بخش زیادی از نیاز بازار داخلی را فویلهای وارداتی پوشش میدهند. اما اینکه واردات فویل آلومینیوم چرا و چگونه انجام میشود و فویلهای وارداتی با فویلهای تولید داخل از نظر مشخصات چه تفاوتی دارند، نکاتی است که در گفتگو با مدیرعامل یکی از شرکتهای بازرگانی فعال در حوزه واردات فویل آلومینیوم به آنها پرداخته شد.
مدیرعامل یک شرکت که تمایلی به انتشار نامش نداشت در گفتگو با «فلزاتآنلاین» با بیان اینکه وقتی تولید داخل قادر به تامین نیاز بازار نباشد، ناخواسته قیمتها نیز افزایش خواهند یافت، گفت: سال گذشته با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمتها مواجه بودیم.
این فعال حوزه آلومینیوم، با تاکید بر اینکه باید با افزایش واردات خلا موجود در بازار را پر کرد ، ادامه داد: واردکنندگان نیز که به دنبال منافع خود هستند، در صورتی که شرایط برای آنها مساعد باشد و سود لازم را ببرند، بدیهی است که اقدام به واردات میکنند.
جریمه و خوابیدن بار در گمرک از جمله مشکلات واردکنندگان
البته این واردکننده به مشکلاتی که سال گذشته واردکنندگان با آن درگیر شده بودند، اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته واردکنندگان در فرایند واردات با مشکلات متعددی همچون جریمه، طولانی شدن زمان خواب بار در گمرک، زمانبر بودن ثبت سفارش، ترخیص کالا، ارزیابی، افزایش هزینهها و… روبهرو شدند.
این منبع آگاه با یادآوری زیان بزرگی که واردکنندگان سال گذشته متحمل شدند،گفت: سال گذشته مابهالتفاوت بارهای ۱۳۰هزار کانتینری که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی خریداری کرده بودند، از واردکنندگان گرفته شد تا بارشان از گمرک ترخیص شود.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته دولت با واردکنندگان به درستی برخورد نکرده است، افزود: به همین دلایل به شخصه امسال تاکنون واردات انجام ندادهام و از شرکتهای پارس و هزار فویل خریداری میکنم.
البته این فعال حوزه آلومینیوم با بیان این توضیح که برخلاف اعلام ورشکستگی شرکتهای پارس و هزار، این شرکتها ورشکست نشدهاند، اظهارداشت: این شرکتها برای دریافت امتیاز و تخفیف وامهای بانکی خود اعلام ورشکستی کردهاند، وگرنه شرکتی که ورشکست شده است نمیتواند به کار خود ادامه دهد، اما هر دوی این شرکتها به صورت فعال زیر نظر دادگستری مشغول فعالیت هستند و بارهای ما را تامین میکنند.
وی با اظهار اینکه تا دو سال پیش حدود ۷۰ درصد نیاز بازار فویل آلومینیوم از طریق واردات تامین میشد، تصریح کرد: اکنون واردات بسیار کاهش یافته است زیرا واردکنندگان مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتهاند.
این منبع آگاه در حوزه واردات، برای توضیح بهتر مسئله به محصول فویل ایزوگام اشاره کرد و گفت: بیش از هزار تن در ماه، فویل ایزوگام در کشور مصرف میشود اما هیچکدام از واردکنندگان به دلیل داشتن مشکلات فراوان برای فعالیت، این کالا را وارد نکردند؛ از سوی دیگر چون کارخانههای داخلی توان تولید حجم زیادی از فویل ایزوگام را ندارند در نتیجه کارمزد تولید که سال گذشته حدود ۴هزار تومان بود، امسال به ۱۲هزار تومان افزایش یافته است.
واردات به دور از تقلب برای واردکنندگان توجیه اقتصادی ندارد
وی همچنین با گلایه از اینکه برخی واردکنندگان به شیوهای ناسالم فویل آلومینیوم را وارد ایران میکنند، تصریح کرد: با توجه به تعرفههای زیاد گمرک، برای واردکنندگان توجیه اقتصادی ندارد که واردات فویل آلومینیوم را به طور سالم و در چارچوبی درست انجام بدهند.
این منبع آگاه، روندی که این دسته از تولیدکنندگان برای تقلب در واردات در پیش گرفتهاند را تشریح کرد و گفت: تعرفه ضخامتهایی که توان تولید آن در ایران وجود ندارد، بسیار کم و حدود ۵ درصد است و در مقابل برای واردات ضخامتهایی که کشور توان تولید آنها را دارد، تعرفه بیشتری تعیین کردهاند؛ در نتیجه واردکننده برای اینکه بتواند هزینههای خود را تامین کند و به سود مطمئن مدنظرش دست یابد، ردیفهای جلوی کانتینر را ضخامتهایی که حداقل تعرفه گمرک را شامل میشوند، بار میزنند و بقیه آن را هر نوع ضخامتی که میخواهند وارد میکنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر این دسته از واردکنندگان از فروشنده چینی میخواهند که در فاکتوری که برای ارائه واردکننده به گمرک صادر میکند، ضخامت فویلهای فروخته شده را ۶ و ۷ میکرون اعلام کند و به این ترتیب ضخامتهای بالا که تعرفه زیادی به آنها میخورد را با کمترین تعرفه وارد کشور میکنند.
این منبع آگاه در حوزه واردات فویل آلومینیوم با انتقاد از اینگونه شگردهای واردکنندگان، گفت: گذشته از نادرستی اینگونه روشها برای واردات و رسیدن به سود و زیاد بودن ریسک آن، اگر واردکننده دست به چنین اقداماتی نزند، واردات برایش سودی نخواهد داشت زیرا آنقدر تعرفه گمرک زیاد است که قیمت تمام شده واردات برایش بسیار بیشتر از قیمتی تمام خواهد شد که در ایران فویل آلومینیوم تولید میشود.
وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر تولید داخل فویلهای لمینیتی در داخل کشور، واردات این محصول نیز که بازار مصرف آن ظروف یکبار مصرف، دارو و بستهبندی و… است از چین انجام میشود.
فویلهای وارداتی همه استانداردهای بستهبندی را دارند
وی در مقایسه کیفی فویلهای وارداتی با فویلهای تولید داخل نیز اظهارداشت: فویلهای آلومینیومی وارداتی درون صندوقی بسیار تمیز و ضد آب بستهبندی میشوند و صخامت آنها استاندارد و یکنواخت است در حالی که تولیدکنندگان داخلی به بستهبندی فویلها اهمیت نمیدهند و در بارها نوسان شدید ضخامت وجود دارد.
وی توضیح داد: یعنی برای نمونه روی باری که ضخامت ۴۵ میکرون برچسب خورده است، ۱۰ میکرون نوسان وجود دارد و ضخامت آنها بین ۴۰ تا ۵۰ میکرون . متغیر است.
نبود رقابت، موجب کاهش کیفیت فویل آلومینیوم شده است این فعال حوزه فویل آلومینیوم، با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان ایرانی توانایی تولید فویل آلومینیوم مرغوب را دارند، تصریح کرد: اما وقتی تقاضا برای فویل آلومینیوم بیش از اندازه است، به کیفیت تولید اهمیت داده نمیشود و فقط به دنبال تولید و عرضه بیشتر به بازار هستند.
وی با بیان اینکه تولیدکننده فویل آلومینیوم که تا ۴ ماه بعد، تولیدات خود را پیشفروش کرده و کارمزدش را نیز گرفته است، در کیفیت محصول دقت نمیکند، گفت: چون همکار و رقیبی وجود ندارد و مفهوم رقابت نیز در کشور از بین رفته است، تولیدکننده داخل دست به تولید هر نوع محصولی با هر کیفیتی میزند در حالی که اگر رقابت وجود داشته باشد، برای تولید بهترین محصول تلاش میکند.
این منبع آگاه که در حوزه فویل عمومی فعالیت میکند، افزود: شب عید از یکی از تولیدکنندگان درخواست کردم فویل آلومینیوم با هر ضخامت و مشخصهای که دارد را برایم ارسال کند در حالی که پیش از این، فویل آلومینیوم با مشخصات و ضخامت خاصی را سفارش میدادم.
کارمزد تولید فویل آلومینیوم در چین بسیار کم است
وی درباره تفاوت قیمتی فویلهای وارداتی با فویلهای داخلی نیز اظهارداشت: کارمزدی که تولیدکنندگان چینی از واردکنندگان ایرانی میگیرند بسیار کم و تقریبا کمتر از نصف کارمزدی است که تولیدکنندگان داخلی درخواست میکنند که این مسئله به دلیل رقابتی بودن، حجم زیاد تولید، به روز بودن دستگاهها، کیفیت بسیار خوب تولیدات، تولید ضایعات کمتر تولیدکنندگان چینی است؛ اگر بنا باشد کارخانههای ایران با چین رقابت کنند همه ورشکست خواهند شد.
این واردکننده همچنین به توضیح مصارف فویلهای آلومینیومی وارداتی پرداخت و گفت: فویلهای آلومینیومی میکرون (ضخامت) پایین که مصارف بستهبندی دارو، شکلات و صنایع غذایی مصرف میشوند؛ عمدتا واردانی هستند ولی فویلهای ضخیم را معمولا تولیدکننده داخلی تامین میکند.
وی ادامه داد: فویلهای ۷ میکرون با عرض ۴۵ و ۶۰ سانتیمتر در تناژ بالا وارد کشور میشود که یکی از کاربردهای اصلی آن در حوزه دخانیات است.
به باور وی، فویل آلومینیوم عمومی کالایی مصرفی و ارزبر است و کاربرد خاصی جز مصارف خانگی و… ندارد و کمکی نیز به زیرساختهای کشور نمیکند و نباید وارد و مصرف شود؛ البته بحث فویلهای آلومینیومی که در مصارف صنعتی به کار میروند، جداست.
این واردکننده فویل آلومینیوم درباره نحوه فروش و توزیع فویلهای آلومینیومی وارداتی در بازار نیز توضیح داد: واردکنندگان به صورت مویرگی با بازار ارتباط ندارند و فویلهای وارداتی را در قالب صندوقهای بزرگ به عمده فروشها و کارگاههای بستهبندی عرضه میکنند که در این کارگاهها برش خورده، کوچک شده و به واحدهای تولیدی فروخته میشود.
صنعت تولید فویل آلومینیوم باید از انحصار خارج و رقابتی شود
وی به ارائه پیشنهادی برای بهبود بازار فویل آلومینیوم ایران پرداخت و گفت: به طورکلی صنایع داخلی باید تقویت شده، از انحصار خارج و رقابتی شوند؛ در این راستا بهتر است به چند تولیدکننده اختصاص داده شود تا به جای داشتن دو تولیدکننده بزرگ فویل آلومینیوم، ۱۰ تولیدکننده در کشور داشته باشیم.
به عقیده وی در این صورت است که کیفیت فویل آلومینیوم تولیدی داخل افزایش خواهد یافت و همه مشکلات موجود نیز برطرف خواهد شد، اما تا زمانی که انحصار بر تولید فویل آلومینیوم حاکم باشد، نابهسمانی به همین منوال ادامه خواهد یافت.