی مختلف مشغول فعالیت هستند. در ادامه آنچه پس از تحقق ظرفیت کمی تولید در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار گرفته، توسعه فناوری و تکنولوژی تولید با هدف ارتقای خطوط مختلف تولید (افزایش راندمان و سودآوری، کاهش ضایعات و بهبود کیفیت محصولات داخلی) بوده است. از طرفی، در این میان نباید از اهمیت پایه‌گذاری، نصب و راه‌اندازی خطوط جدید تولید فولادهای مورد نیاز صنایع مختلف کشور نیز غافل شد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه هر دو دیدگاه مذکور در شرکت فولاد مبارکه اصفهان جاری‌سازی شده و بزرگ‌ترین فولادساز کشور تاکید ویژه‌ای بر اجرای آن‌ها دارد، عنوان کرد: باید توجه داشت که توسعه فناوری تولید و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن در صنایع فولادی، نقش بسزایی در افزایش راندمان و کیفیت، کاهش ضایعات و در نهایت قیمت تمام شده و سودآوری مجموعه دارد؛ ضمن اینکه راه‌اندازی خطوط جدید تولید فولاد با بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین، اهمیت بالایی در تامین نیاز داخل، جلوگیری از خروج ارز و تامین یک‌سری از گریدهای خاص که واردات آن‌ها با دشواری‌های فراوانی همراه است، خواهد داشت. از این رو ما امیدواریم با همکاری‌ها و حمایت‌های نهادهای بالادستی، گام‌های مستحکم‌تری در این مسیر برداریم و طی یک تا دو سال آینده، به دستاوردهای قابل‌توجه‌تر و چشمگیرتری در حوزه توسعه فناوری تولید و در ادامه ارائه آن‌ها به سایر صنایع کشور دست پیدا کنیم.

یک گام رو به جلو

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در ادامه مطرح کرد: با ظهور شرکت‌های جدید در حوزه تولید مقاطع تخت فولادی در کشور، بدون شک بنگاه‌های عظیم صنعتی مانند فولاد مبارکه که پیشرو در تولید مقاطع تخت بوده و بخش عمده‌ای از تولیدات آن به محصولات تجاری «Comercial» تعلق دارد، باید یک گام فراتر از تولید این محصولات برداشته و پای در عرصه تولید محصولات ویژه و خاص بگذارند؛ چراکه شرکت‌های نوظهور نیز به دنبال تولید و عرضه محصولات تجاری بوده و از این رو ضرورت دارد شرکت‌های پیشران‌ مانند فولاد مبارکه اقدام به تولید محصولات جدید و به نوعی محصولاتی که تا پیش از این در داخل کشور تولید نمی‌شده است، کنند. بر همین اساس، شرکت فولاد مبارکه طی دو سال اخیر موفق به تولید ۲۸ گرید جدید و محصولات ویژه فولادی با ارزش افزوده بالا شده است. این گریدهای جدید تامین‌کننده نیاز صنایع مختلفی همچون خودروسازی، لوازم خانگی، کشتی‌سازی و… بوده و بی‌شک سودآوری خوبی را برای فعالان این صنایع به همراه خواهد داشت. از طرفی، این مهم منجر به کاهش رقابت در سطح بازار نیز می‌شود و تاثیر بسزایی بر خودکفایی و بی‌نیاز شدن از محصولات مشابه خارجی خواهد داشت.

سلیمی با اشاره به اینکه هم‌زمان با ورود به عرصه تکنولوژی و توسعه فناوری تولید، توسعه دانش در بنگاه‌های صنعتی مانند فولاد مبارکه رقم خواهد خورد، تصریح کرد: این در حالی است که به دنبال تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، شرکت‌های خارجی از در اختیار گذاشتن دانش و تکنولوژی‌های لازم و همچنین همکاری‌های فنی و مهندسی با تولیدکنندگان داخلی امتناع ورزیدند. از این رو تولید محصولاتی مانند فولاد زنگ‌نزن «Stainless Steel»  در شرکت فولاد مبارکه، بدون هیچ همکاری با تولیدکنندگان خارجی و با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان و کارشناسان داخلی تحقق پیدا کرد. در واقع می‌توان گفت توسعه فناوری تولید، بسته‌های دانشی ارزشمندی را در اختیار آیندگان قرار خواهد داد و به دنبال آن، هزینه‌های هنگفت ناشی از توقفات خطوط تولید به منظور واردات محصولات جدید به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. برای مثال در سال گذشته، در حالی ما موفق به طراحی، ساخت و نصب سایدگایدهای نورد گرم شدیم که یک شرکت خارجی، تحقق این امر را مستلزم توقف دو هفته‌ای خط تولید با هزینه چند ۱۰ میلیون یورویی می‌دانست. با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه عرضه منظم ورق گرم فولادی در بورس کالای ایران را جزو اهم وظایف خود می‌داند، بنابراین نمی‌توانستیم به مدت دو هفته خط تولید این محصول را متوقف کنیم و از این رو با تکیه بر دانش کارشناسان و متخصصان شرکت، موفق به اجرای آن شدیم. نکته قابل توجه اینکه راه اندازی و بهره برداری از  سایدگایدهای نورد گرم بدون هیچ وقفه‌ای تحقق پیدا کرد و در ادامه همین طرح به یکی از پروژه‌های برتر کشور در سطح ایمیدرو تبدیل شد.

