در صورت تایید ادغام و یا اکتساب دو شرکت «Cleveland-Cliffs» و «US Steel»، انتظار میرود که این رویداد بر قیمتگذاری خودروها تاثیر قابلتوجهی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، به نقل از خبرگزاری رویترز و به گفته برخی فعالان بازار، در صورت تایید ادغام این دو شرکت، تاثیرگذاری تصمیم این شرکت در افزایش قیمتها همزمان با فشار رقابتی ناشی از واردات فولاد با قیمت پایینتر و کاهش احتمالی تقاضا از سوی خودروسازان بیشتر خواهد شد و تولیدکنندگان خودرو ممکن است تصمیم بگیرند در برخی از قطعات تولید خودروهای خود، فولاد را جایگزین مواد دیگری کنند.
یکی از قطعهسازان خودرو بیان کرد: شرکت «Cleveland-Cliffs» از یکپارچگی سیستم عرضه به عنوان اهرمی برای مشتریان خود استفاده خواهد کرد؛ اگرچه این اتفاق به معنای افزایش قیمتها در بازار فعلی نیست اما میتواند بدین معنا باشد که قیمت فولاد کاهش نخواهد یافت.
فیل گیبز، مایکل لشوک و ساموئل مککینی، اخیرا در مصاحبه خود با تحلیلگر شرکت «KeyBanc Capital Markets» عنوان کردند که در صورت تحقق این ادغام، شرکتهای «Cleveland-Cliffs» و «US Steel» بر بیش از ۵۰ درصد بازار فولاد خودروها تسلط خواهند یافت.
برخی دیگر از فعالان بازار پیشبینی میکنند در صورتی که ادغام این دو شرکت تایید شود، ۸۰ درصد از بازار فولاد خودرو در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
یکی از تولیدکنندگان خودرو با اشاره با این موضوع، تاکید کرد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، خودروسازان علیه آن اعتراض خواهند کرد.
وی معتقد است: این ادغام در صورتی اتفاق خواهد افتاد که سهام داراییهای شرکت «US Steel» و شرکت زیرمجموعه آن «Big River Steel» در قالب شرکتهای جدید به فروش برسند. به نظر میرسد عوامل انحصارگرایی و موانع نظارتی به روندی بسیار پیچیدهتر و زمانبرتر از آنچه شرکت «Cleveland-Cliffs» انتظار دارد، تبدیل شود.
البته بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که این ادغام سرانجام تایید خواهد شد. برخی دیگر از فعالان بازار انتظار دارند که در نهایت لورنکو سی. گونسالویس، رئیس و مدیر اجرایی شرکت «Cleveland-Cliffs» تا حدودی در تلاش خود برای ادغام یا اکتساب با شرکت «US Steel» موفق ظاهر شود.
یکی دیگر از تولیدکنندگان قطعات خودرو در همین رابطه، تصریح کرد: شرایط حاکی از آن است که با توجه به افزایش فعالیتهای انجام شده پیرامون این مسئله به احتمال زیاد این ادغام یا اکتساب انجام خواهد شد.
یک تولیدکننده با اشاره به هوش بالای گونسالویس، مطرح کرد: با توجه به جایگاه فعلی این فرد، وی در نهایت به خواسته خود خواهد رسید.
یکی از توزیعکنندگان قطعات خودرو در ایالتهای غرب میانه، علیرغم اینکه انتظار داشت دولت بایدن این ادغام را تایید نکند، خاطرنشان کرد: حمایت قاطع گونسالویس از قانون کاهش تورم آمریکا که دولت بایدن آن را ارائه کرد، میتواند راه را برای نادیده گرفتن موضوع قانون انحصارگرایی باز نگه دارد.
به گفته یکی از توزیعکنندگان فولاد در ایالتهای جنوبی آمریکا، این ادغام احتمالا موجب ثبات بازار فولاد خواهد شد. در عین حال قدرت تاثیرگذاری شرکتهای «Cleveland-Cliffs» و «US Steel» بر قیمتگذاری فولاد را هم نباید نادیده گرفت.
به عقیده این توزیعکننده، بازار خودروها با در نظر گرفتن این ادغام وضعیت بهتری را تجربه خواهد کرد؛ چراکه شرکتهای خودروسازی، یکی از مقاصد اصلی برای استفاده از فولاد هستند.
پویایی بازار فولاد و خودروها
در صورت تایید این معامله توسط سازمانهای نظارتی، تمرکز در بازار فولاد خودروی آمریکا فشار عرضه رقابتی را از مواد تولید شده در این کشور به روند واردات معطوف خواهد ساخت.
