سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۷ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:16 /چهارشنبه/1 آذر 1402

تاثیر باتری‌های غول‌پیکر بر صرفه اقتصادی نیروگاه‌های گازی

بر اساس گزارش روزنامه رویترز چاپ لندن در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، پیش‌بینی شده است باتری‌های غول‌پیکری که انرژی پایدار را برای سیستم‌های تولید برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر متناوب تامین می‌کنند، به اندازه‌ای ارزان خواهند شد که مزیت‌های توسعه نیروگاه‌های گازی را تحت تاثیر خود قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، استفاده از سوخت گاز در برخی نیروگاه‌های تولید برق در اروپا و بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا که عمدتا برای جبران کمبود تولید برق با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی به‌کار می‌رود، به سرعت در حال تغییر است. این بدان معناست که این نیروگاه‌ها برای تولید برق، از گاز کمتری استفاده خواهند کرد.

این تغییر رویکرد، پیش‌بینی‌های مربوط به افزایش حجم تقاضای بلندمدت برای استفاده از گاز را به چالش می‌کشد زیرا استفاده از گاز طبیعی، نقش کمتری در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین‌کنندگان انرژی خواهد داشت.

بر اساس داده‌هایی که توسط سازمان غیردولتی «Global Energy Monitor» مستقر در ایالات متحده آمریکا به طور انحصاری در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، حدود ۶۸ پروژه نیروگاهی تولید برق مبتنی بر سوخت گاز در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان متوقف و یا به طور کامل ساخت آن لغو شده است.

یکی از این پروژه‌هایی که ساخت آن لغو شده، مربوط به شرکت توسعه‌دهنده نیروگاه برق «Competitive Power Ventures» است. این شرکت در ماه اکتبر ۲۰۲۳، از تصمیم خود برای توقف راه‌اندازی پروژه نیروگاهی تولید برق مبتنی بر سوخت گاز در ایالت نیوجرسی در آمریکا خبر داد. این شرکت علت این اقدام را قیمت پایین انرژی برق و عدم پرداخت یارانه‌های دولتی اعلام کرد و اشاره‌ای به جزئیات مسائل مالی نکرد.

در همین راستا شرکت بریتانیایی «Carlton Power Group» در سال ۲۰۱۶، طرح توسعه نیروگاه تولید برق مبتنی بر سوخت گاز به ارزش ۸۰۰ میلیون پوند (۹۹۷ میلیون دلار) در منچستر واقع در شمال انگلستان را متوقف کرد. با توجه به تغییر رویکرد نیروگاه‌های تولید برق به استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی، در سال جاری میلادی طرح‌هایی برای تولید یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان که در نیروگاه‌های تولید برق استفاده می‌شود، در این منطقه از انگلستان آغاز شد.

کیث کلارک، مدیر اجرایی شرکت «Carlton Power Group» در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری رویترز بیان کرد: در اوایل دهه ۱۹۹۰، این شرکت یک نیروگاه تولید برق مبتنی بر سوخت گاز در این منطقه از انگلستان راه‌اندازی کرد که سوخت آن به طور کامل از گاز تهیه می‌شد.

وی افزود: این شرکت قصد دارد میزان استفاده از سوخت گاز در این نیروگاه تولید برق را به زودی به ۴۰ درصد و تا هشت یا ۱۰ سال آینده، به ۱۱ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

کلارک بدون اشاره به جزئیات مالی مربوط به پروژه توسعه این نیروگاه تولید برق، اظهار داشت: این شرکت برای تامین مالی این نیروگاه تا حدی به دلیل وضعیت نامشخص درآمدهای حاصل از تولید برق با استفاده از سوخت گاز و تعداد ساعات کارکرد آن با مشکل روبه‌رو شده است.

مدل‌سازی مالی در ساخت نیروگاه‌های تولید برق

به گفته برخی از تحلیلگران، توسعه‌دهندگان این نیروگاه‌ها دیگر نمی‌توانند به طور مداوم از مدل‌سازی مالی در نیروگاه‌های تولید برق مبتنی بر سوخت گاز با عمر مفید بیش از ۲۰ سال استفاده کنند.

این مدل‌سازان باید پیش‌بینی کنند که در زمان اوج تقاضا برای مصرف برق، به چه میزان استفاده از سوخت گاز در این نیروگاه‌ها نیاز است تا بتوانند با توجه به متناوب بودن استفاده از منابع تجدیدپذیر به عنوان گزینه پشتیبان و سختی در پیش‌بینی مقدار تولید انرژی در این سیستم‌های تولید برق مبتنی بر انرژی‌های پاک، برق مورد نیاز برای تامین انرژی ناشی از این افزایش حجم تقاضا را جبران کنند.

