شـرکت راهآهن باوجود توافق و تاییدیههای قبلـی، از دریافـت ۲ هـزار تـن ریـل تولیـدی ذوبآهـن اصفهـان امتنـاع و علـت آن را عـدم نظـارت بازرسـان بـر نحـوه تولیـد ریلهـا عنـوان میکنـد، حـال بایـد پرسـید ایـن سـختگیریها برای خرید ریل خارجی هم اعمال شد.
بـه گـزارش «فلـزاتآنلایـن» و بـه نقـل از فارس، اردیبهشـت مـاه سـال بـود کـه معـاون سـابق فنـی و زیربنایـی شـرکت راهآهـن از توافـق بـا شـرکت ذوبآهـن اصفهـان بـه منظـور خریـد هـزار تـن ریـل ۳۳u در راسـتای حمایـت از تولید داخل خبر داد.
براساس توافق صورت گرفته این میزان ریل از خرداد ماه سـال تا پایان همان سـال باید از سوی شرکت ذوبآهن تحویل راهآهن میشد. تعییـن بـازه زمانـی یـک سـاله بـرای تولیـد و تحویـل ریلهـای مـورد نیـاز راهآهـن کـه طبـق خواسـتههای مدیـران آن بایـد دارای اسـتانداردهای بیـنالمللـی هـم باشـد، اقدامـی دشـوار بـه نظـر میرسـید
در صـورت نظـارت راهآهـن بـر شـرکتهای خارجـی بـه چـه دلیـل در چنـد سـال گذشـته شـاهد واردات ریلهـای بـی کیفیـت از کشـورهای هنـد، چیـن و ترکیـه بـه داخل کشـور بودهایـم، ریلهـای کـه بـه اعتقـاد بسـیاری از کارشناسـان متالـوژی، دارای حداقـل اسـتانداردها بـوده و بـه هیـچ عنـوان قابـل قیاس با ریلهای تولید داخل نیستند.
موضوعـی کـه نـادر قاضیپـور، عضـو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن تایید آن معتقد بود: امکان تولید ریلهای استاندارد در کشـور وجـود دارد، ولـی باوجـود خودکفایـی در تولیـد ریـل، طـی چنـد وقت گذشـته، شـاهد خرید ریلهای نامناسب در کشور بودهایم.
بنابرایـن گـزارش از آنجـا کـه شـرکت راهآهـن جمهـوری اسمی ایـران اصلیتریـن مشـتری ریل در داخل کشـور محسـوب میشود، انتظار میرود حمایـت از تولیـد داخلـی را صرفـا بـه صحبـت محـدود نکـرده و در عمـل پشـتیبانی خود را ثابت کند.
تحویـل هرچـه سـریعتر همه هـزار تن ریل کـه در قـرار داد بیـن دوطـرف آمـده اسـت، در گروه اقدام عملی شرکت راهآهن است.