بهره‌برداری از هشت پروژه تحول دیجیتال

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع مختلف در جهان با فناوری‌های نوظهور و استفاده از داده‌های بزرگ «Big Data»، دوقلوی دیجیتال «Digital Twin»، متاورس «Metaverse» و هوش مصنوعی «Artificial intelligence» همراه شده و در این بین صنایع فولادی نیز نباید از این عرصه عقب بمانند، اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات مناسبی در این راستا در داخل کشور انجام شده و شرکت فولاد مبارکه نیز گام‌های موثری در این مسیر برداشته است؛ به نحوی که در هفته منتهی به ۱۷ خرداد ماه امسال، با حضور قائم ‌مقام و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیرعامل محترم گروه فولاد مبارکه، هشت پروژه تحول دیجیتال در فولاد مبارکه از جمله سامانه هوشمند پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، سامانه هوشمند کنترل موتورخانه‌های حرارت مرکزی، سامانه هوشمند کنترل و پایش مصرف برق، سامانه هوشمند پایش وضعیت ترابری سبک و ربات‌مارکینگ تختال به بهره‌برداری رسید و ما به دنبال اجرای پروژه‌ها و طرح‌های بیشتری در این حوزه طی ماه‌های پیش رو هستیم.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رکوردشکنی‌های فولاد مبارکه طی دو ماهه نخست سال جاری، اظهار داشت: حدود ۱۰ سال است که نام‌گذاری شعارهای سال مرتبط با مباحث اقتصادی بوده و طی سه تا چهار سال اخیر، خوشبختانه این مهم توسط مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت تولید صورت پذیرفته است. این امر عزم و جهت‌گیری‌های بیشتر بنگاه‌های صنعتی در راستای رشد و جهش تولید را به همراه داشته و به کسب نتایج  مطلوب در  شرکت فولاد مبارکه کمک کرده  است؛ به نحوی که ما برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱، موفق به تحقق ظرفیت اسمی ناحیه فولادسازی (۷٫۲ میلیون تن فولاد خام) و در سال ۱۴۰۲ علی‌رغم محدودیت‌های شدید منابع انرژی، موفق به تولید ۷٫۳ میلیون تن فولاد خام شدیم. با توجه به کسب تجربه‌های لازم طی سالیان اخیر، در دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز تمام تمرکز خود را بر روی جهش تولید متمرکز کردیم و موفق به ثبت رکورد تولید ۸۱۲ هزار تن و ۸۲۴ هزار تن فولاد خام، به ترتیب در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری شدیم و در مجموع از تولید ۱٫۵ میلیون تن فولاد خام طی دو ماهه نخست سال «جهش تولید با مشارکت مردم» عبور کردیم که دستاورد بزرگی برای شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آید. علاوه‌براین در نواحی نورد گرم و سرد، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و مجتمع سبا نیز رکوردهای تولید را به ثبت رساندیم و با ذخیره تولید مناسبی وارد بازه زمانی محدودیت‌های برق شدیم.

سلیمی در پایان با اشاره به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان و راه‌اندازی فاز نخست گازی آن طی بازه زمانی کمتر از ۱۸ ماه، به اهمیت تامین زیرساخت‌های لازم توسط  بنگاه‌های عظیم صنعتی با همکاری و حمایت دولت اشاره کرد و یادآور شد: کشور از لحاظ تامین پایدار حامل‌های انرژی اعم از آب، برق و گاز و همچنین زیرساخت‌های حمل‌ونقل اعم از جاده‌ای، ریلی و بندری جای کار بسیاری دارد و از این رو امیدواریم بنگاه‌های بزرگ صنعتی همچون فولاد مبارکه با حمایت دولت و شکل‌گیری همکاری دو طرفه، در این مسیر گام‌های مستحکم‌تری بردارند و تسهیلات و شرایط لازم جهت تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید را بیش از پیش فراهم کنند.

انتهای پیام//

در راستای تحقق شعار سال صورت پذیرفت؛

9:06 /پنجشنبه/7 تیر 1403

با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری،

9:16 /چهارشنبه/6 تیر 1403

با هدف بهره‌مندی از فناوری‌های نوین،

8:35 /چهارشنبه/6 تیر 1403

به پاس مجاهدت‌های انجام شده در راستای امیدآفرینی صورت گرفت؛

15:27 /دوشنبه/4 تیر 1403

با حضور کلیه اعضای هیئت مدیره،

14:35 /دوشنبه/4 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:24 /شنبه/29 مهر 1402

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:11 /پنجشنبه/27 مهر 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

11:29 /سه شنبه/28 فروردین 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع،

16:29 /شنبه/12 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/7

153071

فلزات آنلاین

1403/04/7

483684

فلزات آنلاین

1403/04/7

635024

فلزات آنلاین

1403/04/7

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/7

23146

فلزات آنلاین

1403/04/7

11281

فلزات آنلاین

1403/04/7

47474

فلزات آنلاین

1403/04/7

51616

فلزات آنلاین

1403/04/7

44720

فلزات آنلاین

1403/04/7

41572

فلزات آنلاین

1403/04/7

26235

فلزات آنلاین

1403/04/7

28507

فلزات آنلاین

1403/04/7

25877

فلزات آنلاین

1403/04/7

36812

فلزات آنلاین

1403/04/7

33591

فلزات آنلاین

1403/04/7

46477

فلزات آنلاین

1403/04/7

25454

فلزات آنلاین

1403/04/7

43710

فلزات آنلاین

1403/04/7

46627

فلزات آنلاین

1403/04/7

3438100