با توجه به وضعیت تحریم و تنگناهای اقتصادی تلاش برای قطع وابستگی در زمینه قطعات یدکی و اقلام مصرفی، از دیگر اقدامات مدیریت است که حاصل آن موفقیت در بومیسازی ۱۷۰ قلم از قطعات مورد نیاز شرکت است.
به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی فولاد امیرکبیر کاشان، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با رویکرد بومیسازی از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه در برج میلاد تهران و با حضور گسترده تولیدکنندگان فولادی و معدنی، بخش خصوصی، تأمین کنندگان و مقامات عالی کشور برگزار و در آن از برگزیدگان زنجیره فولاد کشور در حوزه های مختلف، با حضور مقامات عالی رتبه کشور تجلیل خواهد شد.
شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و همچنین شعار سال ۱۳۹۷ حمایت از کالای ایرانی در راستای توسعه بومی سازی، این مهم را بهعنوان یکی از اهداف خود در نقشه استراتژیک افق ۹۷ قرار داده که این هدف یکی از مهمترین مضامین فرایند تامین قرار گرفت.
بنابراین با استفاده از تجارب شرکت فولاد مبارکه و تشکیل کمیته بومیسازی و ایجاد گردش کارهای مربوطه، بخش اعظمی از خریدهای خارجی را بهصورت بومیسازی تامین کرده؛ بهطوری که در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۷۰ نوع کالا بومیسازی شد که باعث صرفهجویی ارزی به میزان دو میلیون و سیصد هزار دلار شد.
ازجمله کالاهای بومی سازی شده مهم، میتوان به روغن امولسیون، کرومات، غلتکهای پشتیبان و کاری نورد سرد، آب بندهای نورد سرد و پایههای اصلی بیس آنیل، تسمه بستهبندی، فیلترهای کاغذی امولشن، کاور داخلی بیس آنیل، دیفیوزر داخل بیس آنیل، شافت دنده گیربکس کلاف بازکن گالوانیزه، هیدرو سیلندرهای خطوط مختلف و سایر غلتکهای نورد سرد اشاره کرد