دومین جشنواره ایدههای ارزشآفرین بخش معدن و صنایع معدنی در سه بخش اصلی مسابقه ایده، نمایشگاه توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان، برگزاری پنلهای تخصصی و ارائه نیازهای فناوارنه به همت موسسه یونیدرو (موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران) برگزار و از ۴۰۰ ایده نوآورانه رونمایی شد.
در این نمایشگاه شرکتهای بزرگی همچون شرکت ملی صنایع مس، معدنی و صنعتی گل گهر، ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان به عنوان حامی و همچنین شرکتهای دانشبنیان گرد هم آمدند تا با هماندیشی یکدیگر، موجب پیوند و ارتباط بیشتر صنعت و شرکتهای دانشبنیان شوند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، گفتنی است که این جشنواره به مدت سه روز با حمایت ایمیدرو و هفت شرکت حوزه معدن و صنایع معدنی برگزار شد. در این جشنوراه، مدیران شرکتهای معدنی نیازهای فناورانه خود را طی نشستها و جلساتی با نمایندگان مجموعههای دانشبنیان مطرح کردند.
محورهای مسابقه ایده نیز شامل مبانی و فناوریهای نوین معدن (اکتشاف، استخراج و فرآوری) و صنایع معدنی، مدیریت انرژی و آب در معدن و صنایع معدنی، مدیریت و بازاریابی (فروش محصولات معدن و صنایع معدنی)، فناوریهای نوین پشتیبانی از زنجیره معدن و صنایع معدنی (مدیریت معدن، لجستیک، حملونقل و…)، مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معدن و صنایع معدنی (سیستمها، تجهیزات، خدمات و…)، کاربردهای جدید مواد معدنی و محصولات نوین حوزه معدن و صنایع معدنی و مدیریت باطله معادن و صنایع معدنی و استحصال آن میشد.
هدف از برگزاری این جشنواره افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان در بخش معدن و صنایع معدنی، تهییج و ترغیب فناوران و نوآوری دانشگاه و صنعت به ایدهپردازی، ارائه توانمندی شرکتهای دانشبنیان و بهرهمندی از ظرفیت آنها و نیز جستجو و تجمیع نیازهای فناورانه بخش معدن و صنایع معدنی و ارائه راهکارهای نوآورانه بود. علاوهبراین، ترغیب به نهادسازی در تامین منابع مالی ایدههای معدن و صنایع معدنی، بهرهگیری از ظرفیتهای حمایتی موجود در دستگاههای اجرایی مرتبط و همگرایی و همنشینی بازیگران چند سویه اقتصاد دانشبنیان در بخش معدن و صنایع معدنی از دیگر اهداف برگزاری دومین جشنواره اینوماین بود.
اتصال شرکتهای دانشبنیان به شرکتهای بزرگ
سیاوش ملکیفر، معاونت توسعه صندوق شکوفایی و نوآوری اولین سخنران مراسم افتتاحیه دومین جشنواره اینوماین بود که ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به میهمانان، اظهار داشت: سعی داریم تا مجموعههای دانشبنیان را با ابزارهایی نظیر تسهیلات و سرمایهگذاری که در اختیار داریم به شرکتهای بزرگ وصل کنیم.
وی بیان کرد: هدف اصلی ما از برگزاری چنین برنامهای، توسعه بازار فروش در صنعت است که صندوق برای دستیابی به چنین هدفی و ارائه تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان همکاری گستردهای را با نظام بانکی شکل داده است.
روابط منسجم میان صنعت و دانشگاهها
محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران اذعان کرد: امیدوارم با برگزاری چنین برنامههایی، همکاری دوجانبه و عمیقی میان دانشگاه و صنعت شکل بگیرد؛ به همین خاطر، دانشگاه باید خود را موظف بداند تا فضا و امکاناتی برای اشتغال دانشجویان ایجاد کند.
رحیمیان مطرح کرد: شکوفایی صنعتی در کشور تنها با ایجاد روابط منسجم و پیوسته میان دستگاه حاکمیت (دولت و مجلس)، دانشگاه و صنعت و همچنین دوری از مدیریتهایی جزیرهای، شکل میگیرد.
وی بیان کرد: صنعتگران باید گامها و اقدامات جدیدی را در زمینه پژوهش انجام دهند و سرمایهگذاری در این حوزه را یک فرصت تلقی کنند، در همین راستا باید درنظر داشته باشند دانشگاه، یگانه راه پایدار برای پاسخگویی به نیازهای فناورانه صنعت کشور است که این ارتباط دو جانبه میتواند زمینهساز تعالی و رسیدن به اهداف در هر دو طرف شود.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: در این ارتباط دو جانبه، دانشگاه خدماتی همچون آموزش و ارتقای معلومات دانشجویان متناسب با نیاز بازارکار، شناخت نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روزرسانی آنها، به کارگیری نتایج و گزارش بازخورد خدمات ارائه شده و فراهم کردن بازار کار را ارائه خواهد کرد.
رحیمیان عنوان کرد: شکاف میان دانشگاه و صنعت به دلیل عدم توجه به الزامات و نیازهای بومی کشور در انتقال دانش و فناوری به خاطر نبود آشنایی دانش آموختگان با فضای صنعت کشور ایجاد شده و در نتیجه ارائه ایدههای ارزشآفرین فناورانه را دور از انتظار خواهد کرد.
