سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۲۱ /یکشنبه/۸ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:58 /یکشنبه/19 فروردین 1403

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند:

تاثیر چالش نقدینگی بر معاملات قراضه آلومینیوم برزیل

معامله‌گران قراضه آلومینیوم که با شرکت‌های بزرگ بازیافت در برزیل در تجارت هستند، با مشکلات نقدینگی مواجه شده‌اند زیرا دریافت وجوه آن‌ها با تاخیر همراه شده است. چنین مسئله‌ای ممکن است منجر به تعطیلی برخی از این شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت بازیافت شود.

معامله‌گران قراضه آلومینیوم که با شرکت‌های بزرگ بازیافت در برزیل در تجارت هستند، با مشکلات نقدینگی مواجه شده‌اند زیرا دریافت وجوه آن‌ها با تاخیر همراه شده است. چنین مسئله‌ای ممکن است منجر به تعطیلی برخی از این شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت بازیافت شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، لوئیز آلبرتو لوپز، رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل «Abrem» بیان کرد: مسئله پرداخت‌های نقدی در بازار قراضه، همواره مهم ارزیابی شده و تقریبا چنین مولفه‌ای یکی از چالش‌های بزرگ در زنجیره مواد بازیافتی بوده است. به گفته وی، اخیرا جریان نقدیندگی در این زنجیره با کاهش شدیدی همراه بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر معامله‌گران فعال در صنعت بازیافت فلزات در شرایطی قرار دارند که در آن مجبور به دریافت رسید وجه با موعد پرداخت ۳۰ یا ۶۰ روزه هستند. این معامله‌گران از وضعیت ایجاد شده بسیار ناراضی‌اند زیرا آن‌ها تمام خریدهای خود را به صورت نقدی انجام می‌دهند.

رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل خاطرنشان کرد: فروشندگان قراضه معمولا به فردی که در ابتدای زنجیره بازیافت قرار دارد و قراضه‌ها را از محل دفن زباله تحویل گرفته و به مرکز بازیافت انتقال می‌دهد، مبلغ خرید را به صورت ۱۰۰ درصد نقدی پرداخت می‌کنند. این مسئله که شرکت‌های فعال در صنعت بازیافت و دیگر خریداران مبلغ محموله‌های خریداری شده خود را با تاخیر بیشتری پرداخت کنند، منجر خواهد شد زنجیره نقدیندگی معامله‌گران و فروشندگان قراضه آسیب ببیند.

لوپز تصریح کرد: در چنین وضعیتی لازم است معامله‌گران و فروشندگان قراضه از قبل سرمایه در گردش کافی به منظور تداوم کسب‌و‌کار خود به مدت یک یا دو ماهی که هنوز وجوه خود را دریافت نکرده‌اند، داشته باشند.

یکی از معامله‌گران در همین خصوص اظهار داشت: وضعیت ایجاد شده فعلی در صنعت بازیافت و مشکلات نقدینگی مرتبط با آن بسیار به ضرر معامله‌گران و فروشندگان است و افراد در تلاش هستند تا وضعیت مشکل پرداخت‌های نقدی به حالت عادی برگردد.

وی افزود: بازار قراضه در وضعیت آشفته‌ای قرار دارد و معامله‌گران بیشتر از اینکه نگران سودآوری خود باشند، بیشتر به فکر سرمایه در گردش روزانه خود هستند.

این معامله‌گر دلیل اصلی تاخیر در پرداخت وجوه محموله‌های قراضه خریداری شده از سوی شرکت‌های بزرگ را وضعیت رکود نسبی و روند کند خرید و فروش در بازار قراضه اعلام کرد.

وی بر این باور است که شرکت‌های بزرگ مانند «Novelis» و «Latasa» در تلاش هستند تا قیمت‌های قراضه در بازار را پایین‌ نگه ‌دارند. با این حال، چنین اقدامی نتوانسته است و نمی‌تواند مانع تغییر قیمت‌های قراضه شود. بر همین اساس، شرکت‌هایی مانند این دو به دلیل وضعیت فعلی بازار ترجیح می‌دهند تا مبلغ محموله قراضه‌های خریداری شده را با تاخیر پرداخت کنند.

