سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۵۴ /جمعه/۲ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:38 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی،

تقاضای آلومینیوم در صنعت خودروی اروپا کاهش یافت

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که حجم تقاضا برای آلومینیوم از سوی خودروسازان اروپایی در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت؛ چراکه مصرف‌کنندگان همچنان تمایلی به خرید آلومینیوم نداشته و در این خصوص محتاطانه رفتار می‌کنند.

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که حجم تقاضا برای آلومینیوم از سوی خودروسازان اروپایی در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت؛ چراکه مصرف‌کنندگان همچنان تمایلی به خرید آلومینیوم نداشته و در این خصوص محتاطانه رفتار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، وضعیت بازار آلومینیوم در حال حاضر در قاره اروپا چندان مناسب نیست و نمی‌توان حداقل در کوتاه‌مدت به آن با دیدی خوش‌بینانه نگریست. همچنین شاخص‌های اقتصادی در اروپا مطابق با انتظارات تحلیلگران افزایش را تجربه نکرده است.

جیمز مور، تحلیلگر فعال در موسسه مذکور بیان کرد: اگرچه به طور کلی پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی را مجددا کاهش دهد اما مصرف‌کنندگان همچنان نسبت به خرید برخی کالاها به خصوص در حجم بالا به دلیل ادامه بحران هزینه‌های معیشتی محتاطانه عمل می‌کنند.

ناگفته نماند که پریمیوم آلومینیوم اولیه آلیاژی ریخته‌گری (PFA) که عمدتا از آن در تولید قطعات خودرو استفاده می‌شود، در ۱۲ ماه گذشته روندی نزولی را به ثبت رسانده است.

در همین راستا و مطابق با ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم شمش آلومینیوم اولیه آلیاژی ریخته‌گری سیلیسیومی، با شرط پرداخت عوارض گمرکی و تحویل آن در بنادر اصلی آلمان رقمی حدود ۵۰۰ تا ۵۲۰ دلار در هر تن طی روز جمعه ۹ آگوست ۲۰۲۴ اعلام شد که در مقایسه با پریمیوم ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن تعیین شده در ۱۱ آگوست ۲۰۲۳ و نسبت به پریمیوم ۹۵۰ تا یک هزار دلار در هر تن گزارش شده طی ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

مطابق با بررسی‌های انجام شده توسط تیم تحقیقاتی موسسه مذکور، حدود سه میلیون و ۳۵۰ هزار تن آلومینیوم در بخش تولید خودروهای سبک اروپا طی سال ۲۰۲۳ مورد استفاده قرار گرفته است. رقم اعلام شده حدود ۳۷ درصد از حجم تقاضای سالانه اروپا برای آلومینیوم اولیه را شامل می‌شود. گفتنی است که میزان تولید خودروهای سبک در قاره اروپا حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ اعلام شد که به طور میانگین حدود ۲۱۹ کیلوگرم آلومینیوم در هر خودروی تولیدی به‌کار رفته است.

طبق یک مطالعه صورت گرفته از سوی شرکت «Ducker Research and Consulting» و به سفارش انجمن صنعت آلومینیوم اروپا در سال ۲۰۲۳، با توجه به نیاز به افزایش سبک‌سازی خودروها به دلیل الکتریکی شدن وسایل نقلیه و همچنین افزایش سهم وسایل نقلیه بزرگ‌تر و رده بالا، انتظار می‌رود میزان مصرف آلومینیوم مورد استفاده در تولید بر اساس هر خودرو از ۲۰۵ کیلوگرم در سال ۲۰۲۲، به ۲۵۶ کیلوگرم در سال ۲۰۳۰ در هر خودرو افزایش پیدا کند.

کرستین ویچ، تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در صنعت آلومینیوم اروپا کاهش میزان تولید خودرو در این قاره است.

به گفته وی، فرایند تولید خودرو همچنان در وضعیت رکود قرار دارد و بخش آلومینیوم اولیه آلیاژی ریخته‌گری (PFA) در این قاره سبز همچنان با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند.

کاهش فروش و تولید خودرو در قاره اروپا

شرکت مرسدس بنز در گزارش سه ماهه دوم سال جاری میلادی خود اعلام کرد که حجم فروش خودروهای تولیدی این شرکت در آلمان طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵٫۸ درصد کاهش را تجربه کرده است.

شرکت خودروسازی «Audi» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت حدود ۱۳۹ هزار و ۴۶۱ دستگاه خودرو طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در آلمان تولید کرد که ۱۷٫۲ درصد نسبت به رقم ۱۶۸ هزار و ۵۱۱ دستگاه خودروی تولیدی گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش را به ثبت رساند. علاوه‌براین، شرکت مذکور در اروپای شرقی از جمله کشورهای مجارستان و اسلواکی حدود ۷۶ هزار و ۵۳۴ دستگاه خودرو طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی تولید کرد که در مقایسه با رقم ۷۶ هزار و ۷۴۷ دستگاه خودروی تولیدی اعلام شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

شایان ذکر است که علی‌رغم افزایش ۱٫۱ درصدی تولید جهانی شرکت «BMW» در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، میزان فروش و تحویل خودرو در آلمان به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی اروپا حدود ۳٫۹ درصد کاهش را تجربه کرد.

