رئیس خطوط اسکین پاس و تمپرمیل ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه از بومیسازی دترجنت مورد استفاده در خطوط اسکین پاس و تمپر میل خبر داد و گفت: با اعتماد به سازندگان داخلی دانش فنی این دترجت بومیسازی و قطع وابستگی به کشورهای خارجی فراهم شد.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، عبدالرحیم صادقی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: دترجنت مصرفی با غلظت ۵٫۵ درصد جهت شستوشوی غلتکهای کاری خطوط اسکین پاس و به به منظور جلوگیری از ایجاد عیوبی نظیر حفره استفاده میشود.
وی یادآور شد: کیفیت دترجنت بایستی به نحوی باشد که علاوه بر توانایی تمیز کردن غلتکهای کاری، خواص ضد خوردگی نیز داشته باشد، بهطوری که کلافها دچار عیب زنگزدگی و لکه نشوند، به همین دلیل بایستی این ماده مصرفی از فنآوری بالایی برخوردار باشد.
رئیس خطوط اسکین پاس و تمپرمیل ناحیه نورد سرد تصریح کرد: دانش ساخت این دترجنت قبلا در کشور وجود نداشت و کل دترجنت مصرفی از خارج کشور تامین میشد در این شرایط با توجه به وضعیت تحریمها، شرکتهای معتبر خارجی از فروش دترجنت خودداری میکردند، بنابراین همین امر موجب شد تا بومیسازی ماده مذکور با محوریت دفتر فنی تولید در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص مراحل طی شده برای بومیسازی این ماده مصرفی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری جلسات فنی و تعریف نحوه انجام مراحل مختلف بومیسازی، شامل تعیین مشخصات فنی، تولید نمونه آزمایشگاهی و انجام تستهای آزمایشگاهی، انجام تستهای آفلاین، همراه با شبیهسازی فرایند و محیط عملیاتی و درنهایت تولید ماده در چند مرحله و انجام تست عملیاتی با موفقیت داخلیسازی شد.
صادقی در ادامه به مزیتهای این بومیسازی اشاره کرد و افزود: از نکات بارز این بومیسازی بهبود کیفیت ماده بومیسازی شده نسبت به برندهای خارجی ازنظر بهداشتی و محیط زیستی بود، زیرا ماده خارجی حاوی نیتریت و از لحاظ بهداشتی برای سلامت کارکنان مضر بود که خوشبختانه ماده داخلی بومیسازی شده بدون نیتریت تولید شد، ضمن اینکه این ماده افزایش کیفیت محصول در نورد سرد را به همراه داشت بهطوری که با کاهش عیوب کیفی محصول باعث شد روند عیوب زنگزدگی اسکین بشدت کاهش یابد.
رئیس خطوط اسکین پاس و تمپرمیل ناحیه نورد سرد با ابراز امیدواری که دانش فنی این ماده بومیسازی در کشور توسعهیافته است، عنوان کرد: در حال حاضر این ماده توسط چهارشرکت داخلی تامین میشود و شرکت پنجم نیز در حال طی کردن مراحل ساخت ماده مذکور است.
وی در پایان از حمایتهای مدیریت ناحیه نورد سرد، مدیریت خرید و همکاری واحد دفتر فنی تولید نورد سرد و کلیه همکاران در واحد اسکین و تمپرمیل که در به ثمر رسیدن این بومیسازی شرکت را یاری نمودند، تشکر و قدردانی کرد.