یکی از سخنگویان شرکت «Latasa» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این شرکت در روند پرداخت‌ها مطابق با روند بازار قراضه عمل کرده و بسته به اینکه فاکتور خرید در چه زمانی و در چه روزی صادر می‌شود، اقدام به پرداخت وجوه محموله‌های خریداری شده ظرف یک یا دو روز خواهد کرد.

وی با تکذیب خبر افزایش تاخیر در زمان پرداخت این شرکت، تاکید کرد که تغییری در شرایط پرداخت شرکت «Latasa» ایجاد نشده است.

از سوی دیگر، یک فروشنده قراضه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که با مشکلاتی در روند نقدینگی مواجه شده است؛ به طوری که در برخی موارد تعدادی از شرکت‌های بزرگ پس از ۱۸۰ روز مبلغ خرید قراضه‌های خود را پرداخت می‌کنند.

به گفته این معامله‌گر قراضه، مشکل ایجاد شده در ارتباط با روند نقدینگی و ایجاد تاخیر در وجوه پرداختی شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت بازیافت بر کل زنجیره از جمله واحدهای ریخته‌گری تاثیر می‌گذارد؛ اگرچه مشکل ایجاد شده از سال ۲۰۲۳ آغاز شده و تلاش بر این است تا مسئله ایجاد شده بر طرف شود.

تاثیر روند نقدینگی صنعت بازیافت بر بازار قراضه

رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل با بیان اینکه مشکل ایجاد شده در روند نقدیندگی، منعکس‌کننده وضعیت فعلی در بازار قراضه است، افزود: زمانی که روند خرید و فروش بازار در وضعیت صعودی قرار دارد، تعداد محموله‌های سفارش داده شده از سوی شرکت‌های بزرگ افزایش می‌یابد؛ بنابراین این شرکت‌ها زمان خرید محموله قراضه‌ها را کاهش داده و یا مبلغ خرید را به صورت تماما نقدی پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر زمانی که بازار در حالت رکود قرار دارد، مبالغ خرید شرکت‌ها در زمان طولانی‌تر و با تاخیر پرداخت می‌شود.

لوپز در ادامه مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: در زمانی که صنعت آلومینیوم به مقدار زیادی مواد اولیه نیاز دارد، تعدادی از شرکت‌ها به برخی از تامین‌کنندگان، به ویژه آن‌هایی که رابطه تجاری قوی با یکدیگر دارند، مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت ارائه می‌دهند.

به گفته وی، در برخی مواقع فروشندگان و معامله‌گران قراضه نقدیندگی صنعت بازیافت را تامین می‌کنند و در برخی از مواقع دیگر، عکس این اتفاق روی می‌دهد. در حال حاضر که حجم تقاضا برای قراضه پایین است، زمان آن فرا رسیده است که شرکت‌های فعال در صنعت بازیافت نقدینگی فروشندگان و معامله‌گران قراضه را تامین کنند.

رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل بر این باور است که مشکل ایجاد شده در تامین روند نقدینگی که بازار را تحت فشار قرار داده، ممکن است بر وضعیت کلی صنعت بازیافت تاثیر منفی بگذارد. با این تفاسیر، برخی از شرکت‌های تامین‌کننده قراضه‌های فلزی به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که سرمایه در گردش کافی برای تامین مالی ثبت چنین قراردادهایی ندارند، ممکن است با خطر تعطیلی مواجه شوند.

لوپز یادآور شد: هنگامی که حجم تقاضا برای قراضه با افزایش همراه نمی‌شود، تاثیر آن بر روند قیمت‌ها کاهش می‌یابد و این شرکت‌های بزرگ هستند که قیمت‌ها را در بازار قراضه تعیین می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار قراضه، موضوع پرداخت‌ مالیات است؛ به نحوی که مالیات از قبل و زمانی که قراضه‌ها وارد زنجیره تولید شوند، اخذ می‌شود. این بدان معناست که مالیات هنگامی که فلز به قراضه تبدیل نشده و نسبت به اکنون که عمر مفید بیشتری داشته، پرداخت شده است.