داده‌های ارائه شده از سوی تولیدکنندگان خودرو در اروپا مانند شرکت‌های «Stellantis» و «Volkswagen» نشان می‌دهد که این دو خودروساز در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۲۳ تعداد خودروهای کمتری به فروش رسانده‌اند.

یورگن ریترزبرگر، مدیر مالی شرکت «Audi» در بیانیه‌ای ابراز کرد: شرکت نامبرده طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در زمینه تولید پیشرفت‌هایی را تجربه کرد اما هنوز راه طولانی‌ای را تا رسیدن به نقطه مورد نظر خود در پیش دارد.

برخی از فعالان بازار در گفت‌وگو با موسسه «Fastmarkets» مطرح کردند که تعدادی از مشتریان خودروها درخواست‌ تعویق برای تحویل سفارش‌های خود را ارائه کرده‌اند.

تاثیر افت حجم تقاضای آلومینیوم در اروپا بر روند تقاضای این فلز در بازار جهانی

اگرچه حجم تقاضای خودروسازان در اروپا برای آلومینیوم با روندی کاهشی همراه شده است اما در عین حال تغییرات در بازار آلومینیوم اولیه آلیاژی ریخته‌گری (PFA) همچنان می‌تواند بر وضعیت سایر صنایع مرتبط با این بخش در قاره اروپا تاثیرگذار باشد.

در همین خصوص اگرچه حجم تقاضا برای آلومینیوم مورد استفاده در تولید خودرو در ژاپن به دلیل مشکلات مربوط به صدور گواهی تولید و فراخوان برای بازگرداندن خودروهای دچار نقص فنی در اوایل سال ۲۰۲۴ با روند کاهشی همراه شد اما با این وجود، انتظار می‌رود که حجم تقاضا برای فلز نامبرده در صنعت خودروی این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

گفتنی است که چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، یکی از عوامل اصلی در کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم در صنعت خودروسازی قاره اروپا محسوب می‌شود. با این وجود، حجم فروش خودروهای چینی نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده از بسیاری دیگر از خودروسازان در اروپا کمتر است.

شرکت خودروسازی «BMW» اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که خروجی نشست سالانه حزب کومونیست چین با نام «third plenum» در چین نشان می‌دهد که دولت این کشور وضعیت اقتصادی کنونی خود را جدی می‌گیرد و بر همین اساس توسعه کیفی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است؛ در همین راستا در نظر دارد در خصوص افزایش حجم تقاضای داخلی و کاهش ریسک‌های بخش املاک و مستغلات در این کشور (چین) اقدام کند.

در بیانیه مذکور به کاهش نرخ بهره بانکی در بانک مرکزی اروپا از ۲۲ جولای سال ۲۰۲۴ به عنوان اقدام اولیه که منجر به ایجاد ثبات در بازار خواهد شد اشاره شده است.

جیمز مور در پایان خاطرنشان کرد: تشدید تنش‌های تجاری اروپا با چین احتمالا یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش سرعت رشد اقتصادی در قاره اروپا خواهد بود، به‌ ویژه اگر چین با وضع تعرفه‌های وارداتی از جمله خودروهای الکتریکی تولید اروپا به این کشور مقابله به مثل کند.

شایان ذکر است که قیمت آلومینیوم در روز ‌سه‌شنبه ۲۰ آگوست ۲۰۲۴ در معاملات بورس فلزات لندن نسبت به روز دوشنبه ۱۹ همین ماه، ۲٫۸ درصد معادل ۶۶ دلار افزایش یافت و نسبت به هفته پیش از آن، ۷٫۹ درصد رشد را تجربه کرد و به دو هزار و ۴۳۵ دلار رسید. به گونه‌ای که در روز دوشنبه ۱۹ آگوست، آلومینیوم دو هزار و ۳۶۹ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و قیمت آن روز ‌سه‌شنبه ۲۰ آگوست به دو هزار و ۴۳۵ دلار به ازای هر تن رسید.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

11:28 /پنجشنبه/31 خرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

15:33 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

9:12 /چهارشنبه/25 بهمن 1402

یک تولیدکننده گرده آلومینیومی در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

4:21 /یکشنبه/12 آذر 1402

یک تولیدکننده گرده و ورق آلومینیومی در گفت‌وگو با «فلزات ‌آنلاین»:

13:49 /چهارشنبه/24 آبان 1402

تولیدکننده گرده و ظروف آلومینیومی در گفت‌وگو با «فلزات ‌آنلاین»:

14:40 /دوشنبه/15 آبان 1402

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:33 /پنجشنبه/18 آذر 1400
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/1

156571

فلزات آنلاین

1403/06/1

542326

فلزات آنلاین

1403/06/1

707860

فلزات آنلاین

1403/06/1

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/1

22667

فلزات آنلاین

1403/06/1

13431

فلزات آنلاین

1403/06/1

45314

فلزات آنلاین

1403/06/1

49178

فلزات آنلاین

1403/06/1

44588

فلزات آنلاین

1403/06/1

41213

فلزات آنلاین

1403/06/1

27108

فلزات آنلاین

1403/06/1

28146

فلزات آنلاین

1403/06/1

26679

فلزات آنلاین

1403/06/1

35950

فلزات آنلاین

1403/06/1

33429

فلزات آنلاین

1403/06/1

42930

فلزات آنلاین

1403/06/1

26346

فلزات آنلاین

1403/06/1

40122

فلزات آنلاین

1403/06/1

43528

فلزات آنلاین

1403/06/1

3575900