نایجل اسکات، مدیر بخش تجارت ساختاریافته و امور مالی در شرکت «Sumitomo Mitsui Banking Corporation»، به تغییر رویکرد توسعه‌دهندگان نیروگاه‌های برق و چالش‌های پیش روی آن اشاره کرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران بر استفاده از این نوع مدل‌سازی، ارزیابی‌های بیشتری انجام می‌دهند.

در همین رابطه سه بانک که در خواست کردند نام آن‌ها فاش نشود، در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری رویترز عنوان کردند که بانک‌ها بر تامین مالی نیروگاه‌های تولید انرژی متمرکز می‌شوند تا سود و عایدی مناسبی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

به گفته اسکات، بسیاری از کشورها در سراسر جهان به ویژه در اروپا، تمرکز خود را بر روی استفاده از سیستم‌های مولد برق اضطراری به عنوان انرژی پشتیبان در این نیروگاه‌ها قرار داده‌اند.

این سیستم‌ها مدت‌هاست که توسط فعالان محیط‌ زیست مورد انتقاد قرار گرفته‌اند زیرا برای به‌کارگیری از آن‌ها، نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی خواهد بود. از سوی دیگر، طرفداران استفاده از این سیستم‌ها معتقدند که به‌کارگیری این سیستم‌ها در گذار هموار و یکپارچه به انرژی‌های تجدیدپذیر، یک ضرورت محسوب می‌شود. به علاوه می‌توان در آینده از باتری‌های غول‌پیکر به جای سوخت‌های فسیلی در این سیستم‌های مولد برق اضطراری استفاده کرد.

بر همین اساس، استفاده از باتری‌های غول‌پیکر و سیستم‌های مولد برق اضطراری و دیگر سیستم‌های مشابه، گزینه مناسبی به عنوان انرژی پشتیبان در نیروگاه‌های تولید برق در زمانی که حجم تقاضا برای مصرف انرژی افزایش می‌یابد و یا زمانی که انرژی برق تولید شده با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کافی نیست، به شمار می‌روند.

لازم به ذکر است شرکت «Carlton Power Group» خبر از احتمال امضای یک قرارداد مزایده برای توسعه ظرفیت نیروگاه تولید برق مبتنی بر سوخت گاز خود در بریتانیا داد اما اعلام کرد که به دلیل تاخیر در تامین سرمایه‌گذاری به علت عدم اطمینان در مورد درآمدهای عایدی از این پروژه در آینده، مجبور شده است از امضای این قرارداد صرف نظر کند.

بریتانیا برای اولین بار در سال ۲۰۱۴، طرح توسعه ظرفیت تولید برای نیروگاه تولید برق مبتنی بر سوخت گاز خود را معرفی کرد و به دنبال آن بیش از ۱۰ کشور طرح‌های مشابهی ارائه دادند.

گفتنی است برخی از تولیدکنندگان باتری و شرکت‌های تولیدکننده برق در مزایده اخیر شرکت «Carlton Power Group» برای توسعه ظرفیت نیروگاه تولید برق شرکت کردند و قراردادهایی نیز با برخی از این شرکت‌ها به امضا رسید.

بر اساس گزارش موسسه «BloombergNEF»، هزینه تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، به بیش از نصف کاهش یافته و به ۱۵۱ دلار در هر کیلووات ساعت در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری رسیده است.

در عین حال، استفاده از سیستم‌های تولید برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۲، به بیشترین میزان خود رسید و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. بر اساس گزارش اندیشکده «Ember» با عنوان «European Electricity Review»، استفاده از انرژی بادی و خورشیدی به جهت تولید برق در اتحادیه اروپا به حدود ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید.

گفتنی است مقدار تولید برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۲۰۱۶، تقریبا دو برابر شده و برای اولین بار از سهم انرژی گاز مورد استفاده در تولید برق در نیروگاه‌ها پیشی گرفته است.

سیمون ویرلی، رئیس بخش انرژی در شرکت «KPMG» بیان کرد: در سال‌های نه‌ چندان‌ دور، بازارهای ظرفیت انرژی تحت تسلط نیروگاه‌های مبتنی بر استفاده از سوخت فسیلی قرار داشت و در حال حاضر توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان برق این رویکرد خود را تغییر داده‌اند.

