سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۳۹ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:48 /پنجشنبه/2 شهریور 1402

تامین نیاز تقاضای بازیافت مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها

مدیر اجرایی پلتفرم بازیافت باتری شرکت «ACE Green Recycling» گفت: مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها، احتمالا در سال‌های آینده با تاخیر در تامین تقاضای بازیافت و برآوردن اهداف تعیین شده توسط سازمان‌های نظارتی مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، نیشچای چادها بیان کرد: با در نظر گرفتن باتری‌های موجود فعلی در لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌ها و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی و همچنین با رشد بازار خودروهای الکتریکی (EV)، به ناچار به مواد اولیه بیشتری برای پاسخگویی به حجم تقاضا به منظور بازیافت باتری‌های مستهلک شده نیاز خواهد بود.

وی در مصاحبه اخیر خود با موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت‌ برخی از واحدهای بازیافت بزرگ به دلیل کمبود باتری متوقف شده است. این مسئله موجب ایجاد سوالاتی پیرامون نقش اساسی برخی مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها در سال‌های آینده خواهد شد.

مدیر اجرایی پلتفرم بازیافت باتری شرکت «ACE Green Recycling» تصریح کرد: در این وضعیت بهتر است واحدهای تولیدی کوچک‌تری راه‌اندازی شوند تا با فعالیت جدی در برخی بازارهای خاص بازار هدف خود را گسترش داده و در وضعیت رکود بتوانند راحت‌تر با چالش‌ها دست و پنجه نرم کنند.

از دیدگاه چادها، انتظار می‌رود که این وضعیت در چند سال آینده تغییر خواهد کرد و حجم عرضه باتری‌های مستهلک در ابر واحدهای تولیدی که باتری‌های وسایل الکترونیکی و خودروهای الکتریکی را بازیافت می‌کنند، از ظرفیت تولید پیشی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: الزامات قانونی برای کاهش کمبود منابع و بهبود تولید محصولات زیست‌پایشی، نرخ بازیافت باتری را افزایش می‌دهد و فشار بیشتری بر تامین نیازهای مواد اولیه وارد خواهد کرد.

لازم به ذکر است شرکت «ACE Green Recycling» که مقر اصلی آن در کشور سنگاپور و شهر هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا است، روش‌های مبتنی بر فناوری تجاری‌سازی شده‌ متنوعی را برای بازیافت انواع مختلف باتری ارائه داده است.

این شرکت با برخی فعالان در سراسر اکوسیستم باتری همکاری کرده تا روش‌های مبتنی بر عرضه دورانی بومی را ایجاد کند. با ارائه این روش‌ها اطمینان حاصل خواهد شد که مواد اولیه حیاتی تولید شده از باتری‌های مستهلک شده در کشورهای تولیدکننده باقی می‌مانند.

به گفته مدیر اجرایی پلتفرم بازیافت باتری شرکت «ACE Green Recycling»، کمبود فعلی ظرفیت فرآوری مواد اولیه حیاتی در تولید باتری‌ها بدین معناست که بیشتر فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده از جمله لیتیوم، کبالت، نیکل و مس که در اروپا تولید شده‌اند، در حال حاضر به آسیا برای فرآوری صادر می‌شوند.

بر اساس قانون جدید اتحادیه اروپا در رابطه با باتری‌ها، حجم صادرات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده از سال ۲۰۲۵ کاهش یافته و فرآوری آن در خاک کشورهای عضو این اتحادیه انجام می‌شود.

چادها عنوان کرد: طبق این قانون به نظر می‌رسد که در صادرات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده محدودیت‌هایی اعمال شود؛ چراکه اکنون این درک وجود دارد که فرآوری باتری‌ها و صادرات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده هیچ ارزش افزوده خاصی به دنبال ندارد و فقط موجب دپوی مواد پسماند برای کشور بازیافت کننده خواهد شد.

وی، ضمن حمایت از اقدام اتحادیه اروپا در اعمال محدودیت در صادرات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، خود را یکی از حامیان اعمال محدودیت در صادرات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده معرفی کرد و گفت: این کار موجب توسعه اکوسیستم بومی خواهد شد و چنین سناریویی در ایالات متحده آمریکا و هند نیز باید پیاده‌سازی شود.

پلتفرمی فناورمحور

فناوری اولیه این پلتفرم برای بازیافت باتری‌های سرب اسید توسعه داده شد. همچنین فرایند آن، جایگزین روش تولید با استفاده از کوره ذوب شد و در عوض در آن، فرایند هیدرومتالورژیکی در دمای اتاق با الکتریسیته صورت پذیرفت.

