تفاهمنامه احداث باند دوم جاده تربت حیدریه- رشتخوار- خواف سنگان به طول ۱۴۳ کیلومتر بین ایمیدرو شرکت تامین و توسعه زیرساختهای شرق ایران و وزارت راه و شهرسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور امضا شد.
به گزارش یایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در نشست مشترک با خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، سعید محمدزاده و سرمایهگذاران منطقه سنگان، گفت: با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده در این منطقه (۱۷٫۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله)، حداقل ۲۵ میلیون تن جابجایی بار صورت خواهد گرفت که در حال حاضر، بخش ریلی ۷ میلیون تن ظرفیت دارد.
وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای جا به جایی مواد معدنی، خطوط جادهای و ریلی توسعه خواهند یافت که این امر نیازمند تامین ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار، طی ۳ سال است.
غریب پور اظهار داشت: ما به عنوان ایمیدرو در کنار سرمایهگذاران خواهیم بود. ایمیدرو ۲۰ درصد از این میزان سرمایه را تامین میکند و ۸۰ درصد دیگر توسط سرمایهگذاران به نسبت سهمشان از تولید پرداخت میشود. وی افزود: از مسئولان منطقه انتظار داریم فضای لازم را برای فعالیت سرمایهگذاران و رفع مشکلات احتمالی فراهم کنند.
سهم ۵۰ درصدی وزارت راه
خادمی معاون وزیر راه نیز در این مراسم گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ردیف بودجه دارد و سهم ۵۰ درصدی خود را در قالب طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و موافقتنامههای مبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور تامین میکند.
وی ادامه داد: طبق تفاهمنامه، این شرکت نسبت به انجام مطالعات و نقشههای اجرایی، آزادسازی و تملک اراضی واقع شده در مسیر، انجام تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار، دستگاه نظارت و غیره اقدام خواهد کرد.
سرمایه گذاری در مناطق محروم
سعید محمدزاده، مدیرعامل راه آهن در این جلسه گفت: صرف هزینه در حوزه ریلی، نوعی سرمایهگذاری در مناطق محروم محسوب میشود و سرمایهگذاران از مزایای مربوطه بهرهمند خواهند شد.
وی ادامه داد: از جمله این مزایا، اینکه به ازای هر تن کیلومتر باری که از حمل و نقل جادهای به حمل و نقل ریلی منتقل شود معادل ریالی ۳۵ سیسی سوخت و به ازای هر نفرکیلومتر معادل ریالی ۲۰ سیسی سوخت صرفهجویی میشود و به سرمایهگذاران تعلق میگیرد.