مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به مازاد عرضه و ظرفیت در صنعت فولاد در برابر تقاضای خریداران برای محصولات فولادی در جهان، تجارت محصولات فولادی امروزه به یکی از موضوعات اصلی شرکتها و حتی کشورها تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، علیرضا منصوری ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: در چنین شرایطی، شرکتهای مختلف به دنبال افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت در اختیار هستند و متعاقب آن با توجه به کاهش تقاضا در محدوده جغرافیایی کشور خود، به سمت بازارهای خارجی هجوم میبرند تا بخشی از تولیدات خود را در بازارهای خارجی به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی در بازار جهانی فولاد، رقابت برای فروش در بازارهای مصرف به شدت افزایش یافته است، ادامه داد: از طرفی به دلیل تولید محصول مشابه توسط تولیدکنندگان داخلی در بازارهای مصرف، شرکتهای تولیدکننده با همکاری دولتمردان خود اقدام به وضع تعرفه برای کنترل واردات محصولات فولادی و حفاظت از صنایع داخلی خود میکنند؛ به طوری که در حال حاضر انواع تعرفههای مختلف از قبیل آنتی دامپینگ، «Safe Guard» و… توسط کشورهای مختلف وضع شده و این بازارها را از دسترس خارج ساخته و این موضوع منجر به افزایس شدت رقابت در سایر بازارها شده است.
بنا بر اظهارات مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه، فولاد مبارکه از ابتدای بهرهبرداری همواره بخشی از محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کرده است. هدف این شرکت از حضور در بازارهای جهانی علاوه بر ارزآوری به منظور تامین نیازهای ارزی جاری و تکمیل طرحهای توسعه، حضور در بازار جهانی و مدیریت فروش محصولات خود و کسب اشتهار و ارتقای سطح فنی و تکنولوژیکی خطوط تولید بوده است. به همین منظور «فولاد» هرساله علاوه بر تامین کامل نیاز بازار داخلی، بخشی از محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه میکند.
منصوری با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، شرکت فولاد مبارکه با صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات و ارزآوری افزون بر ۷۰۰ میلیون دلار به عنوان بزرگترین صادرکننده محصولات غیرنفتی در سطح کشور معرفی شد، افزود: اهمیت این موفقیت با توجه به شرایط بازار جهانی و افزایش روزافزون رقابت در سالهای اخیر برای انجام صادرات دوچندان میشود.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم وجود چالشهای مختلف که در سال گذشته گریبانگیر صنعت فولاد ایران و صادرکنندگان کلیه حوزهها بوده است، شرکت فولاد مبارکه با انجام برنامهریزیهای لازم و با هدف حضور مداوم در بازارهای جهانی با صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از انواع محصولات به کشورهای مختلف در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و اروپا، موفق به انجام این مهم شد؛ همچنین در سال گذشته و نیمه نخست سال جاری، بیش از ۱۰ مشتری جدید شناسایی شده و فروش به این شرکتها برای اولین بار انجام گرفته است.
مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: در سال جاری نیز علیرغم پیچیدگیهای موجود در شرایط بازار جهانی، شرکت فولاد مبارکه در حوزه صادرات اجرای برنامههای منسجمتری را در این عرصه هدفگذاری کرده است که به یاری خداوند تحقق خواهد یافت.
منصوری در پایان به وجود چالشهای مختلف در مسیر صادرات محصولات شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: علاوه بر چالشهای ناشی از شرایط بازار جهانی فولاد و پایین بودن تقاضا و شدت رقابت، وضعیت تحریمهای ظالمانه نیز بر عملکرد صادرکنندگان ایران تاثیرگذار است؛ همچنین قوانین، مقررات و دستورالعملهای داخلی در خصوص رعایت عرضه در بازار داخلی و دستورالعملهای ارزی نیز از دیگر محدودیتها و چالشهای صادرکنندگان است که امیدواریم با واقعی شدن نرخ ارز و کاهش محدودیتهای صادراتی، شاهد بهبود فضای صادرات برای کلیه بنگاههای اقتصادی کشور به ویژه فولاد مبارکه باشیم.
انتهای پیام//