سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۶:۴۱ /جمعه/۲ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:55 /دوشنبه/13 شهریور 1402

تعویض بیرینگ برج پاتیل گردان ماشین شماره ۲ ریخته‌گری فولاد مبارکه

بیرینگ برج پاتیل گردان ماشین شماره ۲ ریخته‌گری فولاد مبارکه پس از ۳۰ سال بهره‌برداری مداوم، برای نخستین بار تعویض و این ماشین برای ریخته‌گری انواع گریدهای فولادی چابک‌سازی شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان
طی یکی‌ دو سال اخیر کارهای بزرگی در نواحی تولیدی و تعمیراتی فولاد مبارکه انجام‌ شده که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار در صنعت فولاد کشور به ثمر نشسته است. از آن جمله می‌توان به عملیات نوسازی خط تاندم نورد پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد و تعویض بیرینگ لدل‌تارت ماشین ریخته‌گری شماره ۲ اشاره کرد.

وی افزود: هم‌زمان با آغاز بهره‌برداری شرکت، خرابی و نیاز به تعویض این بیرینگ‌ها پیش‌بینی شده بود اما شرکت سازنده به دلیل تحریم‌ها از انجام این کار و سایر کارهای مشابه سرباز می‌زد. امروز خوشبختانه همکاران توانستند این کار بزرگ را برای نخستین بار در فولاد مبارکه و کشور انجام دهند.

سلیمی عنوان کرد: تعویض این بیرینگ‌ها از چند جنبه حائز اهمیت است؛ اول اینکه تشخیص لزوم انجام این فعالیت بسیار مهم است. امروز با اتکا به دانش فنی نهادینه‌شده بین متخصصان داخلی فولاد مبارکه به جایگاهی رسیده‌ایم که در بسیاری از زمینه‌ها شناسایی و راهکارهای رفع عیوب ار سوی متخصصان داخلی عملیاتی می‌شود. با توجه به پیچیدگی تجهیزات و دانش فنی و تکنولوژی خاص آن‌ها، اینکه چه ‌کاری، در چه زمانی و با چه تمهیدات و برنامه‌ای با کمترین هزینه و خسارت و تشخیص اینکه معایب از چه ناحیه‌ای وارد می‌شود و چه اقداماتی باید برای آن باید انجام شود، در نوع خود بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه مهندسان و کارشناسان فولاد مبارکه در بخش های مکانیک، پنوماتیک، نرم‌افزار و سخت‌افزار، اتوماسیون و ابزار دقیق، حمل‌ونقل‌ها و باربرداری و جابه‌جایی‌های خاص به این دانش و اعتمادبه‌نفس و جسارت دست‌یافته‌اند.

وی با بیان اینکه به‌ طور کلی طی یکی دو سال اخیر بیش از هر زمان دیگر می‌توان این جسارت، عزم، اراده و خودباوری را نزد تک‌تک کارکنان ملاحظه کرد، مطرح کرد: به تعبیر دیگر فولاد مبارکه پا در جای پای بزرگان صنعت فولاد دنیا گذاشته و امروز کارهای بزرگی انجام می‌دهد که در شرایط غیرتحریم، سازندگان این خطوط با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد حاضر به انجام آن می‌شدند. اینکه همکاران با اتکا به دانش فنی داخلی و با جسارت می‌توانند با تغییر تنظیمات موجود اسلب ۳۰۰ میلی‌متری را در خطوطی که برای این کار ساخته نشده، تولید کنند و اینکه انواع فولادهای خاص را با همین تجهیزاتی که برای تولید این نوع گریدها پیش‌بینی‌نشده بسازند و خلاصه بسیاری از پروژه‌های تعمیراتی که از برخی از آن‌ها یاد شد، همه و همه گواه ارتقای دانش فنی و تقویت جسارت و اعتمادبه‌نفس کارکنان شرکت و مایه مباهات است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: اهمیت دیگر این‌ چنین اقداماتی در این است که اگر همچنان با تجهیز و بیرینگ معیوب که دچار لقی شده بود، به فعالیت ادامه می‌دادیم، چه‌ بسا که خسارت‌های انسانی و تجهیزاتی زیادی برای شرکت به بار می‌آمد؛ ضمن اینکه در صورت توقف خط، میزان فراوانی تولید را از دست می‌دادیم. بنابراین انجام این فعالیت‌ها در تولید کمی و کیفی، ایمنی کارخانه و جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی نقش فراوانی داشته است.