وی تصریح کرد: استقرار نظام هماهنگ بین صنعت و دانشگاه میتواند در رشد درآمد ناخالص ملی و افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود تراز تجاری کشور نقش به سزایی ایفا کند. این درحالی است که بنگاههای اقتصادی به تنهایی قادر به تامین قابلیتهای علمی خود نیستند و نیاز به حمایت و سیاستگذاری در سطح ملی دارند. در این راستا شناخت نیازمندیها و داشتن قدرت در رفع نیازهای صنعت نقش به سزایی ایفا میکند.
تفاوت اینوماین تفاوت با سایر رویدادها
خداداد غریبپور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: رویدادهای زیادی در زمینه معدن و صنایع معدنی برگزار میشود اما این رویداد تفاوتهای اساسی با سایر برنامهها دارد به نحوی که ما در اینوماین به دنبال شکلگیری گفتوگوی استراتژیک هستیم.
غریبپور عنوان کرد: ۷۰ شرکت پیشتاز با ارائه حدود ۴۰۰ ایده در این جشنواره حضور دارند؛ این در حالی است که تعداد ایدههای ارائه شده در دوره قبلی جشنواره، تنها ۱۳۰ عدد بود. در این دوره، بیش از ۲۰ طرح تحقیقاتی را براساس نیازهای صنایع معدنی تعریف کردیم که عمدتا در زمینه زیستمحیطی هستند.
وی بیان کرد: در تلاش هستیم اینوماین و یونیدرو به نهادهای مانا و پویایی تبدیل شوند و همواره بتوانند در رشد معدن و صنایع معدنی نقشآفرینی کنند. حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت، این است که علم و دانش در کشور هیچگاه به فناوری تبدیل نمیشود؛ زیرا ما به ارزشآفرینی توجهی نداریم و تصور میشود که شتابدهنده شرکتهای دانشبنیان باید بخش خصوصی باشد، درحالی که این امر نادرست است و باید دولت این ماموریت را اجرایی سازد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو مطرح کرد: وقت آن رسیده است که با سرعت بالایی به سمت دانش بومی حرکت کنیم؛ باید در نظر داشته باشیم، این موضوع در کشورهای پیشرفته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
غریبپور ضمن اشاره به رشد سه برابری ایدههای دانشبنیان نسبت به سال گذشته، گفت: امروز این سازمان در اندیشه همآفرینی ارزش است و در واقع ایمیدرو پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه بوده و نقش تسهیلکننده دارد.
وی افزود: هدف از این همنشینیها و گفتوگوهای دوجانبه این است که شرکتهای بزرگ زیرمجموعه ایمیدرو مانند فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، گلگهر، چادرملو و تمام شرکتهای معدنی و صنایع معدنی با شرکتهای دانشبنیان ارتباط برقرار کنند .ایدههای نو و ارزشآفرین، نیاز به تجاریسازی، سرمایهگذاری و بازار دارند لذا تمام شرکتهای بزرگ میتوانند در زمینه ایجاد بازار و سرمایهگذاری برای این ایدهها اقدام کنند.
غریبپور با اشاره به نقش ایمیدرو به عنوان یک شتابدهنده، بیان کرد: سازمان توسعه ونوسازی معدن و صنایع معدنی ایران فضا را باز میکند تا دانشبنیانها توسط شرکتهای بزرگ حمایت شوند؛ لذا ایمیدرو به عنوان نهاد حاکمیتی متصدیگری نمیکند بلکه بیشتر به عنوان متولی، زمین را برای بازیگران دیگر مهیا میکند.
نیاز به بومیسازی در شرایط تحریمی
برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اذعان کرد: باید از رابطه بین صنعت و دانشگاه عبور کنیم و به مشارکت بین این دو نهاد برسیم.
قبادیان اظهار کرد: در این ۸۵ سال که از تاسیس دانشگاه تهران میگذرد، مشارکت مطلوبی بین این دانشگاه و صنعت شکل نگرفته، به این خاطر که نیازهای متقابل این دو نهاد به درستی شناسایی نشده است.
وی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی نیازمندی صنعت به دانشگاه، وجود شرایط تحریمی است و صنعتگران در این شرایط، باید برای تامین دانش فنی خود به دانشگاهها توجه بیشتری داشته باشند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت افزود: در حال حاضر، در ایام طلایی مشارکت صنعت، معدن و دانشگاه هستیم و باید از این شرایط بیشترین استفاده را ببریم.
حضور شرکتهای حامی
غلامرضا ملاطاهری معاون آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو مطرح کرد: دومین جشنواره اینوماین یک تفاوت اساسی با دوره قبلی دارد و آن هم حضور شرکتهای بزرگی نظیر شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی گلگهر و… به عنوان حامی در این رویداد است که در نشستهایی به بیان نیازهای فناورانه خود میپردازند.
وی اظهارکرد: امیدواریم به طور سالانه برای پروژههای تقاضامحوری که از جانب صنعت دریافت میکنیم نیز پاسخهای مطلوبی را داشته باشیم.
اختتامیه جشنواره اینوماین
دومین جشنواره ایدههای ارزشآفرین بخش معدن و صنایع معدنی بعد از برگزاری نمایشگاه و نشستها و جلسات فناورانه در مدت سه روز، به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه دومین جشنواره اینوماین با حضور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، رئیس دانشگاه تهران، مدیرعامل فولاد خوزستان، مدیرعامل گلگهر و جمعی دیگر از مدیران شرکتهای بزرگ و دانشبنیان در سالن اجتماعات ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. بعد از سخنرانی مسئولین امر، در پایان این مراسم، جوایز ۱۵ ایده برتر دومین جشنواره اینوماین توسط به برگزیدگان اهدا شد.