تعمیرات اساسی کنورتور ۲ بخش فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان در کمترین زمان ممکن و به مدت ۴۷ روز انجام شد. در این راستا، برای اولین بار پانلهای سوپرهیترهای دیگ کنورتور ۲ به صورت کامل بومیسازی و با موفقیت تعویض شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، محمود شفیعی، معاون برنامهریزی و تعمیر تجهیزات مکانیک مهندسی نت شرکت ذوب آهن اصفهان در این رابطه، بیان کرد: در خصوص این تعمیرات، فعالیتهای مکانیک و انرژی به صورت گستردهای برنامهریزی و انجام شد که مهمترین آنها در خط بحران دمونتاژ و مونتاژ پانلهای سوپرهیتر مسیر پایین رونده انتقال دود دیگها بود که برای اولین بار انجام شد.
وی افزود: با برنامهریزیهای انجام شده از قبل و روزانه در حین تعمیرات با اینکه گراف پیشبینی شده ۶۲ روز بود اما در زمان ۴۷ روز (از تاریخ ۲۳ فروردین ماه تا هفتم خرداد ماه ۱۴۰۳) به اتمام رسید.
سهیل زمانیزاده، سرپرست برنامهریزی و پایش تعمیرات شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: این پروژه یکی از سنگینترین فعالیتهای تعمیراتی چه از جهت نیروی انسانی به کار گرفته شده و چه از جهت تناژ تجهیزات دمونتاژ و مونتاژ شده و حاصل ماهها بررسی در جلسات مختلف بود.
به گفته وی، اهم فعالیتهای این پروژه شامل ساخت پانلهای اکران «طراحی، نقشه و ساخت» بوده که توسط شرکت توسعه صنعت لنجان انجام شد. تعویض بالکهای ارتفاع ۳۸ متری و تخلیه رسوبهای داخل مسیر پایین رونده به علاوه تعویض کارتیکا و مخروطی کنورتور که به دلیل حجم تعمیرات زیاد در طبقات مختلف کنورتور نیاز به هماهنگی و برنامهریزی دقیق داشت نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه بوده است.
محمد کریمی، معاون تجهیزات انرژیتیک مدیریت فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان در این راستا اظهار داشت: با توجه به اتمام عمر مفید سوپرهیترهای دیگ ۲ و تحمیل توقفات مکرر و طولانی به خط تولید، با برنامهریزی و طی جلسات مکرر قسمتهای فرسوده دیگ نقشهبرداری طراحی و ساخته شد و همزمان با بقیه فعالیتهای کنورتور انجام گرفت که فعالیتهای مذکور از جهات افزایش تولید و زیستمحیطی بهبود چشمگیری را حاصل کرد.
محسن شانظری، مهندس ارشد دیگهای اوتیلیزاتور در بخش فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد: در زمان گراف مذکور به جز سوپرهیترها، در تمامی قسمتهای دیگها تعمیرات انجام شد؛ از جمله درام، شیلدینها و چهار وجه اکرانهای بالا رونده که تعویض کیسهای مکنده غبار کنورتور به همراه روتور مکنده برای اولین بار صورت پذیرفت.
علی شهبازی، مهندس تعیمرات دیگ شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص عنوان کرد: میزان قطعات دمونتاژ شده و مونتاژ شده در دیگهای کنورتور در این تعمیرات بالغ بر ۱۵۰ تن بود که با همکاری مدیریتهای مختلف شرکت ذوب آهن درگیر در تعمیرات و شرکتهای داخل ذوبآهن «توسعه صنعت لنجان، پرند گستر و توحید صنعت» در طی این گراف انجام شد.
هومن رهنما، معاون تجهیزات مکانیکی بخش فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان بیان کرد: با توجه به دفورمگیهای ایجاد شده در محدوده مخروطی کنورتور و لودکا که باعث کاهش عمر نسوز میشود، در این تعمیرات مخروطی و لودکای کنورتور ۲ تعویض شد.
محمدرضا علیجانی، مهندس ارشد مکانیک کنورتور و میکسر شرکت ذوب آهن اصفهان در این رابطه ابراز کرد: تعویض کلیه اکرانهای اطراف کنورتور، تعویض گیربکس فرعی و تغییر طرح اسکلت فلزی از ورق فولادی به چدنی و همچنین تعویض کارتکای کنورتور که برای اولین بار انجام میگرفت، در این گراف انجام شد.
هاشم قربانی، مهندس ارشد مکانیک کنورتور شرکت ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: برای اولین بار طرح خنککاری مخروطی کنورتور که علاوه بر افزایش عمر بدنه مخروطی، باعث افزایش عمر نسوز نیز میشود، در این تعمیرات انجام گرفت.
علی اصغر خدادادی، معاون تجهیزات برق بخش فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص بیان کرد: با توجه به اینکه سیستم کنترل کنورتور ۳۰ سال پیش توسط شرکت نیپون استیل ژاپن طراحی و به دلیل معایب موجود در این سیستم پروژه تغییر آن به برند زیمنس تعریف شد، در این گراف صورت پذیرفت.
مصطفی الوندی، مهندس ارشد کنورتور شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به اینکه درایوهای اولیه نصب شده روی لانسها از نوع آنالوگ بوده و دارای ماژولهای متعدد بود، تصمیم به تعویض درایوها به «DCS800» از برند (ABB) گرفته شد و در این گراف انجام گرفت.
محسن جعفری، مدیر بخش اتوماسیون و ارتباطات شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص ارتقای اتوماسیون کنورتور ۲، عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی سیستم قدیمی کنورتور، عدم امکان دسترسی به آرشیو سیگنالهای کنورتور است که در سیستم جدید امکان دسترسی به آرشیو و عیبیابی و شناسایی خطاها تا حدود زیادی وجود دارد. علاوهبراین، امکان ارسال به دیسپاچر کل از طریق سیستم «RTU» میسر شده است و از طرفی به دلیل عدم تولید «PID» برند فوجی به ورژن جدید در بازار از نوع «PID» کنترلر به نوع نرمافزار در برنامه زیمنس تبدیل شد.
مجید نوری، مهندس ارشد اتوماسیون فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان در این راستا اظهار داشت: همزمان با فعالیت مذکور، نوسازی کلیه سلونوئید والوها و پوزیشنرهای والوهای کنترلی آب و اکسیژن و کابلکشی و اصلاح سینیها و همچنین حذف سنسورهای قدیمی همراه با نشاندهنده مکانیکی محلی صورت پذیرفت.
شایان ذکر است که با انجام تعمیرات، روند جذب چدن توسط مدیریت فولادسازی افزایش پیدا کرده است که در پی آن، به جهش تولید مجتمع عظیم صنعتی ذوب آهن اصفهان کمک بسزایی میکند.
انتهای پیام//