سلیمی خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر این است که با انجام هر یک از این اقدامات، فولاد مبارکه صاحب یک بسته دانشی دیگر شده و گام بلند دیگری در مسیر فناور شدن برداشته‌ است. امروز جرقه‌های اولیه و بسیار مهم فناور شدن و به‌ عبارت‌ دیگر دستیابی به دانش فنی ساخت کارخانه‌های فولادی در فولاد مبارکه زده ‌شده است. از این‌ رو می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک در زمینه ساخت کارخانه‌های زنجیره فولاد از آهن‌سازی تا نورد صاحب دانش فنی شویم. بنابراین نگاه تمامی همکاران در بخش‌های مختلف فولاد مبارکه شامل مهندسی، توسعه، خرید، بهره‌برداری و تعمیرات و نگهداری باید این باشد که این ظرفیت‌ها را به سمت فناور شدن هدایت کنیم. از تمامی همکاران که در چنین کارهای بزرگی مشارکت و مساعدت و در این فرایند نقش‌آفرینی می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی یادآور شد: خوشحالیم از اینکه چنین روحیه‌ای نزد مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه ایجاد شده است. مطمئا مدیران و مسئولان شرکت نیز به‌ عنوان تسهیل‌کننده همواره از پروژه‌های جسورانه و خلاقانه همکاران حمایت می‌کنند و پشتیبان آن‌ها خواهند بود تا استعدادهای همکاران بیش‌ از پیش بروز و ظهور یابد و شرکت در مسیر تعالی روزافزون رهنمون شود.

کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این راستا بیان کرد: از تجهیزات اصلی ماشین ریخته‌گری، برج پاتیل‌گردان است که قابلیت حمل دو پاتیل، در مجموع حدود ۶۰۰ تن به‌ طور هم‌زمان را دارد. چرخش این برج به‌ صورت ۳۶۰ درجه بر روی یک بیرینگ خاص به قطر حدود چهار متر انجام می‌شود. با توجه به اینکه بیرینگ‌های موجود از زمان راه‌اندازی فولاد مبارکه یعنی حدود ۳۰ سال پیش تاکنون، تحت رصد تیم تعمیرات ریخته‌گری در سرویس بوده‌اند، اخیرا با اندازه‌گیری‌های روتین این تجهیز، خرابی و خارج از استاندارد شدن لقی این قطعه محرز شده بود.

وی افزود: به همین دلیل، پروژه تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و به همت تیم‌های مختلف از ناحیه و واحدهای پشتیبانی و پیمانکاران فولاد مبارکه، انجام این پروژه عظیم با تمام پیچیدگی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، طراحی و اجرای دقیق آن با ایمنی کامل برای اولین بار در فولاد مبارکه انجام شد.

افشین نادی، رئیس کارگاه ساخت مکانیک و رئیس کمیته بیرینگ شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تعمیراتی سال‌های اخیر، پروژه تعویض اسلیوینگ رینگ بوده است. بیرینگ مذکور در دوران ساخت خریداری و در انبار نگهداری می‌شده است اما به علت شرایط نامناسب انبارداری، متاسفانه آسیب جدی می‌بیند. تعمیر و نوسازی این بیرینگ بزرگ، طی پروژه‌ای به تعمیرگاه مرکزی واگذار شد و عملیات نوسازی و تعمیر آن توسط کارشناسان مربوطه انجام و برای بهره‌برداری آماده شد.

