قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در همه جای دنیا برای توسعه بخش تولید، به صادرات اهمیت جدی داده میشود و بنابراین باید برای جهش تولید، روی تولید صادراتمحور تمرکز کنیم؛ در این میان یکی از عواملی که باعث میشود صادرات به شکل فزایندهای اضافه شود، توسعه زیرساختهای تجاری از جنس توسعه مراکز لجستیک، پایانههای صادراتی، تقویت ناوگان حملونقل برای صادرات، توسعه مراکز نمایشگاهی دائم و نیز ایجاد مراکز یکپارچه کنترل، بازرسی و استاندارد است.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در جلسه پیگیری آخرین وضعیت صادرات و ایجاد زیرساختهای صادراتی، اظهار داشت: اعتقاد ما این است که امسال که سال جهش تولید، نامگذاری شـده، اولویت کشــور، تولید تعیین شده و قرار است که از قبل جهشــی که برای تولیـــد رخ میدهــد، سایـــر حوزههــای اقتصادی کشور نیـز به حرکت درآید، اما برای کمک به جهش تولید، حوزه تجارت و مشخصا صـــادرات، عاملی فوقالعاده تعیینکننـــده و اثرگـــذار اســت و پیــش از افزایــش صــادرات میتوان، ظرفیتهای صادرات کشور را شکوفا کرده و جهش تولید را معنادار کرد.
صادرات، بهترین راه حمایت از تولید
قائممقام وزیر صنعـت، معــدن و تجــارت عنوان کرد: در این میان موضوع ورود موقت، یکی از راهکارهایی است که نه تنها منجر به رشد صادرات و درآمدهای ارزی خواهد شد، بلکه با توجه به اینکه بسیاری از ظرفیتهای تولیدی ایجاد شده در سنوات گذشته، مازاد بر نیاز کشور بوده و هماکنون خالی هستند، اما به دلایل متعدد به دلیل این که بازار داخلی کشور، کوچک شده است، باید برای این ظرفیت مازاد، راهکارهایی اندیشیده شود.
مدرس خیابانی تصریح کرد: راهکار اصلی برای به کارگیری این ظرفیت مازاد، صادرات است تا بتوان بخشی از منابع داخلی خود که امکان صادرات دارد را فعــال کــرد؛ امــا بخش دیگری که میتواند به رونق تولید و صادرات کشور منتج شود، تمرکز بر منابع وارداتی از سایر کشورهای دنیا است که تولید از طریق آنها، ایجاد ارزشافزوده کرده و برای کشور درآمدزایی را به همراه دارد؛ این روش همان ورود موقت است که مواد اولیه خارجی به کشور وارد و تبدیل به یک محصول با ارزش کرده و نهایتا آن را صادر کنیم.
ماموریت ویژه سازمان توسعه تجارت برای نهایی کردن پرونده ورود موقت
مدرس خیابانی با بیان اینکه در مورد ورود موقت، علیرغم اختلاف نظرهایی که در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات این دسته از تولیدکنندگان با بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی وجود دارد، تاکید کرد: باید تلاش کنیم که ظرفیت ورود موقت کشور که مفهوم آن، استفاده از ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی اســـت، بالا بـــرده و از آن در شرایـــط کنـــونی بهرهبرداری کنیم.
وی یادآور شد: در این میان به نظر میرسد که توجه به ورود موقت، در مسیر جهش تولید تاثیر عمده خواهد داشت و هر چه سریعتر باید موانع پیش روی آن را از میان برداشت.
زیرساختهای تجاری نیمهتمام تکمیل خواهند شد
قائممقام وزیــر صنعت، معدن و تجارت گفت: نکته دوم در حوزه جهش تولید، در مورد توسعه زیرساختهای تجاری است؛ به این معنا که در همه جای دنیا برای توسعه تولید، به صادرات اهمیت جدی داده میشود و بنابراین بایـــد بــرای جهـــش تولیـــد، بــر روی تولیـــد صادراتمحور تمرکز کنیم؛ در این میان یکی از عواملی که باعث میشود صادرات به شکل فزایندهای اضافه شود، توسعه زیرساختهای تجـــاری از جنـــس توسعــه مراکــز لجستیــک، پایانههای صادراتی، تقویت ناوگان حمل و نقل برای صادرات، توسعه مراکز نمایشگاهی دائم و نیـز ایجـاد مراکز یکپــارچه کنترل، بازرسی و استاندارد است.