طبق گفته شرکت توسعه‌دهنده این پلتفرم، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در گستره یک در این فرایند صفر است و با استفاده از این فرایند، پسماندهای جامد که به محل دفن زباله منتقل می‌شوند را می‌توان حدود بیش از ۸۰ درصد کاهش داد.

در سال ۲۰۱۹، این شرکت کار بر روی مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری لیتیوم‌یونی را برای ایجاد فرایندهای بازیافت اختصاصی در دیگر باتری‌ها از جمله باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) و باتری نیکل منگنز کبالت (NMC) آغاز کرد. در این فرایند فلزات مس و الکترود آلومینیوم هنگام بازیافت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده جدا می‌شوند.

مدیر اجرایی پلتفرم بازیافت باتری شرکت «ACE Green Recycling» مطرح کرد: انعطاف‌پذیری فناوری پلتفرم طراحی شده در این شرکت، منجر به بازیافت و فرآوری در راستای انواع مختلف باتری‌های مستهلک شده‌ای که در سال‌های آینده به بازار می‌آیند، خواهد شد.

به گفته چادها، ظرف پنج یا ۶ سال آینده که این باتری‌های بازیافتی وارد بازار می‌شوند، خریداران با انبوهی از انواع آن‌ها‌ سرو کار خواهند داشت و این شرکت باید از انعطاف‌پذیری این پلتفرم اطمینان حاصل کند تا بتواند تمامی انواع باتری‌ها و مواد اولیه به‌کار رفته در آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: بازیافت و فرآوری نوع باتری بسته به تولیدکننده و قیمت آن در مناطق مختلف بسیار متفاوت خواهد بود. شرکت تولیدکننده‌ای که می‌خواهد به عنوان یک بازیگر جهانی در این بازار ظاهر شود، باید اطمینان حاصل کند که فناوری همه مواد اولیه و باتری‌های موجود در سراسر جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در حال حاضر، باتری‌های نیکل منگنز کبالت در آمریکای شمالی و اروپا و باتری‌های لیتیوم آهن فسفات به طور گسترده در چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در سیستم‌های ذخیره انرژی باتری نیز به طور گسترده استفاده می‌شوند.

فیبی اوهارا، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که حجم کل سیستم‌های ذخیره انرژی باتری تا سال ۲۰۳۳ از ۴۸۰ گیگاوات ساعت فعلی به دو هزار و ۵۲۰ گیگاوات ساعت افزایش خواهد یافت.

هدف از ارائه پلتفرم «ACE Green Recycling» این است که شرکت توسعه‌دهنده آن، فعالیت خود را از یک محدوده کوچک آغاز و با رشد بازار، حضور خود را گسترش دهد.

وی عنوان کرد: قابلیت توسعه شرکت‌ها، یک مقوله بسیار مهم در رشد آن‌ها محسوب می‌شود و تمامی خودروهای الکتریکی، تنها از یک ماده حیاتی مثلا لیتیوم استفاده نخواهند کرد بنابراین این شرکت تنها بر روی یک ماده اولیه متمرکز نخواهد شد.

مدیر اجرایی پلتفرم بازیافت باتری شرکت «ACE Green Recycling» خاطرنشان کرد: این شرکت در زمینه بازیافت باتری‌های سرب و لیتیوم‌یونی فعالیت دارد و در آینده اگر ماده دیگری جایگزین مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها شود، بازیافت و فرآوری آن را نیز آغاز خواهد کرد.

برای دستیابی به این اهداف، فلسفه این شرکت مبتنی بر فعالیت بر روی واحدهای تولیدی کوچک‌تر است. این مسئله شرایط برای همکاری آسان‌تر با تولیدکنندگان مواد واسطه و نمک‌های فلزی مختلف از جمله سولفات‌ها، کربنات‌ها، هیدروکسیدها و ترکیبات آن‌ها را بر اساس نیاز مشتری فراهم می‌کند.

چادها تصریح کرد: با پیشرفت فناوری باتری‌ها، چالش‌هایی از جمله عدم امکان پیش‌بینی وضعیت مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها در سال‌های آینده مطرح می‌شود.