وی عنوان کرد: با استفاده از نظرات کارشناسی مشاوران داخلی، بیرینگ از هر نظر مورد بررسی و تست بازرسی قرار گرفت و در نهایت با حضور پیگیر تیم تخصصی از قسمت‌های مختلف فولاد مبارکه، کنترل‌های لازم بر روی بیرینگ انجام و ابزارآلات و قطعات لازم برای حمل‌ونقل و مونتاژ تهیه شد. پس از انجام تست‌های مختلف، تایید شد که بیرینگ قابلیت نصب بر روی تجهیز را دارد و ادامه کار توسط تیم اجرایی متخصص در ناحیه ریخته‌گری مداوم با موفقیت انجام  شد.

نادی تصریح کرد: نکاتی که این پروژه را به یک پروژه خاص تبدیل می‌کند، این است که اولا با توجه به وزن و ابعاد بسیار بزرگ بیرینگ، حمل‌ونقل و جابه‌جایی آن بسیار حائز اهمیت است و ثانیا محل نصب بیرینگ پس از سال‌ها استفاده در شرایط سخت بهره‌برداری، دچار آسیب‌های آشکار و پنهان شده و باید تمامی جنبه‌های ایمنی و فنی لحاظ می‌شد.

مصطفی حقانی، رئیس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌های سقفی و ترانسفر کارهای شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این خصوص اظهار داشت: فعالیت تعویض این بیرینگ که یکی از فعالیت‌های تعمیراتی، دانشی و بسیار حساس، دانشی و با ریسک بالاست، دمونتاژ و مونتاژ سازه اصلی آن با وزن تقریبی ۲۰۰ تن است که به‌ منظور ایجاد دسترسی به بیرینگ ناگزیر به انجام آن هستیم.

وی افزود: به‌ دلیل قرار گرفتن این سازه دقیقا در زیر تیر گیریدر (ROW G)، عملا لیفت کردن بار توسط یک جرثقیل غیرممکن بود و ناگزیر با استفاده از دو جرثقیل سقفی در دو لاین متفاوت، کار را پیش بردیم و این موضوع سختی و حساسیت کار را دوچندان می‌کرد.

حقانی ابراز کرد: با تدابیر و راهکارهای اتخاذشده و ساخت ساپورت‌های متناسب با وزن بار و قلاب جرثقیل‌ها توسط دو جرثقیل سقفی شماره ۲۶ و ۲۵ با تناژهای ۱۲۰ تن و ۳۲۰ تن و با برنامه‌ریزی منسجم و آموزش اپراتورهای جرثقیل قبل از انجام فعالیت و ایجاد هماهنگی کاملا دقیق، هم‌زمان کار دمونتاژ و پس از آن تعویض بیرینگ و مونتاژ لدل‌تارت ماشین ریخته‌گری شماره ۲ انجام پذیرفت.

بهنام مهدی‌پور، رئیس مرکز تعمیرات مکانیک شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: تعویض این تجهیز با ریسک و امکان توقف پیش‌بینی‌نشده مواجه بود. پس از ابلاغ کار به تعمیرات مرکزی، جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی  و آماده‌سازی‌های لازم با تکیه‌ بر توان مهندسی ناحیه و تیم اجرایی تعمیرات مرکزی آغاز و برنامه‌ریزی لازم جهت انجام فعالیت مذکور در مدت‌ ۱۵ روز کاری ۲۴ ساعته انجام شد.

وی اضافه کرد: پس از تکمیل عملیات طراحی و ساخت ساپورت‌ها، شاهین‌ها و نیز تهیه سایر ابزارآلات و امکانات لازم، فعالیت مذکور در تاریخ ۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ با توکل بر خدای متعال و با تکیه ‌بر دانش و توان داخلی آغاز شد و به همت تعمیرات مرکزی با همکاری بخش‌های تولید، تعمیرات، جرثقیل‌های سقفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، تعمیرگاه مرکزی، بازرسی فنی و شرکت برق‌آرا در مدت ۱۲ روز کاری با دقت و کیفیت لازم و ۷۲ ساعت زودتر از برنامه زمان‌بندی به انجام رسید تا با آماده‌به‌کاری بالاتری این ماشین به فعالیت خود ادامه دهد.