مدرس خیابانی اشاره کرد: باید مراکزی را ایجاد کرد که همه موارد بهداشتی، گمرکی و زیرساختهای مورد نیاز صادرات را در یک جا بتوان در کنار هم جمعآوری کرد؛ ضمن اینکه مراکز نگهداری، سورتینگ و بستهبندی نیز باید ایجاد شود؛ چرا که بسیاری از تولیدات ایرانی متاسفانه نتوانستــه در بازارهــای بینالمللی ماندگــاری داشته باشد؛ از این رو بستهبندی کالاهـــای ایرانـــی، بستــهبنـــدی مــورد دلخــواه مشتری نیست، یا بسیاری از کالاها نیز به دلیل مازاد تولید و البته نبود صنایع تبدیلی و بستهبندی، فاسد میشود و ارزشافزوده آن از بین میرود.
وی افزود: یکی از ایرادات اصلی که میتواند به عنـوان خلاء در زیرساختهـای صادراتی مطرح کرد، نبود مراکز یکپارچه مالی مثل صرافیهـا است؛ به نحوی که اگر در بسیاری از مرزهای کشور، صرافی ایجاد شده و تسهیلات کنسولی برای ویزا به تجار و رانندگان کامیون ایجاد شود، به راحتی میتوان صادرات را اضافه کرد.
ضرورت همکاری همهجانبه دستگاههای اجرایی برای ایجاد زیرساختهای تجاری
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری جلسهای پیرامون ایجاد زیرساختهـــای صـــادراتی کـــه بــــا حضـــور دستگاههای مربوطه برگزار شد، گفت: امروز مـروری بر تعــداد مراکـــز لجستیــک کشـــور، مکانیابی آنها، اتمام پروژههای نیمهتمام در حوزه مراکر لجستیکی و اولویتبندی برای اختصــاص تسهیلاتی کـــه در اختیـــار داریم، صورت گرفت و از طریق بانکهای توسعه صادرات و بانکهای توسعهای، بتوان تسهیلاتی را به این بخش اختصاص داد؛ این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه قول داده تا در سال ۹۹ منابع مالی مناسبی را برای این کار در اختیار ما قرار دهد.
مدرس خیابانی بیان اینکه این وظیفه باید در اختیار سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات قرار گیرد، یادآور شد: سازمان توسعه تجارت به صورت ویژه توسعه و تقویت و ایجاد زیرساختهای تجاری و نیز موضوع ورود موقت را به صورت هفتگی با دستگاههای ذیربط به خصوص اتاق بازرگانی، تشکلهای صادراتی و دارندگان مجوزهای توسعه زیرساختهای تجاری پیش برد تا به تصمیمات نهایی برسیم.
بررسی دقیق ۳۲ پایانه صادراتی در کشور برای تکمیل زیرساختهای تجاری
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا به امروز ۳۲ پایانه صادراتی در کشور ما ثبت شده که باید تک تک آنها را بررسی کنیـــم تـــا اگــر پایانههـــایی کــه کارکـرد لازم را ندارند، تجهیز شده و آن دسته از پایانههای صادراتی را که مجــوز دریـــافت کردهانـــد را تکمیل کنیم.
مدرس خیابانی توضیح داد: در مطالعات وزارت راه، ۵۸ مرکز لجستیک مکانیابی شده و طرحهای مطالعاتی آنها نیز استفاده شده است که مقرر گردید مراکز لجستیک خود را منطبق با این مراکز خواهیم کرد تا از ظرفیتهای فعلی استفاده کنیم تا خدمات این مراکز را در همکاری مشترک وزارتخانههای صمت و راه و شهرسازی بالا ببریم.
به گفته وی، خدمات مرکز توسعه صادرات و پایانه صادراتی، جمعی از خدمــاتی همچون صنـــایع تبـــدیلی، تخلـــیه، بارگیــری، انبارش، سردخانه، سورتینگ، بستهبندی، حمل و نقل ترکیبی، مکــانهای یکپارچه کنتـــرل کیفــی، بازرسی، استاندارد، مراکز بهــداشتی، گمرکی و نیز مرکز یکپارچه مالی، پولی، بانکی، کنسولی و صدور ویزا باشد تا بتوان به دنبال آن، توسعه صادرات را شاهد بود.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: امیدواریم سازمان توسعه تجارت بتواند کار را پیش برد. بنابراین اگر این زیرساختها را بتوان فراهم کرد، حتما قبل از افزایش صادرات، جهش تولید نیز شکل خواهد گرفت.
مدرس خیابانی گفت: یا اینکه پایانههای صادراتی ایجاد شده و خدمات لجستیک و صادراتی کافی را به صادرکنندگان نمیدهد که بر این اساس قرار بر این شد که خدمات یکپارچه صادراتی را به بهترین شکل ارائه دهد؛ ضمــن اینکه برخی از سرمایهگذاران مجوزهایی را دریافت کرده ولی کار نیمهکاره مانده است که بر این اساس میخواهیم این مراکز را تکمیل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در بخشی از کشور نیز مراکز لجستیک و پایانه صادراتی وجود ندارد که بر این اساس در مراکز مرزی و دارای اولویت و نیز محل دپوی تولید اولویت خواهند داشت.