نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات صنایع فلزی و میخسازی رشت گفت: با افزایش نرخ ارز در یکی دو سال اخیر، صادرات مزیت پیدا کرده و بسیاری از تجار کشورهای همسایه به جای واردات مفتولهای فولادی از چین، به سمت مفتولهای ایرانی تمایل پیدا کردهاند.
مهدی مرتضوی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» در خصوص استفاده از مفتول در تولید محصولات شرکت صنایع میخسازی رشت، اظهار داشت: به طور کلی سیستم تولیدی صنایع مفتولی استفاده از دو گرید SA یا RST است که جزو فولادهــــای کمکربـــن و گریـــد معمـــولی بــازار محسوب میشوند. در عین حال، گرید SA شامل ۱۰۰۶ و ۱۰۰۸ است و گریدهای SA و ST معمولا به فولادهای کششی اطلاق میشود که میتوان آنها را در تولیــد انواع مفتولها به دلیل خواص کششی استفاده کرد.
وی افزود: شرکت ما معمولا برای تولید محصولات خود یعنی توری، میخ و سیم خاردار از مفتولهایی با گرید ST34، ۱۰۰۶ و ۱۰۰۸ استفاده میکند. ضمن اینکه قطر مفتولهای دریــافتی شرکــت، ۶٫۵ میلیمتـــر اســـت کـــه ۹۵درصد از مواد اولیه را شامل میشود. در این میان دو کارخانه نورد فولادکاران افق در ابهر و شرکت فولاد کویر، مفتولهای نسبتا با کیفیتی تولید میکنند که تامین مواد اولیه شرکت ما از این دو شرکت صورت میگیرد.
نایــــب رئیـــس هیئـــت مدیــره شرکـــت کارخانجات صنایع فلزی و میخسازی رشت با اشاره به ظرفیت تولید و انواع محصولات این شرکت، بیان کرد: توانایی تولید شرکت ما در تولید سیم خاردار، روزانه حدود یک تا ۱٫۵ تن است و با توجه به شرایط بازار، در ایــــن زمینـــه تولیــــد چنـــدانی نداریــــم. علاوهبراین، قادر به تولید انواع توری و میخ و مفتولهای تجاری هستیم که ماده اولیه این محصولات، مفتول فولادی است. البته تولید توری و میخ را تقریبا با تمام ظرفیت انجام میدهیم. به طوری که روزانه حدود ۴۰ تن توری و پنج تن میخ تولید میکنیم. تمـــامی محصــولات شرکــت ما قطـــری در حدود یک تا ۶ میلیمتر دارند.
مرتضوی اضافه کرد: قطــر سیــم خــاردار معمولا ۲٫۵ میلیمتر، میخ یک تا ۶٫۵ میلیمتر، توری کمتر از دو میلیمتر و مفتولهای تجاری یک تا ۶٫۵ میلیمتر است که این محصول به طور معمول در ساختمانسازی مورد استفاده قرار میگیرد. البته میزان تولید این محصولات و قطــر آنها بستگی بــه سفــارش بـــازار دارد. طبیعی است کـه مصــرفکننــدگان مختلــف متناسب با شرایط خود، قطرهای مختلفی را سفارش دهند.
وی در مـــورد فرآینــد تولیـــد محصــول با استفاده از مفتول، عنوان کرد: بعد از ورود مفتول به شرکت، اولین فرآیند کشش آن است. مفتول برای ورود به خط تولید سایزبندی میشــود تــا بــه بخشهــای مختلف خطــوط تولیدی یعنی سیم خاردار، میخ و توری انتقال یابد. پس از فرآیند کشش، تولید محصول بر حسب قطر و طول صورت میگیرد. در نهایت بعـــد از تولیـــد، محصـــولات بـــرای ارســــال، بستهبندی میشوند.
جذابیت بازار صادراتی برای مفتولهای ایران
نایــــب رئیــــس هیئـــت مدیـــره شرکـــــت کارخانجات صنایع فلزی و میخسازی رشت تصریح کرد: با توجه به شرایط بازار در یکی دو سال اخیر، با افزایش نرخ ارز، توجه خود را بیش از پیش به صادرات معطوف کردیم. در این شرایط طبیعی بود که تولیدکنندگان به دلیل صرفه اقتصادی، صادرات را به عرضه داخلی ترجیح دهند.
مرتضوی یادآور شد: در سالهای گذشته تمام کشورهای همسایه محصولات مفتولی خود را از چین وارد میکردند اما از زمانی که نرخ ارز در کشور افزایش یافت و صادرات جذابیت پیدا کرد، قیمت محصولات ایرانی نیز رقابتی شد؛ در نتیجه، کشورهای همسایه به خرید محصولات مفتولی از کشور ما تمایل بیشتری پیدا کردند. در حال حاضر، قیمــــت محصـــولات مفتـــولی ایـــرانی از مفتولهـــای چینـــی ارزانتــر اســت و تجــار، مفتولهــای تولیــد ایـــران را به محصـــولات مشابه ساخت چین ترجیح میدهند.
صادرات با چالش همراه است
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات صنایع فلزی و میخسازی رشت با اشاره به وجود مشکلات در زمینه صادرات، خاطرنشان کرد: مهمتریـــن مشکــل شرکــت مــا کــه در زمینــه صادرات فعال است، نقل و انتقــالات ارزی محسوب میشود. در عین حال، تعهدات ارزی که دولت برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان مقرر کرده است، چالش بسیار مهمی تلقی میشود. در این تعهد مقرر شده که صادرکنندگان باید محصولات خود را با ارز کشور مقصد یا دلار به فروش برسانند.
وی ادامه داد: حملونقل نیز دیگر چالش صادرات به شمـــار میرود؛ زیـــرا کشــور ما زیرساخت حملونقل صادراتی مناسبی ندارد. این امر به دلیل کمبود وسایل حملونقل اتفاق میافتد و به محض اینکه چند محموله به مقاصـــد صـــادراتی انتقـــال مییابـــد، وسایـــل حملونقل کمیاب شده و کرایهها به طور قابل توجهی با رشد مواجه میشوند.
مرتضوی مشکل اصلی تولیدکنندگان را تامین مواد اولیه دانست و تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در وهله اول تامین مواد اولیه کارخانهها را تسهیل کند و حتی در صورت لزوم، صادرات مواد اولیه کارخانههای مفتولی ممنوع شود. چراکه میتوان محصولات با ارزش افزوده بالاتر از مفتول تولید و صادر کرد.
وی اظهــــار کــــرد: در حـــــال حاضـــــر، مصرفکنندگان مفتول نیازمند مواد اولیـــه هستنــد و لازم است مواد اولیــه آنها تامین شــــود. صـــادرات ماده اولیـــه باعث کمیاب شدن آن در بازار داخلی و در نتیجه، گرانی آن برای خریـــداران خواهــد شـــد. از ایــــن رو مصرفکنندگان مفتول نمیتوانند مواد اولیه خـــود را با قیمـــتهای بــالا تامین کننــد. در صورتی که مفتول به صورت خام صادر نشود و در اختیار مصرفکنندگان قرار گیرد، چرخه تولید، اشتغال و ارزش افزوده در کشـــور حفظ میشــود و چـــرخ صنعــت بهتــر از گذشتــه خواهد چرخید.