در خصوص زمینه فعالیت مرکز نوآوری نوین ارزش در حوزه حمل و نقل هوشمند توضیحاتی ارائه بفرمایید.
شرکت توسعه زیرساخت فنآوریهای نوین ارزش به عنوان بازوی تخصصی گروه گسترش سرمایهگذاری بینالمللی ارزش در حوزه سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوآورانه و استارتآپها و ارائه خدمات فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد. با توجه به ظرفیتهای قابل توجه در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل بار بین شهری، برنامهریزی برای ورود به این حوزه از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پلتفرم آیبار به عنوان اولین محصول نوین ارزش در این حوزه در ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری رسید. این پلفترم مجوز بازارگاه الکترونیک را از سازمان راهداری اخذ کرده است و طی ۹ ماهه اول سال جاری توانسته است مدیریت حمل بیش از ۸۰۰ هزار تن بار را برای مشتریان خود که در حوزه صنایع فولادی و معدنی فعال هستند انجام دهد. با توجه به تجربه شکل گرفته در مجموعه آیبار در ارتباط با مشتریان، مشخص شد یکی از مهمترین مشکلات صاحبان بار عمده به ویژه در حوزه صنایع و معادن، مدیریت پرداخت کرایه بار بارنامههای صادر شده برای آنها است. بهگونهای که بسیاری از آنها هنوز به روشهای سنتی این مهم را انجام میدهند. این مسئله باعث شده است که آنها نتوانند کرایه رانندگان بارنامههای خود را در زمان مناسب پرداخت کنند که از یک سو، نارضایتی رانندگان را به دنبال دارد و از سوی دیگر در ثبت اسناد هزینه در نرمافزارهای حسابداری نیز با مشکل مواجه میشوند. از همینرو با بررسی نمونههای موفق بینالمللی در حوزه مدیریت پرداخت لجستیک، سامانه «آیبار پی» با هدف ارائه خدمات مدیریت هوشمند پرداخت کرایه بار به صاحبان بار عمده طراحی و پیادهسازی شد. این سامانه در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است و سرویسهای متنوعی را به مشتریان خود ارائه میدهد.
هوشمندسازی عملیات لجستیک در داخل کشور را تا چه میزان در حوزه حملونقل موثر میدانید؟
شاید بتوان گفت یکی سنتیترین بخشهای اقتصاد کشور، حوزه حملونقل جادهای است. با در نظر گرفتن گردش مالی قابل توجه در این حوزه، ظرفیتهای مناسبی جهت سرمایهگذاری در جهت هوشمندسازی عملیات لجستیک وجود دارد اما باید این نکته را در نظر داشت که این تغییر در ساختار سنتی بدون در نظر گرفتن نقش ذینفعان فعلی ممکن نخواهد بود. طی چند سال اخیر استارتآپهای متعددی در حوزه حملونقل هوشمند ورود کردهاند اما به دلایل مختلف از جمله پیچیدگی قوانین و مقررات در این حوزه، عدم همکاری باربریها و صاحبان بار و رانندگان، بسیاری از این تلاشها هنوز به ثمر نرسیده است. بنابراین میتوان گفت فعالیت هوشمندسازی بخش لجستیک، راه زیادی تا کسب سهم بازار مناسب از این حوزه را در پیش دارد. در ایران، نسبت هزینههای حملونقل به قیمت تمام شده محصول، دو برابر میانگین جهانی و چیزی معادل ۱۲ درصد است. با این حساب موضوع کنترل هزینههای حملونقل در حوزه تولید در ایران بیش از پیش اهمیت پیدا میکند. ما در سامانه «آیبار» و «آیبار پی» تلاش کردهایم تا از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم، هزینههای عملیات حمل را برای صاحبان بار با استفاده از زیرساختهای فنی ایجاد شده کاهش دهیم. به این شکل که به صورت مستقیم، با دسترسی به طیف وسیعی از رانندگان و حذف بارهای یک سر خالی و دیگری به شکل غیرمستقیم با حذف نظاممند و سیستمی کردن فرایندهای دستی و کاهش هزینههای سازمانی مدیریت عملیات حمل، این هزینهها را کاهش دهیم.
