با توجه به انتقاد فعالان اقتصادی که در منطقه اوراسیا فعال هستند نسبت به بالا بودن ارزش پایه صادراتی کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی، معاونت بینالملل اتاق ایران پیشنهاد داد کمیتهای از طرف معاونت کسبوکار اتاق ایران که در این حوزه فعال است و با حضور نمایندگان اتاقهای مشترک ایران و کشورهای عضو اوراسیا، تشکیل شود و در آن لیستی از کالاها به تفکیک کشورهای عضو تهیه و جمعبندی نهایی در اختیار کمیته صادرات قرار گیرد.
به گــزارش «فلزات آنلاین»، محمدرضا کرباسی امضای توافقنامه تعرفه ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فصل جدیدی در گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بهرهبرداری از ترجیحات تعرفهای در ۱۱۴ قلم کالای صنعتی صادراتی ایران به اوراسیا در کد شش رقمی نظام هماهنگ و ۳۵۴ قلم کالا در کد ده رقمی اوراسیا میسر شده است.
ایران نیز در مقابل برای ۱۰۰ قلم کالای صنعتی صادراتی اوراسیا به ایران در کد شش رقمی نظام هماهنگ و ۱۸۰ قلم در کد هشت رقمی ایران، امتیازات تعرفهای در نظر گرفته است. ایران همچنین در زمینه محصولات کشاورزی نیز در ۹۸ ردیف تعرفهای در سطح کدهای ۸ رقمی نظام هماهنگ امتیازاتی را به اتحادیه اوراسیا اعطا کرده است.
وی ادامــه داد: پــس از اجـــرایی شـــــدن توافقنامه، حجم کل صادرات ایران به اوراسیا بیش از ۲۰۷ میلیــون دلار بــوده کـــه حــدود ۴۸میلیون دلار آن یعنی ۲۳.۲ درصد به صادرات بر اساس تعرفههای ترجیحی اختصاص دارد. همچنیـــن حجــم صــادرات کشورهــای عضــو اتحادیه اوراسیا به ایران بیش از ۳۲۱ میلیون دلار بود که ۸۶.۳ درصد آن بر اساس تعرفههای ترجیحی بوده است.
معاون بینالملل اتاق ایران تشریح کرد: با وجود اختصاص تعرفههای ترجیحی آنچه مانع از بهرهمندی واقعی تجار ایرانی از این تعرفهها شده، ارزشگذاری غیرواقعی کالا در گمرکات کشورهای مقصد است و ارزشگذاری بالاتر از میزان واقعی، قدرت رقابت کالای ایرانی در کشورهای مقصد را کاهش داده است.
کرباسی یادآور شد: با توجه به انتقادات مطرح شده از سوی تجار قرار شد با بررسی قیمت تمام شده کالا پس از حمل و با در نظر گرفتن مؤلفههای تاثیرگذار، توسط اعضـــای اتاقهای مشتـــرک ایـــران و کشورهـــای عضو اوراسیا، ارزش واقعی کالا را برای مذاکره گمرک ایران با گمرک کشورهای هدف اعلام کنیم. طبق توافق انجام شده، پنجم آبان ماه سال ۱۳۹۹ یک ســـال از زمـــان اجــرای ایـــن موافقتنامـــه میگـــذرد، در پایـــان ایـــن دوره امکان مذاکرات تکمیلی در مورد تعرفهها و نوع کالاهای مشمول وجود دارد.
وی تاکید کرد: لازم است با همکاری گمرک و اتاقهای مشترک لیست و قیمت کالاهایی که درصد بالایی در حجم تجارت دوجانبه با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به خود اختصاص دادهاند و جز لیست تعرفههای ترجیحی هستند، به تفکیک کشورها به همراه کرایه حمل و هزینههای گمرکی FOB استخراج شود. در نهایت این لیست در اختیار مقامات دولتـــی بـــرای استفـــاده از آن در مذاکـــرات بـــا کشورهای هدف قرار میگیرد.
امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان در مورد بالا بودن ارزشهای تعیین شده برای کالاهای مشمول موافقتنامه تجارت ترجیحـــی با اوراسیـــا گفــــت: در صورتـــی کـــه اصلاحات لازم روی این بخش صورت نگیرد، صادرکنندگان ایرانی بازار اوراسیا را از دست خواهند داد. چرا که با وجود تعیین تعرفههای پاییــــن بـــرای کالاهــــای مشخـــص شـــده در موافقتنامه، فعالان اقتصادی به دلیل تحریمها، با انواع هزینههای نامتعارف در صحنه تجارت بینالمللی مواجه هستند و حتی گاهی با کاهش تعرفهها هم این افراد قدرت رقابت در بازار اوراسیا را از دست میدهند.
در این بین برخی دیگر از مشکلات و نواقص موجود در موافقتنامه مطرح و بررسی شد. بر اساس اظهارات مجتبی شیشهچیها، مدیرکل دفتر تعرفه گمرک یکی از اصلیترین مشکلات موافقتنامه، این است که در آن ۱۲۶ کالایی که اصلیترین صادرات ایران به منطقه اوراسیا هستند را غیر ارزشی دیدند؛ به این معنا که حتی اگر ارزش پایه صادراتی آنها را هـــم کاهـــش دهیم، تعرفه آنها تغییری نمیکند. در کنار آن ۵۰۰ کالا را ارزشی در نظر گرفتند که میزان صادرات آنها از ایران در سال رقم قابل توجهی نیست.
وی تصریـــح کـــرد: از ســـوی دیگـــر ایــــن موافقتنامه بر اساس سیاستهای سازمان جهانی تجارت (WTO) نگاشته شده است، در حالی کـــه هنـــوز شاخصهای اقتصادی ایران ارتباطی با سیاستهای WTO ندارد. در نتیجه اگر در حین اجرا با مشکلی روبهرو شویم، توان حـــل آن را نخـــواهیـــم داشـــت؛ در حقیقـــت موافقتنامهای را امضـــا کردیــــم کــه اصـــول و پایههای آن را همچنان نپذیرفتهایم.
بر اساس گزارشی از ایلنا، در نهایت با توجه به مشکلات مطرح شده، کرباسی پیشنهاد داد با وجود مشکلاتی که وجود دارد، ما موظف هستیم حداکثر بهرهبرداری را از این فرصت ببریم. در نتیجه تمام تلاش خود را میکنیم تا حد ممکن ارزشهای پایه صادراتی محصولات مشمول موافقتنامه را اصلاح کنیم.
برای این منظور در اتاق، کمیتهای به همت معاونت کسبوکار اتاق ایران و با حضور نمایندگان اتاقهای مشترک ایران با کشورهای عضو اوراسیا تشکیل میدهیم و در مورد کالاها و میزان ارزش آنها به تفکیک هر کشور بحث میکنیم تا به یک جمعبندی برسیم. نظر نهــایی کمیته را با نماینده گمرک در میان میگذاریـــم و بعـــد از رسیـــدن به یک فهـــم مشتـــرک، نظـــر نهـــایی را به اعضـــای کمیتـــه صادرات ارائه میدهیم.