سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۱۷ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:24 /سه شنبه/30 آبان 1402

تعیین پریمیوم برای صادرات عناصر نادر خاکی از مبدا چین

تعدادی از شرکت‌های معدنی فعال در کشورهای کانادا، آلمان و استرالیا قصد دارند بر صادرات برخی از عناصر نادر خاکی با مبدا تولید چین، مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی پریمیوم اعمال کنند. این شرکت‌ها تاکید کردند که در صورت تمرکززدایی از اتکا به چین برای تامین مواد اولیه حیاتی، کیفیت و ثبات در عرضه تولیدات خود را تضمین می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، برخی از مدیران شرکت‌های معدنی غربی مانند شرکت «Aclara Resources» و شرکت «Ionic Rare Earth» در حال بحث بر سر ارائه طرح‌هایی هستند که ممکن است سلطه چین در بازار عناصر نادر خاکی را کاهش دهد. در صورتی که این کار انجام شود، قیمت این عناصر در بازار مبتنی بر عرضه و تقاضای آن‌ها تعیین خواهد شد.

لازم به ذکر است که چین ۹۵ درصد از تولید و عرضه عناصر نادر خاکی را در اختیار دارد. این عناصر در تولید آهنربا برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و توربین‌های بادی به‌کار می‌روند. سلطه چین بر تولید عناصر خاکی باعث شده است این کشور تاثیر بسزایی در قیمت‌گذاری این عناصر در سطح جهان داشته باشد.

اخیرا دولت چین اعلام کرد که قصد دارد محدودیت‌هایی را برای صادرات این عناصر از مبدا چین وضع کند. این اقدام دولت چین، موجب ایجاد آشفتگی در بین مصرف‌کنندگان نهایی این عناصر در جهان شده است.

برخی از منابع مطلع بیان کردند که شرکت کانادایی «Neo Performance Materials» و شرکت آلمانی «Vacuumschmelze» نیز در حال بحث در مورد ارائه طرح‌هایی مشابه هستند؛ البته این دو شرکت هنوز واکنشی از خود به این خبر نشان نداده‌اند.

رامون باروا، مدیرعامل شرکت «Aclara Resources» که در حال توسعه یک پروژه عناصر نادر خاکی سنگین در شیلی است، مطرح کرد: اعمال محدودیت بر صادرات مواد معدنی استراتژیک توسط دولت چین در حال افزایش است و جای تعجب نیست که عناصر نادر خاکی در لیست بعدی این محدودیت‌ها قرار بگیرد.

شرکت «Aclara Resources» به دنبال استخراج فلزات نادر خاکی سنگین مانند دیسپروزیم است. این شرکت در حال مذاکره با بعضی از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEMs) برای تعیین پریمیوم به عنوان بخشی از یک معامله بلندمدت برای پیش‌فروش این عناصر است.

جدای از طرح‌های گزارش‌ نشده قبلی، برخی از شرکت‌های فعال در حوزه معدن به دنبال بهره‌مندی از اقدام کشورهای عضو گروه اقتصادی هفت (G7) هستند.

این گروه با ارائه طرح‌هایی به دنبال ترغیب شرکت‌ها و خودروسازانی است که برای تولید و تهیه مواد اولیه حیاتی از طریق کشورهای مشترک‌المنافع اقتصادی یا تولید آن به صورت بومی اقدام کنند. در عین حال، این تولیدکنندگان از مصرف‌کنندگان نهایی انتظار پرداخت پریمیوم برای تولید این مواد اولیه حیاتی به صورت بومی را دارند.

این تولیدکنندگان بر این باورند که تنش‌های ژئوپلیتیکی بین غرب و چین، روند عرضه مطمئن عناصر نادر خاکی را با چالش مواجه خواهد کرد. اگر چین به محدودیت‌های اعمال شده در صادرات مواد اولیه حیاتی همچون ژرمانیوم و گرافیت ادامه دهد، روند عرضه این مواد معدنی بیش از پیش به خطر خواهد افتاد.

گفتنی است عناصر نادر خاکی، گروهی متشکل از ۱۷ عنصر مورد استفاده در تولید محصولات مختلف از جمله باتری خودروهای الکتریکی، توربین‌های بادی و لوازم الکترونیکی مصرفی است.

لازم به یادآوری است که دولت چین در اواخر ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در راستای حفظ منافع ملی، صادرات برخی از مواد معدنی حیاتی همچون گرافیت از ماه دسامبر سال جاری میلادی نیاز به دریافت مجوز خواهد بود.

قیمت فعلی نئودیمیوم که از آن برای تولید آهنرباهای قدرتمند استفاده استفاده می‌شود، بین ۷۳ تا ۵۲۰ دلار در هر کیلوگرم متغیر است. برخی از شرکت‌های تولیدکننده اظهار داشتند که قیمت‌ نئودیمیوم در دیگر کشورها (به جز چین)، حدود ۳۰ درصد بیشتر از قیمت فعلی آن در چین است.

رامون باروا، مدیرعامل شرکت «Aclara Resources» خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت این عناصر در کشورهای غربی همچنان به قیمت این عناصر در چین وابسته باشد، توسعه زنجیره عرضه در این کشورها ممکن نخواهد بود.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی به دنبال تولید عناصر نادر خاکی مبتنی بر فرایند زیست‌پایشی هستند. با این حال، ساختار قیمت‌گذاری این عناصر در این کشورها با چین متفاوت خواهد بود و از این رو هزینه بالایی دارند.