سید مجتبی غیوری، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل فرایند نت ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این زمینه عنوان کرد: در حالی‌ که برخی از شرکت‌های معتبر خارجی از در اختیار قرار دادن روش کار و مشاوره امتناع می‌کردند و برخی نیز درخواست مبالغ بسیار زیادی داشتند، در نهایت از دانش و تجربه مشاوران خبره کشور در حوزه بیرینگ استفاده و پس از صحه‌گذاری این کارشناسان خبره بر فعالیت‌ها انجام‌ شد. در نهایت، با تلاش شبانه‌روزی کلیه کارکنان، ماشین ریخته‌گری طبق برنامه به مدار تولید بازگشت.

محمدعلی رحیمی، مسئول تعمیرات ریخته‌گری مدول B شرکت فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد: پاتیل‌گردان‌ها با دو بازو پاتیل مذاب را از سالن (LF) تحویل و با چرخش ۱۸۰ درجه آن را در سالن ریخته‌گری بالای تاندیش نگه می‌دارد تا مذاب داخل آن تخلیه و به قالب‌ها هدایت شود. بیرینگ به‌کار رفته در ستون این برج دچار لقی بیش از حد مجاز شده بود و قبل از بروز حادثه باید تعویض می شد.

وی تصریح کرد: سازه لدل‌تارت با وزن بیش از ۲۴۰ تن با انجام بازرسی‌های دقیق و محاسبات صحیح و طراحی و ساخت شاهین‌های مناسب و استند مربوطه جهت استقرار موقت آن در ارتفاع ۱۱.۵ متری، از محل خود جدا شد و جرثقیل‌های ۲۵ و ۲۶ در دو سالن با هماهنگی بسیار خوب به‌ طور هم‌زمان وظیفه باربرداری لدل‌تارت به‌ منظور دسترسی به بیرینگ آن را بر عهده داشتند. هرگونه خطا در محاسبات و شکست در اجرا و آسیب به سازه، ماشین را با توقف بیش از یک‌ساله مواجه می‌ساخت.

محمدرضا شریفی، کارشناس تعمیرات مکانیک ماشین‌های ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: پروژه دانش‌محور تعویض بیرینگ لدل‌تارت ماشین شماره ۲ ریخته‌گری برای اولین بار در شرکت انجام ‌شد. این بیرینگ از نوع اسلو (Slewing bearing) بیرینگ سه‌ردیفه بوده که در فرایند ریخته‌گری مداوم، باری بالغ‌ بر ۸۰۰ تن روی آن چرخش (rotate) می‌کند.

وی افزود: فرایند تعویض این بیرینگ شامل طراحی، آنالیز، آماده‌سازی، ساخت تجهیزات و اجرا، به‌ طور کامل توسط متخصصان داخلی و تیم پیمانکار تعمیرات مرکزی انجام پذیرفت.

علیرضا رستگار، تکنسین تعمیرات پیشگیری ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این خصوص مطرح کرد: با توجه به حجم فعالیت‌های تعمیراتی و گستردگی آن، از ماه‌ها قبل و پس از عدم همکاری شرکت‌های سازنده و مشاوران خارجی و ضرورت اجرای تعویض بیرینگ لدل‌تارت، در نهایت انجام این فعالیت با استفاده حداکثری از توان اجرایی متخصصان داخلی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: کارشناسان و پیمانکار شرکت کلیه بررسی‌های فنی لازم جهت اجرای مناسب، ایمن و با کیفیت فعالیت را انجام دادند و با پیش‌بینی‌های لازم، برنامه‌ریزی دقیق، تامین به‌ موقع قطعات موردنیاز روش اجرای فعالیت تدوین و این تعمیرات عظیم با موفقیت انجام شد.