افزایش ریسک‌پذیری شرکت‌های تولید و تامین‌کننده برق

شرکت نوپای «SSE Thermal» در ماه مارس سال جاری میلادی، قراردادی ۱۵ ساله را با دولت بریتانیا به امضا رساند که بر اساس آن نیروگاه برق «Keadby 2» مبتنی بر سوخت گاز این شرکت از اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ به عنوان نیروگاه پشتیبان، تامین‌ برق در شرق انگلستان را در زمان اوج مصرف بر عهده خواهد داشت.

لازم به ذکر است که توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت تولید برق در این نیروگاه را این شرکت قبل از عقد قرارداد مذکور با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به اتمام رسانده بود. به گفته شرکت نوپای «SSE Thermal»، این کار حدود پنج سال به طول انجامید.

هلن سندرز، رئیس امور شرکتی و بخش پایداری اقتصادی در شرکت «SSE Thermal» تاکید کرد: هم‌اکنون وضعیت مالی نیروگاه تولید برق این شرکت نسبت به گذشته تغییر کرده است.

وی در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت به دلیل ریسک‌های ذاتی مرتبط با کسب درآمد، نمی‌خواهد بدون درنظر گرفتن مکانیزم‌های تصمیم‌گیری به سرمایه‌گذاری در توسعه و یا تغییر رویکرد تولید در این نیروگاه برق اقدام کند.

سندرز خاطرنشان کرد: این شرکت اگر تصمیم بگیرد صرفا بر اساس اینکه یک کالا در بازار انرژی عرضه شده است سرمایه‌گذاری کند، باید هزینه زیادی برای تولید برق در این نیروگاه اختصاص دهد.

رئیس امور شرکتی و بخش پایداری اقتصادی در شرکت «SSE Thermal» تصریح کرد: تلاش‌ها برای کاهش انتشار میزان کربن تولیدی ممکن است هزینه دیگری بر نیروگاه‌های برق مبتنی بر سوخت‌های فسیلی تحمیل کند. در همین رابطه، کشورهایی از جمله بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در حال بررسی احتمال ملزم کردن نیروگاه‌های تولید برق مبتنی بر سوخت‌های فسیلی به استفاده از فرایند جداسازی و ذخیره‌سازی کربن هستند.

اتحادیه اروپا طبق قوانینی که در ژانویه سال ۲۰۲۳ به تصویب رساند، اعلام کرد: نیروگاه‌های تولید برق مبتنی بر سوخت گاز را که به دنبال دسترسی به منابع مالی اختصاص یافته به جهت استفاده از انرژی‌های پاک سبز هستند، ملزم می‌کند از فرایند جداسازی و ذخیره‌سازی کربن در نیروگاه‌های خود استفاده کنند. به علاوه این نیروگاه‌ها می‌توانند از سال ۲۰۳۵، از گازهای با کربن تولیدی بسیار پایین مانند هیدروژن در تولید برق استفاده کنند.

طرح تشویقی دعوت به عدم استفاده از برق

با افزایش سرعت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و پیشرفت‌های حاصل شده در قالب فناوری‌های عرضه شده، ممکن است نیاز به نیروگاه‌های برق پشتیبان کاهش پیدا کند.

شرکت انگلیسی «Octopus Energy» در سال ۲۰۲۲ در طرحی آزمایشی، به بخش خانگی در شهر لندن پیشنهاد داد که در صورت عدم استفاده از برق به مدت یک ساعت در طول روز و در زمان اوج مصرف، مبلغی بابت این صرفه‌جویی به آن‌ها پرداخت خواهد کرد.

به گفته این شرکت، با استفاده از این میزان صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توان معادل حجم تقاضای برق از یک نیروگاه‌های تولید برق مبتنی بر سوخت گاز کوچک را در صورت خاموش بودن برق در زمان مذکور در نیمی از شهر لندن تامین کرد.

به طور کلی می‌توان اذعان کرد گزینه‌های زیادی پیش روی نیروگاه‌های تولید برق به منظور تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها وجود داشته که تنها نیاز به سرمایه‌ و کنار گذاشتن روش‌های سنتی تامین انرژی برق دارد.

انتهای پیام//

با برخورداری از میدان‌های عظیم گازی،

6:58 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو:

15:11 /دوشنبه/7 خرداد 1403

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد؛

14:54 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

16:27 /سه شنبه/28 فروردین 1403

هم‌پای طلا در بازارهای جهانی،

15:15 /شنبه/25 فروردین 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700