باروا در عین حال خاطرنشان کرد: پرداخت هزینه‌های اضافی برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی جهت تامین عناصر نادر خاکی از شرکت‌های تولیدکننده غربی ناچیز خواهد بود.

مزیت‌های قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) برای مواد اولیه حیاتی

شرکت‌های معدنی بر این باورند که بیشتر بار پرداخت هزینه‌های اضافی به دلیل اعمال شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و ارائه مشوق‌های مالیاتی مانند قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا بر دوش تولیدکنندگان خواهد بود؛ همچنین تعیین پریمیوم برای عناصر نادر خاکی که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر حیاتی به شمار می‌روند، برای تولیدکنندگان این عناصر تضمین شده است.

برای هر تولیدکننده تجهیزات اصلی، مسئله اختلاف قیمت‌گذاری‌ها به‌ معنای این است که هرچه قیمت محصولی بیشتر باشد، به مراتب کیفیت آن نیز بالاتر خواهد بود.

بدریناس ولوری، متخصص ارشد در شرکت «Grundfos» بیان کرد: تولیدکنندگان تجهیزات، خواهان ایجاد میدان رقابت برابر در سطح جهان هستند. این بدان معناست که روند قیمت‌گذاری‌ها باید شفاف، پایدار و اطمینان‌بخش باشد.

گفتنی است شرکت «Grundfos»، یک تولیدکننده تجهیزات اصلی مستقر در دانمارک است که با استفاده از آهنرباهای ‌دائمی پمپ‌های آب را تولید می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر قیمت هر فلزی از جمله عناصر نادر خاکی که از چین یا کشورهای غربی صادر می‌شود یکسان باشند، پس چرا هم‌اکنون این اختلاف قیمت‌ها در عناصر نادر خاکی در چین و کشورهای غربی پدیدار شده است؟

ولوری در مقام مدیر انجمن جهانی صنایع عناصر نادر خاکی، تاکید کرد: بحث نحوه قیمت‌گذاری این عناصر اغلب در این انجمن مطرح شده است.

شرکت‌ «MP Materials» مستقر در ایالات متحده آمریکا و شرکت «Lynas» مستقر در استرالیا (LYC.AX) به عنوان دو شرکت بزرگ تولیدکننده عناصر نادر خاکی در خارج از چین، هنوز اظهار نظری در رابطه با قیمت‌گذاری عناصر نادر خاکی ارائه نداده‌اند.

به گفته متخصص ارشد در شرکت «Grundfos»، توسعه پروژه‌های استخراج عناصر نادر خاکی از معادن می‌تواند چندین دهه طول بکشد و به دلیل ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران، بهره‌برداری از برخی از پروژه‌های معدنی این عناصر در خارج از چین دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی به ویتنام، مالزی و میانمار به عنوان کشورهای جایگزین تامین عناصر نادر خاکی از چین اشاره کرد اما ابراز داشت که مقدار تولید نهایی این کشورها هنوز بسیار ناکافی به نظر ‌می‌رسد.

برخی شرکت‌ها پیشنهادهایی همچون روش قیمت‌گذاری جایگزین‌ از طریق فروش کنسانتره‌های عناصر نادر خاکی به بهای تمام شده تولید به علاوه هزینه سرمایه‌ای را ارائه کردند. به گفته این شرکت‌ها، حرکت در این مسیر استمرار در سودآوری از معادن را تضمین خواهد کرد.

یک مکانیزم دیگر، پیشنهاد اعمال محدودیت قیمت برای نرخ ارائه شده عناصر نادر خاکی تولید شده در چین است که این مسئله از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی در برابر نوسانات قیمت این عناصر محافظت خواهد کرد.

گزینه پیش روی دیگر، تعیین سقف قیمت بر روی نرخ ارائه شده از سوی تولیدکنندگان عناصر نادر خاکی در چین است. بنابراین حتی اگر جهش ۱۰۰ درصدی در قیمت عناصر هم اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی در نهایت هزینه این نوسانات قیمتی را پرداخت نمی‌کنند.

یکی از فعالان صنعت عناصر نادر خاکی که خواست نام وی فاش نشود، تصریح کرد: استفاده از این مکانیزم‌ها ممکن است هزینه یک خودروی الکتریکی را که از آهنرباهای دائمی در تولید موتور آن استفاده می‌شود، حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

تیم هریسون، مدیرعامل شرکت «Ionic Rare Earths» در همین زمینه اظهار داشت: در نهایت همه چیز به روند عرضه و تقاضای این عناصر در بازار بستگی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر تولیدکننده به دنبال کاهش کربن دی‌اکسید تولیدی خود باشد، باید محصولات زیست‌پایشی را تولید کند. بدیهی است که انجام چنین کاری هزینه‌بر خواهد بود اما زنجیره تامین آمادگی پذیرش چنین سناریویی را دارد.

فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو که نمایندگی تولیدکنندگان قطعات را برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی کانادا بر عهده دارد، عنوان کرد: این تولیدکنندگان تجهیزات اصلی برای مواد اولیه‌ای مانند لیتیوم که در حجم بالا خریداری می‌کنند، قیمت‌های بالاتری پرداخت نمی‌کنند.

به گفته وی، برای خرید مواد اولیه‌ای مانند کبالت، مس و یا عناصر نادر خاکی، یافتن یک شریک تجاری فعال در حوزه معدن می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های این تولیدکنندگان تجهیزات اصلی شود.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500