مسعود بیگی، تکنسین تعمیرات مکانیک ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: وقتی که شهامت قدرتمند بودن را پیدا می‌کنیم تا بتوانم از توانایی‌ها و استعدادهای خود برای تحقق چشم‌اندازها استفاده کنیم، ترس رفته‌رفته بی‌اهمیت‌ می‌شود.

وی تاکید کرد: انجام ایمن و بهینه پروژه سنگین و نفس‌گیر تعویض بیرینگ لدل‌تارت ماشین ۲ ریخته‌گری، گامی دیگر در تحقق خودکفایی میهن بود که توانستند با اعتماد بر دانش داخلی، قدمی دیگر در نهادینه شدن پیشرفت صنعت کشور بردارند. باشد که شاهد موفقیت‌های روزافزون در امر پیشرفت و پیشبرد اهداف سازمان باشیم.

جمال طهماسبی، تکنسین برق و اتوماسیون ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه اصفهان در همین راستا خاطرنشان کرد: لدل‌تارت بر روی بدنه خود دارای تجهیزات متعدد و حساس برق و ابزار دقیق شامل موتور الکتریکی، تابلوهای R I/O، لیمیت سوییچ و تمپوسونیک است.

وی یادآور شد: هم‌زمان با بررسی‌های گروه مکانیک جهت انجام پروژه عظیم تعویض بیرینگ، گروه برق اتوماسیون و ابزار دقیق نیز جهت بررسی تداخلات و بهترین روش برای دمونتاژ حداقلی تجهیزات برق مطالعات خود را آغاز کرد و در نهایت انجام فعالیت تعویض بیرینگ با کمترین دمونتاژ و مونتاژ تجهیزات برقی لدل‌تارت انجام و در کوتاه‌ترین زمان راه‌اندازی شد.

انتهای پیام//

مدیر «HSE» شرکت فولاد هرمزگان:

12:26 /پنجشنبه/1 آذر 1403

در مجمع عمومی فوق‌العاده «کچاد» مطرح شد؛

7:59 /پنجشنبه/1 آذر 1403

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

15:59 /سه شنبه/29 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:06 /شنبه/26 آبان 1403

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره و کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

14:30 /شنبه/12 آبان 1403

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

آرمین مرادی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد شادگان طی یادداشتی نوشت:

5:55 /شنبه/29 مهر 1402

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان شد؛

15:28 /یکشنبه/6 آبان 1403

در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح شد؛

15:11 /شنبه/5 آبان 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

10:56 /یکشنبه/29 مهر 1403

اینفوگرافیک شرکت فولاد هرمزگان؛

5:56 /شنبه/26 آبان 1403

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

5:42 /شنبه/26 آبان 1403

اینفوگرافیک شرکت فولاد جهان آرا اروند؛

6:35 /شنبه/19 آبان 1403

اینفوگرافیک تحقیق و توسعه شرکت فولاد سنگان؛

6:25 /شنبه/12 آبان 1403

اینفوگرافیک پروژه‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

6:16 /شنبه/12 آبان 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/1

206000

فلزات آنلاین

1403/09/1

573182

فلزات آنلاین

1403/09/1

769238

فلزات آنلاین

1403/09/1

2715234

فلزات آنلاین

1403/09/1

24005

فلزات آنلاین

1403/09/1

12905

فلزات آنلاین

1403/09/1

40091

فلزات آنلاین

1403/09/1

49911

فلزات آنلاین

1403/09/1

42663

فلزات آنلاین

1403/09/1

41480

فلزات آنلاین

1403/09/1

27568

فلزات آنلاین

1403/09/1

29449

فلزات آنلاین

1403/09/1

28043

فلزات آنلاین

1403/09/1

37245

فلزات آنلاین

1403/09/1

34808

فلزات آنلاین

1403/09/1

50294

فلزات آنلاین

1403/09/1

27264

فلزات آنلاین

1403/09/1

39497

فلزات آنلاین

1403/09/1

43987

فلزات آنلاین

1403/09/1

4495000