در ارتباط با مزایای پلتفرم «آیبار» و سامانه «آیبار پی» توضیحاتی ارائه بفرمایید و آیا نمونه مشابه داخلی این سامانه در کشور طراحی و اجرا شده است؟
اساس شکلگیری کسبوکار «آیبار» بر ارائه خدمات لجستیک و حملونقل حول سه محور اصلی در مفهوم پایداری یعنی اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست بوده است. به عبارتی، در هر یک از این سه حوزه، مفاهیم جدیدی طراحی و اجرا شده است تا چالشهای موجود در آنها را به طوری که به ایجاد منفعت و خلق ارزش نهایی برای بازیگران این حوزه بینجامد، مرتفع کند. بنابراین، از این نظر هیچ نمونه داخلی برای سامانه مدیریت هوشمند حملونقل «آیبار» وجود ندارد. از سوی دیگر، این سامانه بر اساس الگوهای مرسوم در حوزه پلتفرمهای بازار است. نمونههای موفق بینالمللی در این حوزه ایجاد شده که تمرکز هر کدام به ارائه خدمات در حوزههای اختصاصی است. این پلتفرمها با خدمات و تسهیلاتی که برای کاربران خود ایجاد میکنند، متمایز میشوند اما اصول طراحی کلیه آنها یکی بوده و آن هم حول پلتفرم بازارگاهی است. در سالهای اخیر نیز نمونههای داخلی زیادی در این حوزه ایجاد شدهاند و سامانههایی که تمرکز خود را از ارائه خدمات پلتفرمی، منجر به حذف بازیگران اصلی و یا ارائه نقش آنها توسط سامانه خود شدهاند، از توفیق کمتری برخوردار بودهاند. «آیبار»، تمرکز اصلی خود را در ارائه خدمات هرچه بهتر به تمام ذینفعان و بازیگران این حوزه قرار داده است که میتوان گفت دلیل موفقیت نسبی آن نیز همین موضوع بوده است. «آیبار پی» نیز با هدف ارائه خدمات مدیریت هوشمند پرداخت کرایه بار به صاحبان بار عمده طراحی و پیادهسازی شده است و خدمات و سرویسهای متنوعی را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.
در حال حاضر فعالان استارتآپی کشور به ویژه در حوزه حملونقل بخش معدن و صنایع معدنی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
بزرگترین چالش ارائههندگان راهکارهای حملونقل مبتنی بر فناوری در حوزههای معدنی و فولادی، عدم باور کافی فعالان این حوزه به نقشآفرینی و تاثیرگذاری راهکارهای فناورانه در کاهش هزینهها و نیز تسهیل فرایندهای جاری این صنایع است. به این معنی که فعالان این حوزه باور راستینی بر ارتقای بهرهوری در سطوح مختلف عملیاتی صنایع خود به واسطه بهرهبرداری از راهکارهای فناورانه به خصوص راهکارهای مبتنی بر فناوری در حوزه حملونقل نداشتهاند و این مسئله موجب میشود تا فعالان این حوزه کمتر از این راهکارها در سطوح مختلف سازمان خویش بهره گیرند.
چشمانداز کسبوکارهای نوین در داخل کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
کسبوکارهای نوین مسیر خود را در دنیای نوین پیدا خواهند کرد. مهم این است که صاحبان عمده بار چه زمانی خود را به روز کنند و از این خدمات به بهترین شکل بهره گیرند. در دنیای نوین، پیشروها هستند که آینده را شکل میدهند و پیشروها باید آماده هرگونه تغییر و تسهیل باشند و لازمه هر رشدی، استفاده بهینه از ارزشهای نوین است. ما در مجموعه «آیبار» در تلاش هستیم تا نیازهای روز صاحبان عمده بار را برطرف کنیم و با ارائه بهتر خدمات که امروزه به شکل سنتی در حال انجام هستند، دغدغه صاحبان بزرگ بار را در انجام درست و دقیق این فعالیتها مرتفع سازیم. به امید روزی که بتوانیم در کنار تمامی این صنایع و با ارائه خدمات مطمئن به آنها، موجبات رشد و ارتقای عملکرد آنها را فراهم کنیم.
انتهای پیام//