این فعال صنعت بازیافت خاطرنشان کرد: انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل در کنگره ملی این کشور بر این موضوع تاکید و اعلام کرد که در زنجیره بازیافت تا زمانی که شمش آلیاژی تولید نشده است، نباید مالیاتی اخذ شود و بهتر است این کار پس از آغاز فرایند تولید صورت پذیرد.

لوپز ابراز کرد: دولت برزیل به دنبال اجرای چنین طرحی نخواهد بود زیرا دولت بر این باور است که در صورت اجرا، فضا برای شرکت‌ها و کارآفرینان متقلب به منظور اختلاس مالیاتی در راستای کسب سود در این بازار بازتر خواهد شد.

طبق گفته وی، انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل یک طرح مالیاتی ارائه داده و دریافت مالیات را در کل صنعت بازیافت توزیع کرده است. با این حال، هنوز هم معامله‌گران زیادی وجود دارند که ترجیح می‌دهند گزینه فرار مالیاتی را انتخاب کنند.

وضعیت روند تقاضا برای قراضه در برزیل

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط انجمن آلومینیوم برزیل «Abal»، دبیرخانه ویژه تجارت خارجی و امور بین‌الملل «SECINT» و انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل «Abrem»، در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۲۰ هزار و ۴۰۰ تن قراضه آلومینیوم در برزیل بازیافت شد. از این مقدار، حدود ۷۱۵ هزار تن قراضه از بازار داخلی برزیل و ۲۰۵ هزار و ۴۰۰ تن آن از طریق واردات تامین شده است. طبق داده‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۲ هزار و ۲۰۰ تن قراضه آلومینیوم از مبدا برزیل صادر شده است.

بر اساس آمار، سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن آلومینیوم اولیه در برزیل، تولید و تقریبا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آلومینیوم در این کشور مصرف می‌شود. سرانه مصرف آلومینیوم در برزیل، حدود ۷٫۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است.

در همین راستا، بزرگ‌ترین بازار قراضه آلومینیوم در برزیل مربوط به قوطی‌های نوشیدنی استفاده شده (UBC) است. از ۹۰۰ هزار تن قراضه بازیافتی تولید شده در سال، بیش از ۴۵۰ هزار تن آن مربوط به قوطی‌های آلومینیومی است و مابقی بیشتر در تولید پروفیل‌ها و ورق‌های اکستروژن آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع قراضه آلومینیوم بازیافت شده در برزیل

ه گفته رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل، نورد و اکستروژن آلومینیوم بیشترین چشم‌انداز رشد را طی سال‌های آینده در زنجیره نهایی بازار آلومینیوم دارند. به این دلیل که استفاده از محصولات نورد آلومینیوم و اکستروژن‌ها در بخش حمل‌ونقل، صنعت خودرو، کشاورزی، دریایی و هوانوردی روز به روز در حال افزایش است. این روند افزایشی در استفاده از آلومینیوم، در روند صعودی استفاده در بخش‌هایی چون ساخت‌وسازهای عمرانی، ساخت انبارهای کشاورزی و تولید پنل‌های خورشیدی بیشتر بوده است.

طبق نظرسنجی که با مشارکت انجمن آلومینیوم برزیل و انجمن تولیدکنندگان قوطی آلومینیومی برزیل «Abralatas» انجام شد، نرخ بازیافت قوطی‌های آلومینیومی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۰ درصد اعلام شد. در همین راستا، انتظار می‌رود شاخص نرخ استفاده از قراضه آلومینیوم در ۲۰۲۳ در ماه آوریل ۲۰۲۴ منتشر شود.

لوپز مطرح کرد: در رابطه با نرخ استفاده از دیگر انواع قراضه‌های آلومینیوم، هنوز تحقیقاتی صورت نگرفته است. با این حال، به دلیل ارزش افزوده بالای آلومینیوم، تخمین زده می‌شود که نرخ بازیافت برای دیگر انواع قراضه‌های آلومینیوم، رقمی بسیار نزدیک به شاخص اعلام شده برای قوطی‌های آلومینیومی باشد.

علاوه‌براین، وی تصریح کرد: قراضه‌ها بسته به مقدار عناصر آلیاژی که در آن‌ها موجود است، سلسله مراتبی متفاوتی در بازار دارند. به عنوان مثال، در قراضه‌های نورد و پروفیل‌های اکستروژن آلومینیومی عناصر آلیاژی کمی وجود دارد. در حالی که میزان عناصر آلیاژی در قراضه‌های آلومینیوم ریختگی زیاد است.

رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل بیان کرد: این مسئله باعث ایجاد یک سلسله مراتب مشخص و شاخص قیمت‌گذاری در بازار قراضه خواهد شد و بی‌شک قراضه‌های با خلوص بالاتر و با غلظتی نزدیک‌تر به فلزات اولیه، قیمت‌های بالاتری خواهند داشت.

به گفته لوپز، ورق‌ها، پروفیل‌ها و کابل‌های آلومینیومی همچون بازار آلومینیوم اولیه، بازاری پرتقاضا و پرسود خواهند داشت.

لازم به ذکر است که در حال حاضر موسسه «Fastmarkets» ارزیابی برای قراضه آلومینیوم برزیل را انجام نمی‌دهد. با این حال، سیستم ارزیابی پریمیوم این محصول در ایالات متحده آمریکا هم‌اکنون در حال فعالیت است.

در همین راستا، قیمت قراضه آلومینیوم و آلیاژهای ثانویه آلومینیومی تا حد زیادی در هفته منتهی به روز ۲۱ مارس ۲۰۲۴ در محدوده‌ای خاص در نوسان بود. یکی از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که قیمت آلومینیوم ثانویه نسبتا ثابت بوده اما اندکی روند صعودی را به دلیل افزایش حجم بازارهای صادراتی تجربه کرده است.

موسسه مذکور قیمت قراضه آلومینیومی قوطی‌های نوشیدنی مصرف‌ شده، با در نظر گرفتن قیمت خرید آلومینیوم در بازار داخلی جهت عرضه در بازار فیزیکی آمریکا و با شرط تحویل محموله در بنادر این کشور و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob) را در روز پنجشنبه ۲۸ مارس سال ۲۰۲۴، حدود ۰٫۷۷ تا ۰٫۸۱ دلار به ازای هر پوند ارزیابی کرد که نسبت به قیمت اعلام شده در روز ۱۴ مارس سال مذکور و زمانی که رقم تعیین شده برای آن حدود ۰٫۷۶ تا ۰٫۸۰ دلار در هر پوند اعلام شده بود، افزایش یافت.

هچنین موسسه «Fastmarkets» قیمت خرید ورق قراضه کهنه آلومینیومی، با شرط تحویل به واحد‌های ذوب ثانویه در ایالت‌های غرب میانه آمریکا را حدود ۰٫۷۱ تا ۰٫۷۵ دلار در هر پوند اعلام کرد که نسبت به قیمت ۰٫۶۹ تا ۰٫۷۳ دلار به ازای هر پوند ارزیابی شده در روز ۲۲ فوریه ۲۰۲۴، حدود ۲٫۸۲ درصد افزایش یافت.

انتهای پیام//

ثمر رحمانی، مدیر عامل شرکت کوهرنگ زاگرس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:06 /یکشنبه/16 تیر 1398

جواد علی ‌محمدی، مدیر عامل شرکت آلومتک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:23 /یکشنبه/2 تیر 1398

مهدی حسينی، مديرعامل شرکت بهين استيل پامير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:02 /شنبه/3 شهریور 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/7

177071

فلزات آنلاین

1403/07/7

547589

فلزات آنلاین

1403/07/7

734112

فلزات آنلاین

1403/07/7

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/7

22435

فلزات آنلاین

1403/07/7

11645

فلزات آنلاین

1403/07/7

43677

فلزات آنلاین

1403/07/7

49178

فلزات آنلاین

1403/07/7

44588

فلزات آنلاین

1403/07/7

40530

فلزات آنلاین

1403/07/7

26631

فلزات آنلاین

1403/07/7

27653

فلزات آنلاین

1403/07/7

26259

فلزات آنلاین

1403/07/7

33816

فلزات آنلاین

1403/07/7

31587

فلزات آنلاین

1403/07/7

42311

فلزات آنلاین

1403/07/7

26132

فلزات آنلاین

1403/07/7

38486

فلزات آنلاین

1403/07/7

41728

فلزات آنلاین

1403/07/7

3905100