این توزیعکننده فولاد در ایالتهای جنوبی آمریکا، ادامه داد: اگر شرکت «Cleveland-Cliffs» مصرانه قیمت فولاد را بالا نگه دارد، واردات این محصول میتواند شرایط را برای رقابت این دو شرکت در بازار سختتر کند. وی همچنین به قیمت کمتر محصولات وارداتی نسبت به فولاد تولید شده در آمریکا اشاره کرد.
گونسالویس در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی «CNBC» بر ماهیت جهانی رقابت فولاد بهکار رفته در تولید خودرو که ناشی از پیوند خودروسازان خارجی با خودروسازان ایالات متحده آمریکا است، تاکید کرد.
وی در همین رابطه اظهار داشت: این شرکت با فولاد وارداتی از کشورهای ژاپن، کرهجنوبی و آلمان در بازار در حال رقابت است.
رئیس و مدیر اجرایی شرکت «Cleveland-Cliffs» بیان کرد: حتی سه شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در آمریکا نیز از فولاد وارداتی استفاده میکنند و یکی از این سه شرکت فولاد مورد نیاز خود را از اروپا وارد میکند.
به گفته گونسالویس، رقابت در صنعت فولاد در سراسر دنیا میان شرکتهای بزرگ تولیدکننده وجود دارد و شرکت «Cleveland-Cliffs» پس از تایید این ادغام نیز نسبت به دیگر تولیدکنندگان فولاد در سطح جهان مقدار تولید کمتری خواهد داشت.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر توافقی میان دو شرکت «Cleveland-Cliffs» و «US Steel» برای ادغام یا اکتساب صورت پذیرد، شرکت جدید در میان ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده فولاد در جهان قرا میگیرد و به بزرگترین تولیدکننده فولاد آمریکا تبدیل خواهد شد.
رئیس و مدیر اجرایی شرکت «Cleveland-Cliffs» همچنین تاکید کرد: رقابت برای استفاده از فولاد با سایر مواد بهکار رفته در تولید خودرو افزایش یافته است.
طبق گزارش موسسه آهن و فولاد آمریکا، در حال حاضر برای حدود ۵۴ درصد از قطعات خودروهای تولیدشده درآمریکا از فولاد استفاده میشود. این احتمال وجود دارد مواد دیگری مانند آلومینیوم، پلاستیک و کامپوزیت به طور بالقوه، جایگزین استفاده از فولاد در تولید قطعات خودرو شوند.
با این حال، به گفته این توزیعکننده فولاد در ایالتهای جنوبی آمریکا، به نظر میرسد که این تهدید جایگزینی فولاد قریبالوقوع نباشد.
این توزیعکننده در ادامه ابراز کرد: شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال میرود از فولاد پوشش داده شده پلاستیکی تولید شرکت «Nucor» و «SDI» به طور بالقوه برای جایگزینی فولاد تولید شده توسط شرکتهای «Cleveland-Cliffs» و «US Steel» استفاده شود اما در حال حاضر، واحدهای ریختهگری پیوسته (کوره قوس الکتریکی) فاقد کیفیت لازم برای تولید قطعات خودرو همچون سپرها، کاپوت و دیگر قطعات بیرونی آنها هستند.
به گفته تولیدکنندگان قطعات خودرو، به نظر میرسد خودروسازان آمریکایی فولاد تولیدشده توسط شرکتهای «Cleveland-Cliffs» و «US Steel» را به دیگر فولادها ترجیح میدهند زیرا با نیازهای آنها سازگاری بیشتری دارد.
این تولیدکننده به برخی ویژگیهای فولاد تولیدشده توسط این دو شرکت مانند انعطافپذیری بالا، چکشکاری ظریف، کشسانی بالا و مقاومت بالای آن اشاره کرد.
این دو شرکت ورقهای فولادی را در اختیار خودروسازان قرار میدهند که قابلیت شکلپذیری بالایی دارد؛ به این معنی که میتواند یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کند؛این در حالی است که در واحدهای پرسکننده قطعات خودرو، امکان تغییر شکل آنها وجود خواهد داشت.
بر اساس گفته یک تامینکننده قطعات خودرو، با پیشرفت فناوری این دو شرکت تولیدکننده فولاد آمریکایی، باید احتمال افزایش استفاده از روش تولید فولاد با کورههای قوس الکتریکی و تبدیل شدن آن به روش غالب در این صنعت را در نظر بگیرد.
انتهای پیام//