فعالیت بر روی واحدهای تولیدی کوچک‌تر به این معنی خواهد بود که هرچه حجم بازیافت و هزینه سرمایه‌ای به صورت بومی کمتر باشد، دسترسی افراد بیشتری به راحتی به آن امکان‌پذیر خواهد بود. بر همین اساس، این مسئله موجب افزایش مسئولیت‌پذیری این شرکت شده و توسعه دایره فعالیت آن اتفاق خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: اگر تمام فرایند فرآوری به صورت بومی انجام شود، خطرات حمل‌ونقل باتری‌های لیتیوم‌یونی محدودتر خواهد شد. هم‌اکنون نیاز بازار به توسعه زنجیره‌های تامین بومی بیش از پیش افزایش یافته است. با تلاش برای افزایش حضور شرکت «ACE Green Recycling» در سراسر جهان، این شرکت با ایجاد زنجیره‌های تامین بومی، گذار به فرایند الکتریکی‌سازی در تولید را تسهیل می‌کند.

این شرکت همچنین روش استفاده از محلول‌های تخلیه مواد اولیه را مبتنی بر تئوری حلقه بسته برای باتری‌های با ابعاد کوچک‌تر توسعه داده است؛ ضمن اینکه روش ارائه شده برای اطمینان حاصل کردن از ذخیره‌سازی، جابه‌جایی و خرد کردن ایمن قراضه باتری‌ها حیاتی به شمار می‌روند.

طرح‌های مشارکتی

این شرکت در حال حاضر یک واحد بازیافت در هند برای باتری‌های لیتیوم‌یونی دارد و در نظر داشته یک واحد بازیافت دیگر در ایالت تگزاس آمریکا که بهره‌برداری از آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد را راه‌اندازی کند.

در این واحد که قرار است در ایالت تگزاس آمریکا راه‌اندازی شود، باتری‌های سرب اسید و باتری‌های لیتیوم‌یونی بازیافت می‌شوند. انتظار می‌رود حدود ۱۰۰ هزار تن باتری سرب اسیدی مستهلک شده و ۲۰ هزار تن باتری لیتیوم‌یونی در این واحد فرآوری و بازیافت شود.

مدیر اجرایی پلتفرم بازیافت باتری شرکت «ACE Green Recycling» اظهار داشت: این شرکت در عین حال مشغول انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در اندونزی، آفریقای‌ جنوبی و آسیا است و قصد دارد مجوز استفاده از فناوری خود را در کشورهای هند، تایوان و اسرائیل به ثبت برساند. به علاوه این شرکت پیگیر دریافت مجوز استفاده از فناوری خود در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن است.

چادها با اشاره به گستردگی بازار بازیافت، مطرح کرد: یک شرکت نمی‌تواند به تنهایی در این بازار موفق ظاهر شود؛ چراکه اکوسیستم‌های زیادی در سطح بومی در حال توسعه هستند و همچنین بازیگران جهانی متعددی نیز در این عرصه در آینده قدم خواهند گذاشت.

وی ابراز کرد: این شرکت باید با ذهنیتی مثبت به دنبال راه‌اندازی واحدهای بازیافت و فرآوری خود برود و در عین حال انعطاف‌پذیری لازم برای صدور مجوز برای استفاده از فناوری این شرکت برای دیگران را داشته باشد؛ چراکه امکان حضور این شرکت در همه کشورها وجود ندارد.

این شرکت تاکنون قرارداد همکاری با شرکت‌هایی نظیر «Glencore»،  «Pondy Oxides & Chemicals» ، «Seiger and Hop Electric» در هند، «ACME Metals» در تایوان، «Tabono» در آفریقای جنوبی و «Hakurnas Lead Works» در اسرائیل به امضا رسانده است. این شرکت همچنین در نظر دارد قرارداد همکاری با برخی شرکت‌های خودروسازی برای بازیافت باتری مستهلک شده خودروهای الکتریکی را به امضا برساند.

تاکنون بیشتر خودروسازان تمایلی در این راستا از خود نشان نداده‌اند اما ممکن است در گذر زمان این مسئله تغییر کند. به گفته مدیر اجرایی پلتفرم بازیافت باتری شرکت «ACE Green Recycling»، طی روزهای ۱۸ تا ۲۴ ماه یا بازه زمانی بیشتر، زمانی که مقدار تولید خودروهای الکتریکی افزایش یابد، این مسئله بیشتر برجسته خواهد شد و در آن زمان همکاری‌ میان شرکت‌ها برای بازیافت باتری‌ها افزایش خواهد یافت و رقابت در این عرصه بیش از پیش بیشتر می‌شود.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500