نقش روابط عمومی هنوز در کشور ما آنچنان که باید مورد توجه قرار ندارد بر همین اساس نیز در مواردی مشاهده میشود، عدم شناخت جایگاه ویژه این بخش، مشکلات متفاوتی را برای مجموعه فراهم میآورد و ارتباط میان یک بنگاه اقتصادی را با بیرون مشکلساز میکند متاسفانه در مواردی مشاهده میشود، نقش روابط عمومی نهتنها برای مدیران بلکه برای فعالان این بخش نیز بهدرستی تبیین نشده است پایگاه خبری، تحلیلی «فلزاتآنلاین» بهمنظور شناخت جایگاه این حوزه با مدیر روابط عمومی شرکت فولاد آذربایجان به گفتوگو نشسته است فرزاد موسوی در طول این گفتوگو از ضعف توجه به روابط عمومی و تبعات آن میگوید متن کامل گفتوگو را در ادامه میخوانید.
جایگاه روابط عمومی را در حوزه فعالیت صنایع معدنی و فلزی، چطور ارزیابی میکنید؟
روابط عمومی موتور محرکه هر فعالیت اقتصادی بهشمار میرود به عبارتی دیگر روابط عمومی خلا موجود میان بنگاه اقتصادی و مخاطبان آن مجموعه را پر میکند و با افزایش سطح آگاهی آنان از بنگاه اقتصادی، موجبات رونق اقتصادی آن مجموعه را فراهم میآورد در واقع روابط عمومی را باید پل ارتباطی میان بنگاه اقتصادی و مخاطبان بالفعل و بالقوه یک مجموعه دانست.
چه چالشهایی در مسیر حسن اجرای وظایف مسئولان روابط عمومی در کشور ما وجود دارد؟ این ضعف و کاستیها چهطور مرتفع میشوند؟
همانطور که پیش از این هم اشاره شد، چالش اصلی برای فعالیت در بخش روابط عمومی، دیدگاههای متفاوت مدیران ارشد سازمانها نسبت به روابط عمومی است کما اینکه برخی از مدیران کمتر به این مهم توجه دارند علاوه بر این گاهی مشاهده میشود، فعالان حوزه روابط عمومی که باید با طی کردن دورههای آموزشی لازم و مرتبط، اشراف کاملی به وظایف خطیر و سازنده این حوزه داشته باشند و نقش و جایگاه این امور مهم را در ذهن مدیر مجموعه به روشنی ترسیم کنند تا بتوانند بهعنوان بازوی توانمند مدیریت بنگاه اقتصادی ایفای نقش نمایند، در اجرای این وظیفه کوتاهی میکنند.
روابط عمومی در یک سازمان، چه وظایفی بر عهده دارد؟
فعالیت در حوزه روابط عمومی چیزی فراتر از صرفا تنظیم و فرستادن مقالات به رسانههای عمومی یا پست کردن اعلانهای مطبوعاتی است چتر گسترده این بخش چندین فعالیت مرتبط را در بر میگیرد که هدف همگی آنها، انتقال پیامهایی خاص به مخاطبان با هدفی مشخص است بدون شک استراژی اتخاذ شده توسط روابط عمومی که مجموعه میتواند پشتیبان استراتژی جمعی بنگاه بهویژه در حوزه بازاریابی باشد.