به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مجتبی رمضانی، فورمن نواحی کارگاه برق شرکت فولاد مبارکه در این خصوص اظهار داشت: با توجه به درخواست ناحیه نورد گرم در مورد مشکلات شافت واسط بین موتور قفسه ۵ فینیشینگ و گیربکس قفسه و مشاهده خوردگی دندههای سه شافت و لقی زیاد، برنامه تعویض شافت واسط طی جلسهای قبل از شاتدان سالیانه در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۳ به تعمیرگاه ارسال شد و پس از بازرسی نفرات تعمیرگاه مرکزی از محل و با توجه به زمانبر بودن دمونتاژ کامل موتور و تبعات ایمنی و بار مالی زیاد، کارگاه برق طی جلسات مکرر و کارشناسی به این نتیجه رسید که شافت واسط موتور گیربکس، بدون دمونتاژ کامل موتور تعویض شود.
وی تصریح کرد: از آنجایی که دمونتاژ شافت واسط، باعث رها شدن یک سمت آرمیچر موتور میشود، لازم است تمهیدی برای مهار کردن شافت موتور در حین جابهجایی شافت واسط اندیشیده شود که با ساخت یک ساپورت مناسب، عملیات مهار آرمیچر پس از دمونتاژ شافت با موفقیت انجام شد.
محمد پالیزبان، آمادهساز مکانیک کارگاه برق شرکت فولاد مبارکه نیز درباره نحوه انجام این کار، بیان کرد: برای ساختن یک ساپورت نگهدارنده برای مهار آرمیچر فینیشینگ نورد گرم، ابتدا نیاز به استفاده از یک «H» بیم بلند برای قرارگیری زیر آرمیچر موتور بود که با توجه به طول زیاد دهانه زیر شافت موتور (بزرگتر از چهار متر) و محدودیت پهنای قابل استفاده (کمتر از ۱۵ سانتیمتر) و از طرفی نبود «H» بیم با مشخصات لازم و امکان بروز خمیدگی در «H» بیم، با مشورت دفتر فنی اسکلت فلزی مقرر شد از یک تختال برشخورده با طول m 4.5، پهنای ۱۴ cm و ارتفاع ۲۵ cm استفاده شود.
وی مطرح کرد: به همین منظور درخواست برش تختال مذکور توسط واحد اسکلت فلزی انجام گرفت و پس از اتصال حلقههای باربرداری به دو سر آن، به محل موتور نصب شد. در نهایت عملیات دمونتاژ شافت واسط و مونتاژ شافت جدید با مهار شافت موتور توسط ساپورت ساخته شده بدون کوچکترین مشکل انجام شد.
امین سعیدی، کارشناس تعمیرات کارگاه برق شرکت فولاد مبارکه نیز در همین زمینه خاطرنشان کرد: با انجام این فعالیت و ساخت این ابزار، ضمن فراهم شدن امکان تعویض شافت واسط موتورهای اصلی واحد فینیشینگ در صورت بروز عیوب مشابه با صرفهجویی در وقت و هزینهها و ریسک کمتر برای نفرات و تجهیزات، امکان دمونتاژ کامل موتورهای اصلی سمت جلوی قفسهها نیز بدون نیاز به دمونتاژ موتور سمت عقب در مواقع بروز خرابی با مهار شافت موتور سمت عقب توسط تجهیز مشابه فراهم شد.
به گفته وی، این امر صرفهجویی بسیار زیاد در وقت و افزایش آمادهبهکاری سریعتر خط تولید را به همراه خواهد داشت.
انتهای پیام//