مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاههای ساخت شرکت ذوب آهن گفت: به همت تلاشگران و متخصصان مدیریت مهندسی نت ذوب آهن اصفهان، فک قیچی متحرک مکانیزم برش گرم ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ بومیسازی شد.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن، محمدرضا یزدانپناه در این ارتباط اظهار داشت: کارگاه ریختهگری و مدلسازی با همکاری سایر واحدهای معاونت ساخت مجموعه (برنامهریزی-تکنولوژی-ترمیست) برای اولین بار در کشور موفق به ساخت فک قیچی ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ شد.
وی افزود: پرسنل شرکت ذوب آهن با چهار ماه تلاش شبانهروزی موفق به طراحی، تکنولوژی، ساخت مدل، ریختهگری، عملیات حرارتی و ماشینکاری این قطعه شدند که تاکنون از کشور روسیه وارد میشد.
وی افزود: مکانیزم مذکور جهت برش نهایی شمش گرم چهارگوش با دمای یک هزار و ۱۰۰درجه سانتیگراد و حداکثــر ضخامــت ۱۷۰ میلیمتــر استفاده میشود و عهدهدار تغذیه شمش مورد نیاز برای کارگاههای نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ است که طبیعتا حائز اهمیت بسیار بالایی بوده و یکی از مکانیزمهای استراتژیک کارگاه نورد ۶۵۰ محسوب میشود.
بهمـــن خجستـــهبخـــت، سرپرســـت کارگــاه ریختهگری و مدلسازی مدیریت مهندسی نت نیز در این خصوص عنوان کرد: فک قیچی متحرک بالایی به وزن نیمه ساخته هفت هزار و ۲۵۰ کیلوگرم و ابعاد تقریبی (۳۵۰×۱۱۰۰×۱۲۰۰) میلیمتر و با وزن مذاب ریخته شده ۹ هزار و ۵۰۰کیلوگرم که طراحی آن توسط دفتر طراحی مهندسی نورد انجام شده است، از جمله تولیدات کارگاههای ساخت در مجموعه مدیریت مهندسی نت کارخانه به شمار میآید که طی چندین فرایند شامل تکنولوژی و برنامهریزی، مدلسازی و ریختهگری، عملیات حرارتی و ماشینکاری به نتیجه نهایی رسیده است و تمامی مراحل بومیسازی آن بر پایه دانش فنی و تجربه متخصصان داخلی انجام گرفته است .
وی ادامه داد: از نکات حائز اهمیت در ساخت قطعه مذکور میتوان به تکنولوژی ساخت مدل و قالب ریختهگری آن اشاره کرد که با توجه به پیچیدگیهای ابعادی و هندسی آن، ساخت مدل با خلاقیت و نوآوری مدلسازان این مجموعه مطابق با استانداردهای روز دنیا و به صورت چهار تکه و با چهار عدد جعبه ماهیچه، برای اولین مرتبه انجام گرفت و به منظور افزایش خواص مکانیکی و همچنین افزایش طول عمر قطعه مذکور، در مرحله ریختهگری، با ابتکار عمل متخصصان این مجموعه از مبردهای داخلی در فرایند قالبگیری و ریختهگری آن بهره گرفته است.
لازم به توضیح است که نمونه اول ساخته شده توسط این مدیریت، کلیه مراحل ارزیابی کیفیت و تست نهایی و عملیات نصب و بهرهبرداری را گذرانده است و تائیدیههای لازم توسط بهرهبردار (مدیریت مهندسی نورد) را کسب کرده است.
نگاهی به توانمندیهای مهندسی نت
یزدانپناه با اشاره به اینکه این مدیریت به عنوان متولی بومیسازی قطعات و تجهیزات در سطح کارخانه، از بدو تاسیس کارگاههای ساخت از سال ۱۳۴۷ تاکنون، منشا خدمات بسیار ارزشمندی بوده است، گفت: سیاست ساخت حداکثــری داخــل کارخانــه و استفــاده از کلیــه ظرفیتها و توانمندیهای این مجموعه و پشتوانه بیش از نیم قرن تخصص و تجربه نیروهای این مدیریت که همواره زبانزد کلیه صنعتگران در اقصی نقاط کشور است، منجر به ساخت بیش از ۳۸۷ هزار عـدد قطعــه در سال ۱۳۹۹ و نیز ثبت رکورد هشت میلیون و ۴۰۰ هزار عــدد قطعــه طی ۲۰سال گذشته شده است.
مدیـــر نگهـــداری و تعمیـــرات و کارگاههـــای ساخت گفت: با تلاش شبانهروزی همکاران، قصد داریم تا پایان اسفند ماه و با عبــور از مرز تولید ۴۰۵ هزار عدد قطعه، رکورد تولید دوازده سال گذشته را در مجموعه کارگاههای ساخت ذوب آهن ارتقا دهیم.
وی در ادامه عنوان کرد: ساخت مکانیزمهای سنگین و فوق سنگین و پیچیده نظیر لدل تارت ایستگاه ریختهگری شماره ۷ و ۸، بازسازی و نوسازی کوره بلند شماره یک، ساخت عدسی میکسرهای یک هزار و ۳۰۰ تنی، ساخـت ۱۶۸ عدد درب فلکسیبل باطری شماره ۳، ساخت قطعات مجموعه هوای دم کوره بلند شماره ۱، ۲ و ۳، ساخت تجهیزات سیستم بارگیری کوره بلند، ساخت خنککنندههــای چـدنی کــوره بلندها، ساخت رتور بارگیر آگلومراسیــون، ساخت پاتیلهای ۱۳۰ تنی فولاد، ساخت دریچههای هــوای گــرم و ســـرد کـــوره بلندهــا، طراحــی و ساخــت انــواع تاندیشهای ایستگاههای ریختهگری مداوم، ساخت ستاره خردکن آگلوماشینهای شماره ۱، ۲، ۳ و ۴ ساخت قطعات و تجهیزات ریومپینگ ایستگاه ریختهگری شماره ۷ و صدها مورد دیگر که همه برای اولین بار در کشور و با دستان توانمند پرسنل مجموعه معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت طراحی و ساخته شدهاند، افتخاری بزرگ در کارنامه عملکرد ۵۳ ساله این مجموعه محسوب میشود.
یزدانپناه در ادامه با اشاره به توانمندیهای کمنظیر پرسنل معاونت تعمیرات مدیریت مهندسی نت، از بومیسازی ۱۰۰ درصدی، در اجرای تعمیرات کارخانه ذوب آهن اشاره کرد.
مدیــر نگهــداری و تعمیـــرات و کارگاههــای ساخت از دیگر اقدامات ایــن مجموعــه در ســال جاری در راستای بومیسازی تجهیزات تامین شده از خارج از کشــور، به ساخـت اسکیپ کوره بلند شماره ۲ برای اولین بــار در کشــور اشاره و اذعان کرد: امیدواریـم ساخت این مکانیزم حساس و حیاتی بخش کوره بلند که تاکنون از کشورهای روسیه و اوکراین خریداری میشد، تا تیرماه ۱۴۰۱ به اتمام برسد.